Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfgenaam

Erfgenaam

22-03-2018 om 10:03

Afwikkelen erfenis

Uit ervaring weet ik dat de periode na een overlijden een stressige periode is. Ik weet dat mijn laatstlevende ouder op korte termijn zal overlijden en naast het regelen van laatste wensen kijk ik vast vooruit naar wat we daarna moeten regelen. Bij het eerste overlijden was het eenvoudig een kwestie van alles op naam van de achterblijvende ouder zetten, en de regie voor sommige zaken overnemen, maar nu blijven mijn broer en ik over. Waarschijnlijk maken we behalve ce verklaring van erfrecht geen gebruik van een notaris en de belasting laten we regelen door de adviseur die dat al tig jaar voor onze ouders gedaan heeft.
Er is een koophuis dat verkocht moet worden, maar de betaling voor de vaste lasten blijven doorlopen. Hoe gaat dat in de praktijk? Ik heb gelezen dat je op de verklaring van erfrecht een volmacht af kan geven of je moet als erfgenamen voor alles samen tekenen. Kan je zonder volmacht er een dag voor uittrekken en samen overal krabbels zetten, kunnen er 2 volmachten afgegeven worden of moet je voor iedere niet-automatische betaling beide tekenen. Mijn broer woont niet om de hoek.........

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2018 om 10:13

En/of

Als je van de rekening van de ouder een en/of rekening maakt met een van de kinderen kunnen alle betalingen blijven doorgaan. Je krijgt die rekening wel te zien in je belastingaangifte maar dan kun je aangeven dat het niet jouw geld is.

Erfgenaam

Erfgenaam

22-03-2018 om 10:58

Gemachtigd

Ik ben wel gemachtigd , maar dat vervalt natuurlijk na overlijden. Het omzetten naar een en/of is nu niet meer mogelijk.

Notaris

Ik zou dat gewoon via de notaris doen.
Die mag wel overal bij.

Je bent zelf meteen overal vanaf.
Je broer moet daar wel voor tekenen, maar dat kan bij een notaris bij hem in de buurt.
Dat hoeft, als je de rest door een notaris laat regelen, maar één keer.

Doe je het zelf dan moet blijft het risico dat je te maken krijgt met onwillige partijen.
Ik zou me dat niet op de hals halen.

Ja notaris.

Wel als er een huis verkocht moet worden, het gaat dan om veel geld en je hebt geen ervaring met nalatenschap.

mijk

mijk

23-03-2018 om 08:16

Gewoon naar de de notaris

Daar is ie voor... Kost geld maar scheelt ook al snel geld...

Mijk

Teuntje

Teuntje

23-03-2018 om 08:43

Notaris

Die heb je nodig om een verklaring van erfrecht op te maken. Bij ons werd daarin ook beschreven dat mijn man gevolmachtigde was voor zijn broers. Die konden dat bevestigen door (kosteloos) bij een notaris in hun eigen woonplaats voor akkoord daarmee te tekenen.
De broers hebben het verder in onderling overleg afgewikkeld waarbij alleen de handtekening van mijn man nodig was op allerlei stukken, bij verkoop van het huis, bij opzeggen van rekeningen etc. Dat was handig en de notaris hoef je dan alleen te betalen voor die erfrchtverklaring en verder niet.

Uit eigen ervaring

twee weken na het overlijden van mijn schoonmoeder ontvingen we een intimiderend schrijven van een pensioenvertrekker die het "teveel betaalde" (enkele dagen), terug wilde zien.
Op het internet was te vinden dat deze (en andere) werkelijk als strontvliegen om je heen blijven zoemen en zeuren. We hebben ze doorverwezen naar de notaris.
Klaar.

En wat kost dat nou helemaal.
Dat kan bruin wel trekken hoor.

Teuntje

Teuntje

23-03-2018 om 20:46

Nog een ervaring

Hier al 3 overleden ouders. Bij alle keren hebben we de administratie zelf afgewikkeld met alleen een verklaring van erfrecht van de notaris. Soms moet er nog iets aanvullends worden betaald, soms komt er geld terug (b.v. van vooaraf betaalde premie ziektekostenverzekering) en soms moet er ten onrechte al uitbetaald geld worden teruggestort.
Allemaal geen probleem, dat regel je dan gewoon. Nooit strontvliegen gezien. Wij hadden niet de behoefte om dat allemaal door de notaris te laten doen (met bijbehorende rekening want een notaris werkt niet voor niets). Maar als je daar tegenop ziet of onzeker bent of er gewoon geen zin in hebt dan kan je dat aan een notaris overlaten ja.

