Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Maarlen

Maarlen

05-01-2015 om 11:13

Voor het eerst kamperen + heeft Vakantiebeurs nut?

Wij gaan - na jaren twijfelen - dit jaar nu toch waarschijnlijk met een eigen tent kamperen. Er moet i.i.g. een tent worden aangeschaft en goede slaapmatjes. Wie heeft tips voor tent/matjes/inventaris? What to do en what not-to-do? Waar letten we op? (we zijn een gezin van vijf, 2 ouders en 3 kids van 12,10 en 8 jaar). Een vouwwagen of caravan is geen optie want wij rijden een hybride (Prius Wagon). We zullen het dus met een dakkoffer moeten doen. Verder vroegen wij ons af of een bezoek aan de vakantiebeurs meerwaarde heeft in onze zoektocht naar tent etc (camping komen we via Zoover wel uit). Brand maar los! En alvast bedankt voor het meedenken.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-01-2015 om 11:18

Kampeerwagen anwb?

De anwb heeft elk jaar, ik geloof, kampeerdagen. Een weekend ergens in april ofzo. Daar zit volgens mij een hele grote tentenshow bij. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan de vakantiebeurs.
Verder zijn tenten heel persoonlijk, wat je fijn vindt enzo. Je kan vaak voor weinig geld bij bijvoorbeeld de Aldi of de decathlon een tent kopen. Die gaan misschien geen 15 jaar mee, maar kan als start wel handig zijn. Zelf zou ik trouwens een middelgrote tent en twee kleine tenten voor de kinderen kopen, in plaats van een hele grote tent. Dat maakt je wat flexibeler, en de kinderen kunnen de tentjes misschien ook nog eens gebruiken als ze zelf gaan kamperen.

Decathlon, action en marktplaats

Ik begrijp dat je geen kampeerervaring hebt?

Dan zou ik rustig aan beginnen. Het is erg zonde om hele dure spullen te kopen en er vervolgens niets aan te vinden. Een tent zou ik nieuw kopen (maar niet te duur), de rest van de spulletjes bij action en via marktplaats.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken hoe je wilt kamperen. Ga je zelf koken (en hoe) of gaan jullie voornamelijk elders eten. Ga je kamperen met enige luxe of sober. ER zit veel verschil in. Je ziet op de camping mensen met tent, luchtbed, slaapzak en zaklicht en je ziet mensen met tent, tuinset en tv. Wel een verschil.

En waar ga je kamperen? Als je kampeert blijkt namelijk gaandeweg wel wat je nodig hebt/mist. Het kan dan handig zijn bij winkels in de buurt te zitten.

Marie

Marie

05-01-2015 om 12:09

twee tenten

Tip - grote "leeftent" voor jullie als ouders en de jongste en de oudsten in een eigen tentje.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 12:24

tent

Ik zou de tent ook via marktplaats kopen, je weet nu toch niet goed wat je precies wil en het jaar erop verkoop je hem anders wil.

OT: waarom kun je met een hybride geen klein karretje trekken?

SamS

SamS

05-01-2015 om 12:32

Omdat..

Omdat het maximale gewicht van een aanhanger voor de Prius 0kg is. Het mag dus gewoon niet.

Fietsdrager?

Mag een fietsdrager wel?

Puck

Puck

05-01-2015 om 14:43

vakantiebeurs niet

Vakantiebeurs is volgens mij niet gericht op kamperen maar juist op vakantiereizen naar hotels, appartementen, etc. Je zou eerder informatie kunnen vinden op kampeerfora, hier op het forum natuurlijk, op websites van de grote kampeerwinkels zoals de Vrijbuiter en Obelink.

