Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Blauwe Druif

Blauwe Druif

08-03-2017 om 09:45

Arbeidscontract of overeenkomst van opdracht? (zzp´er)

Ik start binnenkort als zzp'er. Ik bied o.m. begeleiding aan mensen met psychiatrische en/of psychosociale problematiek. Dit kan vanuit een PGB betaald worden, maar ook particulier, uit eigen geld. Ik probeer op maat te werken (pas begeleiding zoveel mogelijk aan aan wensen klant), maar behoud zelf regie. Maw: sommige dingen doe ik niet.
Ik wil een overeenkomst van opdracht als contract gaan gebruiken, omdat dat mi klopt met de situatie. Ik vind dit:
"Hoe herkent u een arbeidsovereenkomst
Een arbeidsovereenkomst bestaat uit drie
elementen:

Werkgeversgezag (de werkgever vertelt hoe de
werknemer zijn werk moet doen en
waar/wanneer)

Persoonlijke arbeid (de werknemer moet het
werk zelf uitvoeren, hij kan zich niet laten
vervangen door een willekeurig persoon)

Loon (de werkgever betaalt loon voor het
geleverde werk van de werknemer)

Punt 2 en 3 zijn van toepassing, maar ik twijfel over punt 1. Als dat van toepassing is, wordt het toch een arbeidsovereenkomst (en dat wil ik niet).

Hoe schatten jullie dit in?

Li

Li

08-03-2017 om 10:03

ook belangrijk

is dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Het is dus niet zo dat je aan alle vereisten moet voldoen, het gaat meer om het algemene beeld. En dat maakt het juist lastig: er is niet een lijstje dat je kan afvinken, alles telt mee voor dat beeld.

Wat dat eerste punt betreft: moet je toestemming vragen om vakantie op te nemen, of deel je dat gewoon mee? Wordt vakantie en ziekte doorbetaald? Komen mensen bij jou op kantoor, of werk jij daar? Geven mensen je aanwijzingen over hoe je je werk moet doen (dus niet alleen over het wenselijke resultaat)? Dat zijn allemaal zaken die bepalen of er werkgeversgezag is. Het blijft moeilijke materie, maar zo op het oog denk ik dat je weinig risico loopt.

mirreke

mirreke

08-03-2017 om 10:10

Denk ik ook

weinig risico. Jij bent degene die bepaalt wat je doet en wat je aanneemt.

Ik ben vertaler en ben ook zelfstandige. Je eindresultaat moet natuurlijk goed en binnen bepaalde grenzen zijn. Dat is de opdracht die je aanneemt. En je maakt afspraken over wanneer. Maar in principe ben jij vrij om te zeggen dat je bv. op vrijdag niet werkt, of alleen na tien uur 's ochtends of juist 's avonds.

Het is een hele vage wet, die nieuwe wet...

Annelies

Annelies

08-03-2017 om 10:13

Werkgeversgezag is altijd lastig

Werkgeversgezag is altijd een lastig punt. Als zzp'er moet je natuurlijk luisteren naar de opdrachtgever, je gaat namelijk het werk uitvoeren op de manier zoals die dat wil, ofwel in uitvoering, ofwel in resultaat ofwel beide. Maar daarmee ontstaat niet meteen een gezagsverhouding. Als zzp'er kun je namelijk altijd besluiten dat je niet werkt een dag, drie maanden weggaat of 's nachts werkt. Nou zal dat laatste bij jou lastig zijn als je in een verzorgend beroep zit, maar ik ben eindredacteur en heb die vrijheid.

Punt 1 gaat, zoals Li schrijft, meer over het aantal opdrachtgevers. Als jij alleen maar bij één persoon gaat werken, dan moet die jou in dienst nemen en mag je niet als zzp'er worden betaald. Maar als je net begint met je bedrijf, snapt de belastingdienst wel dat je niet meteen meerdere klanten hebt.

Marietta

Marietta

08-03-2017 om 10:14

Hier via model zorgovereenkomst opdracht SVB

Wij hebben een overeenkomst met een zzp-er, vergoeding via PGB. Dat valt onder WMO begeleiding. En zo staat het op de overeenkomst, met een uurtarief.
De uren zijn in ons geval onregelmatig.
Hoe de begeleiding wordt ingevuld, staat niet in de overeenkomst.
Wel hebben wij bij de gemeente een zorgplan ingediend waar de begeleiding door deze zzp-er onderdeel van is.
Het aantal uren is niet veel (4 uur per maand). Ik denk niet dat de belastingdienst dit als een verkapt dienstverband ziet.

Let erop dat je geen btw hoeft te rekenen (als het om WMO gaat).

Blauwe Druif

Blauwe Druif

08-03-2017 om 11:17

Risico

Oké, het klopt ongeveer wat ik dacht; ik loop dus vooral risico als ik één klant binnen heb en moeilijk aan meer mensen kom?
Het is idd zo dat ik zelf bepaal wanneer ik werk. Uiteraard in overleg en ik wil daarin juist heel flexibel zijn, maar het gaat niet voorkomen dat ik "vrij moet vragen" zeg maar.

