Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

08-07-2014 om 14:55

Begindatum WK-actie niet op website vermeld, is misleiding

Mijn dochter heeft zich ingeschreven bij een sportschool omdat zij gebruik wilde maken van de WK-actie van deze sportschool. Op hun website heeft zij gelezen dat deze actie tot 13 juli 2014 zou zijn. Er was geen spoor van de ingangsdatum op de website te bekennen. Zij ging er daarom vanuit dat deze actie op 7 juni jl., de dag dat zij zich inschreef, nog "liep". Volgens die actie zou zij geen inschrijfgeld hoeven te betalen.

Groot was haar verbazing dat er toch 41,95 euro van haar rekening werd geïncasseerd. De helpdesk die ik had benaderd deelde mee dat, naast het maandelijks bedrag van 16,95 euro, ook het inschrijfgeld van 25 euro betaald moest worden. Ik vroeg mij af hoe dat kan. Men verklaarde dat zij niet in aanmerking kwam voor de actie omdat zij zich op 7 juni jl. heeft ingeschreven. De actie was volgens de medewerker op 12 juni jl. van start gegaan. Zij viel dus "buiten" het termijn van die actie. Maar op de website is de ingangsdatum van die actie niet vermeld. Daar had de medewerker geen goed antwoord op. Het enige wat hij zei was dat de actie op dit moment liep en dat het daarom niet nodig was om de ingangsdatum te vermelden.
Als bewijs heb ik een printscreen van hun webpagina gemaakt.

Ik heb deze incasso gestorneerd en handmatig het maandelijks bedrag overgemaakt.
Vervolgens heb ik deze klacht gemeld bij www.klachtenkompas.nl en was ook van plan om dit bij de Geschillencommissie voor Sport en Bewegen te melden. Het zou mij wel ongeveer 50 euro kosten, maar als ik deze zaak zou winnen zou ik het geld terug krijgen.

Ik sprak er met mijn zoon over en hij zei dat de kans heel klein is dat wij deze zaak zouden gaan winnen. Ik heb geen schermafdruk van de website gemaakt van de dag dat dochter zich inschreef, dat was op 7 juni. Die printscreen die ik gemaakt had was op de dag dat het bedrag werd geïncasseerd en dat was pas op 25 juni. Een hard bewijs is een schermafdruk van 7 juni en die heb ik helaas niet.
Ik zou eventueel vragen of de sportschool zelf kunnen aantonen of op 7 juni op hun website geen ingangsdatum is vermeld. Maar men kan off line op die website de ingangsdatum plaatsen en de aanmaakdatum op 7 juni handmatig kunnen wijzigen... kortom, zij kunnen dit dus manipuleren. En waar staan wij dan? Weg is die 50 euro en dochter moeten dan ook nog het inschrijfgeld betalen.

Hebben jullie misschien een idee wat wij kunnen doen? Inmiddels heeft dochter een aanmaning te pakken met het dringende verzoek om die 25 euro binnen 14 dagen te betalen.

Kassa?

Afbetalen en aangetekend afzeggen. En beloven ze niet aan te bevelen bij mensen.
Zijn daar geen programma's voor?
En hang in de supermarkten een kaartje op met de vraag wie dat nog meer is overkomen?
Dan kunnen jullie in elk geval in het plaatselijke sufferdje samen een ingezonden brief sturen in de hoop dat die geplaatst wordt.

Monique D*

Monique D*

10-07-2014 om 19:54

Dochter gaat het bedrag toch maar betalen..

..omdat er maar een kleine kans is dat wij gaan winnen. Als wij verliezen gaan wij veel meer moeten betalen dan het oorspronkelijke verschuldigde bedrag.

Ook het opzeggen is lastig, want het abonnement is voor een jaar. Je moet dus voor een jaar toch betalen. En dan is er een opzegtermijn.

Het is jammer dat dochter op deze manier heeft kennis gemaakt met deze sportschool. Maar wij zien dit als een leermoment en zij gaat daar fijn sporten met haar vriendin. Daar doet ze het voor.

Haar vriendin en broer hebben wel tijdens een actie zich ingeschreven en hebben beiden geen inschrijfgeld hoeven te betalen. Dochter viste helaas achter het net. Zij had blijkbaar pech dat zij tussen twee acties "viel".

Wel vraag ik mij af als je door ziekte of andere omstandigheden niet meer kan sporten als je daar voor een jaar aan vast zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-07-2014 om 20:05

Afwachten

Afwachten of die sportschool het doorzet. Die brieven zijn alleen maar dreigementen. Omdat jij het geld hebt gestorneerd ligt de bal bij hen. Ik zou het zeldzaam lullig vinden om daar zo op door te zetten. Eventueel zou je nog kunnen aanbieden ze halverwege tegemoet te komen, op grond van het feit dat jij wellicht ook beter had moeten navragen of de actie van toepassing was.

