Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Donna

Donna

15-11-2012 om 21:16

Al zo een tijd werkloos...

Ik ben in de 40 en buiten mijn schuld om ben ik helaas mijn leuke baan kwijt geraakt. Ik zit nu dus al een paar maanden in de ww. Baal daarvan. Ik wil weer zo graag aan het werk maar helaas vragen ze vooral jonge mensen in mijn vakgebied want die zijn goedkoper en flexibeler hebben geen gezin). Ik solliciteer me suf. Als ik bof krijg ik een berichtje terug maar merendeels van de werkgevers laten niet eens wat van hun horen. Ik voel me een beetje moedeloos worden. Ik heb een druk gezin en er valt genoeg te doen hier in huis maar ik raak een beetje vast in mijn kleine bubbel waar maar weinig spannende dingen gebeuren. Ik probeer me nu te richten op vrijwilligerswerk zodat er geen groot gat in mijn cv ontstaat maar natuurlijk wil ik gewoon zoooooo graag aan het werk. Desnoods laat ik mezelf omscholen maar in wat Ik ben MBO geschoold.

Kortom: de dilemma's worden alleen maar groter. Wie heeft er tips of zit in hetzelfde schuitje. En waarom doet het UWV toch zo weinig om mensen vanaf 40 weer aan het werk te krijgen. Ik heb 1 verplichte seminar bijgewoond maar werd daar echt niet veel wijzer van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

15-11-2012 om 21:57

Eerste vraag

Waat voor sóórt werk zoek je, welke MBO richting heb je gedaan en wat is je werkervaring? Mijn ervaring is dat op winkelmedewerkergebied veelal jonge lui worden ingezet (goedkoop, en als ze een vlotte babbel hebben lukt het wel, ongeacht de opleding of ervaring). Maar op adm. gebied, zie ik, ook bij ons bedrijf, heel veel 'middelbaar' instromen. Past vaak beter in de groep (medewerkers die er al langer zitten zijn ook geen jonge blaadjes meer), ervaring in het werk, inzichten, mee kunnen denken met veranderingsprocessen enz.
Dus mijn vraag: wat voor soort werk, wat is je opleiding en je ervaring?
Gr. Bibi

Donna

Donna

16-11-2012 om 18:13

Bibi63

Tja, dat is het dus; ik heb jarenlang ervaring in het winkelwezen tot aan assistent filiaalmanager aan toe. En daar willen ze nu alleen maar goedkope jongere krachten en bovendien is het werkaanbod miniem. Terwijl ik echt wel goed ben in mijn vak en nog behoorlijk creatief ook. Ik ben ook nog 2 jaar office manager geweest maar dat lag me wat minder.

Ik zoek een baan waar ik veel met mensen om kan gaan en waarin ik lekker bezig kan zijn. Maar wat...ik heb geen flauw idee meer. Zat een poos te denken om mezelf om te laten scholen in de zorg maar daar is het werkaanbod ook niet royaal zullen we maar zeggen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-11-2012 om 18:14

Werkloos

Vervelend dat je je baan bent kwijtgeraakt. En ja, het is in de huidige arbeidsmarkt voor iedereen moeilijk om een baan te vinden, maar zeker als je wat ouder bent en niet al te hoog bent opgeleid.
Het UWV kan helpen bij het zoeken naar werk dmv de werkcoach en via Werk.nl maar uiteindelijk ben jij degene die actief moet zoeken en solliciteren. Lukt dat niet binnen je eigen vakgebied en/of op je huidige niveau, kan je je laten omscholen of bijscholen. Heel soms wil het UWV wel (een gedeelte van) de kosten vergoeden maar daar zijn strenge voorwaarden voor zoals een baangarantie.
En ach, een paar maanden werkloos is niet lang hoor. Ik ben zelf al vele jaren werkloos (ik ben bijna 43) maar ik heb ook een gedeeltelijke WAO-uitkering en gezondheidsproblemen. Van de tientallen, zo niet honderden sollicitaties die je doet weet je al bij voorbaat dat je op de meeste geen reactie krijgt of een vriendelijke afwijzing.
Voorlopig hou ik het bij vrijwilligerswerk maar ik weet zeker dat er ergens die leuke, geschikte baan voor mij is!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-11-2012 om 18:16

Beroepskeuzetest

Ik heb trouwens twee keer een beroepskeuzetest gedaan. Als je niet zeker bent wat je zou willen of kunnen is zoiets heel handig. Maar kijk eerst eens op Werk.nl; daat staat veel nuttige informatie.

bibi63

bibi63

17-11-2012 om 17:05

Donna

Ik denk dat het in de winkelbranche lastig wordt met je leeftijd. Je schrijft dat je officemanager bent geweest en dat je dat niet zo lag. Toch denk ik dat je in die functie heel wat meer kansen hebt. Je zegt graag met mensen contact te hebben. Is een frontoffice functie niet iets voor jou? Daar verwachten ze niet zozeer piepjonge mensen, maar juist mensen met ervaring. Een (kantoor)functie waarin je veel (telefonisch) met mensen in contact komt voor advies e.d.
Gr. Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2012 om 17:53

Ja frontoffice of

misschien wat ouderwetser: receptioniste?

