Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mila

Mila

23-11-2017 om 00:57

Aanvraag bewindvoering broer

Binnenkort word ik bewindvoerder van mijn verstandelijk gehandicapte broer. De aanvraag daarvoor is gedaan bij de rechtbank en binnenkort is de zitting waarin dit beoordeeld wordt door de kantonrechter. Nu ben ik erg nieuwsgierig hoe zo'n zitting verloopt, maar ik kan daar nergens iets over terugvinden, helaas. Is er hier iemand die me daar iets meer over kan vertellen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-11-2017 om 08:59

heel ontspannen

Ik heb enkele zittingen meegemaakt betreffende zowel mentorschap als bewindvoering en ik moet zeggen dat de sfeer heel ontspannen was. In dit geval waren de betrokkenen niet verstandelijk gehandicapt en stonden ze geheel achter hun bewind of mentorschap.
De rechter vroeg hen naar hun mening en hield verder een praatje over de rechten en plichten van de mentor of bewindvoerder. Dit allemaal heel relaxed en binnen een kwartier, als het geen vijf minuten waren, stonden we weer buiten.

specht

specht

23-11-2017 om 09:27

Ervaring

Als je broer het met de bewindstelling eens is, of zo zwaar gehandicapt dat het gelijk duidelijk is dat het in zijn belang is, dan sta je zo weer buiten. Rechter houdt zo mogelijk een praatje met je broer, zegt iets van wat fijn dat je zus voor je wil zorgen en dan sta je weer buiten. Zo ging het althans bij mijn vriendin toen haar verstandelijk beperkte dochter onder bewind kwam te staan. Als je broer het er niet mee eens is en een vrij hoog niveau heeft dan wordt het een heel ander verhaal.

clowntje

clowntje

23-11-2017 om 09:34

moeder

mijn moeder staat onder bewindvoering en zij was niet bij de zitting aanwezig. Dat kan je aanvragen of aangeven op een formulier dat je invult. Als je broer zo ernstig gehandicapt is dat hij niet in de gaten heeft wat er speelt, dan hoeft hij niet aanwezig te zijn. Wij moesten bij moeder wel een verklaring van de arts meenemen, waarin dat werd gezegd (voortschrijdende dementie).
Zitting was inderdaad heel relaxed, duurde hooguit een kwartier.

mijk

mijk

23-11-2017 om 15:14

Bij mijn schoonmoeder

was het best pittig. Ze dementeert en moest vragen beantwoorden voor zo'n hekje en de rechter zat op een verhoging. Ze was heel bang dat ze iets gestolen had achteraf (we hadden het natuurlijk wel uitgelegd maar ja dement hè). Ik had het me wat vriendelijker voorgesteld...

clowntje

clowntje

23-11-2017 om 15:17

mijk

daarom hadden wij moeder ook niet meegenomen. Wij hadden het wel uitgelegd, maar waren bang dat ze het ter plekke niet meer zou begrijpen of 'verkeerde' antwoorden zou geven.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

23-11-2017 om 16:07

Bij ons niet naar de rechtbank.

Was het helemaal niet nodig dat we bij de rechtbank zijn geweest.

De rechter was al in het verpleeghuis geweest ivm een BOPZ opname (https://www.dwangindezorg.nl/onvrijwillige-zorg/procedures-bij-dwang-in-een-zorginstelling/m-en-m-noodsituatie) en dat was voldoende om vervolgens het bewind en mentorschap in te stellen zonder een bezoek aan de rechtbank.

Wel was toestemming van alle kinderen nodig.

mijk

mijk

23-11-2017 om 19:39

We waren nogal overweldigd in die periode

ze heeft er gelukkig niet zo lang last van gehad...

