Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-09-2020 om 21:23
Ik werk in het onderwijs en de groep besmette leerlingen en collega's wordt met de dag groter. De schoolleiding geeft overigens niet helemaal eerlijk door hoeveel het er zijn. Officieel zijn 4 leerlingen en 2 collega's besmet, in de praktijk zijn 8 leerlingen (minimaal) en 5 collega's thuis en positief getest op Covid19.
Ik voel me steeds minder veilig op school. Officieel hoor ik niet bij een risicogroep, maar ik ben niet meer de jongste (60) en heb een paar kwaaltjes. Ik zorg ook voor mijn moeder die ver in de 80 is en nog soort van zelfstandig woont. Mijn broer woont te ver weg om mijn taken over te nemen, en de buren met wie ze goed contact heeft zijn ook hoogbejaard. De gemeente kan niets betekenen, ze is geen lid van een kerk, en zelf hulp inkopen gaat het niet worden (waar ze woont sowieso moeilijk om aan hulp te komen).
Ik heb even met mijn leidinggevend gesproken en mijn zorgen verteld maar het werd weggehoond met "aanstellerij, gewoon schouders eronder". Weer vanaf huis les gaan geven wordt niet geaccepteerd omdat ik niet gezien word als onderdeel van een risicogroep. Maar hoe ver moet dit allemaal gaan voordat ik toch nog vanachter mijn scherm les mag geven. Die 1.5m afstand is bijna niet te doen en de leerlingen en collega's zijn voor de meesten er niet serieus mee bezig. Ik word gezien als een vervelende aanstelster vanwege het dragen van een mondmasker.
Wie herkent deze situatie?
Evenzoo
28-09-2020 om 22:34
Is er geen kliklijn?
Als er zo slecht geluisterd wordt naar serieuze signalen over iets wat zo slecht is voor mijn gezondheid, zou ik daar graag handhavende buitenstaanders bijhalen. Wie handhaaft in de horeca en sluit daar de tent als de regels met voeten worden getreden? Boa’s toch? Die zijn van de gemeente. Meld misdaad anoniem ? De vakbond heeft vast tips. Of de Coronalijn: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/02/28/publieksinformatienummer-coronavirus-bereikbaar Er zullen wel meer mensen bellen met de vraag:”Mijn werkgever trekt zich geen &/;€@! van de maatregelen aan. Wat kan ik doen?”
28-09-2020 om 22:53
Wat ik zou doen
is toch vooral eerst aan mijn eigen gezondheid denken.
- niet naar de lerarenkamer gaan
- zelf koffie meenemen, broodje eten in leeg klaslokaal
- naar toilet gaan als iedereen binnen zit voor de les (ben zo terug)
- spatscherm op voor die situaties waarin je niet binnen 1,5 meter kunt blijven
- ik sproei steeds alles onder met dettol
- handgel bij de hand
-... en wat je zelf nog kunt verzinnen.
Tsjor
28-09-2020 om 22:56
Communicatierichtlijnen GGD
De GGD stelt inderdaad dat alleen direct betrokkenen geïnformeerd mogen worden over coronabesmettingen in school. De naam van de leerling of docent mag bijvoorbeeld niet bekend gemaakt worden maar iedereen weet natuurlijk meteen over wie het gaat. De GGD geeft wel aan school door als er leerlingen of medewerkers positief getest worden, al was het maar in het kader van het contactonderzoek.
Overigens is er weinig voorrang meer aan de voorrangsregel voor docenten. Hier moeten ze ook vaak wachten tot de volgende om getest te worden en volgt de uitslag ook niet binnen 24 uur.
skik
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.