Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Penny Wise

Penny Wise

05-02-2015 om 11:21

Aegon Fundplan afkopen?

Meer dan 25 jaar geleden heb ik, toen ik met mijn toenmalige echtgenoot een huis kocht, een Aegon Fundplan afgesloten. Een aantal jaar later ben ik gescheiden, het huis is verkocht en omdat ik flink in inkomen achteruitging heb ik het fundplan aangepast: ik hoefde geen premie meer te betalen, het geld bleef gewoon staan tot ik 65 word (dit duurt nog wel even).

Op dit moment staat er een paar duizend euro op. Helaas moet ik nu naar de bijstand en ze zullen ook naar dit bedrag kijken. Omdat ik een progressieve chronische ziekte heb zal ik waarschijnlijk sollicitatievrijstelling krijgen. Verbetering in mijn financiële situatie zit er dus helaas niet in. Het is afwachten of ik de 65 wel haal als mijn situatie nog verder verslechtert, maar daar denk ik liever niet over na, er zijn ook mensen 80 met die ziekte geworden. Ik heb een WIA-uitkering maar die is beneden bijstandsniveau.

Mijn eigen vermogen komt met dit fonds niet boven de maximumgrens voor bijstand uit. Als mijn kinderen het huis uit gaan, en dat duurt geen jaren meer, zal ik wel net boven die grens uitkomen.

Wat kan ik het beste doen? Ik ben me er van bewust dat er van dat bedrag flink wat af gaat als ik het nu al opneem. Ik denk dat ik nog niet de helft over hou. Maar ik kan het eerlijk gezegd heel goed gebruiken. Nu nog even die oude wasmachine vervangen, bijvoorbeeld, even naar de tandarts om toch maar mijn gebit te verbeteren, waar ik tot nu toe op heb bezuinigd. Nu kan het nog, dadelijk niet meer. En van het restje geld kan ik die bijstand misschien nog 1-2 maanden voor me uitschuiven, want ik heb het daar erg moeilijk mee.

Maar nu de praktische kant. Waar moet ik rekening mee houden als ik dat geld nu al opneem? Dat er minder dan de helft van overblijft, het zij zo, ik leg me er bij neer. Dat het een woekerpolis is, idem dito, ik heb al genoeg aan mijn hoofd en wil me daar verder niet meer in verdiepen. Elke cent is meegenomen. Maar zijn er nog nabranders achteraf te verwachten, zoals een flinke belastingheffing, of wordt dat meteen verrekend? Want eenmaal in die bijstand zal ik dergelijke klappen moeilijk kunnen opvangen als ik dat geld heb gestoken in een nieuwe wasmachine of een gezond gebit.

Wat is wijsheid? Waarbij het er vooral om gaat niet maanden later nog eens pittige rekeningen te krijgen.

kijk ook even naar de gemeentelijke regels.

Ten eerste: ik zou die bijstand niet voor me uitschuiven. Ik snap dat het geen lolletje is, maar ik lees niet dat er een reëel vooruitzicht is op ander inkomen in die periode van 1-2 maanden. Dus kom je alsnog in de bijstand, alleen later. En dat raad ik af. Je buffer is dan geheel weg, en eenmaal in de bijstand is de mogelijkheid om die weer aan te vullen nihil. De fictie is dat je uit de bijstand kan sparen, maar dat is maar weinigen gegeven. Het is dus zinnig om al bijstand aan te vragen op het moment dat je nog wat reserve hebt, maar wel onder de grens van het 'vrij te laten bescheiden vermogen' zit. Want denk niet dat je je hand op kunt houden bij de gemeente als je in de bijstand zit, geen reserve hebt, en je wasmachine brandt dan door.

Ten tweede: als je nu dat geld hard nodig hebt, heb je misschien geen keuze. Maar anders raad ik je aan om even te kijken naar de regels die in jouw gemeente gelden voor dit soort polissen. In Amsterdam bijvoorbeeld is helemaal niet gezegd dat je tot afkoop wordt gedwongen of dat de waarde van de polis als vermogen wordt gezien. Maar die regels kunnen per gemeente verschillen. Zoek dat dus uit, en trek dan je plan.

O en nog wat. Als je geld krijgt uit bijvoorbeeld die polis en daarom boven het vrij te laten vermogen zit, dan kan je op dat vermogen interen met een snelheid van anderhalf maal de bijstandsnorm per maand totdat je onder de grens komt. Je kan dan dus iets royaler leven dan je in de bijstand zou doen, maar als je de boel echt verbrast krijg je wel problemen al je nadien weer bij de gemeente aanklopt.

Laat je terdege voorlichten. Misschien is een bezoek aan de sociaal raadslieden nuttig.

Waar ik trouwens nieuwsgierig naar ben: hoezo moet je nu pas naar de bijstand? Ben je uitgevallen uit werk als zelfstandige, of had je eerst een UWV-uitkering?

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 20:00

Temet

Wat is de grens van spaargeld voor de bijstand?

amk

amk

05-02-2015 om 20:31

barveaux

meerpersoons huishouden 11790
Alleenstaande: 5895

Daarin telt ook overwaarde van een huis mee, en ook bv de waarde van een auto.

