Werk, Recht en Geld

Jeremy1969
29-03-2025 om 23:14
Advies Gezocht: Falen van Verpleeghuiszorg, Toegang tot Gegevens en Juridische Actie
Hoi iedereen,
Ik doe een beroep op jullie omdat ik echt hulp en advies nodig heb van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Mijn vrouw verbleef in een verpleeghuis vanwege dementie op jonge leeftijd, en onze ervaring was een nachtmerrie met vermeend misbruik door personeel en medische nalatigheid. Het verpleeghuis heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat ik toegang kreeg tot informatie.
Mijn vrouw was de liefste persoon ter wereld, zelfs toen de dementie haar in zijn greep kreeg. Ze verloor nooit haar zachte karakter of warmte, en het brak mijn hart nog meer toen ik ontdekte wat ze had doorgemaakt.
Tijdens haar verblijf heb ik verschillende ernstige klachten ingediend over de zorg. Een van de meest schokkende incidenten was toen een verpleegkundige haar naar verluidt een prostituee noemde, recht in haar gezicht. Dit werd gezien door een andere verpleegkundige die hier ook een klacht over indiende. Ik was kapot van verdriet en heb het meteen zelf gemeld, maar het management toonde geen enkel bewijs dat ze het hebben onderzocht of actie hebben ondernomen.
Naarmate de situatie met het verpleeghuis verslechterde, begonnen ze mij te beschuldigen van dingen die totaal onwaar waren en waarvoor geen enkel bewijs was. Ik heb geprobeerd toegang te krijgen tot de gegevens (via een verzoek om inzage in gegevens) die ze over mij en mijn vrouw hadden, maar ze hebben me bij elke stap geblokkeerd. Na maandenlang vechten kreeg ik eindelijk de medische dossiers van mijn vrouw in handen, maar die bevatten niets van betekenis—geen enkele documentatie van mijn klachten of vergelijkbare klachten van andere medewerkers.
Een van de meest hartverscheurende incidenten vond plaats toen mijn vrouw seksueel werd mishandeld door een andere dementiepatiënt. De teamleider van het verpleeghuis meldde dit aan mij, maar toen ik uiteindelijk de medische dossiers kreeg, was er geen enkel spoor van dit incident te vinden.
Daarnaast vertelden verpleegkundigen mij over een ander incident waar ik niet van op de hoogte was, waarin mijn vrouw mogelijk haar heup had gebroken door een val die los stond van het incident waarbij ik aanwezig was. Het leek erop dat ze ongeveer tien dagen met een gebroken heup rondliep voordat er enige actie werd ondernomen, ondanks duidelijke tekenen van pijn.
Meer recentelijk heb ik medische dossiers aangevraagd voor een levensverzekeringsclaim voor gebruik in het buitenland, en opnieuw worden dezelfde obstructies opgeworpen.
Destijds kwam ik niet op tegen het verpleeghuis omdat mijn prioriteit de gezondheid van mijn vrouw was, en ik was gewoon opgelucht dat ik haar naar een nieuw verpleeghuis kon verplaatsen waar ze veilig, gelukkig en goed verzorgd was. Nu ze is overleden, heb ik de tijd en energie om de waarheid te achterhalen en gerechtigheid te zoeken.
Ik ben niet geïnteresseerd in financiële compensatie—als er enige schadevergoeding zou worden toegekend, zou ik die aan een goed doel doneren. Ik wil gewoon de verantwoordelijken ter verantwoording roepen en ervoor zorgen dat niemand anders dit hoeft mee te maken.
Ik wil volledige toegang krijgen tot alle gegevens die door het verpleeghuis worden bewaard en mijn rechten begrijpen volgens de gegevensbeschermingsregels. Op basis van wat ik heb gelezen, overweeg ik juridische stappen te ondernemen, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Hoe hebben jullie dit aangepakt en hebben jullie juridische stappen kunnen ondernemen? Ik zou echt alle tips of adviezen waarderen over hoe ik dit kan onderzoeken en eventuele verwijzingen naar vergelijkbare juridische zaken.
Toen ik destijds contact opnam met de toezichthoudende instanties, vond ik die volkomen onbehulpzaam—iedereen leek elkaar te beschermen, en het voelde alsof families totaal geen macht hadden. Ik zou heel dankbaar zijn voor alle steun of richting die jullie kunnen geven.
Alvast bedankt.

S.ndra
30-03-2025 om 00:54
Wat naar dat jullie dit mee heb en moeten maken. Bij Alzheimer Nederland zou je je licht eens kunnen opsteken. Ze hebben daar ook juridische adviseurs waar je je vraag kunt voorleggen. https://www.dementie.nl/onze-ondersteuning/onderwerpen

Theekopje
30-03-2025 om 20:37
ik vind het heel vervelend dat je dit meegemaakt hebt. Ik wilde niet zomaar wegklikken.
kan je bellen naar het juridisch loket? Zij kunnen je ook vaak ondersteunen in wat de goede weg kan zijn.

tsjor
01-04-2025 om 08:08
en/of naar de inspectie gezondheidszorg. Instellingen moeten zelf incidenten melden, dus je kunt vragen of zij incidenten waarover jij klachten hebt ingediend hebben gemeld.
Heb je al kontakt gehad met de vertrouwenspersoon van de instelling?
Stel dat je het dossier krijgt waarvan jij denkt dat het bestaat (dus ook de dagrapportages van de verpleegkundigen), dan kom je daar dingen tegen waarover je je boos maakt, wat wil je daarmee gaan doen?
Je doel klinkt goed (Ik wil gewoon de verantwoordelijken ter verantwoording roepen en ervoor zorgen dat niemand anders dit hoeft mee te maken), maar de vraag is wel hoe je dat voor je ziet. Een mea culpa van het bestuur, ontslag voor verzorgenden, wat wil je precies? Wie moet waar tegenover wie verantwoording afleggen? Kan een gesprek met het bestuur, naar aanleiding van een brief van jou waarin je al je ervaringen neerlegt helpen?
Om jezelf te beschermen tegen nog meer boosheid waar je verder niets mee kunt zou ik je doel gaan beperken: je wil afsluiting en daarom schrijf je een brief en je wil een gesprek met het bestuur over je brief. Geef duidelijk aan dat het is om iets af te sluiten, niet om aanvullende eisen te stellen.
Tsjor