Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Carriereswitch

Carriereswitch

22-10-2015 om 07:05

BBL Verzorgende IG

Nu mijn zoon op het VO zit, mijn taak als mantelzorger voorbij is(overleden) wil ik mijzelf richten op een MBO opleiding.
Ik ben momenteel verkoopster en wil graag de zorg in. Ik heb van heel dichtbij mee gemaakt hoe ontzettend dankbaar werk dat is. In februari en september starten er nieuwe opleidingen. In mijn omgeving wordt er vrij weinig aangeboden maar 20 kilometer verderop, in Amsterdam is er wel een grote vraag naar leerlingen.

Ik werk al jaren op 5 min fiets afstand van mijn huis, is het gebruikelijk als je in de zorg werkt dat je dan van "ver" komt?
Ik ben er best onzeker over merk ik, wat nou als ik geen opleidingsplaats aangeboden krijg? Ik zal geen BOL kunnen volgen ivm met inkomsten, het wordt de BBL.
Van een aantal zorgcentrum's weet ik dat zij alleen nog interne medewerkers opleiden, er werd geadviseerd om dan eerst als flex huishoudelijke hulp in te stromen en dan afwachten of je wordt opgeleid.
Flex zie ik niet zo zitten omdat je dan ook maar weinig urenlang draaien dat wil ik niet.
Ik wil dit zo graag, het is al jaren een droom om iets heel anders te gaan doen.

Nimbo

Nimbo

22-10-2015 om 11:11

als je dit echt graag wil

dan ga jij het doen! Ga je droom achterna.
Maar pas wel op met je beperkte ervaring en jouw oordeel over het werk. Als je als mantelzorger hebt gewerkt bij iemand die nu is overleden, heb je waarschijnlijk die persoon ook net zo veel aandacht kunnen geven zoals je zelf wilde. Je mantelzorgwerk kunnen doen zoals het goed voelde.
Maar...zulk dankbaar werk is het echt niet, zeker niet altijd. Houd er goed rekening mee dat je door de bezuinigingen nauwelijks kan doen wat strikt noodzakelijk is in het verpleeghuis en houd er rekening mee dat je vaak naar huis zult gaan met een onaf gevoel, omdat je sommige werkzaamhden door de tijdsdruk moet afraffelen en dit zonder dat je het gevoel hebt de mensen, de bewoners of clienten, de aandact hebt kunnen geven die hen toekomt.
Houd er ook rekening mee dat je nu, naast je gezin en je werk (wat je zeker in het begin veel meer energie gaat kosten) ook de discipline op moet gaan brengen om huiswerkopdrachten te maken en stukken te lezen. Dat is best een hele kluif!!
succes!

Anders

Anders

22-10-2015 om 14:14

BBL - eerste plek zoeken

In jouw positie moet je eerst een werkplek zien te vinden. Het heeft geen zin om je in te schrijven zonder plek als BBL-leerling. De school zorgt er niet voor. Het enige wat de school doet is als je voor een bepaalde grensdatum geen BBL-plek hebt, je BBL-inschrijving omzetten naar een BOL-inschrijving. Als je het met je huidige werk kan combineren, zou je een paar uur per week in zo'n flexpool kunnen gaan werken. Helaas zijn zulke flexpools vaak helaas erg flex. Je contract is nul uren, maar je moet soms wel 32 uren komen opdraven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.