Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenie

Evenie

10-04-2018 om 17:58

Arbeidskorting

Een tijdje geleden ben ik volledig arbeidsongeschikt verklaard door het UWV. Ik heb een WIA (IVA) uitkering. Gelukkig kan ik nog wel een paar uur werken en mag ik dat bij mijn werkgever blijven doen. Het beetje dat ik nog zelf kan verdienen wordt verrekend met de uitkering.

Dat is wel een administratief lastige constructie. Mijn HR afdeling snapt het ook nog niet helemaal geloof ik.. heb pas net voor elkaar dat de loonheffingskorting niet meer wordt toegepast (dat doet het UWV nu). Maar.. nu passen ze direct helemaal geen korting meer toe, dus ook geen arbeidskorting. Waar ik volgens mij toch nog wel recht op heb, want ik werk! Is 'niet apart te berekenen' zegt HR. Moet ik maar vragen bij de Belastingdienst bij de jaarlijkse aangifte. Maar ik vertrouw dat niet helemaal.. ze vinden het namelijk allemaal nogal erg ingewikkeld.. en het lijkt mij zo sterk dat het niet kan.. normaliter zorgt toch de werkgever voor de arbeidskorting..?

Kortom; ik zou graag de mening horen van iemand die het weten kan. Iemand met verstand van belastingen in de zaal..?

UWV

Het UWV gaat de loonheffingskorting toepassen. Arbeidskorting is daar een onderdeel van. Het UWV zal dus ook die toepassen.
Arbeidskorting wordt ook toegepast op je uitkering.

https://financieel.infonu.nl/belasting/58340-arbeidskorting-wat-is-dat.html

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2018 om 08:50

Evenie

"Dat is wel een administratief lastige constructie. Mijn HR afdeling snapt het ook nog niet helemaal geloof ik."

Ik grijp je vraag even aan in het kader van de gehandicaptendiscussie in een ander draadje. Als je dit leest begrijp je wel dat bedrijven worden afgeschrikt door ingewikkelde subsidieregelingen om mensen in dienst te houden of nemen en dan is dit nog een bedrijf met een HR afdeling, laat staan als je in het midden en klein bedrijf wilt werken.

Er zit meer in dat nieuwe voorstel dan alleen bezuiniging.

Evenie

Evenie

11-04-2018 om 08:51

Huh..?

Dank voor je reactie Wil. Maar ik sta wel verbaasd.. het UWV kan toch geen arbeidskorting toepassen op een WIA uitkering..? Dat is toch ook geen inkomen uit arbeid..?

Evenie

Evenie

11-04-2018 om 09:01

Inderdaad Ad

Ik heb in dat draadje meegeschreven als Even Ano. Die inderdaad in die sitatie zit. Ik doe mezelf inderdaad heel wat 'gedoe' aan, in mijn poging om toch nog wat uren te blijven werken. Het is ook een heel uitzonderlijke situatie. Ik ben volstrekt uniek bij mijn werkgever, een bedrijf met een kleine 1000 man personeel. En dan is het niet alleen lastig bij mijn werkgever maar ook bij het UWV, die elke euro die ik zelf verdien verrekent met mijn uitkering. Het verschil tussen werken en niet werken is dan ook nog maar zo'n eur 100 per maand. En dat voor alle inspanning die het me kost.

Ik denk er dan ook over om te stoppen en vrijwilligerswerk te gaan doen. Geen gedonder meer. Maar dan kom ik op het volgende punt; mijn werkgever wil me niet ontslaan. Dat kost ze nl transitievergoeding (ik ben al heel lang in dienst). Ontslag nemen kost mij geld. Dus zitten we voorlopig nog in een patstelling.

UWV

Kort door de bocht: Loonheffingskorting laten toepassen waar je het meeste geld ontvangt. Arbeidskorting valt onder de loonheffingskortingen.

Het UWV geeft aan dat het van uw persoonlijke situatie afhangt. Dus nog geen sluitend antwoord.

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/loonheffingskorting/detail/verschillende-heffingskortingen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-04-2018 om 11:41

Wil

Loonheffingskorting is het totaal van heffingskortingen dat op je loonheffing wordt verminderd. De arbeidskorting is daar maar een klein deel van, en hierop heb je alleen recht over je inkomen uit tegenwoordige arbeid.
Hoe het wordt verrekend weet ik niet, maar bij je aangifte wordt alles rechtgetrokken.

