Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

10-11-2016 om 16:20

Armoedegrens

Ik hoorde op Radio 1 vanmiddag iets over de armoedegrens en daar gaven ze aan (uit het hoofd) dat het nibud dan ongeveer uit ging van 'je vaste lasten' kunnen betalen en 2000 euro op de spaarrekening hebben zodat je een wasmachine kunt vervangen zo nodig.

Ik kan die grens niet vinden, ze strooien op het nibud meer met een bepaald inkomen maar dat lijkt me nogal vaag.

Wie valt er nu, tot zijn verbazing, onder de armoedegrens vraag ik me af?

mirreke

mirreke

10-11-2016 om 16:36

Hier staat iets

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/09/scp-minder-mensen-onder-armoedegrens-van-971-euro

971 is het basis-behoeften-pakket. Dan is er ook nog het niet-veel-maar-toereikend-criterium (serieus) en dat ligt op 1063.

Een vriendin van ons werkt in de thuiszorg en verdient minder dan 970 euro per maand. En dat is echt geen vetpot...

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

10-11-2016 om 16:47

Dit kwam ik tegen

Hier wordt verder ingegaan op de cijfers en dat het Nibud vindt dat je 10% van je inkomen moet kunnen sparen.
http://52wekenspaarchallenge.deguldengulden.nl/sparen-met-weinig-inkomen/

Ik vinden die kanttekeningen leuk om te lezen.

Tuinstoel

Tuinstoel

10-11-2016 om 20:05

Kan die grens wel een vast bedrag zijn? Er zijn minima die voor 200€ per maand wonen en die voor 500€ aan huur kwijt zijn. Dat maakt nogal verschil.

tuinstoel

Bij bijvoorbeeld alimentatieberekeningen wordt ervan uitgegaan dat er een component 'huur' in de bijstandsnorm is verdisconteert. Zijn de huurlasten hoger, dan wordt dat weer opgevangen door de huurtoeslag.

Dit systeem klopt niet helemaal, want aan de ene kant wordt geen rekening gehouden met de bofkonten die woonlasten onder de norm hebben (dat zijn er maar weinig), aan de andere kant worden hogere woonlasten niet volledig gecompenseerd door een stijgende huurtoeslag, om nog maar te zwijgen van mensen die helemaal niet huren. Maar volgens mij wordt er dus wel degelijk met richtbedragen gewerkt. Je houdt natuurlijk altijd dat de een hogere lasten heeft dan de ander.

groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2016 om 22:20

Waanzingrens

Even wachten, dus als je geen 2000 EUR reserve hebt geldt je nu al als arm? Tja, je moet wat doen om de hoeveelheid zieligheid in de samenleving op een aanvaardbaar niveau te houden.

Ik hoorde vandaag een stel idealisten die zonodig persoonlijk immigranten uit Griekenland wil gaan ophalen als de overheid het niet doet. Is ook een manier natuurlijk...

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2016 om 00:59

Ad Hombre

Voor zover ik weet heeft Nederland nog steeds niet het aantal vluchtelingen overgenomen zoals afgesproken was, dus die 'idealisten' willen doen wat de regering zou moeten doen. Maar dat heeft verder niets met de armoedegrens in Nederland te maken.

Wat die 2000 euro betreft, kijk ik ook wel een beetje op van dat bedrag. Gek genoeg ga ik ervan uit dat iemand in armoede geen spaargeld meer heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2016 om 01:08

Bedrag van Metro

Het bedrag wat Metro noemt in de link van Mirreke, is wel voor een alleenstaande. Met kinderen en stellen zonder kinderen hebben een hogere armoedegrens. Hoger in de zin van een hoger bedrag.

Maar begrijp ik goed dat ze van het echte inkomen uitgaan en niet van het inkomen + toeslagen. Want in de berekening van het basisbedrag zie ik staan dat de huurtoeslag er nog niet in meegenomen is. Dus komt er nog geld bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2016 om 01:18

Mirreke

Misschien een gekke vraag, maar als de vriendin in de thuiszorg nog geen 970 euro per maand verdient, werkt ze waarschijnlijk minder dan 4 dagen of toch niet? Zo ja, is dat dan eigen keus, of krijgt ze niet meer uren?

mirreke

mirreke

11-11-2016 om 07:13

ik geloof vier dagen

van 8 uur. = 32 uur. Toch een redelijke baan. Bovendien moet ze overal heen fietsen, dat telt niet mee als werktijd. Ze is van half acht tot 6 uur uit huis...
Vaak vergaderen, op haar vrije dag ook. Meer uren krijgt ze niet want 'te oude en daardoor ook te duur'...

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2016 om 08:44

Mirreke

Dan snap ik dat inkomen toch niet helemaal. Thuiszorg verdient niet onder de 10 euro per uur volgens wat ik erover gevonden heb.