amk

amk

05-01-2015 om 15:21

vakantiebeurs

gaat vooral om de locaties en activiteiten, niet over kamperen als techniek. Daarvoor moet je naar de kampeer en carvan rai. (zo heette het vroeger althans)

kampeerders

Hier echt kampeerders in hart en nieren. De vakantiebeurs heb je niets aan, zonde van je entree maar inderdaad zouden de kampeerdagen voor jullie ideaal zijn . Komend jaar zijn deze op 18 en 19 april in recreatie gebied Bussloo en heet het de ANWB outdoordagen . Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt, wat je budget is en waar je woont. De Vrijbuiter is een outdoorzaak waar je ook eens kunt gaan kijken . Verder vinden wij het altijd leuk om op kampeerfora te kijken. Bij ons is www.camping-frankrijk.nl populair , deze is er ook voor andere landen . Google er maar eens op

Caravan Rai

Ik vergeet nog te melden dat de Kampeer en Caravan rai is al jaren in Utrecht en is gericht op hoofdzakelijk campers en caravans en nauwelijks op tenten . Bovendien is deze in oktober dus daar heb je niets meer aan voor je komende vakantie

Juno

Juno

05-01-2015 om 18:24

Uitrusting

Neem een tent die makkelijk is om op te zetten. Werk met meerdere tenten, een klein lichtgewicht dingetje voor de kinderen en een wat ruimere. Met stahoogte en eventueel leefruimte (regen!) voor jullie. Je bent wel met de auto maar bent beperkt in ruimte, ik zou gaan voor zoveel mogelijk lichtgewicht. Bij de tent heb je andere haringen nodig dan die er gratis bij zitten en een grondzeil. Als je geen luifel aan de tent hebt kan je de aanschaf van een tarp overwegen maar dat kan je ook een jaar uitstellen.
De tent moet aan miminmaal één persoon meer ruimte bieden dan er in gaat, anders lig je echt te krap. Kijk of er twee matrassen of luchtbedden naast elkaar passen. Lijkt een open deur, maar je zal raar staan te kijken als je kinderen niet in de tent passen.
Ikzelf heb de Gaviaal van Esvo, een lichtgewicht katoenen tent. Voor de kinderen heb ik een Coleman gekocht, een hele lelijke. Voordeel is dat kind een paar haringen in de grond slaat, de tent over de stok trekt, tent afspant en het klaar is. Vijf minuten, max. Ik heb ook een lichtgewicht Strandgaper, een eenstokkertje. Liefde op het eerste gezicht. Staat ook snel en ik vind katoen prettiger dan kunsstof.
Keuken: ga voor pannen die in elkaar passen. Twee pannen en een deksel waarin je kunt bakken of een koekenpan. Voor iedereen bord, beker, bestek, eventueel een kom voor soep. Heb je genoeg ruimte in je auto dan kan je gaan denken aan plastic glazen. Snijplank, broodmes, aardappelschilmes, spaan. Met twee pitten koken is wel veel fijner dan op één. Let op dat je de navullingen van het systeem dat je kiest in het buitenland kunt krijgen. Die blauwe campinggasjes zijn ruim verkrijgbaar. Veel mensen zweren bij een skottelbraai, in diverse uitvoeringen. Het is maar net wat je prettig lijkt.
Ik heb paraplustoelen als ik met de grote tent weg ga. In diverse prijsklasses, Xenos heeft ze in de vakantieperiode voor een tientje liggen. Inklapbare tafel, ook handig.
Losse dingen als een waslijn, wasknijpers, een matje voor de ingang tegen inloop, een veger, een lamp, blusdeken.
Ik heb hele goedkope dunne slaapzakken van een bedrijf en toen het een zomer wat kouder zou zijn heb ik fleece slaapzakken voor erin gekocht. Ik heb ook van die alumatjes tegen optrekkende kou. Bij de Outdoor XL heb ik vrij dure lichtgewicht hoofdkussens gekocht, dat is echt wel heel erg prettig. Over een matje kan ik je niet adviseren, dat is hier ook nog steeds gerommel.
Tot slot, als je de boel compleet hebt ga dan een keertje proefkamperen.
Leuk hoor, ik krijg al helemaal zin om te gaan!