In de organisatie waar ik werk wordt dit werk vooral gegaan door herintreders op leeftijd. Niks jong en happening dus...

Ook voor jongeren....

...is het tegenwoordig heel moeilijk om een job te vinden,geloof me.Het zal dus toch niet helemaal met jouw leeftijd te maken hebben.
Vriend van dochter heeft hogeschool-diploma (master)en heeft zich al suf gezocht naar de gepaste baan,maar tot nu toe kwam er maar bitter weinig uit de bus.Heel moeilijk voor jongelui,die aan de slag willen,want die moeten nog aan hun toekomst beginnen.Wanneer ze dan iets vinden,dan wordt er van hen gevraagd of ze ervaring hebben opgedaan elders.En dàt vind ik nou zo'n onzin he.Hoe kan je wanneer je pas van school bent al de nodige ervaring hebben opgedaan?Door stages te lopen?Die houden meestal niet zo veel in en heel veel werknemers houden daar niet eens rekening mee.Hen is hen te doen over ervaring opdoen door reeds gedaan werk.
Hoe je meedraait in een bedrijf en op de werkvloer,kan je alleen maar weten door te werken,dus lijkt het me logisch dat jonge mensen ook niet afgestraft hoeven te worden op het feit dat ze nog niet hebben gewerkt wanneer ze ergens gaan solliciteren.
Een hoog diploma is zeker geen garantie op werk.Wanneer je de kranten openslaat,gaat zoeken op internet,bij interimbureaus...dan merk je toch wel dat het overloopt van jobs in de verkoop,horeca enz...
Dochter hier is gaan werken in de verkoop omdat ze na intens zoeken gewoon geen job vond die aansluit bij haar diploma.Haar vriend is ook van plan om het op ander vlak te gaan zoeken,want hij wil werk.
Het is ook wat triest dat arbeidbureau's hooggeschoolde jongeren naar bijeenkomsten stuurt waar ze niets aan hebben.
Het is dus niet alleen voor mensen van boven de 40 dat er wat weinig inzet komt van de arbeidbureau's,maar ook jongeren hebben hier last van.

Ely

Ely

22-11-2012 om 19:05

An louise

'Hoe kan je wanneer je pas van school bent al de nodige ervaring hebben opgedaan?Door stages te lopen?Die houden meestal niet zo veel in en heel veel werknemers houden daar niet eens rekening mee'

Stages zijn één optie maar werken tijdens de opleiding is in veel gevallen heel normaal en reëel. Hier in Nederland althans wel. Ook al is dat niet hetzelfde soort werk als ze ambiëren, ze maken iig kennis met werken in een organisatie. En dat is na het afstuderen dan weer waardevol.
Als ik jongeren aanneem heb ik ook voorkeur voor iemand die bijbaantjes heeft gehad dan iemand die er niet naast heeft gewerkt (opleidingen waarbij dat lastig is daargelaten), net zoals andere extra curriculaire activiteiten een pré kunnen zijn.
En na het afstuderen eerst gaan werken in een andere vak of branche als je geen werk in je richting kunt vinden is natuurlijk niet nieuw, dat was in mijn tijd ook al en in principe niks mis mee. Ook hier geldt mi weer: beter dan thuis zitten. Alleen ik hoop wel voor al die jongeren dat ze tzt hun plekje vinden.
Het is nu idd moeilijk voor iedereen en ik begrijp dat je kinderen een betere start wenst maar ik lees een soort verontwaardiging die ik niet zo voel. Het is balen, ja, maar voor iedereen die nu werk zoekt en niet kan vinden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aan ely

Ik ben echt ook wel van mening dat een andere job aannemen geen schande is.Toen mijn dochter afstudeerde heeft ze hopen sollicitatiebrieven verstuurd.De ontgoocheling was groot toen bleek dat ze weinig reacties kreeg en als ze er dan eentje kreeg,dan was de job al bezet.Ze werd er moedeloos en een beetje boos om.Daar kwam dan nog eens bij dat het arbeidsbureau (vdab,zoals dit in Belgie noemt)haar constant opriep om bijeenkomsten bij te wonen,cursussen te volgen enz...Ze kwam dan meestal terecht tussen ouderen,laag-geschoolden,vreemdelingen...Uiteindelijk is ze een tijdje een cursus gaan volgen voor de verkoop,moest stage lopen en nadien had ze snel genoeg haar huidige baan.Alhoewel ze haar werk heeft weten te waarderen,blijft er toch een soort van ongenoegen hangen.
Wij als ouders vonden ook dat er niets mis was met wat anders doen en het is in ieder geval beter dan thuis te zitten niksen,want dat helpt haar ook niet vooruit.
Haar vriend zit nu in hetzelfde schuitje,hoog diploma,maar heel weinig aanbiedingen.Mijn man moedigt hem aan om eventueel wat anders te doen in de tussentijd,net zoals we dit met onze dochter hebben gedaan.Toch hij kijkt er een beetje argwanend tegenaan denk ik.We willen alleen het beste voor hen uiteraard,maar ik krijgt soms de indruk dat ze het niet echt begrijpen.Vriend woont tijdens de week bij ons.
De vraag is hoe lang we nog krediet moeten geven.Hij heeft zo nu en dan wel een paar losse opdrachten,maar afspraak was dat hij in de kosten zou gaan delen van zodra hij werk heeft.Mijn man is hier nogal hevig in.Hij bedoeld het goed natuurlijk,maar ik ben bang dat dit het verkeerde effect gaat hebben.