Een nette brief waarin je je zaak op redelijke wijze uiteenzet, aangeeft dat je het cursusgeld wel betaalt en eventueel de schade deelt omdat jullie beiden wel iets te verwijten valt en je de hoop uitspreekt om de relatie op prettiger wijze voort te zetten. Als ze daar niet op ingaan kun je wellicht beter een andere school zoeken. Zitten vervelende types tussen die sportschoolhouders.

In een sportschool waarvan ik lid was, hing een keer een briefje dat de 'kl...zak' die een paar schoenen had gejat ze maar snel terug moest brengen omdat de eigenaar hem anders wel even z'n kop van z'n romp zou trekken. Eigenrichting en intimidatie, zo kennen we ze weer.

Is het geen beter idee voor je dochter om lekker te gaan joggen? Die run-appjes zijn veel vriendelijker (en goedkoper).

Celine

Celine

10-07-2014 om 20:07

voorwaarden

Voor je vraag over ziekte moet je de toepasselijke voorwaarden lezen. ZE kan het ook vragen, maar laat haar dan ook vragen waar het staat. Want als ze mondeling iets zeggen en later blijkt het anders te zijn, dan heeft ze natuurlijk niets aan die mondelinge uitspraak.

NB Misschien beter om te betalen en zich niet druk te maken. Ik kan nog wel eens principieel zijn met dit soort dingen, maar dat kost dan vaak een hoop tijd, ergernis en energie.

Yvonne

Yvonne

11-07-2014 om 06:17

wk aktie

Als het om een wk aktie gaat is het best logisch dat het pas gaat lopen als het wk ook werkelijk begonnen is en dat is vanaf 12 juni.

amk

amk

11-07-2014 om 06:54

actievoorwaarden

naast de melding op de website moeten er ok duidelijke actie voorwaarden zijn naast de algemene voorwaarden. Die moet het bedrijf kunnen tonen, anders kunnen zij ook niet bewijzen wanneer de actie ingegaan is. Een vermelding op de website alleen is niet voldoende.

Ardenna

Ardenna

11-07-2014 om 12:48

Precies

Net wat AMK zegt, de voorwaarden moeten gewoon zichtbaar zijn en zolang je daar niet kunt vinden wat de begindatum is zou ik volhouden. Je kunt niet bewijzen dat er al op 7 juni op de site stond dat die actie er was maar laat zij maar bewijzen dat dat er niet op stond aangezien ze geen begindatum in hun voorwaarden hebben staan. Gewoon volhouden.

Gewoon een weekje ziek is vaak gewoon pech maar met een gebroken been of een zwangerschap verlengen ze vaak dat jaar.

Monique D*

Monique D*

11-07-2014 om 22:15

Yvonne en Ardenna

Yvonne:
"Als het om een wk aktie gaat is het best logisch dat het pas gaat lopen als het wk ook werkelijk begonnen is en dat is vanaf 12 juni."

Volgens mijn zoon was het ook logisch, maar mensen die geen voetbalwedstrijden volgen weten het niet en het zou handig zijn als ze de ingangsdatum hadden vermeld op de website. En dat hadden ze dus niet gedaan.

Ardenna:
"Je kunt niet bewijzen dat er al op 7 juni op de site stond dat die actie er was maar laat zij maar bewijzen dat dat er niet op stond aangezien ze geen begindatum in hun voorwaarden hebben staan. Gewoon volhouden."

Zie ook mijn eerste posting:
"Ik zou eventueel vragen of de sportschool zelf kunnen aantonen of op 7 juni op hun website geen ingangsdatum is vermeld. Maar men kan off line op die website de ingangsdatum plaatsen en de aanmaakdatum op 7 juni handmatig kunnen wijzigen... kortom, zij kunnen dit dus manipuleren."

Wij hebben het inschrijfgeld al betaald. Opzeggen kan pas aan het eind van het jaar. Dochter heeft inmiddels besloten daar te blijven, om te sporten is het een fijne en gezellige sportschool en ze gaat lekker fitnessen met haar vriendin. Wij zien dit als een leermoment.

Het kost ons alleen maar energie om dit door te zetten en je weet maar nooit of wij de zaak bij de geschillencommissie verliezen. Dat gaat ons meer geld en energie kosten.
De volgende keer trappen wij er niet meer in.

Monique D*

Monique D*

11-07-2014 om 22:16

Wel kenbaar gemaakt bij Consumentenbond..

..en wel bij Klachtenkompas. Dit is on line geplaatst.

Yvonne

Yvonne

12-07-2014 om 06:42

wat stond/staat er dan op de website

Staat er ook niet iets van: 'gedurende het wk' geen inschrijfgeld?

Monique D*

Monique D*

13-07-2014 om 15:47

Nee, er staat niets gedurende het wk geen inschrijfgeld..

..maar tijdens de wk-ACTIE geen inschrijfgeld. De actie kan ook los staan van het begin van de WK!
En in de voorwaarden staat daarover ook niets vermeld.

De helpdesk die wij toen hadden gebeld kon ons verder geen antwoord geven, het enige wat zij konden zeggen was dat dochter zich vóór de wk-actie, dus vóór 12 juni had ingeschreven. Maar wààr die begindatum staat konden ze ons niet vertellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.