Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-04-2019 om 13:52

Vakantieplan gezocht met één puber

Dit jaar gaat alleen mijn IADH-puber nog mee. We zijn dus met zijn tweetjes en ik merk dat ik er totaal niet uitkom.
Andere jaren gingen we naar Frankrijk want: kamperen, lekker weer, goed aan te rijden, niet afhankelijk van boot of vliegtuig, fijn vakantieland. Als hij het in zijn bol zou krijgen, ben ik ook zo weer thuis. Ik rij alleen en mijn auto kan door de niet zo goede motor niet de bergen over.
Maar om nu met kind van 16 in een tent te liggen, spreekt ons beiden niet zo aan. We deden altijd veel uitstapjes maar zonder zus erbij is dat toch anders. Een georganiseerde reis lijkt ons allebei de hel, met Cirkel zijn we ook al eens geweest en dat was het niet. Van een huisje worden we ook niet gelukkig. Met boot of vliegtuig is niet meer zo'n groot bezwaar als vroeger.
Ik heb gedacht aan de Kanaaleilanden. Maar dat is geen Frankrijk en hij gaat alleen kamperen in Frankrijk en hij wil niet naar een eiland. UK heeft hij ook afgewezen, de Scandinavische landen lijken hem niets, een rondreis door Frankrijk vindt hij ook niets.
Ik weet het gewoon niet meer. Hij wil niet kamperen, maar eigenlijk wel, wil niet naar Frankrijk maar ook niet ergens anders heen (oké, New York vond hij wel een optie. De grapjas), wil niet lang op een plek maar ook niet rondreizen. Mijn budget is een kampeervakantie van drie weken, zit niet heel veel rek in.
Heeft iemand een idee voor een vakantie met één puber? Niet georganiseerd, mogelijkheid tot uitstapjes en een enkele keer iets sportiefs, geen bungolowpark of huisje want hij wil wel andere pubers en hij heeft als harde eis dat het lekker weer en in het buitenland moet zijn.

Gamekamp

https://jeugdvakantiesnederland.nl/kampen/gamekamp/
Ik herinner me dat we in die tijd plannen hadden voor een gamekamp voor zoon. Dan zouden dochter en ik in de buurt gaan staan (met de tent), met iadh misschien wel handig om niet op te grote afstand te zitten.
Er wordt niet alleen gegamed maar ze gooien er vaak ook sporten tussendoor voor de broodnodige beweging.
Om externe redenen is dat toen niet doorgegaan, maar dat leek me wel heel leuk voor zoon. En zelf vermaak ik me altijd wel voor de tent of met uitjes naar dit of dat.
Stikt van de pubers op zon kamp. Waarvan een deel echt wel iadh.

Emmawee

Emmawee

27-04-2019 om 14:30

Toch naar Frankrijk

Een camping met voorzieningen voor oudere jeugd en allebei eigen tent?
Korter gaan dan 3 weken?
Misschien een vriend mee? En jij een vriendin?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-04-2019 om 14:42

Zelf laten zoeken?

Wat als je hem zelf laat zoeken met het budget?
Ik ben vorig jaar met 1 puber naar Kroatië geweest. Wij zaten op resort Amarin in Rovinj. Daar is ook een camping bij. Leuke omgeving en veel activiteiten voor kinderen en pubers, zwembad, strand. Wel een roteind rijden.

Angela67

Angela67

27-04-2019 om 14:51

jeugdherbergen?

voordeel van rielekste omgeving, fiets huren, stad doen?
gr Angela

Angela67

Angela67

27-04-2019 om 14:51

of twee kleine tentjes

(bij de kringloop, twee opgooitentjes) zodat je privacy hebt?
gr Angela

vlinder72

vlinder72

27-04-2019 om 15:22

Korter

Misschien niet met de auto gaan maar vliegen of met de trein. Dan een huisje, tent, stacaravan huren op een camping. Noord Spanje is leuk. Camping op loopafstand van het strand en dan met de bus of trein uitstapjes doen. Dat kan ook vanaf Zuid Frankrijk of Italië.