Inventaris

Je geeft een mooi overzicht, maar vergeet de afwasteil, afwasborstel, (bad)kleding, toiletspullen, handdoeken en theedoek niet. Geen idee hoe hoog een dakkoffer of je kofferbak is, maar als je je spullen meeneemt in van die stapelkratten, kun je je tent makkelijk geordend houden.

En vooral.....

....en rol ducktape....voor noodreparaties aan wat dan ook. Klinkt gek, maar als je 's nachts een scheur in je tent maakt, ben je blij dat je het hebt.

Koelbox op stroom is ook prettig, en een verlengsnoer met fitting en lampje ook, gewoon in de tent hangen (nergens tegen)

Juno

Juno

05-01-2015 om 19:40

Beperkte ruimte

Ik ben jaren met vier personen zonder dakkoffer wezen kamperen en veel dingen kocht ik daar om ook daar weer achter te laten. Afwasteiltje kopen, koelkast huren, drijvend zwemspul kopen en achterlaten.
Kleding en handdoeken is logisch, dat heb je voor iedere vakantie nodig. Toen de kinderen kleiner waren had ik één krat voor alle kleding, één tas met handdoeken, één krat met keukenspul en één kratje met speelgoed/electronica. De slaapzakken, stoelen en matjes frommelde ik overal tussen. Nu heb ik drie tenten bij me en heb niet alleen een koelkastje maar ook een dakkoffer. Wat ik prettig vind is zo'n uitklapbare kast voor je keukenspul. Niet nodig, maar wel fijn. Een stekkerblok is ook handig. Wat trouwens ontbrak in het lijstje is een campingstekker en een haspel. In de auto uiteraard een goede verbandtrommel, gevarendriehoek, veiligheidshesjes en voor Frankrijk een alcoholtester. Maar dat valt imo niet onder kamperen.
Ik bezuinig altijd ernstig op kleding, het past anders domweg niet in de auto.

Pien

Pien

05-01-2015 om 20:46

Lees mee

Ik volg dit draadje ook even. Ook wij zijn van plan een tent te gaan kopen en gaan voor het eerst op die manier kamperen. We hebben wel kampeerervaring (zowel zonder als met kinderen met een camper gekampeerd en een keer een ingerichte tent gehuurd). Onze kinderen zijn komende zomer 8, 5 en 2.

Ik zit er vooral mee hoe we alles gaan meenemen. We hebben een station-auto en een dakkoffer. En 3 kinderen, tent, slaapzakken, matjes, koelkastje, keukengerei, kleding, buggy, speelgoed en alle overige spullen die hierboven genoemd werden.

Mijn man had het al over de aanhanger van zijn ouders lenen omdat hij denkt dat we het nooit mee kunnen krijgen. Maar eh...kamperen met een aanhanger? Dat klinkt zo raar? Hoe doen anderen dit met een vergelijkbare auto en jonge kinderen? Naar de gehuurde tent hadden we geen aanhanger mee, maar ja toen hoefden er geen kampeerspullen mee (en was jongste kind er nog niet).

Juno

Juno

05-01-2015 om 21:06

Je hebt minder nodig dan je denkt

Het hangt er van af wat je wil. Ik vond de dakkoffer al een hele stap en zou echt nooit met een aanhanger weg gaan.
Qua speelgoed heb je misschien 1/10 nodig van wat je mee wil nemen. Concreet spelen ze met of bij het water en een tekenblokje of zo kan je daar in de supermarkt kopen. Kleding net zo. Ik was zo'n één a twee keer in de week, kies altijd een camping met een wasmachine omdat ik te lui ben om op de hand te wassen. Aan kleding hebben wij per persoon 1 lange broek, 2 of 3 korte broek/rok, 4 tshirtjes, wat sokken en ondergoed, twee tshirts lange mouw, een trui, slaapspul en zwemspul. Schoenen die nat kunnen worden, een slippertje en wat nets óf een sportschoen. Dit is eigenlijk te veel. In plaats van boeken gaat de iPad mee en hopelijk dit jaar een ereader.
Slim inpakken doet ook een hoop. Kleding oprollen, geen loze ruimte meenemen, spullen multifunctioneel gebruiken.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-01-2015 om 21:11

