Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Aanhef e-mails - alleen voornaam

Mijn team manager stuurt me e-mails die alleen beginnen met mijn voornaam als aanhef. Voertaal in ons bedrijf is Engels en zij is een native speaker. Ik vind dit zo kil en zakelijk als collega's onder elkaar (we zitten op dezelfde kamer). Of is dit normaal in het Engels?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

13-03-2013 om 09:27

Hmmm

Ik weet niet of het typisch Engels is, maar ik heb ook collega's die dat doen. Een verzoek wordt dan al snel een opdracht, in mijn beleving ('Vic, Wil je dit en dat doen? Mvrgr). Ik ben zelf meer van de Hoi en Hallo, of Beste als ik het wat formeler wil houden.
Je zou het natuurlijk gewoon kunnen vragen? Ik heb dat nooit gedaan omdat de collega's in kwestie verder wel 'normaal collegiaal' doen, dus het zal dan wel hun stijl zijn.

Denk het niet

Ik werk in Schotland en mijn ervaring is dat Engelsen zelfs wat "beleefder" zijn dan Nederlanders. E-mails beginnen met Hi x of Dear X, nooit met alleen de naam.
Baas al wat ver-Nederlands misschien ?

dc

dc

13-03-2013 om 13:31

Nee

De eerste mail is hier altijd met dear ...

vervolgemails zijn wel vaak met alleen de voornaam.

Waar ik werk tenminste.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-03-2013 om 14:26

Doe ik ook wel eens

Maar dan als ik effe snel iets weg wil zetten.

Doe dit overigens ook bij mijn baas, heeft wat mij betreft dus niet zoveel met opdrachten geven te maken.

Baas reageert dan overigens meestal terug met Hoi Ginny. Dit kwartje is dus nu pas gevallen bij mij. Hij vindt dit blijkbaar ook niet leuk...

Yta Chalne

Yta Chalne

13-03-2013 om 20:09

Dit herken ik van al mijn zes IT collega's. De wat meer 'talige' collegae maken er wat meer van.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-03-2013 om 20:35

Hier gebeurt dat ook wel

Ik zoek er verder niks achter. Sterker, bij mensen die ik vaak mail doe is zelf soms helemaal geen aanhef, dan wordt het meer een chatbericht.

Jesse_1

Jesse_1

13-03-2013 om 20:58

Wisselend

Ik mail regelmatig naar mijn baas, die recht tegenover mij aan een bureau zit.
Soms gebruik ik "Beste X", "X" en soms ook helemaal geen aanhef. Het ligt een beetje aan de inhoud van de mail, de lengte van mijn bericht en de hoeveelheid replies die er aan hangen denk ik .
Zo is ook mijn ondertekening niet altijd hetzelfde.

Doe ik ook

Zeker bij collega's aan wie ik meerdere keren per dag een email stuur. Ik vind dan niet dat elke mail met Hallo/Beste/Hoi hoeft te beginnen. Net zoals ik niet iedere keer de groeten doe.

Nooit bij stil gestaan dat anderen dit vreemd op zouden kunnen vatten.

rosa

rosa

14-03-2013 om 09:08

Ook

Afhankelijk van naar wie de mail gaat natuurlijk. Soms Beste, soms Hoi of Ha en vaak alleen de voornaam. En soms helemaal geen aanhef. Ook naar mijn opdrachtgevers - daar heeft het wat mij betreft niet mee te maken.

Puck

Puck

14-03-2013 om 09:53

Soms, om een bepaalde toon neer te zetten

Ik vind het net als Liat wat kil en zakelijk overkomen. Ik doe het dan ook alleen als ik ook kil en zakelijk WIL overkomen, zo niet dan maak ik er wat meer van.

mirreke

mirreke

14-03-2013 om 11:59

Nee, niet normaal

Ik heb erg veel e-mailcontacten in verband met mijn werk. De mails van de Engelse native-speakers (ook Amerikanen trouwens), zijn altijd erg hartelijk en beleefd.

Omdat we voor hetzelfde enorm grote bedrijf werken is dat nooit erg formeel, maar altijd heel erg aardig en netjes.

