Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mams

Mams

08-08-2016 om 21:03

Arbeidsvoorwaardengesprek, salarisonderhandelingen

Ik werk al jaren bij een grote instelling in het veld van maatschappelijk werk en dienstverlening. Vlak voor de vakantie heb ik een sollicitatiegesprek gehad binnen dezelfde organisatie maar wel een andere tak. Met ook een andere CAO. Ik ben gevraagd om te komen solliciteren, heb geen vacature gezien en heb in eerste instantie alleen naar inhoudelijke details gevraagd (en niet naar zakelijke, zoals salaris of aantal uren). Het sollicitatiegesprek liep naar tevredenheid en na een paar dagen kreeg ik bericht dat men graag met mij in zee wil, en dat het arbeidsvoorwaardengesprek uitgesteld zou worden tot na de zomervakantie (ivm vakantieplannen manager). Dat gesprek moet dus nog komen.

De mensen met wie ik het sollicitatiegesprek heb gevoerd wisten niet in welke functiegroep deze functie gewaardeerd wordt, degene die dit wel weet heb ik dus nog niet gesproken ivm zijn vakantie. Ik heb wel in het sollicitatiegesprek begrepen dat ik niet in dienst kom van dit onderdeel van de organisatie, maar gedetacheerd wordt vanuit het onderdeel waar ik nu al werk. Dat lijkt me gunstig, omdat ik zo dus mijn contract voor onbepaalde tijd houd.

Maar ik maak me ondertussen best een beetje druk omdat ik verwacht dat de functie waarvoor ze me willen aannemen in een lagere schaal valt dan de functie die ik nu vervul. Samen met een verkleining van mijn contract zou dat betekenen dat ik er financieel gezien fors op achteruit ga. En hoe leuk die nieuwe baan ook lijkt, dat wil/kan ik niet opbrengen...

Ter voorbereiding op het arbeidsvoorwaardengesprek vraag ik me af of ze me uberhaupt in een lagere functiewaarderingsgroep kunnen plaatsen als ik obv detachering aan de slag ga voor dit onderdeel van de organisatie. Weet iemand dat toevallig? Ik lees op internet wel dat dit niet zomaar kan, maar in dit geval kies ik er natuurlijk vrijwillig voor om een andere functie te gaan vervullen..... En is het realistisch om in te steken op minimaal hetzelfde salaris, zelfs met iets minder uren en (eventueel) een lagere functiewaardering?

Fabienne

Fabienne

08-08-2016 om 21:54

Je hoeft niet te veranderen

Ik heb laatst iets soortgelijks meegemaakt. Een ander bedrijf vroeg me te solliciteren, dus ik ging er fluitend heen want ik had niets te verliezen. Salaris viel onder dezelfde cao als bij mijn werk, waar ik in de hoogste trede van een schaal zit. Dat was bij hun ook mogelijk, maar dan over drie jaar. Ik zou dan drie tredes lager instappen. En dan elk jaar klimmen. Kon ik me bewijzen. Ik heb hartelijk bedankt en blijf waar ik ben.

Jij hebt een goede onderhandelingspositie en je moet meer als een man gaan onderhandelen. Is mij niet gelukt, dus ik zeg t wel stoer.... Als ze je lager willen inschalen blijf je lekker waar je bent.

bieb63

bieb63

08-08-2016 om 21:59

Ik denk dat het realistisch is om in deze situatie (via soort detachering dus) om zelfde salaris niveau te bedingen. Ook als is functie lager ingeschaald. Een beetje: take it or leave it, wederzijd. Maar lijkt me wel reeel en logisch. Maaaar, als je minder uren gaat werken, dan lijkt het mij ook realistisch dat je loon naar rato van het aantal uren dat je werkt wordt gehonoreerd. Dus dat is jouw stukje (m.i. heel normale) acceptatie.
M.a.w.: Zelfde bruto uurloon als wat je nu verdient, maar als je minder werkt, dan ook gewoon uitbetaling voor de uren die je werkt.

mams

Geheel eens met Bieb63: wel een korting vanwege het lagere urenaantal, geen korting vanwege een lagere inschaling. Maar kijk eens even zelf in de CAO of er geen argumenten zijn om die functie even hoog in te schalen als je huidige functie.

Wat nogal eens voorkomt als iemand - bijvoorbeeld door overgang van een onderneming - in een lager ingeschaalde functie terechtkomt, is dat wordt afgesproken dat het uurloon niet wordt verlaagd, maar dat er ook geen periodieken bijkomen. Je krijgt dan wel de gewone CAO-verhogingen maar geen periodieken meer (totdat het loon dat bij de functie hoort even hoog is als het hogere loon waarmee je bent ingestroomd).

Ik lees nu trouwens je openingsposting nog eens terug en zie eigenlijk ook niet dat al zeker is dat het aantal uren lager wordt. Als je huidige baan je goed bevalt dan zou ik eerlijk gezegd geneigd zijn de houding van Fabienne aan te nemen: behoud van salaris, en anders mooi niet. Dus zowel qua uren als qua uurloon. Als je het prima vindt om minder uren te werken dan is er natuurlijk niks tegen, maar als je daar eigenlijk niet op zit te wachten dan is er geen enkele reden waarom je ermee akkoord zou moeten gaan. Je hoeft niet weg.

Groeten,

Temet

Mams

Mams

18-08-2016 om 14:54

Gelukt!

Nog even een berichtje om te laten weten hoe het afgelopen is met mijn salarisonderhandelingen....
Het viel uiteindelijk reuze mee, heb niet eens echt hoeven onderhandelen. Functie zit idd een schaal lager dan mijn huidige functie maar mijn nieuwe manager gaf eigenlijk al direct zelf aan dat ze me zo graag willen hebben dat ze dat optrekken naar mijn huidige salaris. Ik blijf dus in dezelfde schaal en ook op dezelfde trede als ik al zat. Aantal uren nog wel even moeten bespreken, maar uiteindelijk heb ik mn zin gekregen en ga ik dus niet terug in uren. Al met al voel ik me een bofferd: leukere baan met minder verantwoordelijkheid en ik blijf hetzelfde verdienen

Bedankt voor jullie tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.