Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bellefleur

Bellefleur

12-03-2015 om 17:50

Aandelen en studiegeld

Jaren geleden zijn we begonnen met twee aandelenfondsen. Het doel was dat we gingen sparen voor de studie van de kinderen. Jarenlang hebben die aandelenfondsen gekwakkeld. Beetje stijgen, veel dalen. Toch hebben we elke maand gestort. En nu hebben we daar voordeel van. Afgelopen jaar begon het stijgen, en dit jaar is het explosief. Dat komt goed uit: over een jaar gaat onze oudste studeren. Maar, we weten natuurlijk niet wat er in het komende jaar gaat gebeuren. Als de koersen weer dalen, raken we ons gewonnen geld kwijt. Maar ze kunnen ook blijven stijgen. En daar heb je het dilemma: halen we ons geld er af, en incasseren we onze winst, of laten we het er op staan en nemen de gok? We hebben afgesproken dat we de koers per 1 januari gaan houden. Maar daar ga ik nu aan twijfelen. Dat zou een 'verlies' zijn van een paar 1000. Wat is wijsheid?

Moni

Moni

12-03-2015 om 17:53

Heb je ook ander spaargeld voor de studie?

Als die fondsen de enige bron zijn, dan zou ik het risico spreiden. Deel aandelenfondsen, deel gewoon sparen, deel crowdfunding (kan tegenwoordig lucratief zijn). En natuurlijk zijn er ook andere opties mogelijk, zoals vervroegd aflossen zodat je maandlasten minder worden. Heb je die vergelijking gemaakt. Het verschil in maandlasten kan weer bijdragen in de studie.

Bellefleur

Bellefleur

12-03-2015 om 18:03

Sparen

We sparen ook, dit om het risico te spreiden. Ivm onze hypotheek, kunnen we niet vervroegd aflossen. Crowdfunding zegt me niets, daar moet ik naar kijken.

Suze

Suze

12-03-2015 om 22:37

risico spreiden

"We hebben afgesproken dat we de koers per 1 januari gaan houden. Maar daar ga ik nu aan twijfelen. Dat zou een 'verlies' zijn van een paar 1000. Wat is wijsheid?"

Bedoel je dat je de waarde per 1 jan eraf wilt halen (en op een spaarrekening wilt zetten)? En dat je dan de rest er laat staan als aandelen?

Waarom is dat dan een verlies van een paar 1000?

In elk geval: als je het geld echt nodig hebt voor de studie zou ik het zeker niet allemaal in aandelen laten. Is toch risicovoller dan spaarrekening.

Oké, misschien mis je dan verdere waardestijging van de aandelen en baal je daar dan van. Maar als het slecht gaat met de beurs na nu, dan ben je weer blij. Het is gewoon gokken. En als je niet (veel) spaargeld (wat je voor die studies kunt benutten) achter de hand hebt, lijkt het mij niet handig met veel te gokken.

Ik heb ook geld op (niet zo risicovolle) beleggingsrekeningen staan, maar dat is puur geld wat ik kan missen. Zelfs als het 0 waard wordt.

Wat je ook kan doen als het nu echt op specifieke aandelen staat is een deel op de spaarrekening zetten, een deel op een (weinig risicovolle) beleggingsrekening en een deel nog erop laten staan (meer risicovolle aandelen). Spreid je het in elk geval.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2015 om 22:51

Ik zou de helft doen

Dan heb je een gedeelte van de winst te pakken, en loop je het risico nog wat meer winst mis te lopen. Ik ben niet zo'n heel grote hebberd en zou daar wel mee kunnen leven

Ik zit trouwens met het omgekeerde. De beleggingsrekeningen van onze kinderen hebben heel hoog gestaan en opa gaf ons de tip om het geld er op ongeveer de top (of net daarna) eraf te halen en op een spaarrekening te zetten. Dat hebben we niet gedaan, en opa kreeg helaas gelijk. Bedrag gehalveerd inmiddels....
Ik kan het nu niet over mijn hart verkrijgen om het geld er alsnog af te halen. Ik hoop nog steeds op een flinke stijger tussen nu en een jaar of 3. Ben blij dat het daar nu wel weer een beetje op gaat lijken. We komen langzamerhand weer op het oude niveau dacht ik laatst te zien.

Opa is overigens wel verstandig geweest en is verder voor de kinderen gaan sparen op een spaarrekening. Dus het is niet dat ik per se moet cashen. Kunnen jullie het je veroorloven om een risico te lopen?

Sawo

Sawo

12-03-2015 om 23:01

deel cashen

Ik heb vandaag ook een deel gecasht(voor de studiekosten van dit jaar en volgend jaar). Het is toch een beetje een luchtbel de harde stijging en heb ook begrepen dat er bij een AEX van 492 weer een soort extra weerstand zit.
Dus het zal nog wel even stijgen door de extra geldinjectie maar het gaat harder dan eigenlijk de echte waarde is. Dus ik zou nu zeker een deel cashen en op een spaarrekening zetten of op een fonds zetten met een groter deel obligaties, die zijn veel waardevaster.

succes

Saar

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2015 om 23:03

Dankje Sawo

Daar ga ik ook iets mee doen...

Bellefleur

Bellefleur

13-03-2015 om 13:13

Cashen

Wat ik bedoel met 1 januari 2015: Ik wil de koers van toen vasthouden. Dus dan verliezen we de luchtbel tot nu, maar houden de winst van voorgaande jaren.
Inmiddels hebben man en ik besloten dat we de koers van half februari nemen. Dus als de koers gaat dalen, gaan we cashen als we de koers van half februari hebben bereikt. Dat bedrag gaan we dan op een spaarrekening zetten, totdat het kind het nodig heeft voor de studie. Ik vind het moeilijk om het juiste tijdstip voor cashen te kiezen. Ginny, met dit geld wil ik geen risico lopen. Het is echt bedoeld voor de studie van de kinderen. We hebben ook een spaarrekening, maar dat gaat door die belachelijk lage rente ook niet echt florissant. Pas als kind voldoende geld heeft om zijn studie door te komen, kunnen we weer wat nonchalanter/op langere termijn met het geld omgaan.

Bellefleur

Bellefleur

13-03-2015 om 13:15

Overigens,

De aandelen die we hebben, staan op 3 aandelenfondsen. Niet heel risicovol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.