Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moeder

Moeder

13-11-2013 om 21:38

Alimentatie

Ik ben gescheiden en heb tot nu toe geen alimentatie gekregen omdat er beslag op het inkomen van mijn ex gelegd werd door de belastingdienst. Dat is er nu vanaf maar er zijn meer kapers op de kust. Omdat de belastingdienst altijd voor gaat heb ik tot nu toe niets ondernomen maar ik wil nu mijn achterstallig alimentatie opeisen én de toekomstige veilig stellen eer er weer door een andere schuldeiser beslag gelegd wordt. Maar hoe pak ik dat nu het handigst aan? Brief sturen zodat mijn vordering officieel vastgelegd is? Mijn ex heeft een bewindvoerder en zit bij de Kredietbank dus dat zijn misschien complicerende factoren? Iemand een idee?

Moeder

De hamvraag: is die alimentatie door de rechter vastgesteld? Want zo nee, vergeet het dan maar. Je zult eerst een rechterlijke uitspraak moeten hebben (of heel misschien een notariële acte als die in de vorm van een grosse is afgegeven, dat kan geloof ik ook).

Ik zou die bewindvoerder aanschrijven. Maar op zichzelf deelt een alimentatiegerechtigde mee zoals andere schuldeisers.
Ik zou denken: sommatiebrief, daarna beslag leggen. Maar nogmaals: alleen als er een rechterlijke uitspraak ligt. Als het alleen maar een afspraak tussen jullie beide is zonder officieel stempel erop dan heb je pech en moet je eerst een uitspraak halen.

Sterkte ermee

Temet

Moeder

Moeder

13-11-2013 om 21:57

Uitspraak

De advocaat heeft de alimentatie gevraagd en in het echtscheidingsvonnis staat het ook vermeld met de bedragen.

amk

amk

13-11-2013 om 22:14

bewindvoerder

en als die geen sjoege geeft het lbio die hebben wat meer macht om allimentatie te innen.

amk heeft gelijk

Jottem, een uitspraak. Da's mooi. AMK heeft gelijk: vordering melden bij bewindvoerder en als die niet heel rap reageert het LBIO inschakelen. Er zit een grens aan hoever het LBIO terug kan gaan met een vordering (kijk anders even op hun site, lbio.nl) dus niet te lang wachten met die club te benaderen.

Groeten,

Temet

CB

CB

21-11-2013 om 15:53

schuldhulp

Zit jouw ex echt in een schuldhulptraject of WSNP?

Mijn vriend zit in de WSNP en moet toch echt zijn alimentatie betalen aan zijn ex, dit is zo vastgesteld door zijn bewindvoerder. Vind ik heel goed dat dat tegenwoordig gewoon moet ondanks dat je in een schuldhulptraject zit. Vroeg werd alimentatie op nihil gezet tijdens het traject maar dat is nu dus niet meer zo (is ons verteld toen).

Bewindvoerder

Bewindvoerder

21-11-2013 om 21:58

Wsnp en alimentatie

Er kan niet zonder meer alimentatie betaald worden in de wsnp. Dat is afhankelijk van diverse factoren. Vordering van voor wsnp kun je indienen bij bewindvoerder. Verder zelf contact opnemen met bewindvoerder. Deze kan je alles vertellen.

Mocht je meer info willen, laat dan je mailadres achter, dan mail ik je.

Moeder

Moeder

24-11-2013 om 22:16

Voortraject

Mijn ex zit in het voortraject van de schuldhulpverlening. Er is nu een aanvraag gestuurd naar alle schuldeisers wat precies hun vordering is. Daarom is natuurlijk ook dat beslag er af gegaan. Ik heb inmiddels een voorbeeldbrief gevonden om mijn aanspraak door te geven en die naar de bewindvoerder gestuurd. Ik heb er nog niks op gehoord maar dat maakt niet uit. Ik doe het al lang zonder dat geld maar als er op enig moment iets te halen valt wil ik de aanspraken van de kinderen in ieder geval veilig gesteld hebben.

alimentatie

Hallo ik wil graag weten of er een mogelijk is voor de alimentatie voor de kinderen van mijn ex en mij. Ik sta nu onder bewind en kreeg te horen dat er geen geld is voor alimentatie voor mijn ex. Ik ben hier zeker niet blij mee want wil haar gewoon dat bedrag overmaken ook omdat ze gelukkig nog een erg goede vriendin van mij is en de relatie ex kids en mij nog erg goed is, en ik erg bang ben als ik geen alimentatie meer kan betalen dat erg verstoord gaat raken. Wie heeft hier meer duidelijkheid over?

je bewindvoerder

"Wie heeft hier meer duidelijkheid over?"

Je bewindvoerder. Sta je onder bewind, zoals je zegt, of zit je in de WSNP? Hoe dan ook, de bewindvoerder voert het bewind, daar is hij/zij voor. Als je onder beschermingsbewind staat en niet in de WSNP zit dan kan je geloof ik wel een procedure tegen je bewindvoerder beginnen als je vindt dat die het fout doet.

Maar van een kale kip kan je niet plukken. Het kan heel goed zijn dat je gewoon inderdaad geen geld hebt om die alimentatie te betalen omdat je andere lasten voorgaan. Vraag je bewindvoerder om tekst en uitleg. Ben je daardoor niet overtuigd, dan zou je eventueel advies kunnen vragen bij het Juridisch Loket.

Je zou ook nog eens een keer kunnen proberen een gesprek te regelen tussen jezelf, je bewindvoerder en je ex. Kan je bewindvoerder aan haar uitleggen waarom er echt geen geld is.

Sterkte ermee,

Temet

Geen goede ervaring lbio

Ik heb jarenlang lopen strijden om de alimentatie die ex moest betalen volgens de uitspraak van de rechter. Hij wist het LBIO voortdurend af te schepen, ik heb letterlijk geen cent gekregen via dat instituut. Pas toen ik de beschikking van de rechtbank naar een deurwaarder stuurde, was een loonbeslag zo gepiept. Dat ex vervolgens ontslag nam omdat hij geen zin had om 'voor de alimentatie te werken' kon de deurwaarder niet helpen.

Beertje

Beertje

12-01-2016 om 15:20

WSNP

Goede middag,

ik ben bijna uit de wsnp nog een paar maanden gelukkig.
Toen ik samen met mijn ex erin ging was er geen plicht tot betalen van alimentatie voor wsnp klanten... Ook al moest hij destijds wel 365 euro per kind betalen.
Die regels zijn inmiddels veranderd, iedereen ook in de wsnp moet alimentatie betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.