Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Antwoord e-mail klantenservice

Vinden jullie dat de zin " Vriendelijk dank voor uw e-mail"
(na de aanhef) in een antwoord e-mail van een klantenservice , "afstand schept" tussen klant en bedrijf ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Shonagh43

Shonagh43

24-03-2013 om 11:57 Topicstarter

Toelichting

het staat er wel erg cryptisch :o)

Ik beantwoord dus e-mails op een klantenservice. Onlangs is uit de templates de zin " Vriendelijk dank voor uw e-mail" geschrapt om bovenstaande reden. Deze week heb ik die zin toch weer toegevoegd in een lastige stituatie en werd op m'n vingers getikt, dwz een minpiuntje in m'n beoordeling.

Graag even wat meningen :o)

Vic

Vic

24-03-2013 om 12:10

Doe ik ook

Ik zie niet in waarom dat afstand zou scheppen. Zelf gebruik ik ook zo'n zin. "Bedankt voor uw reactie", o.i.d. Wat stelt je leidinggevende zelf voor om te gebruiken in zo'n geval? Als ik erop zou worden afgerekend bij een beoordeling, en als de organisatie het echt niet wil, zou ik wel iets anders verzinnen.

joer

joer

24-03-2013 om 12:44

Klinkt niet

vriendelijk dank voor uw email vind ik niet goed klinken, is geen goede zin. vriendelijk dank past niet na elkaar.

Maar het schept geen afstand vind ik. Komt als zin misschien bij sommige mensen een beetje raar over.

Ik zou gebruiken:
Hartelijk dank voor uw email.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Wij hebben uw email ontvangen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2013 om 14:06

Mmmm

Of het echt afstand schept zou ik niet durven zeggen. Maar als ik mijn ziel en zalingheid zou hebben blootgelegd in een gepeperde mail en het antwoord zou zo onderkoeld beginnen zou je me wel in de gordijnen hebben, ja.

Bij een vriendelijk verzoekje is er denk ik niks mis met deze beginzin, maar als het flink gekruld heeft is het denk ik beter om anders te beginnen. Of met excuses of met iets van we hebben kennis genomen van uw standpunt en dan de uitleg waarom je er niks mee doet....

Als ik boos ben wil ik niet vriendelijk bedankt worden.

Shonagh43

Shonagh43

24-03-2013 om 14:26 Topicstarter

Bedankt

Het gaat bijna nooit om een boze e-mail hoor. Gewoon een adreswijziging of de vraag wanneer het volgende "product" geleverd wordt. Dan moeten we nu dus meteen met de deur in huis vallen :o)

De betreffende e-mail was van iemand die ik 2 x nee moest "verkopen", een nieuwe klant die van de regels ( algemene voorwaarden die ze had getekend) af wilde wijken. Dus was ik begonnen met "Vriendelijk...."

Bij fouten onzerzijds beginnen we uiteraard met excuses.

Maar van dat "afstand scheppen" zoals ons hoofdkantoor, dat in NL gevestigd is, ons heeft laten weten, snap ik dus niet, vandaar mijn vraag.

En of "vriendelijk dank" niet kan, maar "hartelijk dank" zou moeten zijn, tja daar kan je van mening over verschillen.

bibi63

bibi63

24-03-2013 om 15:14

Shonagh, cliché

Ik vind het van de situatie van de betreffende email afhangen. Toch kan ik me wel voorstellen dat een 'vriendelijk dank voor uw email' als te cliché / standaard zinnetje overkomt (en dus afstandelijk), nu ik er zo over nadenk. Het lijkt dan in eerste instantie zo'n standaard bericht, zonder dat er op de inhoud/vraag wordt ingegaan (wat uiteraard later in de email blijkbaar wel gebeurt).
Ik zou bij een gewone vraag (bijv. wanneer product weer leverbaar is), waar geen excuses, uitleg of wat dan ook aan de orde komt, gewoon redelijk zakelijk antwoorden met bijv. : 'N.a.v. uw vraag wanneer product X weer leverbaar is, kunnen wij u mededelen dat onze verwachting is, dat dit rond eind mei zal zijn. enz. Een dankwoord over het sturen van een mail vind ik persoonlijk overdreven, cliché en 'onecht'.
Indien er een klacht wordt geuit, zou ik ook eigenlijk niet met de zin 'vriendelijk dank' beginnen, of ook niet 'wij vinden het heel vervelend dat...'. Veel te ingestudeerd en ook niet ter zake doende. Ook hier mag het best zakelijk (en vriendelijk), dus bijv. "N.a.v. uw email betreffende ....., kunnen wij u het volgende mededelen...... Afhankelijk van het feit of klant wel of niet gelijk krijgt, eindig je met (bij gelijk krant) 'wij hopen zo het probleem voor u te hebben opgelost en bieden onze excuses aan voor het ongemak' (dat is gemeend, klant had immers gelijk), of anderszijds (klant heeft/krijgt geen gelijk) 'wij hopen dat wij zo e.e.a. voor u hebben kunnen verduidelijken, mocht u nog vragen hebben, dan kunt u te allen tijde contact met ons opnemen" (geen excuses, geen 'helaas kunnen wij u niet anders berichten'. Dat is heel irritant voor de klant, want dat helaas is niet gemeend).
Gr. Bibi

Neutraal

Ik zou het wat neutraler houden: wij danken u voor uw email.
En bij boze emails werkt het vaak het beste door eerst de angel eruit te halen door te herhalen wat de kern vd boodschap was. Zo weet de klant dat zijn klacht echt is gelezen en wordt de mail persoonlijk.
Ik wil ook nog wel eens pissig mn ongenoegen melden, en zo'n nietszeggendecreactie krijgt mij nou juist weer de gordijnen in .

