Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arbeidsvoorwaarden gesprek, tips of adviezen?

Hoi Hoi,

Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen als sales medewerker buitendienst waar ik ontzettend blij mee ben.

Echter ben ik het niet helemaal eens met de arbeidsvoorwaarden ( specifiek het basis salaris). Hier heb ik donderdag een gesprek over

Huidige baan: 2600 bruto obv 40 uur inclusief Reiskostenvergoeding

Nieuw aanbod: 2150 bruto obv 40 uur
Auto van de zaak met onbeperkt benzine gebruik ook voor prive gebruik (wel 100 euro bijtelling per maand
Bonusregeling die kan oplopen tot 650 bruto per maand

(hotelovernachtingen en diners met klanten etc worden natuurlijk vergoed)
Ik persoonlijk ben heel blij met de auto en de bonusregeling maar vind het salaris aan de lage kant.

Ik heb donderdag het arbeidsvoorwaarden gesprek, ben daar best zenuwachtig voor!
Hebben jullie nog tips of adviezen?
Ik zat er zelf aan te denken om in ieder geval te benoemen met het feit dat ik heel blij ben met de baan en dat ik niet kan wachten om te beginnen. ( Om het gesprek positief in te luiden) Vervolgens aan te geven dat ik met de voorwaarden opzich tevreden ben maar dat ik het basis salaris aan de lage kant vind. Dan de argumenten dat dit komt omdat ik er ten opzichte van mijn huidige baan op achteruit ga, dat in combinatie met de bijtelling voor de auto ik daar netto maar weinig aan overhoud. Vervolgens wil ik ook benoemen dat ik zeker denk dat ik de targets haal en dat ik daar niet aan twijfel maar dat dat toch een risico blijft en het altijd zo kan zijn dat er periodes tussen zitten dat het iets minder gaat.

Nog tips en adviezen die ik zou kunnen toevoegen?

Als laatste, ik vind het behoorlijk spannend om een tegenbod te doen ( denk namelijk wel dat ze dit van me gaan vragen..) Ik zou het liefst uitkomen op 2350 obv 40 uur. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Ben ik gewoon heel eerlijk en geef ik aan dat dit mijn ondergrens is en ik hier graag op uit wil komen. Of ga ik hier boven zitten in de hoop dat zij dan uiteindelijk een laatste bod doen en dat dus ongeveer op 2350 uitkomt?

Groetjes

Hanne.

Hanne.

02-11-2015 om 14:33

ik denk

Als ik het zo bekijk krijg je een vergelijkbaar aanbod met je vorige baan (basis + bonus - aftrek auto =2700) En dan heb je de auto ook de rest van de week ter beschikking.

Maar: dat kan je uiteraard te laag vinden. Ik zou dan niet inzetten op dat je de bonus misschien niet altijd kan halen (vertaling: omdat ik misschien af en toe niet zo goed mijn werk doe wil ik standaard meer betaald krijgen) lijkt me voor de baas geen valide argument

Je kan natuurlijk wel aangeven dat je het basissalaris uberhaupt niet hoog genoeg vindt maar dan zou ik met argumenten komen over wat mensen in vergelijkbare functies/met vergelijkbare taken verdienen.

Het argument dat je er op achteruit gaat vind ik vanuit het oogpunt van de baas ook niet heel sterk. Het gaat er om dat salaris en functie bij elkaar passen. Als ik straks bij de supermarkt solliciteer kan ik daar ook niet met het argument dat mijn inkomen omlaag gaat meer dan mijn collega's afdwingen.

bieb63

bieb63

02-11-2015 om 21:34

salaris

Het aangeboden bruto salaris is natuurlijk behoorlijk laag. De auto van de zaak met vrije benzine e.d. natuurlijk wel een behoorlijke toevoeging. Waar het meer om gaat is of die maandelijkse bonus iets is wat je redelijkerwijs maandelijks (ongeveer) haalt. Dan is het een ander verhaal. Dat kan ik moeilijk inschatten.

Krullevaar

Krullevaar

02-11-2015 om 21:49

idd

Hoe groot is de kans dat je regelmatig je bonus haalt? Is het een niet te halen target of is de kans groot dat je er regelmatig 650 pmd bij verdient? Dat maakt natuurlijk een heel verschil.

En wat verkoop je: ik ga ervan uit dat stofzuigerzakken langs te deur minder verdient dan een complex b2b product.

Ik vind het basissalaris ook erg laag, maar uit een ander draadje begreep ik dat ik volgens sommigen geen regel beeld van salarissen heb...

Suze

Suze

03-11-2015 om 07:03

onderhandelingspositie

De vraag is of je een onderhandelingspositie hebt.

Willen ze jou (erg) graag hebben of zijn er 100 anderen voor jou?

Weet ie wat gebruikelijke (basis) salarissen zijn voor die functie in die branche?

En in hoeverre kan jij goed inschatten of je je target voor de bonus altijd kunt halen?

Oftewel, kunnen er omstandigheden zijn, die los staan van jouw -vanzelfsprekend goede - functioneren en inzet, waardoor je je target toch niet haalt?

Ook i.g.v. overmacht, bijv ziekte, haal je dan je target niet (zou ik niet als eerste en beste vb noemen,maar is natuurlijk wel zo) en is het dan terecht dat je salaris dan zo naar beneden kukelt.

Verder, is je target zodanig omschreven dat er geen discussie kan ontstaan dat de omzet aan jou toegerekend moet worden?

Ik zou denk ik hoger inzetten, liefst natuurlijk met voorbeelden van marktconformiteit. Lager uitkomen kan altijd, maar msschien lukt het hogere wel .

Suze

Suze

03-11-2015 om 07:07

target

Nog even over het wel of niet kunnen inschatten of je je target haalt.

Dat argument kan je misschien gebruiken omdat jij nieuw bent bij het bedrijf. Dus als jij het zelf mu jog minder goed weet hoe hun markt(positie) is, is het voor jou een groter risico om het zo af te spreken dan als je er bijv. al een jas werkt. Dus na een jas werken zou je het misschien wel eerder accepteren.

Nu wordt het risico teveel eenzijdig bij jou gelegd en dat vind je dan niet terecht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.