Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zomerbruid

Zomerbruid

09-10-2014 om 21:05

Alleenstaande ouderkorting-dispuut

In mijn periode als alleenstaande moeder had ik recht op alleenstaande ouderkorting (ff afgekort als AOK). Een paar jaar geleden ben ik getrouwd, op 3 juli. Mijn man zou vanaf ons huwelijk officieel bij ons intrekken. Kort na de bruiloft heb ik dan ook de belastingdienst gebeld, met de vraag hoe en wanneer ik mijn AOK moest stopzetten, want daarop had ik als getrouwde vrouw natuurlijk geen recht meer. Het antwoord was 'nou mevrouw, u heeft mazzel met 3 juli, want AOK wordt berekend per half jaar. Als u op 30 juni was getrouwd dan had u het hele jaar niets gekregen, nu krijgt u gewoon nog het hele jaar'. Ofwel, ik hoefde niets te doen en zou het hele jaar mijn AOK mogen houden.

So far so good, tot ik nu, een paar jaar later dus, een brief van de belastingdienst krijg. Blijkbaar is er een controle uitgevoerd en men vindt dat ik mijn AOK over dat bewuste jaar moet terug geven. Want ik zou 'meer dan een half jaar' een fiscale partner hebben gehad. He?? Ik hoefde toch niets te regelen en ik had toch recht?? Nu heb ik de GBA gecheckt en blijkt mijn man per 1 juli op ons adres te zijn ingeschreven, ipv onze trouwdag 3 juli. Vandaar misschien de verwarring. Maar 1 juli is toch nog steeds de 2e helft van het jaar?? Of mis ik wat?

Ik heb tot eind oktober om bezwaar aan te tekenen en dat wil ik zeker doen. Ik zoek nu de juiste argumenten, want ons huwelijk (incl huwelijkse voorwaarden, testament ed) kan ik uiteraard aantonen maar mijn telefoontje naar de belastingdienst niet... Wie wil er meedenken?

bezwaar

Ik zou gewoon bezwaar maken en meedelen dat je op de derde juli bent getrouwd, en dat je pas vanaf dat moment automatisch fiscale partners bent, dus minder dan de helft van het jaar. Meer woorden hoef je er niet aan vuil te maken.

Dien dat bezwaar nu in, aanvullen kan later altijd nog, maar als je het ruim voor het verstrijken van de termijn doet kan je na een week ofzo bellen of het is aangekomen. Wacht je tot het einde van de termijn dan moet je zekerheidshalve gaan aantekenen of dat soort voorzorgsmaatregelen.

Groeten,

Temet

Zomerbruid

Zomerbruid

09-10-2014 om 22:12

Bellen of schrijven

Dank voor je snelle reactie Temet. Je stelt me iets gerust. Schrok hier behoorlijk van... was toch echter te goeder trouw en een heel jaar AOK moeten terug betalen is nogal een bedrag!

Moet ik trouwens bellen (er staat een telfoonnummer in de brief) of schrijven? Wat is wijsheid?

allebei

Het is geen gek idee om eerst te bellen, maar als er dan niet heel snel en duidelijk een oplossing komt moet er voor het einde van de bezwaartermijn wel degelijk voor de zekerheid bezwaar gemaakt worden.

Krijg je aan de telefoon de mededeling dat het inderdaad een vergissing was, vraag dan om de correctie per omgaande per post te sturen zodat je voor het verstrijken van de bezwaartermijn duidelijkheid op papier hebt.

Ernstig geval van beroepsdeformatie, ik weet het, maar ik zit beroepshalve tot over mijn oren in de bezwaarprocedures (overigens nooit bij de Belastingdienst) en ik heb het iets te vaak zien misgaan met mensen die dachten dat het goed zat en toen te laat bezwaar indienden.

Maar begin dus inderdaad maar met bellen. Dat kan soms heel snel duidelijkheid geven.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

10-10-2014 om 11:55

Bezwaar

Je kunt ook bezwaar maken en in je brief aangeven dat je de motivering van je bezwaar later toestuurt. Volgens mij begint het tweede half jaar op 1 juli, en loopt het eerste half jaar tot en met 30 juni, dus dan sta je gewoon in je recht.

Klopt wel, maar

Katniss heeft gelijk, maar er is geen reden om de motivering later toe te sturen. Die motivering is namelijk duidelijk en ook snel op te schrijven.
Er zit een nadeel aan zo'n incompleet bezwaar, je krijgt dan een termijn om alsnog met je motivering te komen, maar als je even niet oplet en je laat die termijn verstrijken (die is gewoonlijk 4, maar soms 2 weken) dan is het einde verhaal. Als je toch je motivering al weet kan je die net zo goed meteen in je eerste bezwaarschrift zetten. Daarna kan je altijd nog dingen toevoegen.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

10-10-2014 om 13:41

Dat is ook zo

Ik zou als eerste over die datum 1 juli beginnen, dat is immers het tweede half jaar. Als punt twee zet je dan je trouwdatum, waarop je officieel fiscaal partners bent.
Ik kan me herinneren dat er in de wet die over toeslagen gaat (Wet inkomensafhankelijke bladiebla) wel iets staat over dat wanneer je trouwt met iemand waarmee je daarvoor samenwoonde, je automatisch voor het hele jaar toeslagpartners bent. Vziw geldt dat niet voor de alleenstaande ouderkorting (I.
Wanneer is je partner naar de gemeente gegaan om zijn inschrijving te regelen? Als dat pas na jullie huwelijk was, is het vreemd dat ze de datum op 1 juli hebben gezet. Daar kan dan misschien ook nog iets aan gedaan worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.