Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Knurf

Knurf

03-11-2012 om 09:00

Alleenstaande ouderkorting wordt afgeschaft!

na alle draadjes over de ziektekostenverzkering, scheefhuurders, niet-meer-gratis-schoolboeken en de hypotheekrenteaftrek zag ik iets in het regeerakkoord staan dat ik veel schokkender vind: de alleenstaande ouderkorting wordt afgeschaft! Het bedrag gaat naar het kindgebonden budget, maar daar kom ik helemaal niet voor in aanmerking. Als mijn berekening klopt, scheelt me dat 360 euro per maand! Netto!

Waarom staat daarvoor niemand op de barricades??????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

03-11-2012 om 09:16

Omdat

Omdat de zorgkosten alle verontwaardiging opeisen.
Ik heb besloten eerst de soep te laten afkoelen voordat ik aan tafel ga.

Toke

Toke

03-11-2012 om 14:59

Opgeteld

ik moet je zeggen dat ik niet eens durf op te tellen wat ik straks allemaal moet inleveren/bijbetalen:
Hypotheekrenteaftrek
Zorgpremie
Kinderbijslag
Schoolboeken
Alleenstaande ouder-kortingen
Kinderopvang?
Zou dat nou echt allemaal in samenhang worden bekeken? Ik verdien heel behoorlijk en vind ook echt wel dat ik naar verhouding mee moet inleveren, maar dit telt wel heel hard op.
Maar, inderdaad ook wat Krin zegt: de soep is nog maar net geserveerd en moet nog wat afkoelen.

Fred de Velde

Fred de Velde

03-11-2012 om 16:42

Kinderen als hobby.

Kinderen worden steeds meer als privé ding, of 'hobby' gezien. Leuk voor jou, maar denk maar niet dat de staat eraan mee betaalt..

En er zijn al minder geboortes door de crisis http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/03/minder-babys-door-crisis/

Dit helpt daar niet aan mee.

liora

liora

03-11-2012 om 23:15

Knurf

Als ik het goed begrijp ishet alleen de alleenstaande ouderkorting en dan nog een deel daarvan, en niet de combinatiekorting en de arbeidskorting. Ik neem aan dat die samen jouw 360 euro maken.

liora

liora

04-11-2012 om 10:54

Knurf

Waar heb je dat gelezen van de alleenstaande ouderkorting?

Vic

Vic

04-11-2012 om 14:00

Tssss

Ik vind het nogal niet wat, die nivellering. Je zou er bekant een zuurverdiener van worden ;-( Ik ben toch wel heel benieuwd hoe wij, alleenstaande ouders met een inkomen tussen modaal en twee keer modaal, gecompenseerd worden zodat we op die 1,5% koopkrachtverlies gaan uitkomen. De alleenstaande ouderkorting is inderdaad zo rond de 250 euro, de kinderbijslag gaat voor mij (kind van 6+ en kind van 12+) ongeveer 100 euro per kwartaal omlaag. Kindgebonden budget krijg ik nu nog wel (doordat hypotheekrente je inkomen verlaagt), maar zorgtoeslag niet dus straks waarschijnlijk ook geen kgb meer. Alles bij elkaar kom ik wel rond de 350-400 wat dat me gaat schelen, plus natuurlijk de ziektekostenverzekering en de schoolboeken.

Vic

Vic

04-11-2012 om 18:24

Nou izar

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Kinderen zijn geen hobby van ouders, maar volwaardige leden van de samenleving. Daar moet dus goed voor gezorgd worden, en ook voor de mensen die de belangrijke taak hebben om dat te doen.

Valkyre

Valkyre

05-11-2012 om 00:00

Maarrr

Die kinderen zijn onze pensioenvoorziening voor straks - dat geldt toch ook voor mensen zonder kinderen Onze kinderen dragen straks ook bij aan hun pensioenfondsen.. Hoe meer kinderen straks goed functionerende, goed opgeleide en goedverdienende arbeidskrachten worden, hoe beter het met de economie (en dus ook met ons, de ouderen van straks) gaat, toch? In die zin vind ik wel dat het zorgen voor kinderen (zowel in sociaal-emotioneel opzicht als in de zin van een goede scholing voor elk kind - wat natuurlijk ook kosten met zich meebrengt) een taak en verantwoordelijkheid van de gemeenschap is. Dus die dip in geboortes is uiteindelijk niet goed voor de economie.

Valkyre (niet gehinderd door enige economische kennis)

wel een reden om hier niet aan een 3e te beginnen (het idee blijft af en toe hier de kop op steken, man wil overigens ook niet ivm drukte en ziekenhuisgedoe). We kunnen het gewoonweg niet betalen om 3 kinderen zonder schulden en wel alle 3 met een studie op zak af te leveren.

Ach, schuld..

Je bent niet verplicht om je kids zonder studieschuld af te leveren. En met genoeg geld kunnen ze best alsnog schulden maken.

Maar ook hier denk ik al anders over de optie om nog een kind erbij te krijgen (als het zou lukken). Kun je nagaan.

Er zijn natuurlijk wel al veel teveel mensen op aarde maar dat is weer een ander verhaal

Nou vind ik wel

mijn ouders hebben betaald en mijn grootouders ook, aan beide kanten. Ik wil dus ook mijn kinderen een studie schenken.

En ja er zijn ook te veel mensen op deze aarde er komen er elke dag 100.000 bij maar niet in dit land, hier mag het juist wel wat groeien volgens mij en dan graag met lieve figuren zoals mijn kinderen

ach ik zwijmel wel eens, maar goed, ik heb nu een jong katertje in huis die zich graag laat wiegen en die draag ikd an wel rond in mijn armen "hallo mijn ventje", maar toch, ach een dikke blije baby, heerlijk. Maar goed, ik moet er niet aan denken om zwanger te worden (weer dat circus in het ziekenhuis) weer te moeten herstellen van die vreselijke keizersnede (de pijn naderhand is zo vreselijk) en dan die gebroken nachten.. En ja, het moet er ook nog uit kunnen, financieel dan en tja, ik ben ergens ook erg blij dat de laatste 6 maanden kinderopvang zijn aangebroken, dat hebben we in zomer 2013 niet meer nodig, scheelt aanzienlijk (kunnen we de ziektekosten van betalen straks...).

nee, dan nog maar mijn zwarte harige ventje met staart wiegen.

Valkyre

Valkyre

07-11-2012 om 08:55

Studie schenken

Lijkt me heerlijk, maar dat zit er in ons geval echt niet in. Wat een luxe lijkt me dat, heerlijk.

Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.