Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

sinas

sinas

02-02-2013 om 13:17

Aansprakelijk stellen buren

we hebben een gecombineerde schuur, dus de schuur van de buren en ons zitten aan elkaar vast en het dak loopt over beiden heen. Vorig jaar hadden we enorme lekkage en hebben we een dakdekker laten komen. We hebben toen aan de buren een voorstel gedaan om het dak gezamenlijk te laten doen. Daar zijn zij niet op ingegaan, maar onze kant moest echt. Dus toen alleen onze helft laten doen. Echter, nu hebben we nog steeds lekkage wat bij hen vandaan lijkt te komen. Dakdekker is al 2 maal teruggekomen, heeft nog wat noodoplossingen verricht in de hoop dat dat het zou oplossen, maar dat lijkt niet het geval. Dus nu willen we de buren gaan aangeven dat ze binnen een redelijke termijn de lekkage moeten gaan oplossen, zodat wij geen overlast meer hebben. Maar wat is een redelijke termijn? En als ze het niet doen, wat zijn dan mijn stappen?
Ik moet misschien nog meegeven dat onze relatie met de buren helaas niet optimaal is. Na diverse keren overlast en klachten van ons aan hen zijn we niet langer on speaking terms, dat bemoeilijkt eea wel natuurlijk.
Het is een jong stel, net onder moeders vleugels vandaan, en ze denken dat ze zich alles kunnen permitteren zonder je wat van je omgeving aan te trekken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-02-2013 om 13:45

Schriftelijk

Ik zou ze schriftelijk verzoeken om voor datum zus en zo te zorgen voor een oplossing, zodat de lekkage wordt opgelost. Als ze het op de genoemde datum nog niet gedaan hebben, misschien een advocaat (of rechtsbijstandverzekering) gaat inschakelen.
Je zegt dat ze zich van alles kunnen permitteren zonder zich van iemand wat aan te trekken, maar misschien hebben ze gewoon geen geld voor een reparatie.

sinas

sinas

02-02-2013 om 14:14

Dat laatste

sloeg vooral op de overlast die we gehad hebben waardoor we nu niet meer on speaking terms zijn.
Het financiële hadden we ook bedacht, daarom hadden we hen ook een voorstel gedaan, in financieel opzicht, waardoor wij een groot deel, het grootste deel zelfs, van de kosten op ons zouden nemen.
Kan zijn dat het nog niet voldoende was voor hen, maar doe dan een tegenvoorstel.

Tja

ik zou toch proberen nog een keer aan tafel te gaan zitten met hen. Een advocaat is ook duur namelijk (weet ik uit ervaring).

Je kan voorstellen een mediator erbij te zetten en duidelijk te maken dat er ook voor hen een grote financiele strop hangt als ze niet wat in beweging komen. Zi moeten gaan inzien dat er van hun kant iets moet worden gedaan. En dat jullie nu nog willen praten en er samen uit willen komen en jullie hen daarbij willen helpen. De consequentie moeten ze dan ook duidelijk voorgeschoteld krijgen. reageren ze niet en laten ze het erbij dan is de gang naar een advocaat simpel.

Wij hadden geen juridische bijstandsverzekering, hebben de 2000 euro aan advocatenkosten dus zelf meoten betalen. Onze zaak is pas opgelost de dag voordat de buren een dwangsom moesten gaan betalen. De hele zaak heeft veel geld gekost en vooral veel stress veroorzaakt, maar het heeft er wel voor gezorgd dat we onze grond terug kregen en dat was mij heel veel waard.

Dit is typisch zo'n klus

Die wel geld kost maar geen extra woongenot/uitstraling/luxe biedt. Soort onzichtbaar onderhoud. Wie weet gebruiken ze de schuur nauwelijks. Uiteraard is het oplossen van lekkage wel heel belangrijk, maar het ziet ernaar uit dat je nog jonge buren er geen geld voor ( over) hebben.
Vind het eigenlijk wel logisch dat de lekkage bleef nadat het halve dak was gedaan, maar die constatering helpt nu niks.

Ik zou voor mijn eigen belang kiezen en dat hele dak laten doen. Je kunt voor veel geld gaan procederen maar wat schiet je daarmee op. Kost veel geld, energie en ergernis.
Dat dak laten doen, hen de halve rekening voorschotelen ( wel zelf vast betalen, de dakdekker kan niet helpen dat je buren zo dom bezig zijn) en dat is dan dat.
Of de rijdende rechter benaderen?

sinas

sinas

03-02-2013 om 14:55

Nou

ik ga natuurlijk niet gratis hun dak laten doen! Zie dan je geld maar terug te krijgen. En de dakdekker zal ook niet gek zijn.
Is overigens een fidele man, heeft voor de 2 keer dat hij al terug is geweest en noodoplossingen heeft aangebracht geen rekening gestuurd, en had zelfs al aangeboden dat HIJ de buren zou benaderen. Gisteren besloot man dan toch maar weer aan te bellen om te overleggen met ze, maar, ze blijken niet thuis, op vakantie kennelijk.

Maar wat is een redelijke termijn om hun in de gelegenheid te stellen het dak aan hun kan ook te laten doen?

Redelijke termijn

Ik zou zelf een termijn aanhouden van 8 weken.. Is m.i. ruim voldoende om een afspraak te maken met een loodgieter en eventueel financiering te regelen.
Heb je al in gedachte wat je gaat doen als ze binnen die termijn niets doen? Heb je bijvoorbeeld een rechtsbijstandsverzekering?

sinas

sinas

03-02-2013 om 21:42

8 weken klinkt redelijk op zich. Wel is het zo dat in die 8 weken er nog veel nattigheid onze schuur in sijpelt. En daar het houtwerk aantast.
Nee, ik geloof niet dat wij een rechtsbijstandverzekering hiervoor hebben. Dom.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2013 om 19:04

8 weken

Is ook best wel lang. Ik denk dat 6 weken ook zeker wel een redelijke termijn is. En wat let je om er 4 weken van te maken en dan te bezien hoe ze daar op reageren? Beetje druk op de ketel houden. Anders doen ze 8 weken niks en dan kun jij daarna pas verder met de volgende stap.

sinas

sinas

04-02-2013 om 20:51

Perplex!

Man was vanmorgen toch maar weer gaan proberen of ze thuis waren en ja hoor, de buurman was er. dus man heeft uitgelegd dat wij onze helft nu wel hadden gedaan, maar dat er in het midden, op de scheiding van onze schuren nog steeds lekkage is en dat het er toch echt op lijkt dat het bij hen vandaan komt nu.
Vanavond stonden ze samen aan de deur, bij hunzelf is er toch ook wel sprake van vocht nu en ze gaan er mee aan de slag. We hebben het nummer van onze dakdekker ook gegeven en zelf gaan ze ook een rondje bellen. Tja, zelf weten natuurlijk, is hun goed recht. als het maar gedaan wordt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.