Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Okie Dokie

Okie Dokie

15-03-2015 om 17:13

als je ongetrouwd bent en uit elkaar gaat (met kinderen)

Zijn er dan dingen anders als je uit elkaar gaat?
Het gaat dan om een wel erkend kind, zij heeft ook de achternaam van haar vader.
Als zij gaan scheiden, moet er dan evengoed een ouderschapsplan worden gemaakt?
En zou de moeder in haar eentje kunnen besluiten aan de andere kant van het land te gaan wonen en haar kind daar op school te doen?
Het gaat om de situatie waar mijn broer in zit. Zijn relatie staat regelmatig op knappen en zijn vriendin heeft nog een huis in een ander provincie die na al jaren nog van haar is en maar niet verkocht wordt.

Katniss

Katniss

15-03-2015 om 18:39

Hangt er vanaf

Heeft hij gezag? Een ouderschapsplan is in ieder geval niet verplicht bij ongehuwden, maar als vader gezag heeft kan moeder niet zomaar besluiten om aan de andere kant van het land te gaan wonen. Misschien gaat moeder wel zonder kind die kant op, daar kun je dan weer niets tegen doen.

Okie Dokie

Okie Dokie

15-03-2015 om 19:50

Ik weet niet

Hoe het gezag precies geregeld moet worden als je ongehuwd samenleeft, maar als het kind erkend is en de achternaam van vader heeft, zal hij toch ook gewoon gezag hebben?

Vader naar rechter

Als vader en moeder er samen niet uitkomen (dus samen afspraken maken, maakt niet uit of je dat in een ouderschapsplan neerlegt of op een ander papiertje zet) dan kan vader naar de rechter gaan (ik ga er even van uit dat vader dan aan het kortste eind trekt) en vragen om bepaalde zaken te regelen, zoals omgang, woonplaats etc.

Als beiden er samen uitkomen hoeft niemand naar de rechter.

Tsjor

erkenning en gezag

Erkenning en gezag zijn niet hetzelfde. Mijn kids zijn beide erkend Door mijn vriend en van beide heb ik enkel het gezag. Om het gezag te regelen moet je papieren invullen en dat weet je broer dan wel of hij dat wel of niet gedaan heeft. Bij mensen die getrouwd zijn en kinderen krijgen hebben beide ouders wel direct gezag.

four

four

15-03-2015 om 21:47

ouderschapsplan

Ouderschapsplan is ook verplicht als ze alleen samenwonen maar wel gezamenlijk gezag hebben. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/ouderschapsplan.html
Als er geen gezamenlijk gezag is, dan kan de ouder inderdaad alleen de beslissingen over het kind nemen. Dat is dan ook de reden dat er dan geen ouderschapsplan gemaakt hoeft te worden. Ik zou nu er nog een redelijke relatie is allereerst uitzoeken of het gezag wel geregeld is, en dat zonodig alsnog proberen te regelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.