Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Christine

Christine

24-06-2013 om 10:51

Algemene voorwaarden stichting?

De vereniging waar mijn dochter turnt houdt binnenkort op te bestaan. De activiteiten die de vereniging verzorgt, worden overgenomen door een stichting. Deze stichting maakt gebruik van algemene voorwaarden, waarvan ik niet helemaal zeker ben of deze juridisch in orde zijn.
Een belangrijk aspect waar ik mijn vraagtekens bij zet, gaat over de opzegtermijn. Volgens de nieuwe stichting zit ik voor een jaar vast aan hun dienstverlening, als ik niet voor 1 juli opzeg. Als ik het goed begrepen heb, geldt voor sportscholen en fitness-centra de wet Van Dam, waardoor de opzegtermijn maximaal een maand is. Voor verenigingen geldt dat niet; die mogen met seizoenen werken, maar hoe zit dat met stichtingen?
Verder kan ik niet goed beoordelen of de aansprakelijkheidsclausules juridisch gezien wel kloppen. Weet iemand wellicht hoe en waar ik deze voorwaarden kan toetsen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten, Christine

Juridisch loket

Ik zou het eens vragen bij het Juridisch Loket.

Groeten,

Temet

GS

GS

25-06-2013 om 00:07

Stichting?

Wat wordt je dochter eigen bij die stichting? Ik bedoel van een vereniging kan je lid zijn, maar een stichting kent helemaal geen leden. Zijn het algemene voorwaarden of statuten waar je het over hebt? Het kan dan zijn dat de stichting het gebouw ed beheert en contracten aangaat met mensen die de sport gaan beoefenen. Dan heb je idd mogelijk algemene voorwaarden (die van toepassing zijn op het contract). Dan ga je dus in feite een contract aan met de stichting en val je wel onder de wet v Dam zou ik zeggen. Wordt je door inschrijving donateur oid van de stichting gemaakt (lid van een stichting kan niet!) zou dat anders kunnen zijn (dan geldt min of meer hetzelfde als het verenigingsrecht nl stichtingsrecht).

GS

GS

25-06-2013 om 00:08

Trouwens

Als ik de wet van Dam goed interpreteer zit je trouwens het 1e jaar sowieso aan de cotnracttermijn (van 1 jaar in dit geval). Pas daarna geldt een kortere opzegtermijn.

Christine

Christine

25-06-2013 om 10:47

Temet en gs

Dank voor de suggestie van het Juridisch Loket, Temet; ik was niet van het bestaan op de hoogte, maar ga iig even contact met ze opnemen.
GS, op de site spreekt de nieuwe stichting van algemene voorwaarden. Het lijkt erop dat we geen donateur worden, maar een soort klant; op de site is ook sprake van donateurs, maar die kunnen de stichting alleen steunen met giften. Je hebt overigens gelijk in je stelling dat we onder de wet Van Dam sowieso het eerste jaar niet onder het contract uit kunnen.
Dank voor jullie reacties.
Groeten, Christine

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.