Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

herintreder

herintreder

16-09-2014 om 10:02

12-16 uur per week, over hoeveel dagen per week verdelen ze dat in zorg?

Over hoeveel dagen wordt 12-16 uur per week meestal verdeeld in de zorg? Er zijn 4 en 4 1/2 uurs diensten. Ik zelf zit te denken aan 3 tot 4 dagen per week. Misschien een keer 5 dagen.
Maar komt het praktisch gezien ook voor dat er reeksen van 6 voor komen?

Er zal naar mijn idee natuurlijk wel een contract afgesloten moeten worden voor 1 van de twee mogelijkheden 12 of 16 uur. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is het 12 uur minimaal, mogelijk 16 uur?
Ik kan dit natuurlijk ook vragen met sollicitatie, maar hoor ook graag ervaringsverhalen!!!
Zeker wat betreft het aantal dagen achter elkaar wat mensen uiteindelijk moeten werken met een klein contract.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-09-2014 om 10:42

er zijn

In de spitstijden nogal eens korte uren, meer mensen nodig. Je diensten moeten vlg. mij minimaal 3 uren duren. Voor minder mogen ze je niet vragen. Het zou best kunnen dat ze je vragen voor dagelijks 3 of 4 uur, maar dan mag je wel verwachten dat ze dat bespreken met jou.

herintreder

herintreder

16-09-2014 om 13:46

4 en 4 1/2 uur ligt wel vast qua diensten

4 en 4 1/2 uur ligt wel vast qua diensten, ik ben dus benieuwd hoeveel dagen mensen dan daadwerkelijk werken met korte diensten.
Als voorbeeld kan je natuurlijk ook 3 en 5 uurs diensten nemen. Het gaat er mij om om wat praktijkverhalen te horen hoe er geroosterd wordt.
Werk je bv de ene week 6x4= 24 en de andere week bijna niets omdat je in die ene week al je uren voor bijna 12 weken hebt gemaakt?
Komt dit vaak voor of is het meestal wel een beetje eerlijk verdeeld.
Ik lees veel over gezond roosteren, is dat tegenwoordig echt een eis, of nog niet?

Barvaux

Barvaux

16-09-2014 om 16:53

hmm

Vijf uursdiensten niet: dan ben je verplicht een kwartier pauze te geven. Bij vier/viereneenhalf niet.

herintreder

herintreder

16-09-2014 om 18:57

Barvaux, dat klopt klopt niet van die pauze

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden.html

Na 5 1/2 uur werken heb je minimaal een kwartier pauze, maar zulke lange diensten worden sowieso niet ingeroosterd.

Maar dat was ook de vraag niet, het gaat me echt meer om de ervaringen van mensen die dus kleine contracten hebben met korte diensten.

tante Sidonia

tante Sidonia

18-09-2014 om 12:01

nee,

over het algemeen worden de uren wel verdeeld. Tenzij jij graag in de ene week veel meer dan in de andere wil werken, maar alles in overleg natuurlijk.
Maar bij ons is het zo dat er ortere en langere diensten zijn. Werknemers die veel uren werken kunnen natuurlijk niet te vaak korte diensten draaien.

altijd anders

Ik werk in de zorg en heb op verschillende locaties gewerkt. Mijn ervaring is dat het overal weer anders is. Afhankelijk van de zorgzwaarte op bepaalde momenten van de dag en afhankelijk van de samenstelling van het team (hoeveel, grote/kleine contracten).
Je kan er dus vantevoren niets concreets over zeggen.
Dat zul je moeten afwachten.
Mijn ervaring is wel dat de roosteraars rekening proberen te houden met wensen van medewerkers.
Zowiezo mag je altijd aangeven welk dagdeel je zowiezo vrij wil zijn (1 per week) de meesten gebruiken dat voor sport of een hobby. Maar het kan ook b.v. om de week een hele dag zijn (de woensdag zodat je geen opvang nodig hebt).
Met die dagdelen is het wel schipperen. Als er veel collega's zijn met ook jonge kinderen wordt het soms lastig.
Maar ook als je een dag ' wat' hebt kan je bij ons op het rooster (wel 2 maand van tevoren) roostervrij aangeven. Als het dan even kan roosteren ze je niet in.
Dat is handig voor b.v. tandartsbezoeken of andere afspraken die je ruim van tevoren weet. Dat scheelt in je vrije dagen.
Succes ermee.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.