en korter. Drie weken is ook best lang.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-04-2019 om 15:49

Budget

Het budget is wat een kampeervakantie van drie weken kost, ik ga geen drie weken met kind kamperen. Naar Kroatië of Italië rijden gaat echt niet. Een paar jaar geleden had ik het in les Hautes Alpes al erg zwaar: auto stond in zijn één en ik kwam gewoon heuvel niet op en de bocht niet om en had een brandlucht bij de auto. En dat waren nog geeneens echte bergen. Verder echt geen huisje of stacaravan.
Vliegen of trein is een goed idee!
Mijn vriendinnen gaan met hun gezin en ik vind het prima om alleen te gaan, doe ik al jaren. Mmm, ik denk nog even verder.

Jan

Jan

27-04-2019 om 16:04

Parijs

Prima af te reizen met de trein (of met je auto) camping buiten de stad en met de trein naar de stad.

Zelf veel plezier gehad op Le chene gris, zowel camping als huisjes en veel jeugd.

Mijntje

Mijntje

27-04-2019 om 16:05

of naar Duitsland

Naar Londen? Of een waddeneiland?
Garantie op mooi weer is er eigenlijk nooit, maar ik vind Duitsland ook een fijn vakantieland, in het zuidwesten. Niet al te ver, mooiste weer van Duitsland, kasteeltjes bezoeken en schnitzels. Wij gaan dit jaar naar de Pfalz.
even kopietje:
Langs Rijn en Main
De warmste gebieden in de Duitse zomer zijn te vinden in het zuidwesten van het land. Op de grens met Frankrijk, in het brede dal van de Rijn worden elk jaar de hoogste temperaturen gemeten. In dit deel van Duitsland is in het verleden de temperatuur zelfs op 40 graden uitgekomen. Het record van Duitsland, 40.2 graden, is op 13 augustus 2003 gemeten in Karlsruhe en Freiburg, maar ook op 27 juli 1983 kon in Gärmersdorf (gelegen in een dal tussen de Frankische Alpen en het Beierse Woud) de temperatuur tot 40,2 graden stijgen.

Het aantal zomerse dagen aan de oevers van de Rijn tussen Basel en Frankfurt komt op jaarbasis op 45 tot (ruim) 50 uit. Samen met een stuk of 10 tropische dagen is dit de warmste regio van Duitsland. Omdat de Vogezen in Frankrijk een hoop neerslag van oceaanstoringen opvangen, valt er ook niet heel veel regen (over de gehele zomer genomen in de regio Frankfurt en Mannheim nog geen 200 mm). Voor liefhebbers van mooi zomerweer een prima omgeving om te kamperen.

Waarom niet kamperen?

Kamperen lijkt aan al jullie eisen te voldoen. Alleen jullie willen niet samen in een tent. Dan ga je toch met 2 kleine tenten? Lijkt me prima.
Ga ergens waar veel georganiseerd wordt voor de jeugd, bijvoorbeeld surfen aan de atlantische kust of zo. Dan kan je zoon daar eventueel een cursus volgen, vrienden maken en daar lol mee hebben.

Mijn kinderen vinden eigenlijk vrij veel wel leuk om te doen maar ik weet niet of het je zoon aanspreekt;
1) stedentrips
2) trektocht/rondreizen en dan veel zien en af en toe iets actiefs
3) ergens een huis huren in de buurt waar ze iets sportiefs kunnen doen (surfen/paardrijden/zeilen/bergklimmen) waar ze een groot deel van de tijd mee bezig kunnen zijn (en dan tussendoor uitstapjes)
4) wandelen in de bergen en overnachten in berghutten

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-04-2019 om 16:21

Wij

Wij gaan dit jaar in een huisje, wel bij een camping, met boot.
Kano’s, supplanken, optimisten etc. zijn te huur.