Phryne.

Ja precies. Dat had ik al geschreven. Evenie vraagt zich af of de arbeidskorting niet apart verrekend moet worden door haar wwrkgever.

Naar mijn idee niet, arbeidskortingen zijn een onderdeel van de totale heffingskortingen en worden verrekend door het UWV in het geval van Evenie.
Die zullen toepassen wat onder haar uitkering valt en wat uit arbeid.
Dat klopt dus?

bieb63

bieb63

11-04-2018 om 15:01

Nee

Alleen de wg kan arbeidskorting toepassen, in die zin, ze passen de tabel toe die bij de betreffende situatie en het betreffende loon hoort. Dat gaat verder automatisch en dus ook niet ingewikkeld voor de wg. In deze betreffende situatie is er bij de wg geen sprake van loonheffingskorting, want wordt al bij UWV toegepast (daar komt het meeste inkomen vandaan). Maar dat is geen inkomen uit arbeid, dus een andere tabel (mét loonheffingskorting, zonder arbeidskortging). Kortom, doordat de wg de tabel moet gebruiken zónder loonheffingskorting zit daar ook automatisch geen arbeidskorting in. Dat kan de wg niet apart toepassen, want gaat via de tabel. Het komt er dus op neer dat uit je eigen IB aangifte blijkt dat jij nog een stukje arbeidskorting tegoed hebt en die wordt dan door de belastingdienst aan je uitbetaald (of verrekend).

Evenie- deze snap ik evennie..

"Ik denk er dan ook over om te stoppen en vrijwilligerswerk te gaan doen. Geen gedonder meer. Maar dan kom ik op het volgende punt; mijn werkgever wil me niet ontslaan. Dat kost ze nl transitievergoeding (ik ben al heel lang in dienst). Ontslag nemen kost mij geld. Dus zitten we voorlopig nog in een patstelling."

Dit snap ik niet. Ontslag nemen kost je het geld dat het werk je nu oplevert. Die honderd euro per maand die je noemt, dus. Of had je het idee dat het je nog meer zou kosten? Zo ja, waarom dan?

Overigens: de UWV-berichten zeggen "het loont altijd om te werken". Strikt genomen is dat waar, maar het is vooral waar voor mensen die een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben en die in de vervolguitkering zitten. Die worden van (gedeeltelijke) werkhervatting vaak erg veel beter. Mensen met een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering houden inderdaad meestal amper wat over van hun verdiensten.

Groeten,

Temet

Evenie

Evenie

12-04-2018 om 21:43

Transitievergoeding

Inderdaad Temet, die laatste zin is volledig waar. Ik houd nauwelijks iets over. Het bedrag dat het per maand scheelt zou ik ook nog kunnen overbruggen met een vrijwilligersvergoeding.

Met dat het me geld kost bedoel ik dat ik met ontslag nemen geen recht heb op transitievergoeding. Als ik ontslagen word heb ik dat recht wel. Ook werknemers die de IVA invloeien hebben dat recht. Werkgever wil me dus niet ontslaan, want dan kost het hen geld. Ik ben bang dat het gaat uitdraaien op een slapend arbeidscontract. Wel een risico voor hen want ik moet nog wel een paar jaar tot mijn AOW..

Maar dat is een ander punt. Dank allemaal voor de reacties. Ik weet nu althans dat HR een punt heeft met die arbeidskorting en dat ik het met de belastingaangifte moet regelen.

Evenie

Je zou ook kunnen aangeven dat je het werk niet meer aankan en op die manier stoppen. De loondoorbetalingsverplichting is al afgelopen, dus de werkgever hoeft aan reïntegratie niets meer te doen, denk ik zo. Dan blijft je arbeidsovereenkomst gewoon bestaan.

Die slapende dienstverbanden zijn inderdaad heel vervelend. Er lag onder het oude kabinet een plan om de kosten van de transitievergoeding over te hevelen naar UWV bij ontslag na langdurige ziekte, maar ik weet niet hoeveel kans er nog is dat die regeling wordt ingevoerd. Als dat erdoor komt, zal een groot aantal werkgevers vermoedelijk alsnog tot ontslag overgaan. Dat zal dan nog een duur jaartje voor UWV worden...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.