Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Achternaamswijziging kind 18+ van Duitse vriendin

Hallo,
ik woon al een aantal jaren samen met mijn Duitse vriendin in Nederland. Zowel mijn vriendin als haar dochter hebben de Duitse nationaliteit. Nu wilt haar dochter van 19 heel graag mijn achternaam aannemen. Ik heb wel al enige dingen gevonden maar kom er niet wijs uit. Weet iemand wat ik hiervoor moet doen? Welke procedures, formulieren enz?

alvast bedankt

Groet Roy

mirreke

mirreke

11-07-2016 om 18:07

Ik zou hier kijken:

http://www.go-euregio.eu/de/grenzinfopunkt/berater
En telefonisch contact opnemen met eén van hen. Ik weet wel dat in Duitsland tot voor kort ongehuwd samenwonen niet handig was, omdat je dan niet dezelfde rechten had.

Wat volgens mij veel zou oplossen is trouwen. Vervolgens kun je ofwel je stiefdochter adopteren (dit gaat volgens het Duitse recht vrij gemakkelijk), ofwel zij moet haar naam wijzigen, of haar moeder moet dat voor haar doen.

Poeslief

Poeslief

11-07-2016 om 19:48

in ieder geval

Mirreke weet het absoluut beter, maar voor de zekerheid: je begrijpt wel dat je hiervoor niet in Nederland moet zijn. Een Duitse vrouw (je stiefdochter is niet Nederlands + is volwassen) moet naar het Duitse recht kijken.

Maar daarbij....ik vind het wel bijzonder onverstandig eerlijk gezegd. Haar moeder heeft een vriend. Waarom zou ze daar dan de naam van willen?
Ik neem aan dat ze nu de achternaam van haar vader heeft? En dat daar bijzonder slecht of geen contact mee is?
Maar als ze zo nodig anders wil worden in de vorm van een andere naam, waarom dan niet gewoon die van haar moeder? Dat is dan toch logisch?

mirreke

mirreke

11-07-2016 om 21:17

Nou, ik weet volgens mij helemaal niks

Het enige wat ik dan nog wel weet is dat ik raad zou vragen bij deskundigen en dan zou ik bij het Grenzinfopunkt beginnen. Dat gaat twee kanten op, info over DE voor Nederlanders die daar willen wonen. En info over NL voor Duitsers die hier willen wonen.
En zij kunnen jou dan vast wel verder helpen.

mirreke

mirreke

11-07-2016 om 21:39

En verder

RoyP heeft een duidelijke vraag. Ik snap dan eigenlijk niet waarom er dan altijd mensen zich menen daarmee te moeten bemoeien. Wat boeit het een ander waarom iemand iets wil, dat iemand überhaupt iets wil, en wat er wel of niet logisch aan is? Als de vragensteller daar een discussie over wil opzetten, is de vraagstelling heel anders.

Ik weet wel (ik weet dus nog iets) dat het in Duitsland vaak voorkomt dat kinderen na een scheiding de andere ouder nooit meer zien. Co-ouderschap is niet gebruikelijk, daar is het land ook te groot voor trouwens. Veel te ver reizen vaak. Wat mij ook heel erg opviel was het aantal ongetrouwde moeders, dus vrouwen die zonder relatie en ongepland zwanger werden.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je niet vanuit je eigen referentiekader moet kijken, vragen en oordelen. Beantwoord nou gewoon de vraag, daar help je een ander mee.

Sukran

Sukran

12-07-2016 om 01:38

Trouwen helpt niet

Ik weet niet hoe het werkt in Duitsland maar in Nederland maakt trouwen niet uit voor de achternaam van en ouderlijk gezag over het kind. Zoals het toen aan ons is uitgelegd: dat je als moeder met een man verder wilt, betekent dat nog niet dat dat ook het beste voor het kind is (die man kan wel hele losse handjes hebben of zoiets) dus om het kind te beschermen, houden alleen de biologische ouders de rechten zoals geregeld bij de wet. Mocht de stiefouder ouderlijk gezag willen hebben (wat hier niet aan de orde is, ik weet het), dan moet dat via de rechtbank en maakt trouwen niet uit. Zo ook dus de achternaam van kind, dat verandert niet met trouwen van de ouder + stiefouder. Denkend vanuit het kind, vond ik het een heel logisch verhaal. Alleen met adoptie verandert de achternaam (en daar zitten ook meteen andere juridische dingen bij als recht op erfenis) maar adoptie is ook niet aan de orde hier en het gaat om mensen met een Duitse nationaliteit dus het moet over de grens worden uitgezocht. Ik kan me zo voorstellen, dat ze in Duitsland hetzelfde ernaar kijken.

Helena

Helena

12-07-2016 om 10:26

ze is 19

Kan je een kind van 19 überhaupt nog adopteren? Niet dat dat aan de orde is hier, maar ik vroeg me dat dus af.

Naar Duitsland kijken

In Frankrijk kun je alsnog adopteren.
Dat werkt dan wel twee kanten op: Kind wordt wettelijk erfgenaam van de nieuwe partner, maar kind wordt ook verantwoordelijk voor de oude dag van de nieuwe partner.

In Duitsland is het ook gebruikelijk dat de kinderen meebetalen aan de oude dag van hun ouders, dus wie weet is er daar ook wel zo'n familieband-regeling (die dus feitelijk over de erfenis gaat. Maar sommige mensen vinden zakelijke betrekkingen nu eenmaal romantisch

Dat heeft nog geen effect op de naam trouwens.

Maar ook daarvoor moet je in Duitsland zijn.

mirreke

mirreke

12-07-2016 om 15:32

jazeker: familiebandregeling

Je bent als kind officieel (financieel) verantwoordelijk voor de oudedagvoorziening van je ouders. Dat gaat via een bepaalde staffel. Dat is ook de reden waarom veel mensen hun ouders in een zweifamilienwohnung bij zich hebben wonen. Dan kun je die kosten (van dat huis) ook aftrekken als verzorgkosten.
Want het is natuurlijk ook allemaal weer aftrekbaar...

Adopteren gaat in DE veel gemakkelijker dan in NL. Maar volgens mij moet je wel weer getrouwd zijn met de moeder van het betreffende kind om dat te kunnen. Of iig een soort homohuwelijk hebben, iets wat in DE erg nieuw is.

Enfin, idd, info vanuit Duitsland , maar daarvoor dus, hup, naar het Grenzinfopunkt, omdat ze daar alle kennis gebundeld hebben en je anders kunnen doorverwijzen.

Maar meisje zou bv. ook kunnen overwegen de NL nationaliteit aan te nemen. Ik weet dat het in DE automatisch kan als je er een minimumaantal jaren woont. Misschien is dat dus andersom ook wel het geval, en kun je dan weer wel adopteren zonder getrouwd te hoeven zijn met de moeder (omdat dan weer de NLdse regels gelden)...

Maar goed, wel ingewikkeld omdat er twee nationaliteiten spelen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.