Mijk

Mila

Mila

25-11-2017 om 10:48

Hij begrijpt het wel

Mijn broer begrijpt wel enigszins waar het over gaat en is ook blij dat ik het ga doen. Ik merk wel dat hij het spannend vindt om naar de rechtbank te gaan, maar daarin kan ik hem wel geruststellen. Ik ben zijn eerste bewindvoerder, hiervoor zorgde een familielid voor zijn zaken maar het bleek dat zij officieel geen bewindvoerder was. Ik ben dus ook wel benieuwd of de rechter daar nog vragen over gaat stellen.

Tihama

Tihama

26-11-2017 om 18:57

Ervaring

Wij zijn bewindvoerder voor onze pleegzoon. Ik vond de zitting heel prettig. Onze pleegzoon was niet 100% ervan overtuigd dat hij het wilde, maar had inmiddels ook wel erkend dat hij niet in staat was om zijn zorgtoeslag lang genoeg op zijn rekening te houden om zijn zorgverzekering te kunnen betalen. En nog meer van dit soort zaken.

De rechter legde hem van te voren uit wat hij kon verwachten. Nu was ik meerdere keren met hem samen in de rechtbank geweest vanwege boetes van zijn oudere broer, dus hij was erg huiverig om naar de rechtbank te gaan.
De rechter was heel vriendelijk, stelde hem op zijn gemak. Ze stelde vragen op een begrijpelijke manier. Luisterde naar zijn antwoorden.

Belangrijk punt was dat ze ook vroeg of hij akkoord ging met opname in het openbaar register. Dat betekent dat iedereen kan nagaan dat hij onder bewind staat. Postorderbedrijven, afterpay ed zijn verplicht om dat register te checken voor ze op krediet leveren. Als ze dat desondanks toch doen, dan kun je als bewindvoerder de koop terugdraaien. Ik ben heel blij dat onze pleegzoon dat heeft, want ik heb het al een aantal keren moeten doen.

Mila

Mila

27-11-2017 om 13:52

Tihama

Aha, dat openbaar register wist ik niets van, Tihama. Goed om te weten. Mijn broer heeft geen bankpas en ook geen computer dus dat scheelt. Pasje is lang geleden al afgeschaft omdat hij erg goedgelovig is en de waarde van geld totaal niet kan inschatten. Dus het is al eens gebeurd dat anderen via hem aan geld kwamen zonder dat iemand daar iets van wist. Dat zal nu dus niet meer kunnen gebeuren.

Ik begreep ook dat je als bewindvoerder jaarlijks verantwoording moet afleggen over zijn inkomsten en uitgaven. Is dat een erg ingewikkelde zaak?

Li

Li

27-11-2017 om 14:27

nee

Tenminste, het hangt ervan of hij ingewikkelde finacien heeft of niet. Mijn vader heeft een huurhuis, een betaalrekening en een spaarrekening. Die rekeningen draai ik integraal uit en dan stuur ik ze in een envelop naar de rechtbank. De rechtbank geeft aan wanneer dat moet gebeuren. Daar doen ze dan een ingewikkeld formulier bij, maar gelukkig accepteren ze zo'n uitdraai ook.

clowntje

clowntje

27-11-2017 om 14:28

vreemde uitgaven

zolang je geen 'vreemde' uitgaven doet, valt die verantwoording erg mee. Wij moeten voor moeder voor bepaalde uitgaven wel toestemming vragen (hoger dan 1500 euro) en we kunnen niet bijvoorbeeld iedere maand 500 euro naar onze eigen rekening boeken. Dan gaat de rechter wel vragen stellen. Ook kan er door moeder niet geschonken worden met warme hand, omdat zij voordat ze onder bewindvoering stond er geen schenkgeschiedenis is opgebouwd.
Van een collega die ook bewindvoerder is hoorde ik dat de rechter vond dat er te veel geld aan een verjaardagsfeest was uitgegeven. Daar moest de familie zich voor verantwoorden.
Verder zoveel mogelijk pinnen of via de bank betalen. Dus niet iedere week 100 euro pinnen en daar dan boodschappen van doen. Dat is te lastig om te controleren, aldus onze rechter.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

27-11-2017 om 17:58

Aanvulling op clowntje

Het is idd helemaal niet zo moeilijk.

