Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Teuntje

Teuntje

02-10-2016 om 14:00

Appartement kopen

Onze oudste is zich aan het orienteren op de koop van een eerste eigen woonruimte. Dat zal gezien de financien een appartementje/flatje moeten worden en dat is voor een start ook helemaal prima.
Maar wat me nu verbaast is de enorme hap geld die er dan in sommige gevallen bijkomt voor de vve. Dat beloopt soms wel 300 euro per maand of nog meer! Daar zit dan vaak wel een voorschot verwarming oid bij maar dan nog. Met de huidige rentestand kun je daar gerust een flinke ton voor lenen. En tel je dat op dan kun je ook wel een huis kopen.
Dus, rekent de bank de maandlasten voor de vve mee bij het bekijken van van je kunt lenen?
Zo ja, wie koopt er dan nog een flatje als je arm blijkbaar ook lang genoeg is voor een huis?
Zo nee, dat is toch raar wnat je moet die kosten toch ook elke maand kunnen opbregen?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-10-2016 om 14:12

Onderhoud

Een appartement is goedkoper qua onderhoud dan een huis. 300 euro per maand ben je zeker kwijt aan het onderhoud van een heel huis, als je dat bijhoudt en uitbesteedt. Buitenboel schilderen kost je 3000-8000 euro, en dat is natuurlijk niet ieder jaar, maar tikt toch lekker aan. Als je dat met zeg 24 woningen kunt delen kun je betere afspraken maken. Net als een dak, in een huis is dat van jou alleen, bij een flat deel je de kosten.
Als er geen lift aanwezig is scheelt dat wel vaak tientallen euro's aan servicekosten. Verder is verstandig om te kijken hoeveel reserves de VVE is en wat het geplande onderhoud is (en of er dus genoeg geld in de pot zit).

bieb63

bieb63

02-10-2016 om 14:20

toch

is 300 euro aan vaste maandlasten voor de woning behoorlijk veel voor je portemonnee. Vergeet ook niet dat je dan verplicht bent dat al het werk wordt uitbesteed. Mensen met een 'rijtjes'woning of een portiek woning met eigen VVE voor een potje, doen vaak ook veel dingen zelf. Of vinden niet alles persé noodzakelijk wat de grote VVE's wel vinden. En ook kun je als je niet aan zo'n grote VVE vast zit dingen zwart laten doen of door vrienden/bekenden.

Redenatiefout

In die 300 euro vve-bijdrage zit reservering voor onderhoud, vervanging en reparaties. En misschien een voorschot in de stookkosten. Als je stelt dat je voor de maandelijkse hypotheeklasten plus die 300 euro vve-bijdrage ook een huis kan kopen ga je voorbij aan het feit dat bij het hypotheekbedrag voor een huis ook nog eens onderhouds- en stookkosten komen. Dus je woonlasten voor een huis zijn hoger dan de hypotheek appartement + bijdrage vve.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-10-2016 om 14:43

Nadeel

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig werkt met voorschot warm water en stookkosten, maar ik heb vroeger in een woningbouwflat gewoond waar dat gezamenlijke kosten waren. Je betaalde mee naar rato van het aantal vierkante meters. Daar hadden wij behoorlijk nadeel van want we woonden met zijn tweeën in een vierkamerflat, en waren overdag amper thuis. Dus qua water werden we hoog aangeslagen, hoger dan iemand die met een gezin in een driekamerwoning woonde. En we hadden buren waar je door het openstaande klapraampje de warmte door naar buiten voelden komen, terwijl wij de verwarming alleen in de huiskamer aan hadden. Zorg dus wel dat je een eigen meter krijgt.

Triva

Triva

02-10-2016 om 15:29

Skik

en dan vergeet jij de onderhoud van het huis nog weer want dat zit ook in die VVE.

De rekeningen

De rekeningen van periodiek onderhoud, renovatie van dak of lift, ik zou toch niet makkelijk de buitenboel van een appartement voor mijn rekening nemen.
Verzekeringen tegen wateroverlast of andere mankementen.
We hebben hier, vanwege aanhoudend vragen van kopers, een paar tientjes van het maandbedrag afgekregen. Nu probeert de beheerder regelmatig structurele problemen van het gebouw in de schoenen van een individuele huurder te leggen.
Dus een klacht aangeven is haar betalen.
En ik ben benieuwd hoe het met het meerjarenplan is bij de eerstkomende vergadering.

Kosten.

Groot- en klein onderhoud, dakgoten reinigen, de glazenwasser, schoonmaak entree/trappenhuis, onderhoud ĺift, gezamelijke energiekosten ( entree, lift, buiten), opstalverzekering en de kosten van een boekhouder/accountant. Misschien ook een tuinman en parkeerplek?

