Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Misdreavus

Misdreavus

19-08-2019 om 20:33

bankrekening na overlijden

Een vriend van mij is overleden, hij heeft een bankrekening en een spaarrekening waar samen nog geen 5 euro op staat.
Zijn vrouw wilde deze rekening opzeggen, maar omdat er een testament is (dat was i.v.m. voogdij van de kinderen), wil de bank in kwestie dat er een verklaring van erfrecht komt. Dat kost honderden euro's en dat is dus een beetje zonde voor 5 euro.
Daarnaast hebben ze bij dezelfde bank een en/of rekening. Als ze de tenaamstelling van deze rekening wil wijzigen moet ze ook deze verklaring overleggen.

Is het een optie om deze rekeningen gewoon te laten zoals ze zijn? Dus een en/of rekening samen met haar overleden man en de losse rekening van haar man ook gewoon zo laten. Of komen daar problemen van?

En ik weet dat de meeste banken niet om zo'n verklaring vragen als er zo weinig geld op de rekening staat, maar zij zitten net bij een bank die dat dus wel eist.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-08-2019 om 23:00

Bankkosten?

Gaat de bank geen kosten in rekening brengen? Want dat is het geld gauw op.

Dees

Dees

20-08-2019 om 00:50

Laten staan

Ooit kreeg mijn oma als tip het een jaar of 2 zo te laten en dan te roepen van "hé maar mijn man is al 2 jaar overleden hoor, dan schijnt het allemaal ineens prima te regelen te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2019 om 01:11

Gratis advies in vliegtuig

Ik zag in maart naast een man in het vliegtuig en we kregen het over de reden van waarom ik op reis was geweest, namelijk dat mijn vader was overleden. Daarna rolde het gesprek naar "ja, straks zal het met mijn moeder ook zo gaan en hoe dan met hun huis?" En ook hij noemde die twee jaar. Laat het twee jaar met rust en verkoop het dan pas. (Als we dat zouden willen.)

Wat de vrouw van je vriend betreft, is het misschien ook een kwestie van hoe lang ze geconfronteerd wil worden met het feit dat haar man is overleden. Als je steeds weer zijn naam op de envelop ziet staan, of in mails, kan dat verdrietig zijn. Als ze daar nuchter mee om kan gaan, zou ik het ook laten voor wat het is. Ik vind het echt raar dat bij zo'n klein bedrag, zo'n dure verklaring wordt geëist. Dat staat niet in verhouding.

Marjanneke

Marjanneke

20-08-2019 om 09:21

Kaaskopje

Een vraag nav jouw post, ik zit met het volgende: mijn vader overleed heel onverwacht vorige maand. Ik ben er emotioneel voorlopig absoluut niet aan toe (of in staat) om het huis leeg te ruimen en te verkopen (hij was alleenstaand). Misschien wil ik het zelfs wel zelf houden, samen met mijn zussen. Kun je alles gewoon een (langere) tijd laten doorlopen dan? Dat zou ons wat tijd geven. De bank (en hypotheekverstrekker) weten nog van niks, we betalen gewoon alles van mijn vaders lopende rekening waar we de gegevens van hebben).
Ik durf de bank niet goed te bellen, als ze het eenmaal weten kan ik niet terug.

notaris

Ze is niet de enige erfgenaam. Er zijn kinderen in het spel. Dat is ingewikkeld, en het beste is echt als ze zich laat bijstaan door een notaris voor advies.

Er is waarschijnlijk een beperkte of volledige gemeenschap van goederen. Die vriendin kan er wel eens totaal naast zitten als ze denkt dat de nalatenschap slechts 5 EUR is, de nalatenschap zou best wel eens de helft van al haar eigen spaargeld kunnen zijn.

Misschien komt er nog wel een laatste maand salaris binnen. Misschien zijn er schulden. Een verklaring van erfrecht beschermt je ook als er schuldeisers opduiken.

Als ze na advies van een expert tot de conclusie komt dat die verklaring van erfrecht niet nodig is, dat moet ze zichzelf van die gezamenlijke rekening afhalen. Goed speuren in de kleine lettertjes van de bank en boze brieven schrijven, maar het zal toch linksom of rechtsom wel mogelijk moeten zijn om haar eigen relatie met die bank te beëindigen.

Notaris

“Is het een optie om deze rekeningen gewoon te laten zoals ze zijn? Dus een en/of rekening samen met haar overleden man en de losse rekening van haar man ook gewoon zo laten. Of komen daar problemen van?”
Ja, daar komen problemen van.
Die ene rekening, daar kan ze niet bij. Daar gaan kosten op komen. Die komen wel voor haar rekening want ze is erfgenaam.
Wat ze eventueeel zou kunnen doen is alle post die ze voor die rekening krijgt, retour zenden met de mededeling “woont niet op dit adres”
Dan wordt het vanzelf het probleem van de bank.