Wij hebben een zoon van 10 en een dochter van dan bijna 17. En om het dan leuk te houden hebben we een aktiviteit nodig in de vakantie hebben wij gemerkt. Varen hebben wij nog nooit gedaan, vandaar dus dit plan. Voor mijn puber ook nog wel een belevenis. En in Friesland, daar zijn we eigenlijk nog nooit geweest.

Overigens heeft zij er verder weinig over te vertellen hoor. En broertje ook niet. Wij betalen, dus wij bepalen

Is jouw puber in staat om zelf iets op te zoeken met budget in zijn achterhoofd?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-04-2019 om 17:07

Het begint vorm te krijgen

Het is van tevoren moeilijk in te schatten wat hij leuk vindt. De andere jaren gingen we vaak mooie dorpen en steden bezoeken met af en toe wat sportiefs. Dat sportieve valt eigenlijk altijd erg tegen, halverwege de kanotocht wil hij niet meer, bij het klimmen is het tokkelen toch niet zo leuk en toen we op zijn verzoek gingen mountainbiken wilde hij alleen berg-af, net als in de YouTube filmpjes.
Het klinkt nu alsof hij vreselijk lastig is, maar dat valt in de praktijk best mee. Maar eerst ging ik met drie kinderen, toen met twee en nu dus met eentje en dat is voor mij ook wat schakelen. Met zus je even afzonderen bij een dorpje of klooster en fotos van elkaar maken of samen afwassen en over de camping struinen is voor mijn gevoel toch anders dan in je uppie.
Ik denk dat kamperen toch de beste optie is. Ik heb voor hem nog wel een lief tentje, moet ik alleen voor mezelf iets kopen want de gezinstent is echt veel te groot..
Hij is helaas niet echt in staat om mee te denken, laat staan iets uit te zoeken. Aan de ene kant is hij heel tevreden met de vakanties die hij altijd had, aan de andere kant wil hij ook graag een keer iets anders. Verplichte excursies of een cursus wil hij niet, vindt hij te veel op school lijken. Meestal heb ik een hele lijst van activiteiten en daar mogen ze dan de dag van tevoren uit kiezen. Ik probeer in een gebied te zitten waar veel te doen is en we zijn 1, hooguit 2x per week op de camping, verder allemaal uitstapjes. Toch is de camping wel belangrijk omdat hij 's middags en 's avonds met pubers wil zitten.
Vorig jaar zaten we op les trois cantons: kleine camping, prachtige omgeving. Echt een leuke vakantie met ze gehad. Iemand een suggestie voor een niet al te grote camping met pubers?

Angela67

Angela67

27-04-2019 om 17:16

Bij Europa Park in Zwarte Woud

www.laue-camp.de
Twee maal geweest met pubers, prima plek
Gr Angela

Triva

Triva

27-04-2019 om 20:40

Probeer

eens uit te leggen waarom je niet in een trekkershut, stacaravan of caravan op een camping wil?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-04-2019 om 22:30

Triva

Camping is helemaal leuk, mijn enige bedenking was of dit voor kind (nog) leuk zou zijn. Slapen in een tent is imo het ultieme vakantiegevoel en niets evenaart dat. Een huisje, trekkershut of caravan is toch 'binnen' waar je al gauw in je gewone routines blijft. Bij een stedentrip is een hotel helemaal prima, maar voor meer dan drie dagen zit ik liever in een tent. En misschien hebben wij ook pech gehad met huisjes, maar ik vind het vaak wat viezig.
Kind vindt een tent ook leuk, maar heeft in zijn hoofd dat hij enkel in Frankrijk kan kamperen. Eén jaar zijn we door omstandigheden niet met de grote tent weg geweest. Wel met twee kleine tentjes en ook nog naar een Grieks eiland in een appartement. Hij verzuchtte later dat het zo jammer was dat we niet op vakantie waren geweest dat jaar. Ik was helemaal verbaasd, maar zijn uitleg was dat het niet telde omdat we niet met de grote tent weg waren.
Kamperen is prima, georganiseerd met een groep of activiteiten doen niet. Hij wil ook grotendeels zelf bepalen hoe zijn dag eruit gaat zien en zegt zelf dat een groepsreis om die reden afvalt. Hij begint zichzelf goed te kennen.
Maar ik hen de knoop doorgehakt, het wordt twee weken Frankrijk, ik weet nog niet waar.