Maar eigenlijk wilde ik er ook naar toe dat als ze te weinig verdient, ze er zelf ook iets aan kan doen door meer uur te werken. Niet leuk, maar beter dan sappelen. Als de werkgever meer uur wil geven dan. Ze zou er 36 uur van kunnen maken, als dat kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2016 om 08:45

Oh ja

net wakker.... die uren krijgt ze niet

uren thuiszorg

In de thuiszorg ga je van adres naar adres en alleen de werkuren tellen dus ook al zou je willen en zou de werkgever het willen, meer dan 5 a 6 uur per dag maken lukt gewoon niet. Het loon is heel laag en er is geen reiskostenvergoeding en daarom willen die organisaties geen werknemers die kostwinner zijn omdat het verloop dan te hoog gaat worden maar moet je er toch alleen (met je kinderen) van rondkomen dan is het inderdaad geen vetpot.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2016 om 10:56

Narcis

Duidelijk verhaal Ja, dan is die 970 euro snel het maximum.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-11-2016 om 14:38

Armoedegrens

Ik krijg €920 WAO + toeslagenwet per maand als alleenstaande ouder met kind. Dankzij het kindgebonden budget en de alleenstaande ouderkorting red ik het redelijk zonder rood te staan maar als zoonlief over een paar jaar 18 wordt valt dit weg en kom ik dus net onder de armoedegrens. Zoon zal zolang hij nog studeert en thuis woont natuurlijk wat moeten bijdragen in de kosten voor vaste lasten maar dan nog blijft er een behoorlijke armoedeval over. Ik kijk er niet naar uit. En sparen? Ha, vergeet dat maar. Ik heb €100 op mijn spaarrekening voor noodsituaties en dat is het.
Het kan natuurlijk nog erger; ik heb bijna vijf jaar in de schuldsanering gezeten en dat was werkelijk bijna niet te doen. Dat is overleven met veel stress en zorgen. Alleen dankzij mijn moeder, buren, vrienden en lieve mensen hier op OO hebben we het kunnen redden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-11-2016 om 14:52

Criteria Voedselbank

De criteria voor de Voedselbank: U komt in aanmerking voor een voedselpakket als het inkomen dat u overhoudt na aftrek van vaste lasten onder het ‘normbedrag’ komt.
Voor een alleenstaande ouder met 1 kind is dit €250 per maand en voor een echtpaar met 1 kind €320. Per extra kind plus een bedrag van €70 per maand dus voor een alleenstaande ouder met 2 kinderen €320 per maand.

kevin

kevin

21-11-2016 om 15:57

armoedegrens

nu zal ik wel onder de armoedegrens leven want ik hou nevernooit 2000 euro op de bank over en kan ook een hoop vaste lasten niet goed betalen zoals zorgverzekering enzo, niemand die ik ken trouwens heeft 2000 euro over op ze spaarrekening
ik heb een vriend die is afgelopen jaar met pensioen gegaan na 45 jaar werken als elektricien, hij mag blij zijn als die 1000 per maand pensioen krijgt en das nog veel, en dan ze vaste lasten van 6 of 700 per maand reken maar uit wat je overhoud is amper van te leven.
laat staan wat op te sparen, ik weet niet hoe ze aan de grens komen maar dan leeft mijn halve buurt hier onder de armoedegrens zwaar eronder

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2016 om 01:19

Het is te hopen

dat ik komend jaar weer werk vind waar ze mij de tijd geven het werk eigen te maken. Anders zie ik somber in. Nu leven we sober, maar het is goed te doen, maar als ik de ww uit raak zonder werk, heb ik nergens recht meer op behalve een aanvulling naar bijstandsniveau. Geen fijn toekomstbeeld. Maar goed, zover is het nog niet. Er kan van alles gebeuren in een jaar, sprak ze optimistisch .

Triva

Triva

22-11-2016 om 10:05

kaaskopje

Waarom konden ze je nu niet gebruiken in de zorgverzekeringsoverstapmaanden?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2016 om 10:32

Triva

Ik zit in de ziektewet. Ik hoop zsm een gesprek te krijgen over mijn (on)mogelijkheden.

Li

Li

22-11-2016 om 13:37

Nou

Als ik mensen mocht aannemen en in je buurt werkte, had je van mij allang een baan gehad. Mooi Nederlands en doordachte stukjes!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-11-2016 om 15:34

Helaas wordt er steeds meer gekeken naar wat iemand niet kan... En ik vrees dat Kaaskopje dat ook herkent.

Maar ik wens haar van harte toe dat ze eens een werkgever tegen komt die denkt zoals jij. Ze verdient het!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2016 om 16:05

Wat lief!! Dank je voor het compliment.

Jij ook trouwens Sally .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.