Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

17-06-2015 om 15:07

Afschaffen minimum jeugdloon

Het was vorige week flink in het nieuws, de eventuele afschaffing van het minimum jeugdloon vanaf 18 jaar.

Natuurlijk klinkt dat best goed maar ik voorzie wat problemen. Ten eerste over de mogelijkheid tot werk bij jongeren (waarom iemand van 18 nemen als je ook iemand van 20/30 kan nemen of nog ouder).

Het grootste probleem wat ik voorzie is dat het dan, vooral voor mbo'ers van 18 aantrekkelijker wordt om te gaan werken zonder diploma.

Ik denk dat dit alleen moet bij banen van meer dan 25 uur en als je een startkwalificatie hebt. Jongeren van 18 met een sk die wel fulltime willen werken moeten ook de mogelijkheid hebben om zichzelf te kunnen onderhouden en dat gaat niet met het huidige minimumjeugdloon op die leeftijd.

Krullevaar

Krullevaar

17-06-2015 om 22:09

ik vraag me toch altijd af..

Hoe ze in gaan controleren of iemand wel of niet in het bezit is van een startkwalificatie. Ik denk dat dat in de praktijk geen rol speelt, alleen als je een uitkering wil aanvragen.

Wat je vraag betreft: er zijn voor- en nadelen. Ik vind het een sympathiek plan, maar de vraag is hoe dat in de praktijk uitvalt (voor alle leeftijden).

Dan ook de lonen voor minderjarigen aanpakken

Vermoedelijk worden de 18-jarigen dan ook verdrongen door de 16 jarigen. Dat is nu al zo, dat wordt alleen maar erger.

Ik zou er wat dat betreft voor zijn om ook het minimumloon voor minderjarigen fors op te trekken. Wat mij betreft moet een 15 jarige hetzelfde verdienen als een 18-jarige. Dat slaat vermoedelijk de arbeidsmarkt voor 15-jarigen onderuit, maar dat vind ik helemaal geen probleem.
Ik vermoed inderdaad dat ophoging van de jeugdlonen zal leiden tot een hogere jeugdwerkloosheid (en tot een prijsophoging in de supermarkten). Maar ten eerste is niet gezegd dat werkgevers per definitie liever iemand van 30 hebben (hoe jonger, hoe flexibeler en hoe minder ziekteverzuimrisico), en ten tweede kan je je afvragen of het nou zo fantastisch is dat de jeugdwerkloosheid kunstmatig wordt gedrukt door onderbetaling - met als gevolg dat iemand zijn baan weer kwijtraakt als hij fatsoenlijk moet gaan verdienen.

Barvaux, als je zoiets invoert voor banen boven een bepaald urental dan krijg je dat gewone banen in kleine minibaantjes worden opgeknipt om maar goedkoop uit te komen. Dat lijkt me geen goed plan, dan kan je nog geen fatsoenlijk salaris verdienen, of je moet 3 banen naast elkaar hebben waar je ook niet echt blijer of gezonder van wordt.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

18-06-2015 om 08:19

Temet

Dat met die 15jarigen valt wel mee want je mag pas met 18 de horeca in voor wat betreft de late/nachtdiensten. Met 16 mag je pas achter de kassa dus door die categorieën valt dat verdringen wel mee.

In stukjes knippen van fulltimebanen is natuurlijk niet overal handig: zie je het voor je dat je drie maal per dag een andere electriciën het werk laat voortzetten?

Barvaux

Als het loon voor minderjarigen wordt opgetrokken naar dat voor meerderjarigen zullen de kassa's bemand en de vakken gevuld worden door meerderjarigen. Het gaat om behoorlijk wat banen, zo al met al.

In stukjes knippen van fulltime banen is misschien niet overal handig, maar in sectoren waar men op het minimum zit zal men dit ongetwijfeld gaan doen als het geld oplevert. Je hoeft ook niet driemaal per dag een ander in te zetten. Jij legt de grens op 25 uur. Knip éen voltijds baan in tweeën en je zit er al onder.
Overigens heb je een vergelijkbaar probleem in CAO's, waar de lonen dan wel vaak boven het minimum liggen, maar ook jeugdlonen bestaan. In die sectoren verandert er weinig of niets als je alleen het minimumjeugdloon afschaft.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.