Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

09-04-2018 om 11:10

Afkopen verzekering

Even advies gevraagd. Wil ook de rechtsbijstandsverzekering nog bellen, maar hier krijg ik vaak ook praktisch adviezen, dus toch ook even hier.

Mijn ex en ik zijn al 4 jaar uit elkaar, maar door omstandigheden is nog steeds niet alles afgewikkeld. Twee jaar geleden hebben mijn ex en ik een concept akte van verdeling getekend, waarin we overeen kwamen dat het huis, de hypotheek en de gekoppelde polis aan mij toe zouden komen. In die periode nog nadelig voor mij, aangezien het huis onder water stond. Destijds konden we de concept akte nog niet definitief maken bij een notaris, maar daar ben ik dus nu mee bezig en een van de stappen is het afkopen van de polis.

Paar weken geleden contact gehad met de verzekeringsmaatschappij en als ik de afkoopofferte zou ondertekenen en de door ons beiden ondertekende conceptakte van verdeling mee zou sturen, zou dat genoeg zijn. Dat heb ik dus gedaan. Vorige week opeens bericht dat ze een echtscheidingsconvenant nodig zouden hebben, tja, ik ben nooit getrouwd geweest... Dan hadden ze toch echt een door mijn ex en mij ondertekende afkoopofferte nodig.

Inmiddels heeft ook mijn ex de afkoopofferte ondertekend. In de afkoopofferte hebben we aangegeven dat de polis aan mij uitgekeerd zou moeten worden en daar hebben we beiden voor getekend. Het rekeningnummer dat we ingevuld hebben, is ook het rekeningnummer waarvandaan we alle betalingen hebben gedaan.

Vandaag opeens een bericht van de verzekeringsmaatschappij dat ze een nieuwe afkoopofferte willen ontvangen, waarbij we ook het rekeningnummer van ex invullen en die we beiden tekenen, omdat ze ons beiden de helft van het bedrag willen uitkeren en dan zou mijn ex vervolgens aan mij moeten betalen.

Hier zit mijn probleem. Inmiddels contact gehad met de verzekeringsmaatschappij, ze hadden wel uit kunnen betalen als het een en/of rekening was, maar niet als de rekening alleen op mijn naam staat. Een en/of rekening hebben we inmiddels niet meer. Bovendien staat op de site van de verzekeringsmaatschappij dat het rekeningnummer op naam van een van de verzekeringsnemers moet staan en dat is dus het geval.

Ik zou al niet echt blij zijn als de helft van het bedrag straks aan mijn ex uitgekeerd wordt, vooral omdat ik destijds al zijn schulden ook al heb betaald, maar daarnaast is er op de afkoopofferte geen ruimte voor twee rekeningnummers. Dus ik zou dan een afkoopofferte moeten tekenen met het rekeningnummer van mijn ex en dan heb ik dus zelfs kans dat het hele bedrag naar mijn ex gaat.

Iemand tips? Volgens de site van de verzekeringsmaatschappij heb ik ze nu alles gestuurd wat ze zouden moeten hebben, inclusief alle benodigde handtekeningen. Ik wil gewoon graag verder...

Kaori

Kaori

09-04-2018 om 11:30

wijzen op eigen website

Heb je de verzekeringsmaatschappij al gewezen op de informatie op hun eigen website?
En wat staat er precies in de kleine lettertjes van de offerte?

Doenja

Doenja

09-04-2018 om 13:38

even tussendoor

Voor mijn beeldvorming Anoniem, omdat je spreekt over schulden bij je ex en dat jij die afbetaald hebt. Ben je bang dat als de helft bij je ex op de rekening komt dat daarmee weer een 'gat' gedicht wordt en er alsnog niks voor jou overblijft? Of is daar geen sprake van?

Anoniem

Anoniem

09-04-2018 om 14:39

Geregeld (als het goed is)

Als het goed is, is het geregeld, dus ik hoop maar dat het klopt. Ik heb ze inderdaad gewezen op hun eigen informatie en de dame die ik sprak gaf later ook aan dat de informatie van de verschillende personen binnen haar organisatie nogal wisselde, maar nu zou het dus geregeld zijn, alleen daar heb ik dus nog geen bevestiging van op papier.

En waar ik bang voor was? Situatie met ex is nogal complex. Heb hier al vaker geschreven en vooral ook advies gevraagd. Ex is 4 jaar geleden vertrokken zonder ook maar iets te willen regelen. Wilde zich niet uitschrijven en liet mij met 3 kinderen en veel schulden achter. Huis stond in die periode ook behoorlijk onder water (figuurlijk natuurlijk). Heb ex uitgeschreven via een adresonderzoek, omdat ik de deurwaarders voor hem maar aan de deur bleef krijgen en zelf ook niet verder kon en sindsdien was ex 'woon- en verblijfplaats onbekend'. Inmiddels staat hij ingeschreven als dakloos in deze gemeente.