Met die en/of rekening kan vooralsnog niks gebeuren, tenzij de bank zelf reden heeft om lastig te doen. Het punt is dat de bank de mogelijkheden heeft om op stel en sprong passen in te nemen e.d. Je zou dat dan weer aan kunnen vechten, maar dat kost tijd en je kunt dan al die tijd niet bij je geld.

Ga naar een notaris.

Je kan al niet meer terug

Marjanneke “Ik durf de bank niet goed te bellen, als ze het eenmaal weten kan ik niet terug.”
Je kan al niet meer terug. De overheid weet al dat je vader is overleden. Je zult een aanslag erfbelasting krijgen. Die moet je toch ergens van betalen.
Ik zou als de sodemieterij naar een notaris hollen om die erfenis te regelen.
Bij een notaris, omdat je dan niet zelf al die vervelende instanties hoeft te bellen.

Koffiekop

Koffiekop

20-08-2019 om 10:57

Idd, notaris Marjanneke

Dat 'bij instanties' bekend is dat je vader is overleden wil nog niet zeggen dat je op stel en sprong het huis moet verkopen. Maar je moet wel zorgen dat alles goed geregeld is. Dus ga naar een notaris en zoek uit wat precies de stand van zaken is. Misschien zijn er nog wel ergens schulden waar je nu nog niks van weet. En die erfbelasting komt er inderdaad ook aan.
Als je alles op een rijtje hebt kun je met je zussen samen besluiten wat te doen. Je kunt het huis aanhouden, als de kosten op te brengen zijn. Maar dat weet je dus pas als je alles helder hebt en de officiële zaken geregeld zijn. Daarna heb je alle tijd om rustig na te denken en een besluit te nemen.

Tamar

Tamar

20-08-2019 om 15:55

hier

was alleen een huurhuis, maar alles was prima te doen. Ik was toch al bewindvoerder en mocht gewoon de rekening aanhouden en daar zo lang huur van betalen als ik maar wilde.

Misdreavus

Misdreavus

20-08-2019 om 17:17

bedankt

Allereerst bedankt aan iedereen die mee denkt en heeft gereageerd. Ik geef alles door aan mijn vriendin.

Geen enkele instantie vraagt om deze verklaring, alleen de bank waar dus echt alleen die en/of rekening en die losse rekening, met daarop slechts 5 euro, zijn ondergebracht.
Het is toch wel heel zuur om daarvoor zoveel geld uit te moeten geven.

De rest kan allemaal gewoon geregeld worden, ze kan bijvoorbeeld zonder problemen de hypotheek oversluiten.

Kosten op een bankrekening, hebben we het dan over de standaard kosten voor het hebben van de rekening en de betaalpas? Want voor 400 euro kun je de rekening dan nog best lang door laten lopen voordat het goedkoper zou zijn geweest om er nu een notaris bij te halen.

Ze zijn destijds getrouwd in gemeenschap van goederen en de kinderen zijn nog minderjarig.
Er komt zeker geen salaris meer binnen, buiten de hypotheek zijn er geen schulden.
Waarom zou ze advies nodig hebben van een notaris?

Erfgenaam

Erfgenaam

20-08-2019 om 18:21

Hypotheek

Uit de laatste post begrijp ik dat er een hypotheek en dus een eigen huis is, dan heb je altijd een verklaring van erfrecht nodig. Anders kan je het huis niet verkopen, als je dat ooit zou willen.
Marjanneke, snel naar een notaris en laat je goed voorlichten hoe je de erfenis kan aanvaarden.
Een boedel kan je overigens zo lang onverdeeld laten als je wilt. Zo lang de kosten, zoals hypotheek maar worden betaald. Het is alleen iets waar je meestal niet gelukkig van wordt, maar dat terzijde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-08-2019 om 20:28

250 euro

Wij hadden een verklaring van erfrecht voor 250 euro.
400 euro is echt teveel.

Ik zou gewoon even wachten als ik je vriendin was. Als het saldo in de min komt liggen de zaken vast weer anders. Misschien dat de bank dan ook wat soepeler wordt. Want bij wie willen ze die minstand in rekening brengen zonder verklaring van erfrecht?

Caesar

Caesar

21-08-2019 om 10:27

Slecht advies

“Ik zou gewoon even wachten als ik je vriendin was. Als het saldo in de min komt liggen de zaken vast weer anders. Misschien dat de bank dan ook wat soepeler wordt. Want bij wie willen ze die minstand in rekening brengen zonder verklaring van erfrecht?”

Bij de erfgenamen. En die zijn ook zonder verklaring van erfrecht op te sporen. En vergis je niet in de mentaliteit van de banken, die zullen heel ver gaan om die kosten te verhalen. Inclusief de verhaal kosten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-08-2019 om 11:56

Dat advies

Was in combinatie met #11
Misdreavus maakt zelf die afweging.

Vraag me wel af hoe de bank dan zonder verklaring van erfrecht gaat bepalen wie die erfgenamen nu precies zijn.