Sas

Sas

27-04-2019 om 23:19

Misschien dezelfde camping als vorig jaar?

Als daar tenminste nog genoeg nieuwe dingen te zien en te doen zijn. Of die hij/jij nog een keer willen doen.
Dan weet hij waar hij naartoe gaat, dat kan rust geven.
En als er genoeg te doen is, is het voor jou ook leuk.

Titia

Titia

27-04-2019 om 23:33

Niet

Wat ik begrijp is dat je zoon een vast beeld in zijn hoofd heeft over wat vakantie is. Grote tent, Frankrijk.
Maar je zoon heeft nog niet veel andere ervaringen! Hoe kun je verwachten dat hij weet hoe n vakantie in een ander land is, of op een andere manier? Hij kent t niet, dus het ‘kan’ niet. Leg niet teveel verantwoordelijkheid bij je zoon. Hij overziet het duidelijk niet. Betrek hem dan ook niet zo bij de beslissing. Je loopt anders t risico dat hij alles afwijst. Dat ze je nu al. Gewoon omdat hij zich geen voorstelling kan maken. Is t zoals het werkt voor je zoon? Kun je hier iets mee??

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-04-2019 om 23:59

Vakantie

Hij heeft alleen een vast beeld over de zomervakantie. De andere vakanties waren divers: met auto, boot, trein of vliegtuig. We zijn in appartementen, hotelletjes, huurcaravans, boerderijen, cottages en huurtenten geweest. We gingen met zijn tweeën, drieën, vieren of vijven. Hij is in Europa en buiten Europa geweest. We hebben cultuur- en luiervakanties gedaan, het vroor flink of het was onvoorstelbaar heet en alles er tussen in. Hij heeft echt wel het eea gezien. Wat nieuw voor ons beiden is, dat we nu in de zomervakantie met zijn tweetjes zijn, we zijn al wel vaker samen weg geweest.
Ik betrek hem nauwelijks bij de beslissing, maar ik pols wel of hij iets een goed idee vindt. Uit ervaring weet ik dat dat verstandig is.
Dezelfde plek is geen goed plan. Het is toch anders dan het jaar er voor al is het maar omdat dezelfde mensen er niet zijn en het mondt uit in teleurstelling. Heb ik ooit gedaan, werkte voor hem niet vandaar dat ik nu zoek naar een camping.

Camping

Ik zou zelf lekker in de grote gezinstent gaan en hem met een eigen tent op dezelfde camping een eindje verderop zetten. Ik zou hem niet meer pushen tot allerlei activiteiten, lekker zijn eigen ding laten doen. 's Avonds wel samen eten en afwassen zodat je een beetje in de gaten houdt of hij het naar zijn zin heeft. Zelf een stapel boeken meenemen of meegaan met excursies. En hopen op mooi weer!

Flavia

Flavia

28-04-2019 om 12:17

Waarom niet de grote tent?

Nou heb ik niet een mega grote tent maar wel een 4persoons met flinke voortent en daar komt dan nog een tarp bij. Ik moet er niet aan denken daar met 4 personen in te moeten. Met 2 is het heerlijk.

Waarom zou je niet die grote tent meenemen? Je draagt 'm niet op je rug toch?

DIe tip van Angela

over het Zwarte Woud is echt een goede. Misschien heb je er overheen gelezen omdat klinkt als een bejaardenbestemming maar het is een veelzijdig gebied waarin je zowel stedenuitstapjes als sportieve dingen kunt doen. Je zit in Duitsland wat iets meer rek geeft in het vakantiebudget, maar binnen 20 minuten zit je in Frankrijk. Ik ben er geweest met onze eerste vakantie met de jongste alleen en die heeft zich uitstekend vermaakt. Bleek ook veel minder behoefte te hebben aan optrekken met andere jongeren dan ik van te voren had ingeschat.