Penny Wise

Penny Wise

05-02-2015 om 21:53

Temet

Bedankt voor alle informatie en jouw gedachten hierover, ik heb er veel aan!

Ik heb jaren deels als zelfstandige en deels parttime in loondienst gewerkt. Nadat ik afgekeurd werd kreeg ik van het UWV toestemming om toch nog wat zelfstandig te werken als ik een goede dag had. Veel was het niet, ik zat daarmee ver onder het aantal uren waarmee je voor de belasting allerlei voordelen kunt krijgen, maar het UWV en ik zagen het als bezigheidstherapie en ik kon er net mee buiten de bijstand blijven, waardoor ik onafhankelijk kon blijven. Dit inkomen is door bezuinigingen en meer gezondheidsproblemen inmiddels ook weggevallen.

Ik wil hier verder liever niet op in gaan als je het niet erg vindt, maar ik hoop dat ik je nieuwsgierigheid wat heb kunnen bevredigen

Penny Wise

Mijn nieuwsgierigheid was veroorzaakt door hoe je je omstandigheden beschreef: ik vroeg me af hoe het kwam dat je wel zo ziek was dat je verwacht vrijgesteld te worden van de sollicitatieplicht, maar dat je toch geen UWV-uitkering hebt. Nou, omdat je kennelijk zelfstandige was.

(en nog meer achtergrond: soms wordt ex-werknemers een arbeidsongeschiktheidsuitkering geweigerd en komen ze later alsnog in aanmerking. Daar had ik je als dat van toepassing was graag even op gewezen. Maar helaas).

Nav de posting van AMK: die bedragen kloppen, maar voor de overwaarde van het huis kan het wat genuanceerder liggen, nu lijkt het net of een overwaarde boven die grens betekent dat je je huis moet verkopen om van te leven, dat is meestal niet waar.

Overigens kunnen ook voor auto's afwijkende regels gelden. Maar voor dit alles: zie de regels van de gemeente. Die van de gemeente Amsterdam staan op internet, maar voor je eigen gemeente zou je de uitvoeringsregels moeten kunnen opvragen (of de sociaal raadslieden hebben ze wellicht).

Sterkte ermee

Temet

Penny Wise

Penny Wise

06-02-2015 om 14:39

Temet

"Gelukkig" is huizenbezit of autobezit niet (meer) op mij van toepassing )

Wat UWV/zelfstandige betreft: wel een UWV-uitkering dus, maar het is een kleintje. Gelukkig maar, want op nog meer poespas zit ik momenteel echt niet te wachten.
Ik wil het verder zo zakelijk mogelijk houden in deze rubriek, maar ik heb het er vreselijk moeilijk mee dat het zover heeft moeten komen.

Rechten

Je kan een gratis aanmelding doen via http://adviesnederland.nl/aegon-fundplan/ om te proberen het e.e.a. terug te vorderen. Niet geschoten is altijd mis. Succes!

Penny Wise

Penny Wise

25-10-2016 om 14:00

oh, dit topic bestond nog!

Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder, ik was dit onderwerp allang vergeten. Maar ik zal schrijven hoe het is gegaan.

Het is wat ingewikkeld, maar ik zal het proberen hier uit te leggen.

Ik ben naar de sociale dienst gestapt en heb de situatie uitgelegd.
De sociale dienst ziet het BRUTO bedrag als eigen vermogen. Ook al krijg ik netto nog niet de helft. Mij werd geadviseerd mijn verlies te nemen en het bedrag toch op te nemen en te investeren in iets duurzaams, omdat niet veel later mijn jongste kind 18 zou worden en ik dan net teveel vermogen zou hebben.

Dat heb ik gedaan, ik heb de bonnen bewaard en de sociale dienst ging er mee akkoord.

De belastingdienst ziet het bruto bedrag echter als inkomen. Dat deed pijn, want het scheelde flink in de toeslagen over vorig jaar, terwijl er maandelijks toch niet meer dan 915 euro binnen kwam. Maar we hebben het overleefd.

We zijn nu een tijd verder. Het bleek dit voorjaar dat ik het verschil tussen het bruto en netto bedrag deels kan verrekenen met de belasting, waardoor ik zelfs nog iets terug krijg! De sociale dienst ziet dat nog steeds als eigen vermogen, maar het wordt nog even nagekeken of dat echt zo is. Het is i.i.g. te weinig om over mijn maximaal toegestane vermogen te gaan. Ik laat het staan als buffer, want zoals ik al schreef, deze situatie zal waarschijnlijk niet meer veranderen en ik ben de rest van mijn leven afhankelijk van een uitkering. Dat is verdrietig en ik ervaar het ook een beetje als uitzichtloos, maar ik ben ook dankbaar dat de mogelijkheid er is. In een ander land had ik op straat gestaan. De sociale dienst is ook heel vriendelijk en behulpzaam, dat maakt de bittere pil wat beter te slikken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.