Ely

Ely

26-11-2012 om 23:15

Hoezo verkeerde effect?

Voorop gesteld: ik snap natuurlijk dat je het beste wilt voor je kinderen en hun geliefden maar ik weet eerlijk gezegd niet of je ze een plezier doet door de werkelijkheid minder hard te proberen te maken.
Vanuit dat licht zie ik je zorg voor het verkeerde effect als je man voet bij stuk houdt niet zo? Dat vriend het uitmaakt met dochter omdat hij niet meer gratis kan wonen? Beter dat ze er nu achter komt hoe hij is dan dat het gebeurd als ze samen verantwoordelijkheden zijn aangegaan, toch? Of bedoel je iets anders met verkeerd effect?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

27-11-2012 om 07:32

Ja zeg

Ik vind het al heel erg aardig dat jullie het zolang gedaan hebben. Ik zou echt niet op lange termijn gaan betalen voor mijn volwassen kinderen en aanhang hoor.

Misschien ook wel een cultuurverschil tussen nederland en belgie. Ik denk dat over het algemeen, in nederland je meer verwacht wordt je eigen zaakjes te rooien.

Verkeerde effect

Wij willen natuurlijk het beste voor onze dochter en ze heeft een zorgeloze jeugd gehad,maar men man en ik zijn hardwerkend mensen en wij weten dat je er wat moet voor doen om brood op de plank te krijgen en dàt willen we onze kinderen ook duidelijk maken.Niets is vanzelfsprekend.
Vandaar dat we haar ook meteen hebben duidelijk gemaakt niet bij de pakken te blijven zitten en wachten tot de ideale job in de bus valt.Natuurlijk begrijpen wij wel dat het veel leuker zou zijn een baantje te hebben die samenhangt met je studies,maar soms moet je die trots aan de kant zetten en wat anders gaan doen.
En dat willen we haar vriend ook ergens duidelijk maken.Dat het heus geen schande is om een job aan te nemen die lager ligt dan je diploma en dat je eigenwaarde als mens daarom niet minder hoeft te worden.De eerste vereiste nu is,volgens ons althans,dat hij werk heeft dat geld in't laatje brengt en laat zien dat hij er wil voor gaan.In de tussentijd kan hij nog altijd uitkijken naar wat anders.
Met verkeerde effect bedoel ik dat we ook niet willen dat hij ons gezeur beu wordt en daardoor de relatie in't gedrang gaat komen of dat hij weer thuis gaat wonen en onze dochter mee vertrekt.Hij is best wel een leuke lieve vent voor de rest,maar ik denk dus ook,dat we hen geen plezier doen door de werkelijkheid zachter te maken dan ze is.Het is de dag van vandaag al niet makkelijk om een job te vinden,dus is kieskeurigheid hier echt niet aan de orde vinden wij.
We hebben besloten om het nu effe te laten rusten,er zijn sollicitaties gebeurt en we zullen afwachten wat die als resultaat geven.

Ely

Ely

27-11-2012 om 18:28

Ik vind jullie heel lief

Voor kinderen en aanhang, echt super.
'Met verkeerde effect bedoel ik dat we ook niet willen dat hij ons gezeur beu wordt en daardoor de relatie in't gedrang gaat komen of dat hij weer thuis gaat wonen en onze dochter mee vertrekt'

Als hij zijn relatie in het gedrang laat komen omdat hijzelf niet voor zijn eigen kosten wil betalen zou ik als ik jou was heel blij zijn dat hij deze aard nu laat zien en niet als ze straks getrouwd zijn, een huis gekocht en/of kinderen hebben. Hemeltjelief, zo'n man wil je dan toch niet voor je dochter?

Dat hij weer bij zijn ouders gaat wonen en je dochter meegaat lijkt me prima te bespreken met je dochter, zeker hoe je vertelt over hoe jullie haar hebben opgevoed zal ze je zorg begrijpen denk ik. Wat vindt zij er eigenlijk van, dat haar vriend moet betalen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.