Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2014 om 13:45

Arbeidsongeschiktheidsverklaring

Ik kreeg net over de post een vragenlijst betreffende functionele beperkingen en handicaps van mijn werk. Dit is blijkbaar verplicht voor een werkgever als een werknemer langer dan 2 maanden in dienst is.

De vragen gaan over een periode vanaf 2006. Voor die tijd is niet relevant. Daar ben ik wel blij om, want daarmee hoef ik totaal niet over mijn WAO-verleden te praten. Maar wat ik wel apart vind is dat ze ook niet willen weten wat de actuele stand van zaken is. Het lijkt of er aangenomen wordt dat als je niet te maken hebt met WIA, IVA, Wajong, e.d., dat de actuele situatie is dat je geen beperkingen hebt. Maar dat is in mijn geval wel zo. Dat weet de afdeling ook. Ze zien me met mijn neus tegen het beeldscherm geplakt zitten. Maar... als ze er verder niet naar vragen in deze offficiële vragenlijst/verklaring dan ben ik toch niet verwijtbaar bezig als ik het ook verder niet meld dat ik niet goed zie?

Katniss

Katniss

28-06-2014 om 13:57

Geheimzinnig

Ik begrijp niet zo goed waarom je zo geheimzinnig doet over je slechte zicht. Bij ons is het zo dat als je het aankaart, als je er al werkt of bij een sollicitatie, je dan gewoon hulpmiddelen krijgt om beter te kunnen werken. In jouw geval zou dat dan bijv. een extra groot scherm zijn, zodat je je letters kunt vergroten.

geheimzinnig

Werkgevers zitten niet altijd te wachten op het doen van aanpassingen voor werknemers, weet ik helaas uit eigen ervaring. Zelfs de aanpassing die ik al had zou ik achterwege moeten laten omdat destijdse leidinggevende vond dat ik dan niet 'flexibel' was. Het kan in een positie van dreigende werkeloosheid het verschil maken tussen wel of niet werk blijven houden helaas.

ben bang

dat je toch wel wat moet vertellen over je zicht.
misschien dat je eens even juridisch loket vragen hoe en of wat.

zou jammer zijn als je zwijgt en ze komen er achter. (wat dan?) en als je het verteld en het had niet gehoeven..

je kan ook zelf natuurlijk de computer aanpassen op je zicht..

succes

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2014 om 23:39

Ik doe er niet geheimzinnig over

Ik ben op mijn werk openlijk 'slechtziend'. Ik heb er zelfs een vaste plek voor gekregen zodat ik niet elke keer opnieuw mijn computer hoef in te stellen. Maar in deze vragenlijst wordt niet gevraagd naar de actuele stand van zaken. Er is ook geen ruimte vrijgemaakt om nog opmerkingen te plaatsen. Bekend maken dat ik niet zo goed zie zou op deze vragenlijst echt totaal nergens op slaan. Het enige wat blijkbaar van belang is, is of ik de afgelopen 6 jaar aanspraak heb moeten maken op een arbeidsongeschiktheidsuitkering of dat mijn werkomgeving in deze periode 'gesubsidieerd' aangepast is. Nou nee dus. Zolang ik op een computer mag werken waarop ik de lettergrootte mag aanpassen en ik de gordijnen dicht mag doen als de zon schijnt, kan ik werken. Hoeveel ze daarvan weten bij personeelszaken weet ik eigenlijk niet. Het is door mij nooit belangrijk gemaakt in ieder geval.

Misschien moet ik de vraag vervangen door deze: Wat gebeurt er naar aanleiding van zo'n vragenlijst als je in de afgelopen zes jaar wél met een arbeidsongeschiktheidsuitkering of aangepaste werkplek te maken gehad zou hebben?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2014 om 00:19

Oh... ik heb iets gevonden

Ik vond er net een vraag over op een HRM forum. Personen die deelnemen aan dit 'gesprek' geven aan dat werknemers na twee maanden deze vragenlijst voorgelegd krijgen en dat bij een eventuele arbeids'handicap' premiekorting verkregen kan worden.

Is iemand daar bekend mee?

Hanne.

Hanne.

29-06-2014 om 07:31

premiekorting arbeidsgehandicapten

http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsinactiviteit/premiekorting-arbeidsgehandicapte-werknemers

Ja als de wekgever een 'arbeidsgehandicapte' in dienst neemt kan hij daarvoor premiekorting op de wia verzekering krijgen. Zie bv bovenstasnde link.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2014 om 12:05

Dus eigenlijk

is het zo dat als je voor je in dienst trad bij de werkgever geen recht had op de 'titel' arbeidsgehandicapt' de werkgever je ook niet kan inzetten om premiekorting te krijgen. Zelfs als ik zou zeggen 'ja maar, ik mankeer wel wat hoor!' zou dat geen invloed hebben op waar deze vragenlijst voor bedoeld is. Toch?

GS

GS

30-06-2014 om 12:40

vreemd

Geplukt van de website arbeidsdeskundigen.nl:
Volgens Klijnsma zijn dat (arbeidsgehandicapten) alle mensen met een uitkering volgens de Wajong, WSW, WGA of WIA.

Dus als iemand (met handicap) vanuit een werkende situatie wordt aangenomen is die persoon opeens niet (meer) arbeidsgehandicapt?
Vreemd.

Op die website werd ook het volgende gezegd:

Privacywetten verbieden het om werknemers te registreren op basis van hun handicap.

Dat zou kunnen verklaren waarom je werkgever niet vraagt naar je huidige situatie.

GS

GS

30-06-2014 om 12:42

Of zijn wajong, wsw wga of wia soms aanvullende uitkeringen die je ook ontvangt als je betaald werk hebt?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2014 om 13:16

Ja dat kan

Wajong zeker, wia denk ik ook als je niet voor 100 procent bent afgekeurd.

Maar inderdaad, ze gaan er blijkbaar vanuit dat als je zonder regeling hebt kunnen werken, je geen beperking hebt waar je een aanpassing voor nodig hebt, of een groter risico bent voor 'de baas'. Nu acht ik mijzelf ook geen groter risico voor de baas dan een collega waar weinig mis mee is, in de zin van dat ik door mijn gezondheid opeens volledig uit kan vallen. Dat risico kleeft aan ieder mens.

Wat voor mij meespeelt in dat ik geen ophef wil maken over eventuele aanpassingen aan mijn werkplek is dat ik een tijdelijke baan heb. De afdeling (en daar bedoel ik alleen de collega's mee) roept nu wel bij het minste geringste dat ze het belachelijk vinden als ik geen contract krijg aangeboden voor een jaar, maar zover is personeelzaken nog niet. De afdeling is heel meedenkend, dus daar ligt het zeker niet aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.