Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stunnie Bun

Stunnie Bun

14-09-2015 om 15:58

aankoop scooter door minderjarige

Hoe gaat het is zijn werk als je een scooter koopt? Vraagt een verkoper naar je rijbewijs en/of identiteitsbewijs? En stel dat hij dat niet doet, dan mag ik toch aannemen dat de aankoop ongedaan kan worden gemaakt?
Stel dat een minderjarige een scooter koopt, op grond van een rijbewijs en identiteit van iemand anders, kan dat?

Katniss

Katniss

14-09-2015 om 19:02

Hangt er vanaf

Als een 17-jarige iets koopt waarvan het normaal is dat ouders nog expliciet toestemming geven, kun je de aankoop terug draaien. Ik weet alleen niet of dat voor een scooter en een 17-jarige het geval is. Op internet vond ik een voorbeeld van een 14-jarige die een brommer koopt. In dat geval is het wel duidelijk dat de ouders daarvoor (waarschijnlijk) geen toestemming geven en moet een winkelier daar expliciet om vragen.
Als hij het op naam van zijn vriend heeft gekocht kun je er waarschijnlijk helemaal niet vanaf. Die vriend is meerderjarig dus dan is hij zelf handelingsbekwaam.

Bobine

Bobine

14-09-2015 om 20:41

Als een minderjarige een grote aankoop doet zonder toestemming van de ouders, dan kan de aankoop ongedaan worden gemaakt. Maar als hij dat doet met andermans ID of rijbewijs wordt het een heel ander verhaal, zeker als die vriend wel al meerderjarig is.

Bij de aanschaf van een voertuig moet je -volgens mij- altijd een ID laten zien, aangezien de brommer op naam moet worden gezet. Dat kan ook andermans ID zijn, als ze tenminste een beetje op elkaar lijken. Een rijbewijs heb je in principe niet nodig om een brommer aan te schaffen.

maar

dan staat die scooter toch op naam van degene wiens ID/rijbewijs gebruikt zijn? Dus daar kan (en hoef) je verder niets mee.
Dat je minderjarige er wellicht geld in gestopt heeft, lijkt me meer zijn probleem (ik bedoel, hij had zijn geld ook aan andere dingen uit kunnen geven en dan heb je er ook geen grip op lijkt mij, en op = op, toch?)

Pol

Pol

15-09-2015 om 23:19

ik denk eerder

dat als je dat terugdraaien probeert, dat dan aan het licht komt dat die minderjarige iets in de geest identiteitsfraude heeft gepleegd? En dat is denk ik een iets erger probleem dan zonder toestemming een scooter aanschaffen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.