Marietta, in geval van een PGB-houder zal ik idd gewoon het standaard contract van de SVB gebruiken.

Nog een vraag over tarieven. Het PGB-uurtarief (WMO begeleiding individueel) ligt véél lager dan wat ik voor ogen heb en wat gezien mijn opleiding en vaardigheden billijk is. Is het reëel om verschillende tarieven te hanteren? Bijv één voor PGB, één voor lage inkomens en één regulier tarief? Hoe is dat bij jullie, Marietta, kun jij jouw hulpverlener betalen van het PGB of moet je uren opsparen om hem/haar een uur in te kunnen huren?

Marietta

Marietta

09-03-2017 om 11:24

uurtarief

De uurtarieven zijn altijd hoger dan wat de gemeente wil vergoeden.
Wij hebben de afspraak met de gemeente dat we ons pgb flexibel kunnen inzetten. Dat komt inderdaad neer op minder inhuren.
Als de gemeente daar niet mee akkoord gaat, dan zouden we zelf flink moeten bijbetalen. Dat is niet haalbaar voor ons (we hebben nog meer zorgaanbieders die ook te duur zijn).

Of jij je tarief voor een pgb wil verlagen, is je eigen afweging. Het is wel de manier waarop de gemeente het voor elkaar krijgt om minder te betalen.
Als ik regulier zou willen inkopen, dan zou ik weigeren om meer te betalen dan iemand met een pgb.

Blauwe Druif

Blauwe Druif

09-03-2017 om 11:47

Marietta

"Of jij je tarief voor een pgb wil verlagen, is je eigen afweging. Het is wel de manier waarop de gemeente het voor elkaar krijgt om minder te betalen.
Als ik regulier zou willen inkopen, dan zou ik weigeren om meer te betalen dan iemand met een pgb."

Oei, zo had ik het nog niet bekeken. Het was meer "sociaal" bedoeld zeg maar, om rekening te houden met verschillen in wat men te besteden heeft, of dat nu uit het PGB komt of niet. Maar het is ook weer niet mijn bedoeling om het systeem waarin de gemeente feitelijk veel te weinig uitkeert, in stand te houden. Die bedragen moeten gewoon omhoog, ben er echt van geschrokken hoe laag die tegenwoordig liggen. Ik heb jaren geleden via PGB gewerkt en toen lagen de bedragen veel hoger.
Lastig afwegen vind ik het.
Mag ik vragen wat jij ongeveer kwijt bent aan jullie zorgverlener?

Marietta

Marietta

09-03-2017 om 16:16

Tarief

Onze zorgverleners rekenen de volgende tarieven:
WMO begeleiding groep 58 euro per dagdeel
WMO begeleiding individueel 64 euro per uur

De vergoedingen van de gemeente zijn resp 34 euro en 56 euro.
De begeleiding is activerende begeleiding, dat is de versie met de hoogste vergoeding.

Ons grootste probleem is de lage vergoeding voor de groep. We hebben 8 dagdelen per week.

bieb63

bieb63

09-03-2017 om 22:01

wat het punt is

Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst, dan is er sprake van door de werkgever/opdrachtgever te betalen wn premies en ZVW. Het voordeel daarvan is dat je dus verzekerd bent, via de opdrachtgever/baas, voor wn verzekeringen (WW, WIA). Daar zijn een aantal eisen aan verbonden en 1 daarvan is het 'gezag'. M.a.w., heel simpel gezegd, de baas(opdrachtgever) moet kunnen bepalen. Dat is een best vaag gebied maar wel cruciaal. Is die constructie er niet (dan is er een overeenkomst van opdracht), dan ben je niet verzekerd via de opdrachtgever, of je moet je zelf verzekeren hiervoor.

Blauwe Druif

Blauwe Druif

10-03-2017 om 09:22

gezag

Ja, dat is precies het punt waar ik over twijfel. Ik heb klantvriendelijkheid hoog in het vaandel en bied begeleiding zoveel mogelijk op maat. Maar ik ga geen verlof aanvragen wanneer ik met vakantie ga (dat deel ik mee) en bepaal zelf hoe ik de gesprekken voer. Waarbij ik rekening houd met de mogelijkheden/wensen van de ander. Ik neig naar overeenkomst van opdracht, ook omdat het vrij duidelijk is (blijkt uit mijn site) dat ik meerdere cliënten wil hebben.

Marietta, dank voor de info. De tarieven liggen hier zelfs nog lager.....lastig hoor maar ben wel gevoelig voor je argument om dat systeem niet mede in stand te houden. Dus denk dat ik toch maar één tarief hanteer. Kan natuurlijk in schrijnende gevallen best een uitzondering maken zonder dat de andere cliënten dat weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.