Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ander baantje zoeken of niet?

Wat doen wanneer je niet de gepaste baan vind die bij je diploma hoort?Zoeken jullie kinderen dan ook wat anders in afwachting?
Dochter hier doet in de tussentijd een job die totaal niet aanleunt bij haar diploma,(veel minder betaald ook),maar ze blijft wel verder zoeken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

05-10-2012 om 09:48

Ligt eraan

Ik ken ook legio mensen die heel ander werk zijn gaan doen, met bijvoorbeeld voldoende doorgroeimogelijkheden. Waardoor zij al gauw alsnog op het niveau van hun opleiding terecht kwamen (met bijpassend salaris) en soms ook niet, maar dan was het werk en de collega's zo leuk dat ze dat voor lief namen. (dat laatste heb ik gedaan, leuk werk en leuke sfeer vond ik toen belangrijker) alsnog na járen pas ander werk gaan doen (ben niet zo veranderlijk)

Natuurlijk!

Hier dezelfde situatie. Staat alleen maar goed op je cv, dat je niet stil hebt gezeten. En er moet toch "brood" op de plank komen of kan ze een uitkering krijgen ? (Ik woon niet in NL.) Lastig dat er overal ervaring wordt gevraagd als je net bent afgestudeerd. Succes !

Vic

Vic

05-10-2012 om 09:50

En wat anders?

Wat zou je anders kunnen doen dan iets anders doen en ondertussen om je heen kijken? Ik begrijp de insteek van je vraag niet helemaal. Zet je hier de keuze neer tussen werkloos blijven en zoeken naar die ene perfecte baan, of vind je het ongepast om een baan aan te nemen 'voor even' en daar dan snel weg te gaan?
Ik heb zelf tig banen gehad voor ik bij mijn huidige werkgever terecht kwam, nagenoeg altijd 'onder mijn niveau'. Ik heb het ook wel heel erg naar mijn zin gehad in functies waar ik eigenlijk te hoog gekwalificeerd voor was. De verleiding om te blijven is dan groot, maar ergens kriebelde het dan toch dat ik niet deed wat ik eigenlijk zou kunnen. Nou ja, nu heb ik ook niet heel moeilijk werk. Qua inhoud op de automatische piloot, maar ik voel me er na 12,5 jaar wel helemaal thuis.

an-louise

an-louise

05-10-2012 om 12:41 Topicstarter

Brood op de plank,juist....

...dat vind ik nu ook!
Wij hebben onze dochter toen ze net was afgestudeerd aangespoord om wat anders te zoeken,als ze niet meteen dat vond waar ze had voor gestudeerd.Ze zat nog in haar wachttijd,maar vond al snel een ander baantje en het valt beter mee dan ze had verwacht.
Dat is wel zo he,dat ze overal vragen of je ervaring hebt.Dat vind ik zo oneerlijk,want buiten een paar stages,hebben afgestudeerden maar weinig ervaring.Hoe kunnen ze ervaring opdoen,wanneer elke werkgever zo reageert?
Ken heel wat jongeren die hoog diploma hebben,maar daarom nog geen garantie op vast werk.Velen onder hen blijven wat aanmodderen in hun richting,maar ik ben van mening dat dit geen oplossing is op lange termijn.Volgens mij toch wel even wat onder je niveau gaan doen en centjes verdienen.

Thea

Thea

05-10-2012 om 13:51

Ja, natuurlijk!

En ik wil je ook waarschuwen voor een soort arrogantie die ik proef bij veel afgestudeerden. Iedereen begint onderaan. En ja, pas afgestudeerden, denken meteen duizenden euro's per maand te gaan verdienen en gaan er te vaak vanuit dat er een laptop, Iphone en auto van de zaak in het verschiet ligt.

Je opleiding geeft je wat kennis maar je hebt nul ervaring.

an-louise

an-louise

05-10-2012 om 16:58 Topicstarter

Aan thea

Ja kan best wel zijn,dat dit bij sommigen zo het geval is,maar...is het niet zo dat iedereen die aan een hoge studie begint,er ook ergens wel vanuit gaat om die job later te kunnen uitoefenen?
Niemand gaat aan een jarenlange studie (dokter,advocaat,architectuur..)gaan beginnen,om dan nadien ergens in een fabriek te gaan werken.Meestal is het zelfs nog zo,dat ze iemand met een hoog diploma daar niet eens aanwerven.
En wat die ervaring betreft.Mijn dochter heeft meer dan eens te horen gekregen,dat ze iemand vroegen met de nodige ervaring.Nou ja,bewijs dit dan maar eens wanneer je pas bent afgestudeerd.Dat is gewoon niet eerlijk,omdat jonge mensen op die manier geen kansen krijgen.

Vic

Vic

05-10-2012 om 17:08

Ervaring

Dat was in 'onze tijd' niet anders. Je hebt nu eenmaal een fase waarin je te weinig ervaring hebt voor de ene, en te zwaar bent voor een andere functie. Ik denk dat het gros van de HBO-afgestudeerden begint in een MBO- of MBO-plusfunctie. Met alleen maar middelbare school kom je tegenwoordig al helemaal niet meer aan de bak, want er is zelfs een MBO2/3 opleiding voor visverkoper Je moet je eisen gewoon niet te hoog stellen als net-afgestudeerde. Dat komt wel weer, want als ik de verhalen mag geloven zitten we over 5-10 jaar weer met te weinig werkenden om alle vacatures te vervullen.

