Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

(stief)moeder

(stief)moeder

12-02-2015 om 13:15

alimentatieperikelen

Goeiemiddag,

Ik zit met het volgende. Vanaf 01.01.2015 is de KA niet meer aftrekbaar. Mijn ex-man wil hierdoor de KA verminderen omdat hij aangeeft (overigens op een zeer nette manier) dat het honderden euro's per maand scheelt. Hij betaalt best veel alimentatie, berekent op zijn draagkracht van 9 jaar geleden. Ik wil hem absoluut niet het vel over zijn neus halen maar hij wil geen officiele berekening laten doen (omdat ik dan ook inzage heb in zijn gegevens, denk ik) en er zijn in 9 jaar tijd natuurlijk ook dingen veranderd, positief en negatief vandaar een schets van onze situatie :

Ex-man : ik denk dat hij veel meer verdient dan 9 jaar geleden.
De KA heeft hij altijd per 01.01. uit zichzelf verhoogd ivm indexatie.
Exman werkt meer dan fulltime en de zorg voor de kinderen is 1 x in de 2 weken een weekend/nacht bij hun vader, de andere week een vrijdagmiddag bij hun vader. Deze regeling is op verzoek van ex-man.

De afgelopen maanden heb ik de kans gekregen op mijn werk om meer uren te gaan werken. Ivm zorgenkind, kan dat alleen als onze jongste 1 dag in de week uit school tot na het eten bij haar vader kan blijven. Op dit moment kan dit niet op zijn werk geregeld worden.

Mijn situatie is dat ik ben hertrouwd hetgeen ook invloed kan hebben op de KA (??). Mijn man is ook gescheiden en alimentatieplichtig voor zijn kinderen.Ik werk 24 uur. Mijn inkomen is afgelopen 9 jaar EUR 75 omhoog gegaan

Heeft het zin om veel geld en energie uit te geven aan een herberekening? Onze kinderen hebben het heel goed, hebben dure hobbys enzo die uiteraard voor een deel van de KA worden betaald.Ik wil ook geen verhoging op basis van zijn hogere inkomen en het kan misschien ook wel wat minder maar ik wel dat het terecht is als er een lagere KA wordt betaald, gebaseerd op alle gegevens van hem, mijn man en mijzelf. en niet alleen vanwege de aftrek KA voor mijn exman.

Schatting

Of het inderdaad honderden euro's per maand scheelt zou je met en natte vinger zelf kunnen berekenen: hoeveel kinderalimentatie betaalt hij, stel dat hij in de hoogste belastingschaal valt, hoeveel scheelt dat dan per maand. Honderden euro's dat moet wel heel veel kinderalimentatie zijn.

Het is uiteraard niet fair (zacht uitgedrukt) om een tegenvaller geheel bij de kinderen neer te leggen. Dat betekent dat hij zelf evenveel inkomen wil houden, maar zijn kinderen het mindere bedrag wil laten betalen. Leg hem dat eens voor of hij dat echt wil.

Wat betreft je zorgenkind, als je meer kunt werken ga je ook zelf meer verdienen. Daarmee kun je zorg inkopen. Het is een beetje het uitvloeisel van de praktijk zoals die gegroeid is: jij zorgt in feite dagelijks voor de kinderen, dus als jij daar iets anders in wil veranderen, dan is het ook jouw pakkie an om dat te regelen. Daar zit onvrede onder, tenminste zo klinkt dat in je bericht. Maar die onvrede moet je óf uitvechten (direkt: ik wil niet alle dagen zorgen) of inslikken en de verantwoordelijkheid accepteren. Door het praktisch gezien zo te laten ontstaan, maar als er problemen over veranderingen komen in te zetten als een probleem heeft het een oneigenlijke werking.

Het kan ondertussen ook nog eens zo zijn, dat zijn inkomen er anders uitziet dan ij denkt. Blijkbaar had je tijdens je huwelijk al geen idee van zijn inkomen, want bij de scheiding heb je een bedrag geaccepteerd, zonder te weten of dat in verhouding stond tot zijn draagkracht. Je vermoedt het slechtste (hij zal wel veel meer verdienen), en dat doe je nu ook (hij zal wel nog veel meer verdienen), maar je weet het niet. Vraag is of je het nu nog wil weten, na zoveel jaar scheiding.

