Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ant_Jan

Ant_Jan

21-04-2016 om 12:34

Aanwijzen voogd na overlijden

Hai,

Mijn ex wil een voogd aanwijzen, zodat de stiefouder die achterblijft deze op rol zich kan nemen als de betreffende ouders is komen te overlijden.

Nu ben ik erg benieuwd wat is nu precies de meerwaarde (juridisch, wettelijk) van deze titel?
Als ik zou zijn overleden, kan zij dan dit niet regelen meer zonder mijn handtekening?
Zijn er zaken waar ik praktisch rekening mee moet houden die ik nu zo 123 niet overzie misschien?

angel3

angel3

21-04-2016 om 13:50

volgens mij

Zou het kunnen dat familie mogelijk de voogdij opeist. Dus als jij er niet meer bent en je ex ook niet en ze kunnen bij stief blijven dan is het mogelijk dat jouw ouders/zus/broer zeggen dat de kinderen bij hen moeten komen. Maar goed dat is ook afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Als je een voogd aanwijst is het gewoon duidelijk wat een ieders wens is en hoeft er geen rechter aan te pas te komen mocht er onenigheid over zijn. Zo heb ik het begrepen maar ik ben niet werkzaam in die hoek.....

Voogd.

Als je voogd bent wil dat niet automatisch zeggen dat je zelf de kinderen verzorgt en opvoed. Je bent hetzelfde als een ouder, je beheert de financieën ( erfenis, kinderbijslag enz.) en neemt beslissingen.
Pas als de ouders zijn overleden beslis je of je de kinderen bij je laat wonen of een andere oplossing, bijvoorbeeld toch naar familie. Het kan rust geven om dat vast te leggen, vooral als je kinderen nog klein zijn.
Maar misschien wil een 17 jarige bijvoorbeeld liever zelfstandig gaan wonen, de voogd kan dan begeleiden.

Jou ex wil dus niet dat jij de zaken behartigt voor jullie kinderen na haar overlijden?

bloemetje

bloemetje

21-04-2016 om 16:13

wat is het probleem?

Ik ben geneigd voor dit soort kwesties een gesprekje met een notaris aan te gaan. Jouw ex heeft nu een oplossing bedacht: het aanwijzen van een voogd. Ik zou het liever omdraaien: welk probleem moet er opgelost worden? En is er eigenlijk wel een probleem? Pas als je het eens bent over het probleem, dan kun je (met een notaris) even kijken wat de beste oplossing hiervoor is.

angel3

angel3

21-04-2016 om 18:21

een vraag

Ik had begrepen als BEIDE ouders er niet meer zijn. Stiefouder aanwijzen terwijl JIJ er nog bent is natuurlijk absurd. Kun je dat toelichten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.