Misdreavus

Misdreavus

21-08-2019 om 12:31

nogmaals bedankt

Jullie reacties zijn allemaal heel fijn, er komt zoveel op haar af nu, want dit is natuurlijk maar 1 van de dingen die geregeld moet worden.
Dus ik geef haar alles mee, denk met haar mee en dan moet ze zelf een besluit nemen.
Ze heeft wel een gesprek gepland staan met de bank, maar dat gaat nog een paar weken duren, de bank had niet eerder tijd.

Caesar

Caesar

21-08-2019 om 12:50

Goed advies

“Wij hadden een verklaring van erfrecht voor 250 euro. 400 euro is echt teveel.”

Inderdaad. Als ik even snel online kijk kan het zelfs al voor minder dan €200.

Misdreavus

Misdreavus

21-08-2019 om 13:12

waar dan?

Want hier in de regio hebben we diverse notarissen bekeken en de goedkoopste was 390 euro en de rest er allemaal boven.

Minimal Lisa

Minimal Lisa

21-08-2019 om 13:46

anotaris

7 jaar geleden hebben wij een verklaring van erfrecht geregeld via Anotaris, was destijds €265,- inclusief btw. Volgens mij is dat allemaal op afstand geregeld, we hoefden er niet langs of zo. We hadden ook andere prijsopgaven, waar inderdaad ook heel andere prijzen (meer dan €550,- bijv.) uit naar voren kwamen. Geen idee of Anotaris nog steeds bestaat.

Minimal Lisa

Minimal Lisa

21-08-2019 om 13:52

hmm

zit nu nog ff verder te zoeken in mijn mail daarover; en de uiteindelijke rekening was €425,-. Dit was inclusief de onvoorwaardelijke aanvaarding van de nalatenschap door drie erfgenamen. Ik weet niet of die extra kosten in dit geval te vermijden zijn, of dat helemaal losstaat van de verklaring zelf. Hoe dan ook; het ging allemaal probleemloos, behalve dat het een maand duurde. Ik weet niet of dat normaal is.

Tip.

Kijk even op de site:degoedkoopstenotaris.nl.

Daar kan je in je eigen regio of in heel Nederland zien wat een verklaring van erfrecht kost in zijn eenvoudigste vorm. Omdat er een testament is wil de bank een verklaring van erfrecht. Misschien had haar man wel meer bankrekeningen. De bank houdt zich gewoon aan de regels.
Heeft je vriendin een kopie van het testament of moet een notaris dit opvragen? Ook iets wat je niet even zelf kunt regelen.

notariskosten

Mijn vader is een paar jaar overleden en in onze directe omgeving konden we niet zo'n goedkope notaris vinden. We zijn niet mobiel genoeg om buiten onze regio te komen. Als ik nu zoek op de url in #21 kom ik binnen een straal van 30 km (incl. niet goed met het OV bereikbare plaatsen, helaas is OV essentieel voor ons) uit (voor de middelgrote stad waar we destijds woonden) op bedragen tussen de 400 en 600 euro

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-08-2019 om 14:15

Online!

Maar kijk inderdaad uit voor verborgen kosten.

Bij ons was het uiteindelijk ook duurder, maar dat kwam doordat het zowel voor mijn vader als moeder was. Ook een eis van de bank.

Toevallig ook de Rabobank?

69er

69er

26-08-2019 om 22:21

Marjanneke

bij een leegstaande woning valt bij veel verzekeraars de dekking terug. Een auto in de nalatenschap? Deze moet binnen 5 weken op een andere naam gezet worden. Rijdt iemand anders er in? Verzekering aanpassen.

Marjanneke

Marjanneke

26-08-2019 om 22:34

Inmiddels de bank gebeld

En een en ander in gang gezet. Dank voor jullie advies.
Wat een ellende om hiermee bezig te zijn. Ik ben eigenlijk alleen maar erg verdrietig nog.

Triva

Triva

27-08-2019 om 01:27

Snap het niet

Als ze getrouwd zijn is het voor de bank niet nodig (wel voor het huis) https://www.snsbank.nl/particulier/service/overlijden/verklaring-van-erfrecht.html

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-08-2019 om 07:59

Nou Triva

Volgens alleen als er sprake is van gemeenschap van goederen. Dat lijkt hier anders te zijn.
Staat er ook hè: En er geen testament is....

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2019 om 08:52

Sorry dat ik nu pas reageer

Gelukkig zitten andere OO'ers dan niet stil.

De informatie die ik in het vliegtuig kreeg is voor mij ook iets wat ik helemaal zou moeten napluizen. Leuk een aardig, maar het moet wel kloppen. Mijn moeder zelf is al vanaf maart met de erfenis bezig, het begint nu ergens op te lijken. Tot zo lang mag ze niet aan het geld op de bank komen. Dus als er een wat grotere uitgave gedaan moet worden kan dat nog niet. Van een andere situatie weet ik ook dat je er al snel een jaar mee zoet kunt zijn. Een erfenis afhandelen kost dus helaas veel tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.