Destijds hebben we afgesproken dat ik het huis, de hypotheek (destijds dus meer dan de waarde van het huis) en de polis voor mijn rekening zou nemen. Ook heb ik alle schulden betaald, die hij heeft achtergelaten, omdat hij daar toch niet toe in staat was. Ook zorg ik alleen voor de kinderen en ontvang ik geen kinderalimentatie, zo'n rechtszaak is immers ook niet gratis en ik zou waarschijnlijk toch niets krijgen.

En daar zat dus mijn probleem. Ik heb alle mogelijke lasten al voor mijn rekening genomen en voor de kinderen draag ik nog steeds alle lasten. Als nu de helft van dit bedrag ook nog eens op zijn rekening wordt betaald, is de kans groot dat ik dat nooit te zien krijg. Vrij simpel dus Maar hopelijk nu geregeld.

Doenja

Doenja

09-04-2018 om 16:16

niet niks

Het is niet niks anoniem. Maar soms zitten er bij grote organisaties zoveel werknemers en even zovele uitleg mogelijkheden van de regels. Ik hoop echt voor je dat het nu ook goedkomt. Wat ik destijds allemaal niet heb moeten doen om een kapitaalverzekering van 17 jaar geleden uitbetaald te krijgen, ongeloofelijk. Het meest verbaasd was ik nog over het antwoord wat ik kreeg op de vraag of ik er dan nog belasting over moest betalen: daar moet u dan maar een financieel adviseur voor inhuren. Ja uhu, jullie hebben dat ding ooit toch verkocht? Wonderlijke wereld.
Noteer wel data en de namen van de personen met wie je alles hebt afgesproken. Gaat je helpen als t toch allemaal niet gaat zoals je wil. Wees maar blij dat je ex overal verder afstand van doet. Gaat dit bedrag je ook helpen met een nieuwe start? Of meer met het oplossen van oud zeer?

Anoniem

Anoniem

09-04-2018 om 19:20

Eindelijk verder

Echt als een nieuwe start voelt het niet, maar toch, het voelt alsof ik eindelijk verder kan en dat voelt gewoon super.

Zoals ik al schreef had ex me met best wel wat ellende achter gelaten. Ik heb eigenlijk een heel goed salaris, maar daar heb ik eigenlijk nooit echt veel van gemerkt. Mijn kinderen zitten momenteel niet eens meer op een sport, omdat dat te duur was. Bovendienkwam mijn ex zo nu en dan met hele vreemde dingen. Zo kreeg ik ooit een brief van hem, dat hij eiste dat ik het huis binnen 3 weken op mijn naam moest zetten en dat hij dan af zou zien van zijn rechten en plichten (?) tav de kinderen. En weer een andere keer eiste hij een omgangsregeling waarbij ieder weekend een van de kinderen bij hem zou komen, week daarna zou een ander kind komen en weer een week later de laatste om de week daarop weer van voren af aan te beginnen. Een van de kinderen wilde maar wat graag regelmatig naar haar vader, maar toen ik dat aangaf, mocht ze niet komen en dat terwijl die procedure liep waarin hij dit wel eiste. Zo had hij steeds vreemde dingen (die hij overigens niet verkeerd bedoelt) en ik had niet eens geld om een advocaat te kunnen betalen.

Pas geleden had ik hier een topic geopend dat ik eigenlijk het huis wel wilde verkopen om van die ellende af te zijn. Jullie adviseerden mij toen om dat niet te doen en als ik logisch nadacht, wist ik dat jullie gelijk hadden. Ik ben vervolgens met de bank in gesprek gegaan en vervolgens zijn we tot oa deze oplossing gekomen. Zonder deze stap zou ik in juni van alle ellende af zijn en vooruit kunnen. Met de afkoop van die polis gaat een en ander net wat sneller. Ik kan het laatste restantje van de schulden in 1 keer betalen en dan ben ik van het loonbeslag af en heb ik nog wat geld over ook. Vervolgens kan ik dan eindelijk de hypotheek volledig op mijn naam zetten, zodat ik verder kan. En mochten er daarna nog rare verassingen komen, dan kan ik tenminste een advocaat betalen. En mocht ex wat nodig hebben, bijvoorbeeld als hij een woning vindt, dan help ik hem met alle plezier, zeker als dat in het belang van de kinderen is, maar dan is het een keuze van mij en niet omdat de verzekeringsmaatschappij dat wil

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.