Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ander werk, minder verlof??

Hey, Ik werk al 26j bij dezelfde werkgever en heb daar 38 dagen verlof per jaar.
Nu ben ik deze job echt beu, ook omdat er weinig doorgroei mogelijkheden zijn en de communicatie onder nul is.
Ik zou terug nr een job willen gaan die ik vroeger ook deed maar ik start er dan met 20 dagen verlof...na 1 jaar werken 4 extra dagen en na 5 jaar telkens 3 jaar extra 3 dagen verlof erbij.
Loon is hetzelfde en werkuren ook....nu zit ik serieus in twijfel over die verlofdagen.
Wat is jullie gedacht???

Flavia

Flavia

03-09-2020 om 15:52

Gek systeem

is dit in Belgie?
Ik ken eigenlijk alleen het systeem van leeftijdsgerelateerde extra verlof dagen.
In NL is het minimum 4x het aantal werkuren per week. De overige uren zijn bovenwettelijke dagen. Deze regeling is door het hele bedrijf gelijk en niet afhankelijk van het aantal werkjaren bij de werkgever.

PeggySue

PeggySue

03-09-2020 om 16:12 Topicstarter

@flavia

Nee, dit zijn dagen die je vd werkgever krijgt .
Leeftijdsgerelateerde dagen krijgen we in België op 45, 50 en 55

Koffiekop

Koffiekop

03-09-2020 om 16:19

Wat een luxe

Hier hebben we dat niet, extra vrije dagen omdat je langer in dienst bent. Lijkt me dat het voor een werkgever dan ook niet zo loont om mensen lang in dienst te houden, dan is een jongere (lager salaris) die je nieuw binnenhaalt (weinig vakantiedagen) wel stukken aantrekkelijker. Maar soit, als dat is zoals het geregeld is, is dat lekker voor jou.

Ben je al in gesprek gegaan met je werkgever? Is dat aantal vrije dagen ook zo met je besproken of denk je dat alleen maar? Overstappen naar een andere functie bij dezelfde werkgever is toch iets heel anders dan ergens nieuw binnenkomen?

Jesse_1

Jesse_1

03-09-2020 om 16:43

Omrekenen

Ik ben ook wel eens van baan veranderd en dat ze daar een ander aantal verlofdagen hanteerden (wel/niet ADV dagen). Gewoon omgerekend wat mijn uurtarief was en daar het salaris op bepaald.

Maar misschien ligt dat nu al vast. Dan is het aan jou om te bepalen hoe graag je de andere baan wil en of je de vrije dagen zult missen. Of misschien kun je die inkopen.
Wij kunnen hier een hoop van vinden, maar als je had gevraagd; ik wil een andere baan en daar ga ik minder verdienen, wat vinden jullie daarvan, dan is dat in feite dezelfde vraag.

bieb63

bieb63

04-09-2020 om 09:51

precies zoals Jesse zegt

Hoe graag wil je die baan? En hoe erg vind je het dat je dan minder verlofdagen hebt?That's the question. Natuurlijk kan je het ook omrekenen: hoeveel zou je verdienen als je wél net zoveel verlof had, of andersom bij je huidige baan als je net zo weinig verlof had. Maar ook daar is de vraag: hoe belangrijk is dat voor je versus hoe graag je die baan zou willen.

Salaris

Over salaris is meestal meer onderhandelingsruimte dan over secundaire arbeidsvoorwaarden. Ongelijkheid in salaris tussen collega's is doodnormaal, ongelijkheid in secundaire arbeidsvoorwaarden niet.

Is er geen mogelijkheid om extra verlofdagen bij te kopen?

juf Ank

juf Ank

05-09-2020 om 11:44

er is toch

een bepaald aantal vakantieuren waaraan een werkgever moet voldoen?
Als je dat krijgt en je maakt je druk over een aantal extra dagen....dan zou ik zeggen als je een leuke baan hebt is het toch niet erg dat je het moet doen met een aantal minimum uren?
En anders ga lekker thuis zitten met een uitkering : alle dagen vrij!

