Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiwi

Kiwi

27-02-2017 om 16:12

Alimentatie na onderbewindstelling ex-vriendin

Mijn ex-vriendin en ik zijn enkele jaren geleden uit elkaar gegaan en hebben samen een dochter (woont bij moeder), wij hadden geen samenlevingscontract o.i.d. maar wel beide het ouderlijk gezag.
Ik betaal maandelijks mijn alimentatie aan moeder.

Onlangs kreeg ik te horen dat moeder onder bewind in gesteld.
Vanzelfsprekend vind ik dat de alimentatie volledig aan mijn dochter moet doen toekomen en niet aan de schulden die mijn ex heeft gemaakt.

Wat kán en mág ik juridisch gezien?
Mag ik bijvoorbeeld de alimentatie stoppen en (aantoonbaar) in natura gaan uitbetalen?

Iemand ervaringsdeskundige of juridisch onderlegd?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-02-2017 om 17:51

Poeh

Dat is wel heel zuur als de alimentatie in dat zwarte gat zou verdwijnen. Misschien kun je de hoofdverblijfplaats wijzigen. Dan krijg je geen waarschijnlijk geen alimentatie, maar verdwijnt er ook geen geld in schulden (alimentatie plus kinderbijslag e.d.).

Kiwi

Als door je alimentatie de huur betaald kan worden, gas, water en licht aangesloten blijft, dan komt dat ook je dochter ten goede.
Ik denk dat een bewindvoerder niet zomaar zal accepteren dat de alimenatie wegvalt.
Je kunt altijd aanbieden dat je dochter bij jou komt wonen, zodat je ex zich kan richten op het wegwerken van de schulden en bijvoorbeeld meer uren kan gaan werken. Dan vervalt ook de kinderalimentatie.

Tsjor

Paddington

Paddington

28-02-2017 om 08:13

Weet je zeker dat is het is

vanwege schulden? Er zijn namelijk ook andere reden waarom iemand onder bewind komt. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat er schulden ontstaan, doordat je ex-vriendin doorheeft dat ze zelf niet in staat is om haar geldzaken goed te regelen.

Praat er met je vriendin over, misschien is het voor haar juist wel prettig als jij minder alimentatie betaald, maar wel zorgt dat dochter altijd goed in de kleren zit, naar een sportclubje kan en zonder gezeur mee mag op een schoolreisje.

wat voor regeling?

Is er sprake van een bewindvoering of van een WSNP-traject? Want degene die ihkv een WSNP-traject de touwtjes in handen heeft heet ook bewindvoerder, maar dan is er dus geen sprake van een gewone bewindvoering.

Maar hoe dan ook: het is zoals Tsjor zegt: alimentatie die wordt besteed aan de verwarming van het huis komt ook aan het kind ten goede.
Het systeem van alimentatie is in het algemeen dat de alimentatieplichtige het betaalt en de alimentatiegerechtigde (in dit geval de moeder) het uitgeeft, en dat er geen rekening en verantwoording hoeft te worden afgelegd. Betaling in natura om de controle te houden is ook niet toegestaan. Tenzij partijen dat beiden allemaal prachtig vinden en het onderling zo regelen natuurlijk, maar in dit geval staat de alimentatiegerechtigde kennelijk op de een of andere manier onder bewind, dus zij gaat daar niet meer over.

Neem contact op met de bewindvoerder. Die gaat erover.

Overigens: hoe weet je zo zeker dat die schulden ook mede voor je kind zijn aangegaan? Bijvoorbeeld omdat ze zoveel geld aan het kind had besteed dat er ergens anders gaten vielen? Kan zomaar allemaal.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.