De Bijenkorf is erg goed vind ik, persoonlijk, correct, betrokken communicatie per mail.

Shonagh43

Shonagh43

24-03-2013 om 20:23 Topicstarter

Bibi en mare

"Vriendelijk dank voor jullie reacties " :o)

Ik heb er veel aan, het verduidelijkt wel hoe zo'n e-mail bij de ontvangende partij overkomt. Vooral omdat ik al jaren uit NL weg ben en geen zakelijk e-mails meer ontvang.

Maar ..............ik werk dus op een call center en moet een x aantal items per uur afhandelen. Er zijn een aantal templates beschikbaar en er is niet veel tijd om daar veel aan te veranderen. Lastig om je baas en de klant tevreden te houden

En we hebben ook nog Belgische klanten en die hebben weer andere een andere aanpak nodig.

dc

dc

24-03-2013 om 22:10

Paar ideeen

Je kunt niet zomaar met de deur in huis vallen. Eerst geef je aan waar je op reageert:

"In reactie op uw email terzake.../ van datum..., kan ik u het volgende meedelen."

"Ik heb uw email van datum in goede orde ontvangen. Ik dank u voor het doorgeven van uw nieuwe adres en heb ons bestand aangepast."

De zin die je hiervoor gebruikte, daar gingen mijn tenen van krommen, dus zeker niet in heel nederland gangbaar

Shonagh43

Shonagh43

24-03-2013 om 22:43 Topicstarter

even ter verduidelijking: de templates komen van het hoofdkantoor in Nederland ! Dat "vriendelijk dank voor uw e-mail"( ik neem aan dat je dat bedoelt) heb ik dus niet zelf bedacht

En zij geven inderdaad aan dat we maar gewoon met de deur in huis moeten vallen, dus bv een antwoord op een adreswijziging. Na Beste/ Geachte x volgt dan
"Wij hebben uw adreswijziging nu aangepast in ons bestand "

+ Brunette +

+ Brunette +

24-03-2013 om 23:30

Nog een duit.

Ja, het schept afstand en daarom wordt het zinnetje nu weer geschrapt. Vooral de toevoeging van "vriendelijk" maakt het erg onpersoonlijk en cliché. Bovendien vind ik het meer iets voor brieven. E-mail mag/moet beknopter. Ik moest n.a.v. je vraag denken aan de telefonische helpdesks van Spaanse internetproviders. Heb ik net ruzie lopen schoppen, sluiten ze af met "dank voor het bellen". Hilarisch.

Shonagh43

Shonagh43

24-03-2013 om 23:30 Topicstarter

Even weer terug naar het begin

Ik werd dus op mijn vingers getikt omdat ik dus NIET met de deur in huis viel, zoals het hoofdkantoor had "bevolen".

Maar ach waar maak ik me druk om, ik word helemaal niet betaald om zelf na te denken :o) Gewoon maar doen zoals de "baas" het wil en dan zit je goed ( = haal je de punten en krijg je tzt ietsiepietsie salaris erbij)

Shonagh43

Shonagh43

24-03-2013 om 23:34 Topicstarter

+brunette+

We typten tegelijk.

Bedankt voor je reactie, ja zo kun je het ook bekijken.

En ja dat " dank voor het bellen" staat waarschijnlijk in het protocol, niet zeggen = min puntje :o)

+ Brunette +

+ Brunette +

24-03-2013 om 23:34

Oei, ik was in de war met vic

Nou ja, dan maar het standaardzinnetje. Als je last krijgt van plaatsvervangende schaamte, bedenk dan maar dat niemand van die mensen je persoonlijk kent.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2013 om 10:01

Ja lekker de template gebruiken

Blijkbaar is het zo ingericht dat je niet teveel zelf moet nadenken. Nou vooral ook niet doen zou ik zeggen, zeker als je daar niet voor betaald wordt.

Al snap ik best dat je eer van je werk wilt hebben. Kun je je niet proberen op te werken tot templateschrijver?

dc

dc

25-03-2013 om 10:36

Shonagh

Ik begreep het. Bij het bedrijf waar ik werkte kwamen de meest belabberde teksten trouwens ook van het hoofdkantoor in nederland

Ik vind met de deur in huis vallen veel te bot, maar goed, als zij dat willen, gewoon doen.

Arawen

Arawen

25-03-2013 om 13:10

Hier

Ik werk ook in de 'klantenservice', in de reiswereld, en dan heb je het dus niet over een product dat geruild kan worden maar om iets dat mensen hebben meegemaakt. En tegenwoordig wil iedereen daar ruimschoots voor worden gecompenseerd.. wat vaak niet kan. Lastig schrijven, ja..

'Dank voor uw reactie' is bij ons min of meer standaard in reactie op een e-mail. 'Helaas' gebruiken en excuses aanbieden doen we eigenlijk ook standaard, zo is het ons geleerd. Al zijn het maar excuses voor de teleurstellende ervaring. Overigens wordt hier erg gestimuleerd om mensen te bellen, ook mensen die zich per mail of brief bij ons hebben gemeld. Is persoonlijker.

Grappig om te lezen hoe zoiets ervaren wordt... Ik sta al te lang aan de andere kant om nog een objectief beeld te kunnen hebben..

Shonagh43

Shonagh43

25-03-2013 om 20:35 Topicstarter

Strategie bepaald :o)

Ik houd me aan de regels van het spelletje en als ik echt vind dat er een inleidende zin bij moet, volg ik jullie adviezen op: mijn naam staat er tenslotte wel onder :o)

Inderdaad bel ik ook nog weleens, vooral als het e-mail pingpong wordt, 99 % omdat de klant het niet goed (wil) lezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.