Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Josje

Josje

03-10-2017 om 19:45

Aansprakelijk voor kind, maar niet gedekt door de verzekering

Stel dat je kind iets doet, waardoor het grote schade veroorzaakt. Kind wordt aansprakelijk gesteld en jij dus als ouders. Deze schade wordt niet gedekt door de verzekering, maar het bedrag is te hoog voor jezelf om te kunnen betalen.

Wat gebeurt er dan, kom je dan uiteindelijk in bijvoorbeeld de schuldsanering om het bedrag toch te kunnen afbetalen of zijn er speciale regelingen of voorzieningen voor? Weet iemand hoe dat zit?

Dat ligt eraan

Hoe oud is het kind?

http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/aansprakelijkheidsrecht/aansprakelijkheid-voor-personen/aansprakelijkheid-ouders-voor-schade-veroorzaakt-door-de-kinderen-.htm

In het algemeen geldt voor ouders die door hun kinderen in de schulden raken precies hetzelfde als voor iedereen die in de schulden raakt. Je moet betalen, gaat failliet of belandt in de schuldhulpverlening. Er is geen aparte regeling voor ouders.

Josje

Josje

03-10-2017 om 20:49

Dank je

Djw Miriam.
Leeftijd was al meegenomen in de overweging. Je moet dus gewoon het bedrag zien op te hoesten waar je aansprakelijk voor bent gesteld.

Aansprakelijkheid afwijzen.

Of de aansprakelijkheid is naar jou idee onterecht, dan kan je de aansprakelijkheid afwijzen. Als het om een groot bedrag gaat zou ik hiervoor een jurist in de arm nemen.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-10-2017 om 21:49

maar

om welke reden zou de door het kind ontstane schade niet vergoed worden, denk je?

Bij opzet misschien?

Sdonia, bij opzet van het kind misschien?

Kan...

Of je had het voorval als ouders kunnen voorkomen.
Het is dus zaak dat als je werkelijk jezelf als ouders niet verantwoordelijk voelt voor de schade om dit goed te kunnen verwoorden en aantonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 13:57

Hangt van de verzekering af

WA verzekering is juist bedoeld voor schade aan anderen, dus ook door schuld. Gaat het om een inboedelverzekering, dan moet die allrisk zijn om eigen schade meevergoed te krijgen. Dus als je dat niet hebt, zul je zelf moeten betalen bij een kind onder de 16, tenzij je voor een kind van 14 of 15 jaar kunt aantonen dat je als ouders niet kon voorkomen dat er schade zou ontstaan. Boven de 16 zijn kinderen zelf aansprakelijk, maar in mijn ogen is de situatie niet veel anders dan voor 14 en 15 jaar. Als je als ouder nalatig bent geweest ben je als ouder wel aansprakelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 14:00

Vanaf 18

Vanaf 18 ben je niet meer verantwoordelijk voor schulden. Dat vergat ik nog. Maar stel dat het zo ver komt dat er deurwaarders langskomen, dan wordt het wel zaak dat je kunt laten zien wat eigendom is van kind en wat van de ouders.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 14:03

Zeer grove schuld

In dit artikel kun je meer lezen. O.a. dat als er sprake is van echt grove schuld, de verzekeraar kan weigeren, maar dat kun je blijkbaar wel aanvechten.

http://www.mijnrecht.net/schade-aansprakelijkheid/wa-verzekering/

Bovendien...

Echt grove schuld kan alleen maar van toepassing zijn bij oudere kinderen (die verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden). En in dat geval hoeven de ouders niet voor de (hele) schade op te draaien.

Josje je moet wat meer vertellen als je geholpen wilt worden. Er klopt iets niet aan het verhaal.
- Of het gaat om een situatie waarbij de ouders geen verzekering hebben
- Of de claim wordt onterecht afgewezen

Wel verzekerd zijn, ook geheel aansprakelijk zijn (jong kind) en toch niet gedekt zijn en dus alles moeten betalen, dat bestaat niet.

Josje

Josje

04-10-2017 om 18:54

Hoezo klopt er iets niet?

Het is nog niet helemaal duidelijk voor welk bedrag ouders aansprakelijk worden gesteld. Maar met dat zwaard boven je hoofd is het wel fijn om vast te weten wat er mogelijk is.
Ik hou het expres vaag i.v.m. privacy, maar de oorspronkelijke vraag was al beantwoord toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2017 om 19:09

Aansprakelijk

Als je kind < 13 schade veroorzaakt ben jij als ouder verantwoordelijk voor alle schade tenzij de tegenpartij ook schuld heeft. Als je WA verzekering niet wil uitbetalen (opzet?) heb je pech en moet je zelf betalen, daar zijn vziw geen speciale regelingen voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 20:13

Josje

Na nog een keer lezen begrijp ik dat ik je antwoord aan Miriam kan opvatten als 'ik ben voldoende geïnformeerd'. Ik heb kennelijk niet snel genoeg doorgehad dat djw voor 'het is klaar' stond.

Josje

Josje

04-10-2017 om 20:52

Sorry

Sorry Kaaskopje, omdat ik geen details wil prijsgeven, ben ik wat kort van stof. Heel lief dat je gereageerd hebt.

Mijn vraag had niets te maken met of er sprake is van aansprakelijkheid, maar meer met wat er daarna gebeurd zeg maar. Dus of aansprakelijkheid eigenlijk wil zeggen dat je schuld hebt alsof je het zelf hebt gedaan.

Vandaar ook dat leeftijd e.d. niet van belang is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.