Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraagmeaf

Vraagmeaf

05-12-2012 om 21:35

Bangmakerij of is het echt zo? en hoe kan je dat dan berekenen?

Hoi!
Laatst kreeg ik van een bedrijf waar ik mijn levensloopregeling heb lopen weer zo'n bangmaakbrief in de bus met als onderwerp: 'Voorkom financiele klap bij overlijden'. Oftewel:
"We horen bij bedrijf X regelmatig dat nabestaanden niet wisten dat het financiele gat niet goed was afgedekt. Veel mensen denken dat met het wegvallen van een deel van de hypotheek, een spaarpotje of de uitkering van een levensverzekering financieel alles goed geregeld is. Toch blijkt de praktijk vaak anders te zijn."
Met tot slot uiteraard het aanbod om een nabestaandenverzekering af te sluiten bij bedrijf X, voor een zelf te kiezen bedrag per maand.
Mijn partner gooit dat soort brieven liefst meteen in de papierbak, maar ik vraag me toch wel af of je echt een risico loopt (inderdaad, ik ben wat gemakkelijker bang te maken).
Wij hebben samen een kind, een huis met hypotheek op leven (op een deel ervan) zodat je dan dus een deel van de maandelijkse hypotheek niet meer hoeft te betalen als een van beide wegvalt. Beiden hebben we een baan (hij voltijds, ik parttime).
Hoe kan je nou nagaan of het wel genoeg is wat je overhoudt als een van beiden wegvalt? Of stel dat een van beiden geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt? Op de site van de ABP kan je daar ook wat mee experimenteren en op grond daarvan maakte ik me in elk geval geen grote zorgen bij arbeidsongeschiktheid van een van ons beiden.
Tja, is het echt reeel of valt het vaak mee? Hoe kan je het nou berekenen of moet je daarvoor instanties gaan bellen met de vraag: wat keijgen we als ik of partner overlijdt want dat wil ik eens uitzoeken? Ook wat macaber...

Groet,
Vraag-me-af

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-12-2012 om 22:44

Abp

Je noemt ABP. Nou daar kun je dat soort dingen ook uitrekenen. Ik kan helemaal doorrekenen wat man gaat krijgen als ik voortijdig kom te overlijden.

Berekeningen, ach

ik geloof niet zo in berekeningen. Eergisteren zag ik die meneer over de pensioenproblemen in de toekomst, bij Pauw en Witteman, dat het geld al vrij snel op is. Nou dan kun je berekeningen maken wat je wilt, dan is de praktijk toch anders.
En ook al weet je een bepaald bedrag, je weet niet wat je in die tijd nodig zult hebben om te kunnen leven - dus ook niet of dat genoeg zal zijn.

Gewoon nu wijs met je geld omgaan. Hypotheek aflossen, geen geld besteden aan overbodige luxe, buffertje houden voor noodgevallen, niet verder springen dan je stok lang is. Verder is er allemaal niet veel op te verzinnen vrees ik, het zijn vreemde tijden. Angst helpt niks, doe maar gewoon, laat je niet bang maken!!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-12-2012 om 09:50

Ik heb in ieder geval besloten dat ik niet meer ga verzekeren, ik ga dit zelf regelen (naast een hopelijk goed pensioen en een hypotheekverzekering en een kleine lijfrenteregeling).

Inge M

Inge M

06-12-2012 om 20:43

Ik denk dat je best goed zit

Als je partner overlijdt, heb je nog maar een deel van de hypotheek te betalen. Daarnaast krijg je pensioen van zijn pensioenfonds, ook vóór je 65e.
Mocht je de hypotheek niet redden hiermee, dan kun je altijd nog verhuizen. Juist omdat je een deel van je hypotheek al kwijt bent, heb je minder last van de huidige huizenprijzen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.