Vic

Vic

05-10-2012 om 17:09

Even nieuwsgierig

In welke branche zoekt je dochter werk?

an-louise

an-louise

05-10-2012 om 17:47 Topicstarter

Moeilijke sector

Als grafisch ontwerpster,dus al helemaal geen eenvoudige sector,want hun eisen zijn vaak heel hoog en er zijn ook niet veel vacatures ter beschikking momenteel.

angel3

angel3

05-10-2012 om 18:34

Wat doet ze nu

Als ze nu achter de kassa zit fulltime zou ik dat niet doen. Ik zou dan paar uur dat baantje doen. Veel tijd nemen om te solliciteren en vrijwillig erswerk doen in haar vak om zich ze ontwikkelen en ervaring op te doen. Als ze nu als secretaresse op reclame buro werkt zou ik dat wel doen. Dan zit ze wel op de goede plek om veel te kunnen leren en dat buro staat op je cv. Dus hangt echt af van type bij baan

angel3

angel3

05-10-2012 om 18:36

Wat doet ze nu

Als ze nu achter de kassa zit fulltime zou ik dat niet doen. Ik zou dan paar uur dat baantje doen. Veel tijd nemen om te solliciteren en vrijwillig erswerk doen in haar vak om zich ze ontwikkelen en ervaring op te doen. Als ze nu als secretaresse op reclame buro werkt zou ik dat wel doen. Dan zit ze wel op de goede plek om veel te kunnen leren en dat buro staat op je cv. Dus hangt echt af van type bij baan

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2012 om 09:48

Niet eerlijk

"Dat is gewoon niet eerlijk,omdat jonge mensen op die manier geen kansen krijgen."
Meen je dit serieus? Vind je dit echt niet 'eerlijk'? En wie is er volgens jou dan 'niet eerlijk'? Alleen in een communistische samenleving kun je dit soort dingen precies organiseren. Maar in zo'n samenleving leven we (gelukkig) niet. Vraag en aanbod, dat is de kwestie. Er zijn massa's bedrijven en organisaties die grafisch ontwerpers nodig hebben, en zij moet zorgen dat ze aantrekkelijk genoeg voor een van hen is. Bedrijven hebben het voor het uitkiezen, want er zijn genoeg grafisch ontwerpers. Je dochter moet niet gaan zitten afwachten tot ze ergens ervaring kan opdoen, ze moet het heft zelf in handen nemen. Ze kan vrijwillig haar diensten aanbieden aan een vereniging, een festival, een maatschappelijke organisatie of wat dan ook maar. Dan doet ze ervaring op, en kan ze haar CV aanvullen. En een klein baantje ernaast voor de broodnodige inkomsten.
Maar nee, ga alsjeblieft niet miepen "dat het niet eerlijk is".

Guinevere

Guinevere

06-10-2012 om 09:51

Elke baan geeft je ervaring

Misschien moet je haar "baantje" iets hoger inschatten. Bij elke baan die je doet, doe je ervaring op van onschatbare waarde. Voor de hand liggende zaken als op tijd komen en doorzetten, maar ook veel over intermenselijke relaties. Zo heb ik nu zelfs nog profijt van de tijd dat ik als koffiedame werkte en als schoonmaker. Ik heb daar zoveel geleerd over andere mensen, tot die tijd had ik bijna alleen nog maar in het hoger-opgeleidenwereldje verkeerd. Er ging een wereld voor me open!

Baantjes in sector

Bij mij op werk werkt een afgestudeerde HBO-er in een erg lage functie op dit moment. Het is wel dé sector waar ze graag werk in zou vinden. Ze heeft ook ernaast een ander baantje in een heel andere sector maar ze is daar erg duidelijk in. De baan bij 'ons' heeft prioriteit. Ook al is het enorm onder haar niveau (niveau VMBO denk ik), ze zit in de goede sector. En daar gaat het haar om. Zo kan ze intern solliciteren en gaat ze hoe dan ook vóor op externe kanidaten als ze qua opleiding hetzelfde niveau heeft. Qua ervaring kan ze nog wel afvallen (ook als het intern is) maar ze heeft dan in ieder geval al ervaring 'in de sector'...ook al is het totaal ander werk
Dus buiten brood op de plank is dit ook een goede opstap. En ze staat wel in de picture zo...zo'n HBO-er die zo'n baantje doet, dat dwingt ook wel respect af qua werklust en doorzettingsvermogen en dat zien leidinggevenden ook heus wel.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

06-10-2012 om 10:23

Niet eerlijk-2

"En wat die ervaring betreft.Mijn dochter heeft meer dan eens te horen gekregen,dat ze iemand vroegen met de nodige ervaring.Nou ja,bewijs dit dan maar eens wanneer je pas bent afgestudeerd.Dat is gewoon niet eerlijk,omdat jonge mensen op die manier geen kansen krijgen.".
Nee, maar wie zegt dat het leven eerlijk is? Dit was in "mijn" tijd niet anders trouwens, toevallig ook een tijd waarin er (tijdelijk) flinke werkeloosheid was. Het is fijn dat je dochter toch werk heeft gevonden. Op deze manier komt ze er heus wel, alleen minder snel. Gewoon blijven rondkijken voor functies die beter aansluiten. Heel mooi dat ze zichzelf kan bedruipen tot het zover is!

Niet eerlijk -3

Wat ook eigenlijk "niet eerlijk" is, is dat mijn net afgestudeerde dochter een tijdelijk baan heeft die dus eigenlijk geschikt is voor iemand met een veel lagere opleiding. En ja dat is dan pech voor die anderen die gesolliciteerd hadden, dus zoals al eerder gezegd: het leven is niet eerlijk

Lara

Lara

07-10-2012 om 11:06

Am-louise

Hoe oud is je dochter?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.