Jesse_1

Jesse_1

05-09-2020 om 12:11

Nou

Ik vind het verschil in aantal verlofdagen wel groot hoor.
En dat hoeft niet erg te zijn - omdat je toch al meer wilde gaan werken bijvoorbeeld, maar ik zou het dan wel in salaris gecompenseerd willen hebben, of de baan moet zo leuk zijn dat ik het niet erg om veel minder betaald te worden.

Zonnehoed

Zonnehoed

05-09-2020 om 13:03

Hmm

18 extra vrije dagen is toch serieus geld... 38 dagen is erg veel, dus dat zul je niet snel ergens anders krijgen, maar het verschil is nu wel erg groot.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-09-2020 om 13:08

Tijd is geld

18 dagen is bijna een maand werken. Dat zou je dan dus gratis doen.
Ik heb zelf overigens ook maar 21 vakantiedagen. Daarnaast wel 4 uur verlof extra per week die ik zelf bij elkaar werk, omdat ik 40 uur werk en 36 uur uitbetaald krijg (ca 200 uur per jaar).

bieb63

bieb63

05-09-2020 om 16:07

Zonnehoed

"18 extra vrije dagen is toch serieus geld."
Feitelijk heb je gelijk, maar in de praktijk is dat eigenlijk niet zo. Want die 18 dagen staan niet op je bankrek., maar neem je dus op als, extra, vrije dagen (waarin je dan ook vaak weer geld uitgeeft . En meestal is het ook zo, dat meer vakantie niet meer personeel betekent, maar personeel dat het samen moet oplossen die vrije dagen alsnog met z'n allen het werk voor elkaar te krijgen, dus harder werken.

Dus ik persoonlijk zou er niet op die manier naar kijken, omdat het niet zo is dat ik maandelijks, of jaarlijks, minder op m'n bankrek. krijg, omdat ik bij dat bedrijf minder vakantiedagen heb.
De praktijk en de afweging zou voor mij zijn:
- heb ik genoeg aan, kan ik er mee leven, met 20 vakantiedagen?
- verdien ik maandelijks (dus gewoon sec wat ik maandelijks gestort krijg) iig net zoveel als bij vorige werkgever.
- is het me waard om zoveel dagen in te leveren? M.a.w.: lijkt mij die baan leuk genoeg om dat ervoor over te hebben.

Als alle 3 ja is, zou ik er voor gaan.
En vergelijk ook alle overige evt. secundaire arbeidsvoorwaarden.

ElenaH

ElenaH

05-09-2020 om 19:03

Bieb63

'Dus ik persoonlijk zou er niet op die manier naar kijken, omdat het niet zo is dat ik maandelijks, of jaarlijks, minder op m'n bankrek. krijg, omdat ik bij dat bedrijf minder vakantiedagen heb.'

Dat ben ik niet met je eens. Je gaat méér uren werken, dus zou bij het zelfde uurloon je salaris omhoog moeten gaan.

bieb63

bieb63

05-09-2020 om 22:19

ElenaH

Zoals ik al duidelijk aan gaf: wat je maandelijk op je bankrek krijgt blijft hetzelfde, dus ook je bestredbaar inkomen blijft hetzelfde. Je hebt alleen minder vrije dagen, maar die spekken je bankrek. niet. Integendeels zelfs, maar goed, daar gaat het nu niet over. En natuurlijk hebben vrije dagen ook een geld waarde, maar het is de bedoeling dat je die opneemt en niet uit laat betalen.
Feitelijk, zoals ik ook al eerder aangaf, 'krijg' je minder, maar niet op je bankrek. Dus de afweging die ts voor zichzelf moet maken: hoe erg vind ik het om minder vakantiedagen te hebben, versus hoe leuk lijkt mij die baan.