Bij iemand die je niet kent begint het met Dear voornaam.
Na 1x email contact wordt dat dan: Hi voornaam,
Als het vervolgens een soort gesprek wordt kan het voorkomen dat Hi plus voornaam wegvalt. Maar dus niet alleen de voornaam, wat inderdaad overkomt als een opdracht. Maar als er vervolgens enkele dagen later weer een nieuwe e-mail komt van dezelfde persoon maar bv. met een andere vraag, dan
Ik heb bnnen hetzelfde bedrijf ook regelmatig contact met Duitse nativespeakers die dan wel in het Engels communiceren, en dat gaat veel minder hartelijk. Daar kom ik emails zonder Hi en Dear vaak tegen.
Toevallig ben ik ook net door een Engelse collega gebeld, en ook de telefoongesprekken zijn altijd enorm hartelijk en vol excuses en aardige formuleringen.
Ik ervaar het zelf als heel prettig.
Ik zou zelf er denk ik niets van zeggen maar altijd terug reageren met Hi... voornaam. Wie weet dat dan inderdaad het kwartje valt. En trouwens, het kan ook erg goed zijn dat zij denkt dat het de bedrijfscultuur is, want waarschijnlijk krijgt zij ook weer veel mails van Engelssprekende Nederlanders. En die zijn ook niet zo vreselijk beleefd.

mirreke

mirreke

14-03-2013 om 12:19

Jeetje, wat een slordig bericht.

Even opnieuw:

Ik heb erg veel e-mailcontacten in verband met mijn werk. De mails van de Engelse native-speakers (ook Amerikanen trouwens), zijn altijd erg hartelijk en beleefd.
Omdat we voor hetzelfde enorm grote bedrijf werken is dat nooit erg formeel, maar altijd heel erg aardig en netjes.
Bij iemand die je niet kent begint het met Dear voornaam.
Na 1x email contact wordt dat dan: Hi voornaam,
Als het vervolgens een soort gesprek wordt kan het voorkomen dat Hi plus voornaam wegvalt. Maar ik maak van Engelsen (en ook Japanners) eigenlijk nooit mee dat het alleen met de voornaam aanvangt. Volgens mij is dat ook echt onbeleefd.

Als je eenmaal iemand kent, begint een hernieuwd emailcontact, bijvoorbeeld enkele dagen later, altijd weer met Hi voornaam.
Ik heb bnnen hetzelfde bedrijf ook regelmatig contact met Duitse nativespeakers die dan wel in het Engels communiceren, en dat gaat veel minder hartelijk. Ik merk dat ik dat ook als onbeleefd ervaar.

Toevallig ben ik ook net door een Engelse collega gebeld. Ook de telefoongesprekken zijn altijd enorm hartelijk en beleefd zonder afstandelijk te zijn.

Ik ervaar het zelf als heel prettig en verfrissend.

Over jouw collega/teamleider.
Ik zou zelf er denk ik niets van zeggen maar altijd terug reageren met Hi... voornaam. Wie weet dat dan inderdaad het kwartje valt. En trouwens, het kan ook erg goed zijn dat zij denkt dat deze wat lompe manier bedrijfscultuur is, want waarschijnlijk krijgt zij ook weer veel mails van Engelssprekende Nederlanders. En die zijn ook niet zo vreselijk beleefd.

Volgens mij doe ik dat hartstikke vaak....

Kees, ben jij morgen ook bij die meeting over blablabla?

Linda, had je gezien dat blabla

Martin, hierbij de beloofde weetikveel.

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet koud en kil, onvriendelijk of bevelerig overkomen, maar gewoon basic. Prima voor informele communicatie met mensen met wie je regelmatig contact hebt. Ik heb net mijn sent items eens bekeken, en ik die het eigenlijk vaker niet dan wel zo'n beste/goedemorgen/hoi aanhef voor de naam. (nogmaals, als het om niet al te overdreven formele mailtjess met collega's gaat)

Mussie

Mussie

14-03-2013 om 20:09

Ik vond het altijd onzin

Ik vond het altijd grote onzin, een aanhef en een vriendelijke afsluiting. Ik gebruikte het ook meer als chat. Tot ik een email-schrijfcursus ging doen, en daar werd verteld dat het echt onbeleefd is. Er moet altijd een aanhef boven en een kleine groet als afsluiting. Volgens die trainer dan he? In de eerste instantie was ik nog niet overtuigd maar ging er wel op letten, en toen viel het me op dat ik toch wel vrij alleen stond in mijn korte en bondige aanpak. Dus nu heb ik m'n leven gebeterd en begin altijd met 'hallo'. Ach ja, het is een kleine moeite.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.