Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ondernemer

ondernemer

01-03-2013 om 10:06

Bedrijfshypotheek oversluiten?

Manlief heeft een kleine onderneming. Hij heeft een hypotheek voor het bedrijfspand gesloten bij de SNS bank. Die betalen we al jaren lineair af, zodat het klaar is als hij met pensioen gaat. We zijn nu ongeveer halverwege, dus de uitstaande hypotheeksom ligt ver beneden de waarde van het pand.

Maar nu heeft de SNS bank opeens bedacht dat ze het pand elke 5 jaar op onze kosten wil laten taxeren. Dat mogen ze volgens de algemene voorwaarden. Dat gaat steeds honderden euro's kosten en als we nou toch laten taxeren, dachten we dat we misschien beter meteen konden oversluiten naar een bank die niet van die rare voorwaarden heeft. We hebben wel nog een lange rentevaste periode, zo'n 8 jaar.

Is er iemand die hierin thuis is of ervaring heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

01-03-2013 om 10:55

Niet alleen om die reden

Ik zou niet alleen om die reden oversluiten met nog 8 jaar te gaan. Want je moet vast een flinke boete betalen, die aanzienlijk hoger is dan de maximaal 2 keer taxatiekosten die je de komende 8 jaar betaalt. Ook moet je bij oversluiten naar een andere bank advieskosten e.d. betalen.
Ik zou dus eerst kijken wat niet/wel bevalt aan de huidige hypotheek en dan een vergelijking maken of het zinvol is naar een andere hypotheek om te zien, of dat dat een kwestie van lange termijn (8 jaar) is.
Overigens, in de huidige markt vind ik de 5jaarlijkse taxatie niet zo gek. SNS (vastgoedproblemen) kan dan beter zien of de waarde van het onderpand niet te ver onder de hypotheek komt. Dat is ook in jullie belang, dan kun je daar rekning mee houden of financiele aanpassingen op maken. Maar als de situatie bij de eerste taxatie andersom blijkt, dan vinden ze het misschien niet elke vijf jaar nodig?

Jaymza

Jaymza

01-03-2013 om 13:31

Woz

Heb je geen woz waarde van het pand om aan te tonen dat waarde ver boven de hypotheek ligt?

Jaymza

Woz

In onze sns-hypotheekvoorwaarden (woonhuis) staat dat ze om de 10 jaar mogen komen taxeren. Maar toen ik vroeg of de topopslag naar beneden mocht, vonden ze een WOZ-verklaring van de gemeente voldoende bewijs... Even bellen?

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2013 om 15:42

Bedrijfspand

Jaymza:
"Heb je geen woz waarde van het pand om aan te tonen dat waarde ver boven de hypotheek ligt?"
Het is blijkbaar een bedrijfspand -daar gelden andere regels voor.

Jaymza

Jaymza

01-03-2013 om 19:51

Bedrijfspand

Ook die hebben een woz waarde!

Jaymza

ondernemer

ondernemer

02-03-2013 om 23:38

Woz

Klopt, het pand heeft een WOZ waarde boven de overgebleven hypotheeksom. Misschien nog maar eens daarmee proberen inderdaad, al zijn ze wel erg vasthoudend.

Ik denk eigenlijk dat ze met iets heel anders bezig zijn. Ze willen het vastgoed-onderdeel afstoten en de koper wil natuurlijk weten wat hij koopt. En daar moeten wij dan maar financieel voor opdraaien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.