Meer dan vakantie

Meer dan vakantie

06-09-2020 om 10:30

Hier

Nou ja als je je oude leventje wil hebben zoals je altijd had kosten die 18 dagen je gewoon veel geld. Je moet die dagen dan inkopen.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, ik moest ook dagen inleveren het waren er minder ik had altijd ft 6 weken 30 dagen dus, en ging terug naar ft 28 dagen waarvan 3 verplicht aangewezen. Ik kreeg er iets meer geld bij maar moest ook bij ziekte de aanvulling naar 100% inleveren. Ik heb het als volgt benaderd, mijn oude werk leverde me zoveel.extra reistijd op dat het me letterlijk 2 werkdagen kostte. Ik werkte 3x8 en 2x4 en kan bij mijn nieuwe werkgever 3x9 en 1 X5 werken een vrije dag in de week. Daarnaast had ik 3 keer 1,5 uur reistijd in de week en 2 keer 6 uur reistijd (en dat is gunstig berekend) mijn huidige reistijd is 10 minuten op een dag. Dus nu werk ik af en toe een paar uur over terwijl ik meer eigen tijd over heb. Overigens kan ik die verplicht aangewezen dagen zelf invullen ze vallen meestal op mijn vrije dag en mocht ik toch willen werken op die dag dan mag dat en neem ik een andere dag vrij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-09-2020 om 10:58

Uitbetalen

Het kan dan wel niet de bedoeling zijn om ze te laten uitbetalen (hoezo niet, het is een vorm van parttime werken), maar het kan wel.

Ik zou dit daarom juist financieel benaderen. Minder vrije dagen zou hoger salaris moeten zijn. Dus dat zou ik proberen te bespreken.

18 dagen is ruim 2,5 uur per week en 7% netto salaris.
Ik zou 10% vragen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2020 om 11:14

Ja precies

Hoe kun je nu zeggen dat het gaat om wat je op je rekening krijgt? Dat heeft vast wel een omslagpunt. Nu gaat het om ruim 2,5 uur per week meer werken voor hetzelfde geld (vind ik al veel), zou je ook een dag meer gaan werken voor hetzelfde?

bieb63

bieb63

06-09-2020 om 14:04

Als je dat het belangrijkste vindt

dan moet je naar het totaal plaatjes kijken, dus álle secundaire arbeidsvoorwaarden.
- hoe is de pensioenregeling?
- hoeveel en wanneer wordt gekort bij ziekte
- is er een fiscale regeling (cafetariaregeling): fiscaal verrekenen van reiskosten, fiets, sportabo, laptop/tablet
- eindejaarsuitkeringen, 13e maand

ook allemaal zaken die aardig wat fin.consequenties hebben, positief of negatief

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-09-2020 om 14:41

Belangrijk Bieb

Niet per se het belangrijkste.

En inderdaad: je moet naar het bruto totaalplaatje kijken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2020 om 15:04

Wel hoor

Ik zou niet zomaar met 10% minder willen, maar wil ook niet meer uren werken voor hetzelfde geld. Heel belangrijk is trouwens de pensioenregeling. De premie bedraagt ca 23% van je salaris, dus hoe dat verdeeld wordt is wel heel belangrijk.

Jesse_1

Jesse_1

06-09-2020 om 18:04

En reistijd

Is de oude job ook echt een oude job bij een ex-werkgever of alleen een vergelijkbare functie? Zitten er bij de oude job ook de mensen die er toen zaten? En wordt er nog gewerkt op de manier van toen?

Zorg wel dat je niet met een gekleurde bril terug kijkt naar je vorige baan.

ElenaH

ElenaH

06-09-2020 om 18:18

Nee

'zou niet zomaar met 10% minder willen, maar wil ook niet meer uren werken voor hetzelfde geld. '

Ik ook niet. Of het moet veel simpeler werk zijn, waarbij ik 's avonds en in het weekend zo veel energie over heb dat ik die vrije dagen niet nodig heb.

bieb63

bieb63

07-09-2020 om 12:18

Afwegingen

Het zijn sowieso toch afwegingen die je maakt in een situatie dat je een baan hébt, maar niet meer naar je zin om wat voor redenen dan ook en op zoek gaat naar iets anders? Uiteindelijk gaat het er om de voor- en tegens- van zowel de oude als de evt. nieuwe baan tegen elkaar af te wegen. En dan gaat het er om wat voor de betreffende persoon de belangrijkste afwegingen zijn.