Aanhanger

Kamperen met een aanhanger kan prima, er zijn er genoeg die dat doen. Maar wij niet. We hebben nu een niet heel ruime auto, we hadden eerst een ruimer exemplaar. We hebben zo'n rek achter de achterbank, zodat we de achterbak tot aan het plafond vol kunnen stoppen. En nu, met onze minder ruime auto, een dakkoffer erbij. Daarvoor paste alles, ook de wandelwagen, in de achterbak.

Wij kamperen wel redelijk primitief. Een koelbox met koelelementen in plaats van een elektrisch geval. Verlichting hebben we op (oplaadbare) batterijen, dus geen elektriciteit nodig. Dus ook geen verlengsnoeren, haspels en weet ik wat. Spullen opladen doen die in de auto of in het toiletgebouw. Geen kastjes, keukenspullen en voedsel zitten in tassen, soms een krat als we daar ruimte voor hebben in de auto.
Ohja, speelgoed heb je niet heel veel nodig. Ervaring leert dat we elk jaar weer een hoop speelgoed meenemen waar niet mee gespeeld wordt, omdat er veel te veel andere dingen rondom de tent en op de camping zijn waar mee gespeeld wordt. Ook op kleding kun je ruimte besparen, en op eten dat je meeneemt. Er zijn daar ook supermarkten. Spullen daar kopen om na afloop achter te laten kan ik niet, ik vind het zonde om spullen weg te gooien, ook uit milieuoogpunt. (en dus kwamen we met een grote plastic bal van 50 cent vanuit Marokko naar huis gevlogen... ) (die bal mochten we van de kinderen trouwens ook niet achterlaten, een watermeloenbal hadden ze in Nederland nooit gezien)
En kinderen kunnen al vrij snel in een eigen tentje. Wij waren erg snel, denk ik, de jongste sliep een paar maanden voor haar vierde verjaardag voor het eerst in een eigen tentje, samen met haar broer die toen net zes was. Ze vonden het geweldig, en hun tentje stond strak tegen onze slaapcabine aan, dus we konden alles horen.
Algemene tip: als je in het begin een beetje goedkoop wil houden, ga over een paar maanden eens bij de xenos kijken, daar is al heel wat te krijgen. En daarna bij de decathlon, daar kun je een complete uitrusting scoren voor goede prijzen.

Angela67

Angela67

05-01-2015 om 21:13

hier een Berlingo en dakkoffer 2 kinderen/2 volw

De uitdaging is hier dat de bagage in de achterbak niet boven de bank uit mag komen .
We hebben de afgelopen twee jaar veel rondgetrokken, daarvoor bleven we langer op 1 plek.
We hebben dus aardig wat ervaring opgedaan met snel/slim in- en uitpakken. Je moet dus voor je zelf handigheidjes uitvinden, door het vaker te doen.
Hier is de verdeling als volgt op dit moment:

Verdeling:
3 opgooitenten in de dakkoffer (Quechua)
daar ook in - plat op de bodem - het opklaptafeltje (rechthoekig/laag)
vier opvouwstoeltjes (laag)
alle slaapzakken in hun opberghoesjes
alle self inflatable matjes in hoesjes
losse spullen zoals frisbee, bezem, voetbal (leeg laten lopen en pompje mee), badmintonrackets, afwasteiltje.

