Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

01-12-2013 om 16:25

Alles kort en klein

Vannacht is bij mijn broer alles kort en klein geslagen. Hij was in het café tegen een verkeerde aangelopen. Deze sloeg en kon tegengehouden worden. Broer is weggegaan door de achterdeur.
Later kwam dader bij hem aan de deur. Broer heeft deur open gedaan met het idee dat de andere zijn excuses wilde maken.
Hi kreeg direct een klap, is het huis ingevlucht. Daarna heeft de ander de deur ontzet, gaten in getrapt. Broer is naar buiten gevlucht en heeft 112 gebeld.
Ondertussen is werkelijk alles kort en klein geslagen. Technische recherche is geweest en we hebben net alles opgeruimd.
Maar er is veel kapot.
Ben je voor dat soort dingen verzekerd bi je inboedel verzekering?
Eerste idee is om alles op dader te verhalen, maar ben bang dat hij dan lang kan wachten.
Wie heeft er een idee?
Oh ja, er is geen rechtsbijstandsverzekering .

Fransien

Fransien

02-12-2013 om 15:23

Aangifte en schadevergoeding

De politie is er geweest, je broer heeft volgens mij wel aangifte gedaan, dus kun je op de dader verhalen. Volgens mij is de WA-verzekering daarvoor en die is dader verplicht om te hebben.
Maar ik ben bang dat dit werk voor een advocaat is...

Fransien

Volgens mij is er geen wettelijke verplichting om een WA-verzekering te hebben, behalve voor automobilisten (en aangezien ik zelf niet rij weet ik niet of zo'n WA-verzekering dan beperkt is door schade, veroorzaakt tijdens het autorijden, of dat alle schade eronder valt).

Als de dader in de kraag is gevat kan in de strafzaak een zgn Terwee-claim worden ingediend. Slachtofferhulp kan daar meer over vertellen. Probeer wel die schade zo helder mogelijk te krijgen, dus te onderbouwen met bewijzen.

Sterkte ermee

Temet

overigens

Als het met die claim in de strafzaak om wat voor reden dan ook niet wil vlotten kan je ook de dader nog wel via de burgerlijke rechter aanspreken, maar dat is meer gedoe. Tenzij hij natuurlijk - inmiddels ontnuchterd - gewoon zelf beseft dat hij moet betalen. Als hij goochem is doet hij dat, dan komt hij ook in een beter blaadje bij de strafrechter, t.z.t.

Als het inderdaad onder de inboedelverzekering valt - ik weet dat niet, check de polis - dan kan de verzekeraar ook de dader aanspreken. Maar daar heeft je broer dan verder lekker geen last meer van.

Sterkte ermee, wat een rotsituatie.

Groeten,

Temet

amk

amk

03-12-2013 om 11:03

WA is alleen verplicht voor bestuurders van een motorvoertuig en dan ook beperkt tot schade aangericht met dat motorvoertuig.

In Nederland is alleen de zorgverzekering algemeen verplicht.

Anoniem

Anoniem

03-12-2013 om 11:26

er is duidelijkheid

De verzekering betaald. Gelukkig. Wel is het zo dat het je geld kost. Deuren en meubels worden betaald. Elektrische apparaten voor de dagwaarde.
Deze man is als een gek tekeer gegaan. Zelfs de meterkast is gesloopt.
Hij ontkent, maar er is veel bewijs, dus dat scheelt. Zijn ex-vrouw heeft aangegeven dat deze man het gerucht had gehoord dat zij iets met broer zou hebben. Dit is niet zo, maar al was het wel zo, dan nog heeft hij geen enkele recht om zo tekeer te gaan.
Slachtofferhulp is gebeld, voor broer en zijn kinderen.
We blijven wel bang voor hem.

Anoniem

Mijn gedachten gaan nu eerlijk gezegd ook direct uit naar die ex, ik hoop maar dat die geen gevaar loopt. En ik hoop maar dat ze samen geen kinderen hebben.

Fijn dat de verzekering in elk geval een flink deel betaalt, zorg dat er een goed overzicht is van de restschade en dien een claim in in de strafzaak, zou ik denken (maar daarover kan Slachtofferhulp adviseren). Broer moet ook bij de politie aangeven dat hij op de hoogte wil blijven van het verloop van de zaak, maar dat heeft hij vermoedelijk bij de aangifte al gedaan.

Sterkte ermee. En ik mag hopen dat de man in kwestie stevig wordt teruggefloten. En dat dat enig effect heeft...

Groeten,

Temet

Anoniem

Anoniem

07-12-2013 om 16:08

Wel kinderen

2 zelfs. Oudste woont op zichzelf, jongste, 17 of 18', bij vader. Volgens ex koopt hij ze. Komen soms bij moeder op bezoek.

Dank je wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.