Bij de aankoop van het huis neem je ook de spaarpot van de vorige bewoner mee.
Dus bij verkoop laat je het gespaarde geld in de VVE, dat is wel zo prettig.

300 Euro is wel een flink bedrag, ik zou zeker even nalezen wat er gedekt is voor dat geld.

Triva, huh?

Dat zeg ik toch juist, dat ook al zijn je hypotheeklasten voor een huis gelijk aan het bedrag van hypotheeklasten van een appartement + bijdrage vve, omdat in die vve-bijdrage onderhoud, reparatie en vervangingskosten en soms ook stookkosten zitten, terwijl die kosten er bij een huis nog bij komen.

Voorbeeld: Hypotheek appartement 600 + vve (onderhouds- en stookkosten) 300 = 900
Hypotheek huis 900. Waarom dan geen huis kopen? Omdat dan hypotheek huis + onderhouds- en stookkosten = 1300.

skik

bieb63

bieb63

02-10-2016 om 17:11

nou skik

e.e.a. is uiteraard makkelijk en overzichtelijk. Absoluut. Maar e.e.a. in eigen hand houden, kan je heel wat geld schelen....

Triva

Triva

02-10-2016 om 17:18

Skik

Je hebt helemaal gelijk, geen idee waarom ik dat de eerste keer niet zag en dan las ik nog twee keer ook Sorry.

Teuntje

Teuntje

02-10-2016 om 19:09

Ja, onderhoud

Dat is ook weer zo natuurlijk. Dat ik dat niet zo gauw meereken is omdat wij dat bij lange na niet kwijt zijn aan onderhoud van ons huis, want dan heb je de keus hoe je het doet. Trappenhuis schoonhouden doe ik zelf , lift hebben we niet, glazenwassr ook niet want zelf op de ladder als het nodig is, schilderwerk, goten etc. doet man ook zelf dus dat kost alleen materiaal. Ook cv-ketel onderhoud kunnen we (hij) zelf.

bieb63

bieb63

02-10-2016 om 20:09

precies teuntje

Het is natuurlijk fijn als alles geregeld is (alhoewel je je altijd moet afvragen of het écht wel goed geregeld is, in alle opzichten). Scheelt i.i.g. tijd, uitzoekerij, afwegingen enz. Anderzijds moet je dn alles maar gewoon slikken, geen eigen keuze én je betaalt standaard die 300 euro. En vergeet niet dat dat hele bedrag niets, maar dan ook niets te maken heeft bij jouw in-huis gebeuren. Dus je bent dan echt nog niet klaar met de kosten.
Als ik eens kijk naar ons appartement ('vrijwillige' VVE van 3 woningen: portiek met parterre (ons huis) en 2 dubbele bovenhuizen) en de kosten die wij de afgelopen 12 jaar hebben gemaakt en wat wel of niet nodig was:
- Maandelijks betalen wij 35,00. Hiervan wordt sowieso de jaarlijkse opstalverz. betaald. En dan blijft er nog het e.e.a. over in de pot.
- Een jaar of 6 geleden het portiek laten verven (zwart) en opnieuw tegels en laten egaliseren (zag er niet uit), ook zwart. Tegels zelf gekocht bij de Gamma, kosten ca. 200 euro. Tegels en de klusman konden we volledig uit de pot betalen (waar wij dus maandelijks slecht 35 euro voor betalen en de opstalverz. al vanaf is).
- Buiten schilderwerk, ook een jaar of 6 geleden. Laten doen, maar materiaal/verf zelf gekocht. Totale kosten ca. 700 euro.
- akkivietje met het riool: kon uit de pot
- Schoorsteen die dreigde in te storen. Alle 3 de bewoners uit eigen zak betaald, per huis ca. 400 euro.
- Balkons aan onderzijde laten verven en herstelwerkzaamheden aan metselwerk. Deels uit pot, uit eigen zak per huis ca. 150 euro.
- Glazenwasser: 5 euro per 6 weken.
- Portiekschoonmaker: 8 euro per maand

Vast nog wel iets vergeten, maar geen grote kostenposten.
Hoe dan ook: als wij maandelijks 300 euro zouden betalen (is dus in de 12 jaar dat we hier wonen 43.000!!!!!!!!!!)

Taruh

Taruh

02-10-2016 om 21:34

Eigen keuze

Eigen keuze is er zeker wel binnen een vve, maar de desinteresse van de gemiddelde appartementsbewoner/eigenaar is stuitend. Van de 36 eigenaren in ons gebouw is er met 4 machtigingen en naast mij de technische man en misschien nog 1 eigenaar een hoge opkomst bij de jaarlijkse vergadering.

Daar sta je dan om te beslissen over de kleur van de nieuwe tegels, het schilderwerk en de vloer.

En ik hoor het van meer vve's. Kortom wil je inspraak wordt actief in de vve.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.