Achterin:
voor ieder 1 weekendtas met kleren/toilettas (en zelfdrogende handdoeken voor douchen)
tas met 4 'echte' (vrij kleine) handdoeken + zwemspullen
2 curverbakken met borden/bestek/mokjes en etenswaren
1 rugzak met 'electronica' etc
1 tas met handige dingen (ductape, ehbo-doos, spelletjes, opvouwbare tasjes, etc)
gastankje
drie metalen opvouwtafeltjes (ca 30 bij 50 cm) uit de jaren 60 (zijn handig bij koken)
kooktoetstelletje 2-pits
koelbox zonder electriciteit maar die heel handig/hoog is om spullen in te bewaren/rechtop te houden, ook in tent
koeltasje met koelelementen en de paar dingen die koud moeten blijven (salami, boter, kaas etc) (we hebben geen koelbox op electriciteit)

onder de achterbank: alle boeken! past precies!

onder de voeten van de kinderen zitten twee vakjes in de bodem: handig voor wandelschoenen en/of alcohol

op de grond voor de achterbank de mand vol proviand (grote koeltas die we op vakantie ook gebruiken voor boodschappen doen), dus onderweg-eten en -drinken.

mapjes met cd's en dvd's in de auto

Ik vind kopen ter plekke en dan achterlaten niet een prettig idee, zonde van spullen/energie/etc. dus we investeren in spullen die handig/klein zijn of ze mogen niet mee. . Ik heb overigens altijd nog weer teveel kleren voor me zelf bij me, maar ik word er beter in.
Het is toch wel een exercitie in loslaten en dat is wat ik ook zo fijn vind aan kamperen. Maar de neiging om het hele huis mee te nemen heb ik toch elk jaar wel. Vandaar een handig lijstje om mezelf bij de les te houden en het telkens iets handiger/slimmer te doen.

Ik denk overigens dat we toch een keer over moeten op een koelbox met electriciteit, maar dat willen we zo lang mogelijk uitstellen (dan moet je op campings met electriciteit gaan werken en dat werkt beperkend én het legt de route bloot naar meer electriciteitsverbruik en dat is nou weer net niet de bedoeling . . . ).

gr Angela

Annet

Annet

05-01-2015 om 21:20

Jouw kinderen zijn zeker nog klein Angela?

Hier is de tijd voorbij dat we iets voor de achterbank op de grond kunnen leggen. Daar staan namelijk de voeten van de kinderen.

Hele andere tip: Wij stonden afgelopen zomer drie weken op één plek. We waren gewend rond te trekken. De auto was een stuk kleiner dan anders.
We hebben alle kleding in plastic tassen gestopt. Ter plekke hebben we in de supermarkt bananendozen gehaald, op elkaar gestapeld, voorkant eruit gesneden, getaped en klaar was onze kledingkast.
Ook voor de keuken/kookspullen heb ik dozen verzameld zodat alles makkelijk terug te vinden was.

Angela67

Angela67

05-01-2015 om 21:22

10 en 13 (Annet)

nee vóór hun voeten staat niets, de tas met onderweg-eten staat in het midden op de grond. Er kunnen drie mensen op de achterbank en ze zitten met z'n 2-en dus best ruim.
gr Angela

Er zijn al veel tips gegeven

Maar wat ik niet zou doen is zo een blauw luchtbed met fluweel achting spul. Je bent uren aan het pompen en die dingen gaan heeeele snel pek.

Selfinflate vind ik nog altijd ideaal, en anders een ouderwetsluchtbed blauw ene kant rood andere kant. Die zijn steviger

amk

amk

05-01-2015 om 21:53

afwasteil?

nee, ik was gewoon af in de grootste pan die we mee hebben.
Duckttape is een goede om mee te nemen. Waar ik niet zonder kan zijn hydrofieldoeken, als theedoek, als handdoek, als vanalles doek.

Ik kook op 1 pit, gaar worden gebeurt in de slaapzak, scheelt heel veel brandstof.

Onze hele keukeninventaris inclusief brander zit in 1 curverkrat. Wordt na de zomer schoongemaakt en ingepakt en aangevuld en als ik het dan op mijn heupen krijg zijn we zo weg. Inpakken redden we inmiddels in 20 minuten.

Qua inpakken zorg dat je tent vooraan/bovenop ligt. Dan blijft alles droog als het regent bij het opzetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.