Erfgenaam

Erfgenaam

23-03-2018 om 22:54

Teuntje

Die zaken regel ik nu ook en mijn broer en moeder zien daar op toe. De bank vond het wat ongewoon, omdat er meestal maar naar één persoon een machtiging ging, maar ik vind dit prettig zo. Het liefst zou ik dus ook een volmacht hebben voor ons beide...

Teuntje

Teuntje

24-03-2018 om 08:31

Twee volmachten

Een volmacht zegt dat 1 persoon, met goedkeuring van de andere(n), tekenbevoegdheid heeft gekregen en daarmee ook beslissingsbevoegdheid. Meestal gaan bij de nabestaande kinderen de belangrijke dingen gewoon in gezamenlijk overleg en wordt de volmacht alleen voor het tekenen gebruikt, zodat niet alle papieren bij iedereen langs hoeven voor de handtekeningen. Als er nabestaanden zijn die het niet zien zitten dat er 1 in theorie zou kunnen tekenen voor iets waar niet iedereen het mee eens is, dan geef je geen volmacht want dan moet je overal voor meetekenen en hou je overal zicht op.
Is jouw bedoeling dat zowel jij als je broer allebei die tekenbevoegdheid krijgen, ook voor elkaar? Dus dat hij mag tekenen ook namens jou en jij ook namens hem? Ik weet niet of dat kan. Meestal is er maar 1 gevolmachtigde, maar je zou dat kunnen navragen.
Of het lukt om zonder volmacht 1 dag bij elkaar te gaan zitten en samen alle handtekeningen te zetten, hmm. Dat soort dingen spreidt zich meestal over wat langere tijd, er komt telkens weer iets wat dan weer geregeld moet worden in mijn ervaring.

Erfgenaam

Erfgenaam

24-03-2018 om 16:18

Gevoelskwestie

We vertrouwen elkaar dus dat is het probleem niet, ik zou elkaar machtigen fijn vinden. Voor nu zit mijn hoofd even heel vol, dus deze beslissing schuift een stukje naar onder op de lijst en overleggen en bekijken we dan.

Erfgenaam

Veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Ik denk dat twee volmachten lastig zal zijn. Jullie vertrouwen elkaar en dat is mooi en belangrijk. Maar juridisch gezien is het niet belangrijk. Stel dat er twee volmachten zijn, dan hebben twee mensen het recht om het huis te verkopen (bijvoorbeeld) en kun je daar als rechter niets mee.
Natuurlijk is de kans superklein dat je voor de rechter komt te staan, maar dergelijke regelingen (volmacht wel f niet) zijn er niet om het vertrouwen in elkaar vat te leggen, maar om juridische constructies helder te houden. Het zijn zakelijke regelingen, geen persoonlijke, emotionele regelingen.
Voordat je in deze moeilijke tijd je hoofd gaat buigen over hoe jij (en je broer) alles willen, ga toch te rade bij mensen die ervaring hebben op dit gebied en beproefde methodes hebben ontwikkeld. Je krijgt in je eentje, zeker in deze moeilijke tijd, niet alles bedacht waar je overal eventueel rekening mee zou moeten houden. Je hoeft het ook niet te doen. Ja, het kost geld als je 'deskundigen' inschakelt, zoals een notaris. Maar zij leveren ook wat op: heel veel kennis en ervaring met zaken die voor jou en je broer helemaal nieuw zijn. Dit wordt jouw eerste ervaring. Het kan best zijn dat je op basis daarvan iets anders zou doen, maar hopelijk bouw je niet veel ervaring op met zo'n moeilijke situatie.
Geef je hoofd rust, concentreer je op wat voor jou nu belangrijk is en verlies je niet in dingen, waar je straks advies van andere mensen voor kunt krijgen.

Tsjor

Sawo

Sawo

30-03-2018 om 11:04

betalingen

Hoi Erfgenaam

Mijn ervaring is dat het allemaal veel makkelijker gaat met banken dan tijdens het overlijden van mijn vader. Je hebt allerlei keuzes om de bankzaken te regelen en het wordt niet meer bevroren zoals vroeger. Mijn moeder rekening is overgezet naar een erven rekeningen en ik kan via mijn eigen telebankieren alles regelen. De notaris stelt wel een verklaring van erfrecht maar mijn broer kan alles tekenen bij een notaris bij hem in de buurt.

Bij veel banken kan je denk ik gewoon telebankieren voortzetten en als je wil ook je broer de inlogcodes geven. Dus dan heb je geen volmachten nodig. Is er een executeur testamentair aangewezen. Dan moet die persoon alles regelen.

Sterkte

Saar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.