Emmawee

Emmawee

28-04-2019 om 15:18

Zwarte Woud

Daar gaan wij toevallig ook heen, deze zomervakantie. Lijkt me prima, lekker veel natuur en volgens mij is dat zomerrodelen ook echt wel lollig om te doen. Laat mijn jongens maar niet horen dat het een bejaardenbestemming is. (Is het dat??)

vlinder72

vlinder72

28-04-2019 om 16:48

Emmawee

Wel een beetje maar onterecht. Wij vonden het daar ook leuk. Mooie plaatsen zoals Colmar, Freiburg en Strasbourg. Europapark. Mooie autotochten. Watervallen. Heel leuk.

En voor de bejaarden overal winkels met koekoeksklokken.

Angela67

Angela67

28-04-2019 om 16:53

Kenfan

De originele tip kwam ook van jou volgens mij 😄. Het is dat drie keer dezelfde bestemming niet leuk meer is voor ons als volwassenen (de dingen in de buurt die ik voor alle vier of voor 2 volwassenen zijn, heb ik nu wel gezien), maar de camping was zo leuk volgens de pubers dat ze ook eigenlijk niets anders wilden doen dan daar hangen
Gr Angela

rutiel

rutiel

29-04-2019 om 13:10

Jaaah Duitsland

Ik vind het echt een ondergewaardeerd vakantieland hoor. Terwijl het echt zo'n prachtige gebieden kent. Aanraders zijn bijvoorbeeld de Fränkische Schweiz, Altmühltal of (dichterbij) de Eifel. Niet te ver rijden, gegarandeerd schone accomodaties (laat dat maar aan die propere Duitsers over) en prettig geprijsd.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-04-2019 om 14:17

Tent

De tent weegt 30 kilo en kan ik niet in mijn eentje opzetten. Kind kan na al die jaren kamperen nog nauwelijks een haring in de grond krijgen.
Een huisje is echt geen optie. Duitsland neem ik in overweging!

Wat is er zo erg

Aan een huisje?

Angela

Die camping kwam boven water toen ik hier eens naar een camping dichtbij een traditioneel 50 meter zwembad met hoge duikplanken heb gevraagd. Uiteindelijk hebben we die camping maar een klein beetje vanaf dat zwembad gezien want hij was vol toen we wilden boeken, en is het een huisje in H'heim geworden. Leuk dat jouw zoons daar het zo naar hun zin hadden, want het is niet echt een voor de hand liggende bestemming voor NL gezinnen. En duitse campings kunnen nogal gezapig zijn met Mittagsruhe usw. Mijn zoons ogen worden nog glazig bij de woorden knusprige Ente. Europapark hadden we voor het laatst bewaard, we vonden echt dat we daar niet onder uit konden komen als bedaagd middelbaar stel met het nestkuiken op vakantie, maar dat viel alleszins mee. Duitsers zijn een stuk gedisciplineerder dan wij, geen gedonderjaag en voordringen in de wachtrij.

40er

40er

29-04-2019 om 22:06

Zwarte woud

Camping langenwald is leuk. Ook geweldige blokhutten te huur. Mooi sanitair, mooie omgeving en van alles te doen, maar niet te veel zeg maar (geen uitgebreid animatie gebeuren)

Mijntje

Mijntje

30-04-2019 om 18:15

Eifel en adresje

Ik weet niks van gezapige Duitse campings. Wij gingen naar een kleine camping in de EIfel, de Strotzbüscher Mühle, gerund door Nederlanders: https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/language/nl/natuurcamping1/
Geweldige camping, geweldige omgeving. Ontzettend leuk voor met kinderen of tieners.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.