Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Omscholer

Omscholer

16-10-2015 om 17:21

Analist in de zaal?

Ik overweeg mij om te scholen tot analist en dan zijn er vier uitstroommogelijkheden: klinische chemie, pathologie, Biotechnologisch en Chemisch-fysisch. Ik heb zowel een medische- als een voedingsachtergrond dus mijn interesse ligt eigenlijk overal wel maar is er toevallig iemand in de zaal die weet waar meer kans is op werk en vooral waar meer kans is om met mijn 40 jaar een BBL-leerwerkplek te krijgen?

Analist klinische chemie
Je kunt als analist klinische chemie bij veel verschillende soorten bedrijven werk vinden. Je kunt onder andere bij laboratoria, ziekenhuizen, bloedbanken en onderzoekscentra werken.

Als analist klinische chemie houd je je bezig met het analyseren (onderzoeken) van bloedcellen en lichaamsvocht. Je hebt vast wel eens gehoord van bijvoorbeeld beenmerg, plasma, faeces of serum. Je kijkt onder andere wat de bloedgroep van een patiënt is en je stelt aan de hand van cellen in het lichaamsvocht vast wat er ‘anders’ is in het lichaam. Dankzij jouw onderzoek en conclusies kan een dokter bepalen wat er aan de patiënt mankeert en kan hij hiervoor een behandelplan opstellen.

Analist pathologie
Als analist pathologie kun je bij verschillende bedrijven en laboratoria aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan pathologische laboratoria, ziekenhuizen, bloedbanken en onderzoekscentra. Daar werk je bijvoorbeeld op de afdeling histologie of cytologie.

Histologie en cytologie zijn dan ook de twee vakgebieden waarop jij als analist pathologie actief bent. Binnen beide vakgebieden houd je je bezig met het voorbereiden en uitvoeren van analyses en het bieden van ondersteuning bij onderzoek en onderwijs. Taken die je daarbij uitvoert zijn bijvoorbeeld:

materiaal ontvangen, registreren en voorbewerken;
histologische en cytologische analyses uitvoeren;
meetwaarden beoordelen en rapporteren;
leerlingen begeleiden en beoordelen.

Ben je cytologisch analist, dan analyseer je lichaamscellen op ziekelijke afwijkingen. Ben je histologisch analist, dan analyseer je weefselstukjes (biopsie) op aanwezigheid van ziekten (zoals gezwellen en infecties). Dit om het verloop van de ziekte te bepalen en zo informatie te leveren die ertoe leidt dat er een behandelplan kan worden opgesteld.

Biotechnologisch analist
Als biotechnologisch analist kan je aan de slag in laboratoria waar biologische materialen worden onderzocht. Denk aan laboratoria gericht op milieu- en waterbeheer, keuringsdiensten en onderzoeksinstituten.

Je controleert verschillende producten op de aanwezigheid van bijvoorbeeld bacteriën, schimmels en virussen (micro-organismen). Je werk is heel divers. Het kan zijn dat je bezig bent met onderzoek naar nieuwe micro-organismen, voedingsmiddelen onderzoekt of iets compleet anders; lichaamsstoffen van patiënten. Enkele van je taken zijn:

productmonsters nemen;
uitvoeren van biologische analyses;
meetwaarden beoordelen en rapporteren;

De resultaten van jouw onderzoek worden gebruikt bij biologisch wetenschappelijk onderzoek.

Chemisch-fysisch analist
Je bent als chemisch-fysisch analist breed inzetbaar, waardoor je bij verschillende bedrijven binnen verschillende sectoren aan de slag kunt. Denk aan bedrijven binnen de levensmiddelenindustrie, metaalindustrie, bij keuringsdiensten en cosmeticabedrijven. Maar ook kun je werk vinden bij een overheidsinstelling of laboratorium.

Een deel van je werkzaamheden bestaat uit productcontrole. Je onderzoekt of stoffen in bijvoorbeeld voedingsmiddelen, geneesmiddelen of make-up van goede kwaliteit zijn. Je onderzoekt de producten op aanwezigheid van schadelijke stoffen of ziekteverwekkende bacteriën. Heb je het onderzoek afgerond? Dan kijk je op welke manier de producten verbetert kunnen (en moeten) worden. Hiervoor gebruik je geavanceerde apparatuur. Ook kun je je als chemisch-fysisch analist bezighouden met de ontwikkeling van nieuwe stoffen.

Microbiologisch analist
Je kunt als microbiologisch analist werk vinden in laboratoria, bij inspectiebedrijven voor voeding of bij onderzoeksinstituten in de voedingsmiddelen- of drankenindustrie. Ook kun je aan de slag binnen de farmaceutische industrie en de gezondheidszorg.

Je onderzoekt of materiaal, zoals voedsel en drank, bacteriën, schimmels of virussen (micro-organismen) bevatten. Dit doe je aan de hand van de geldende voorschriften. De resultaten van je onderzoek leg je vast in een logboek of database, of je stelt er een rapport over op. Wanneer je iets vreemds aan een product hebt ontdekt, geef je dit door aan je leidinggevende. Op deze manier worden voedingsmiddelen en farmaceutische producten verbetert en aangepast voordat ze door het publiek gebruikt kunnen én mogen worden.

Omscholer

ik ben analist. Dit in de sector pathologie.
Ik zie en hoor steeds vaker om mij heen dat er steeds meer geautomatiseerd gaat worden. Het werk van een cytologisch analist, voor zover dat er nog is, wordt steeds meer geautomatiseerd. Het bevolkingsonderzoek stopt ermee, waardoor mensen in de cytologie om worden geschoold naar histologisch analist of iets met moleculaire pathologie gaan doen.
Mocht je deze richting kiezen, zal het dus echt geluk hebben zijn.
Cytologie: veel werk achter microscoop. Dus veel secuur werk.
Histologie: veel teamverband. Steeds meer geautomatiseerd. Verschuiving van werkzaamheden van patholoog naar patasser. Kan interessant zijn voor evt doorgroeimogelijkheden.

Microbiologie:
als je van precies werk houd en analytisch bent aangelegd, is dat hartstikke leuk werk. Je moet er wel tussen zien te komen. Iedereen blijft zoveel mogelijk op zijn of haar plek zitten. In de ziekenhuizen zeker. De farmaceuten weet ik niet. Wie weet, werkt een ander in die sector.

Klinische chemie:
veel werk met apparaten. Hiervoor is werken analytisch denken belangrijk, secuur werken en in teamverband kunnen werken. Ziekenhuis heeft ook nog prikpoli. Moet je liggen of niet.
Bloedbank idem dito. Grote bedrijven geen idee.

Biotechnologie:
veel productkennis, analytisch denken. Je moet er net tussen komen. Collega van mij is die richting opgegaan. Moest ook proefdiercertificaten halen.
Kan wel heel afwisselend zijn.

Kortom:
het is maar net wat je zoekt. Hou er wel rekening mee dat er steeds meer geautomatiseerd gaat worden. Mensen blijven, zeker in ziekenhuizen, steeds vaker "hangen".
Succes met alles!

vrouw van

vrouw van

17-10-2015 om 13:27

biotechnoloog

Mijn man is biotechnoloog (HBO opgeleid). Ik heb altijd begrepen dat het een klein wereldje is. Hij kwam nog jaren zijn studiegenoten tegen in het werkveld. Er gingen er veel naar bedrijven als Unilever, dus de voedngskant. Anderen gaan juist meer de milieuhoek in, bijvoorbeeld bij een organisatie als TNO. Inmiddels werkt mijn man zelf niet meer als analist, maar zit nog wel (deels) in het vakgebied.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.