Tsjor

Paddington

Paddington

16-02-2015 om 11:25

Wellicht kun je kijken naar het volgende

neem het bedrag dat je ex-man normaal zou terugkrijgen van de belasting. Bij een vriend was dat € 156,- voor 3 kinderen. Dat bedrag hebben zijn ex en hij gehalveerd, waardoor hij nu € 78,- per maand minder betaald.

Hij heeft dat tussendoor nog even globaal laten berekenen door een bevriende advocaat en die zij dat het aardig klopte. Misschien heb je er iets aan. Hij betaalde trouwens ruim 200,- per kind aan zijn ex.

Als jouw ex het dus heeft over honderden euro's dan zal hij echt heel veel betalen of klopt het niet helemaal.

amk

amk

16-02-2015 om 13:18

heel veel kinderen, want het was een forfaitair bedrag per kwartaal op basis van leeftijd en per kwartaal betaald minimum aan alimentatie.

jonger dan 6 jaar
minimaal € 416 per kwartaal
€ 205

van 6 tot 12 jaar
minimaal € 416 per kwartaal
€ 250

van 12 tot 18 jaar
minimaal € 416 per kwartaal
€ 290

van 18 tot 21 jaar
minimaal € 416 per kwartaal
€ 250

van 18 tot 21 jaar
meer dan 50% bijdrage in de
totale kosten én minimaal
€ 500 per kwartaal € 500

van 18 tot 21 jaar én
het kind is uitwonend 90% of meer bijdrage in de
totale kosten én minimaal
€ 750 per kwartaal € 750

AMK

is die 205 euro dan wat iemand per maand terug heeft gekregen van de belastingdienst? (bij de 6-jarigen als voorbeeld).

Hier wordt trouwens niet moeilijk gedaan over minder belastingenteruggave, er is niets veranderd in de kinderalimentatie. Jongste is ook al 17, dus het gaat om peanuts.

Tsjor

amk

amk

16-02-2015 om 14:52

nee,

die 205 is het bedrag dat je per kwartaal van je bruto inkomen mag aftrekken. Mits je dat kwartaal minimaal 416 aan alimentatie of andere kosten (aantoonbaar) hebt betaald.

Dus als je het hele jaar netjes je alimentatie betaald van minimaal 138,67 per kind per maand dan mag je, als je kind 6 is, 4x 205 = 820 euro van je bruto inkomen aftrekken. Met een belastingtarief van 52% bespaart je dit dan 426 per jaar = 35 euro per maand.
Als je 500 euro betaald per maand dan mag je nog steeds maar 820 euro aftrekken en blijft de verdere berekening hetzelfde.

Het is vergelijkbaar met je hypotheekrente aftrek, je mag de betaalde rente van je bruto inkomen aftrekken en dat resulteert in een lagere belastingaanslag. En hoe hoger je belastingschaal hoe meer profijt je hebt van een lager inkomen.

Dit is de link die ik net wat belabberd gekopieerd heb:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/alimentatie/alimentatie_betalen_voor_uw_kinderen/vast_aftrekbaar_bedrag

Helder

Dus het verhaal over die honderden euro's per maand zou wel eens heel erg mee kunnen vallen. Bedankt voor de heldere uitleg, AMK

Tsjor

(stief)moeder

(stief)moeder

17-02-2015 om 13:33

bedankt

bedankt voor jullie reacties.

Tsjor : het is niet mijn bedoeling om mijn ex-man zwart te maken of om meer KA te krijgen. Inderdaad heb ik mij destijds niet verdiept in zijn draagkracht om verschillende redenen. Bovendien vind ik dat hij echt wel meer dan genoeg betaalt. Ik vind het alleen niet kloppen dat hij nu minder zou willen betalen en het dan heeft over honderden euro's per jaar. Maar er dan niet voor open staat om een zuivere herberekening te laten doen op basis van zijn inkomen en het inkomen van mijn man en mijzelf. Als het minder is, dan is het minder. Ik begrijp wat je bedoelt, het klinkt allemaal heel zuur maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

AMK : dank je voor de link. Ik ga dit ook zo doorgeven dan komen we vast wel uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.