Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 16:08

AOW en kamerverhuur

Het lijkt er op dat we wellicht een huurder hebben maar ik juich nog niet te vroeg. Deze wil zich inschrijven bij mijn vader, dus via de gemeente en ik weet dat dat in principe kan met behoud van AOW maar hoe kom ik dat zeker te weten? Ik heb geen vertrouwen in telefoonmensen (zie de belastingdienst) dus ik wil het in principe zelf uitzoeken maar ja, bomen en bos. Ik heb begrepen dat je een bepaald contract moet invullen en dat er een maximale huur is per jaar?

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 16:13

gevonden maar

http://www.svb.nl/Images/9179NX.pdf

ok, hoe reken ik uit wat mijn vader aan belasting moet gaan betalen voor de kamerverhuur?

er geldt een vrijstelling

Er geldt een vrijstelling als de verhuurinkomsten onder de €4748 liggen, zie hier http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/moet-ik-belasting-betalen-als-ik-een-kamer-verhuur.html.

Het meerdere valt onder de IB.

Groeten,

Temet

trouwens

Een voorzichtig Gefeliciteerd!

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 16:40

pfff nou

Dus er kan niets mis gaan als we onder die huur blijven zitten en we het contract opstellen zoals op die AOW site van posting 2? Oh als hij volgend jaar moet gaan bijbetalen hebben we echt een groot probleem!

Deze huurder wil een stuk minder huur betalen maar hij wil ook minimaal een jaar blijven, hij wil dat zelfs in contract zetten (in ruil voor minder huur) ook omdat hij er maar weinig zal zijn. Ik zie niets in een contract, daar gaan we toch niet mee naar de rechter als hij met de noorderzon vertrekt

Mijn idee is: hij wil over ruim een maand intrekken en dan wil ik hem een maand daarvoor huur laten betalen en dan weer als hij intrekt en dan voortaan elke maand. Hij zou dan de laatste twee maanden niets meer hoeven te betalen, of geld terug krijgen en mocht hij toch weer opeens foetsie zijn dan hebben we een maand huur extra gehad of hebben jullie een ander idee?

Fransien

Fransien

07-02-2014 om 16:42

dat noem je borg

en dat kan gewoon in het contract gezet worden, heb je ook niets te maken met huur die doorloopt en weer verrekend moet worden.

Tante Tiny

Tante Tiny

07-02-2014 om 16:53

Als hij lagere huur krijgt

dan kun je ook een deal maken dat het hele jaar in één keer betaald wordt. Of een half jaar in één keer.
Dan krijg je een maandbedrag als hij per maand betaalt (met borg erbij). Of een langere periode met korting.

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 16:55

oh ships

Dit gaat over een koopwoning maar hoe zit het bij huurwoningen?

Rafelkap

Rafelkap

07-02-2014 om 17:26

toestemming

Mag hij z'n huurhuis wel onderverhuren? moet hij daarvoor niet toestemming hebben bij de woningbouwvereniging?

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 17:42

ja zag ik ook al

Als we het officieel willen doen moet hij ook toestemming hebben. De huur moet de brutohuur zijn gedeeld door het aantal kamers (shit, de zolder telt dan mee denk ik) plus nog wat extra's voor gas, water, elektra. Dat wordt dus ook het internet LOL en hij huurt twee kamers, maar dan kom ik er nog niet geloof ik.

Rafelkap

Rafelkap

07-02-2014 om 17:49

zorg

Wat een zorg Dalarna. En is het echt niet mogelijk goedkoper te gaan wonen of huursubsidie te krijgen?
Met een huurder kan je ook veel gedonder krijgen.. (als er al toestemming komt)

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 18:49

Rafelkap

Huurtoeslag hebben we allang uitgezocht natuurlijk en het is gewoon lastig als hij een eind van die buurvrouw komt te wonen (draadje in offtopic: hoe krijg ik die kamer verhuurd). Verder gaat hij dan 200 euro waarschijnlijk in huur omlaag en dat is voor dit jaar geen oplossing (reken de verhuiskosten ook even mee).

Dalarna

Dalarna

26-02-2014 om 21:32

Helaas

Weer mis gegaan...

jakkes

Hè wat vervelend nou. Het lijkt erop dat dit toch niet de oplossing voor de financiële problemen is, helaas.

Groeten,

Temet

Dalarna

Ik heb net aan forumbeheer verzocht om mailcontact met je, ik weet misschien iemand voor die kamer maar ik bewaak mijn anonimiteit nogal fanatiek, vandaar de omweg via forumbeheer. Maar wat ik dus wil weten (vergat ik dom genoeg in dat mailtje te zetten): wat moet het kosten en hoe komt deze persoon desgewenst met je in contact?

Nouja, ik zie het bericht hopelijk verschijnen.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 12:19

Temet

Je kunt forumbeheer om MIJN mailadres vragen en dat doorgeven aan die persoon, zo blijf jij anoniem.

Da's een idee. Wordt vervolgd.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

05-03-2014 om 14:01

Temet

Daarnaast zijn er allemaal diensten zoals yahoo waar je [email protected] mailadressen aan kunt maken. Ben je nog net zo anoniem als nu.

Tijgeroog

Weet ik wel, ik heb die adressen ook wel gehad maar dan laat ik het weer te lang ongebruikt en vergeet ik het wachtwoord of wordt de account geschrapt.

Maar goed, de kwestie is inmiddels geregeld.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.