Belgje

Belgje

07-09-2020 om 15:40

Onderhandelen

Over verlofdagen kun je onderhandelen. Over salaris ook. Vertel je nieuwe baas dat hij/zij minstens een gelijkwaardig bod op tafel moet leggen, en dat je anders niet overstapt. Zo simpel is het.

bieb63

bieb63

07-09-2020 om 16:26

Bregje

"Over verlofdagen kun je onderhandelen. Over salaris ook. Vertel je nieuwe baas dat hij/zij minstens een gelijkwaardig bod op tafel moet leggen, en dat je anders niet overstapt. Zo simpel is het."

Nou, dat hangt er echt wel vanaf hoor Bregje, beetje kort door de bocht. Als vak.dagen CAO gebonden zijn, dan valt daar niet zomaar over te onderhandelen. En ook als een bepaalde functie in een bepaalde schaal valt en je zit al bovenin die schaal ivm je huidige salaris, dan valt er ook niet zo veel te onderhandelen.
En sowieso: Hangt er ook nogal vanaf wat voor functie je hebt...…. of er überhaupt te onderhandelen valt.

En los daarvan: iemand kan genoeg redenen hebben om bij een andere werkgever te starten, ook al zou dat met wat minder vak.dagen zijn en niet gecompenseerd door meer salaris. Iedereen heeft zo z'n eigen redenen, belangen, fin. situatie enz. En die nieuwe werkgever moet niks hè... of hij moet die persoon mega graag binnen willen hengelen, anders voor jou zoveel anderen.

Belgje

Belgje

07-09-2020 om 17:25

Kan wel

Het is hier in België vrij normaal om over je verlofdagen te onderhandelen, Bieb. De wet schrijft een minimum voor, dat is 20 dagen, maar een werkgever mag er wel meer geven.

bieb63

bieb63

08-09-2020 om 06:46

Belgje

Dat heeft toch niets te maken met wat gewoon is in NL? En vragen staat vrij, uiteraard. En verder zijn onderhandelings mogelijkheden zeer afhankelijk van het soort bedrijf en de funcie. In sommoige situaties is onderhandelen het uitgangspunt, in dommige situaties totasl geen optie.

Flavia

Flavia

08-09-2020 om 07:44

Bieb

TO is Vlaams.

Jesse_1

Jesse_1

08-09-2020 om 08:49

Belgje

"Over verlofdagen kun je onderhandelen. Over salaris ook. Vertel je nieuwe baas dat hij/zij minstens een gelijkwaardig bod op tafel moet leggen, en dat je anders niet overstapt. Zo simpel is het."
Het punt is juist dat TO de baan wel wil en ook wil inleveren hiervoor. We zitten hier dus eigenlijk een beetje nutteloos met elkaar te dimdammen, want alleen PeggySue kan bepalen wat haar voorwaarden zijn voor de baan. En PeggySue is foetsie.

Maar ik vind het uitgangspunt van Bieb wel aardig. Bedenk hoeveel geld je nodig hebt en kijk dan hoeveel je bereid bent daarvoor te doen - hoeveel meer dan nu en of je dat ervoor over hebt.

bieb63

bieb63

09-09-2020 om 14:41

sowieso kort door de bocht

Stel dat huidige wg een reistijd van 45 tot 60 minuten enkele reis heeft en evt. nieuwe wg een kwartier. Moet je eens uitrekenen hoeveel vrije tijd je dat kost (nog los van de reiskosten op zich). En alle andere consequenties die een lange reistijd heeft: eerder op, dus eerder naar bed, minder tijd voor koken en kinders na werk enz.

En stel je bent cassière (evt dit als voorbeeld omdat iedereen zich wel iets bij die functie kan voorstellen). Je hebt het niet naar je zin bij je huidige wg, geen leuk team, vervelende shifts enz. Dan is het sowieso al lastig om een andere baan te vinden, want er zijn steeds meer zelfscan punten dus minder vacatures én ze worden meestal opgevuld door jongeren met tijdelijke contracten. Dan vind je bij een gezellige winkel een vacature, maar die betalen iets minder en hebben ook minder verlof. Nou, ik zou het wel weten hoor (er van uitgaande dat ik het met financieel kan permiteren): liever een fijn wg en en fijn team, dan wegkwijnen voor wat meer verlof. En nee, een cassiére die kan echt niet onderhandelen over loon of verlof.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.