1 x per jaar ga ik er voor zitten en dan tel ik alle posten bij elkaar op, zodat ik de totalen weet aan vaste lasten, aan vaste inkomsten, en maak ik groepen van incidentele kosten.

ik geef door wat de begin en eind saldi zijn van de verschillende rekeningen, en klaar is de verantwoording.
Tegenwoordig kun je dit ook digitaal doen, en dat is erg fijn.

Over verjaardagsfeesten enzo: een verjaardagsfeest voor een 75 jarige was bij ons geen probleem (ongv. 900-1100 euro) Komt waarschijnlijk ook omdat ik dat gespecificeerd door heb gegeven op het verantwoordings formulier.

Een schenking doen is wel mogelijk, ook als er geen schenkingsgeschiedenis is opgebouwd. als je dat wil, is dat een kwestie van een verzoek naar de rechtbank sturen, zij bekijken of dit mogelijk is of niet, en dan krijg je daar antwoord op. (2000 Euro was bij ons geen probleem als schenking)

In het kort komt het er op neer, zorg dat alles inzichtelijk is, gewone uitgaven waar je in je eigen situatie ook niet over nadenk kan prima, maar alle uitgaven die je doet waarbij je met je man zou overleggen, (auto, verhuizen, etc) om te kijken of het verantwoord is en uitkan, even aan de rechter vragen.

Mila

Mila

27-11-2017 om 19:29

Al duidelijker

Dat maakt het al wat duidelijker, bedankt. En hoe zit het met giften ontvangen en het terugontvangen van geleend geld? Beetje lastig uit te leggen, maar hij krijgt (als het goed is) nog geld terug van familie dat geleend is in de periode dat hij nog niet onder bewind stond. Zou dit als gift gezien kunnen worden? Heeft niet direct met bewindvoering te maken maar komt nu ineens in me op...

Tihama

Tihama

27-11-2017 om 20:10

Nee

Het is niet ingewikkeld. Het is alleen wel wat werk. Ik zorg dat ik vantevoren alle afschriften download en opsla als pdf in een mapje. Dat scheelt bij het uploaden. Je kunt alles online doen via inloggen met DigiD.

Ik heb overigens in het begin ook wat vragen gehad en dan belde ik de helpdesk van de rechtbank Midden-Nederland. Heel aardige en behulpzame mensen.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

27-11-2017 om 21:12

Niet te moeilijk denken

Stel dat het bewind bewind ingaat op 15 maart.
Het saldo wat dan op de rekeningen staat daar ga je van uit. Want je kunt pas vanaf die datum verantwoording nemen, omdat je eerder nog niet verantwoordelijk was

Giften en leningen die onderhands zijn gegaan, hoe moet je daar achter komen? Hoe kun je daar verantwoording voor nemen? Hoe weet je zeker dat die afspraken zijn gemaakt, en wat die afspraken dus concreet inhouden?
Bovenstaand weet je niet, en kun je ook weinig mee.

Hooguit kun je deze situatie aan de rechter voorleggen, en informeren hoe je hier mee om kunt gaan.

clowntje

clowntje

28-11-2017 om 14:14

Sinbads vrouw

Was die schenking van 2000 euro per persoon bij jullie of was dit een totaal bedrag? Wij zijn vorige week bij de notaris geweest en die zei dat er vrijwel geen kans was dat de rechter het goed zou keuren als we een verzoek in zouden dienen. Maar uit jouw verhaal lees ik dat het dus wel zou kunnen.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

28-11-2017 om 16:48

Schenking

Het was een schenking aan 1 persoon. In dat verzoek heb ik aangeven voor wie de schenking was, en het doel waarvoor de schenking bedoeld is.

Binnen een week had ik het groene licht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.