Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Carciofo

Carciofo

19-07-2013 om 19:54

Tips voor vakantie in rome?

Hoera, heerlijk op vakantie naar Rome met puber!
We gaan ons zeker niet vervelen, maar als iemand tips heeft dan houden we ons aanbevolen. Alle do's en don'ts zijn welkom.

Carciofo

Ja!

Was er met mijn dochter (toen 19) 2 jaar terug en het was leuk! De beste tip dat ik kreeg was om een fietstocht met gids te boeken voor de via appia antica. Je fiets (op stevige mountainbikes) langs alle oude gebouwen en het is zo leuk. Verder zijn alle standaard dingen leuk. Reserveer op Internet van tevoren voor het bezichtigen van het Vaticaan en eventueel de Villa Borghese, het scheelt je enorm veel wachttijd, anders kun je makkelijk 3 uur in de zon wachten. Als laatste vond ik een bezoek aan EUR (de door Mussolini gebouwde wijk in jaren dertig neo-romeinse fascistische stijl) fascinerend en mijn dochter ook maar we zijn allebei nogal van de geschiedenis. De gesproken gidsen van de Foro Romano zijn erg onduidelijk, niet de moeite waard vond ik zelf. Maar van tevoren even op Internet googlen naar de 3-D reconstructie van antiek Rome is erg leuk omdat het veel meer leeft daarna. En als laatste tip, bij een van de trapjes die naar de Villa Borghese tuinen lijden vanuit de ... Piazza (kan de naam even niet meer vinden), is een klein museum waar bijna alle machines bedacht door Da Vinci op kleinere schaal gebouwd zijn, en de meeste kun je laten werken ook. We vonden het echt leuk.
Veel plezier!
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tonny

Tonny

20-07-2013 om 20:46

Ja, dat fietsen is geweldig

Hebben wij zonder gids gedaan, fiets gehuurd vlakbij station termini bij bici & baci. Erg leuk. Het lijkt eng in het drukke verkeer, maar al gauw bleek dat de automobilisten heel voorzichtig zijn met fietsers.

Tips

Dag Artisjokje (eet die gefrituurde artisjokken/bloemen beslist als je in Rome bent, overheerlijk!)

Wat heerlijk, Rome, super leuk.

Vermijd vooral de straatverkopers, ze kunnen erg hardnekkig zijn en soms ronduit vervelend.

Blijf alert en let goed op elkaar: als iemand tegen je opbotst kan een ander die erbij hoort er aan de andere kant met je spullen vandoor gaan omdat je aandacht aan een kant getrokken wordt. Hetzelfde geldt in de metro.

Ik heb er nog nooit last van gehad, maar better safe than sorry.

Je kunt ook voor het Colosseum online kaarten kopen. Loop je zo de rij voorbij. Ideaal. Kaartje geldt ook gelijk voor het forum en Palatijn.

Ga vooral de suikertaart op, vermijd het museum (oorlog, niets aan) en drink wat op het terras op de tweede etage. Je zult je verbazen: de prijzen zijn er normaal en de koffie heerlijk. Om de hoek, bij de entree voor de lift naar het dak is een toilet, ook handig om te weten. Voor 7 euro kun je een kaartje kopen en met de glazen lift omhoog naar het dak. Zeker doen, je hebt een prachtig uitzicht over Rome, aan de ene kant het Palatijn, forum en Colosseum en aan de andere kant het historische centrum met de koepel van het Pantheon.

Bus 64 brengt je van Termini richting het oude centrum. Uitstappen bij Lago di Torre Argentina. Een oude ruine waar nu een kattenopvang huist. Je loopt vanaf die halte zo naar het historische centrum, richting Pantheon, de piazza's en de Trevi fontein. En in al die kleine straatjes kun je overheerlijk eten voor een normale prijs. Even opletten op de kaarten buiten en lekker neerstrijken. Het kan er druk zijn 's avonds, maar erg gezellig. Als je de kans hebt en je ziet een vitrine: vraag dan naar de antipasti della casa (voorgerecht). Dan kun je je bord volscheppen met heerlijke kleine gerechtjes. Jammie!

Als je van plan bent om veel met het openbaar vervoer te gaan, dan kun je een meerdagen kaart kopen voor het openbaar vervoer. Maar ik koop altijd bij een van de groene kiosken onderweg in de stad een paar kaartjes (1,50 per stuk), en dan kan ik onderweg overal ook de bus/metro/tram pakken. Ik haal die meerdagen kaart er nooit uit.

Zorg dat je een goede plattegrond hebt, vaak krijg je er eentje bij je B&B of hotel. Dat is gewoon handig, er is zoveel te zien en dan kun je de afstanden een beetje goed inschatten.

Het vaticaan museum is te gek, prachtig. Niet alleen voor de Sixtijnse Kapel, maar er is zoveel moois te zien. Maar denk eraan dat je er een dag zoet in kunt zijn. Ga vroeg en koop vooraf je entreebewijs via de website http://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/do?weblang=en&do

Natuurlijk de Sint Pieter. Maar ga vroeg, anders sta je (afhankelijk van het seizoen) in een mega rij. Je moet nl. door detectiepoortjes.

Je kunt ook een rondleiding boeken onder de St. Pieter, erg interessant, je komt in de catacomben van de St. Pieter (de huidige st.pieter is op de oude gebouwd). Je komt bij de de plek waar volgens zeggen de overblijfselen van Petrus ligt maar ook langs prachtige fresco's enz. Beslist de moeite waard. Entree is links van de Sint Pieter (kant van de toiletten), voorbij de Zwitserse Garde. Even een mail sturen naar [email protected] en dan je verzoek neerleggen met mogelijke data die je zou willen. Je krijgt dan snel een mail terug met een bevestiging en verzoek om betaling via creditcard. Als ik me goed herinner was het niet meer dan 15 euro pp. Als je dat doet, let dan vooral op de grote ijzeren roosters boven je, je kijkt dan recht de Sint Pieter in. Als je dan later nog eens in de St. Pieter bent, en je kijkt dan naar beneden in die roosters, dan zie je daar mensen lopen en kun je soms een glimp opvangen van de ornamenten en graven van geestelijken die in een bepaald gedeelte onder de St. Pieterskerk liggen.

Ook kun je voor 7 euro pp naar boven, het dak op van de St. Pieter. Let op, het is een behoorlijke klim, super ervaring maar als je slecht ter been bent of claustrofobisch, dan ben je gewaarschuwd. Je komt in de koepel van de St. Pieter en kijkt zo de kerk in. Prachtig. En je kunt verder traplopen naar de top. Daar is het dringen geblazen maar je hebt een prachtig uitzicht over Rome en het Pietersplein. Op de terugweg (die niet dezelfde is al de heen weg) kom je een toilet tegen en een stukje verder naar beneden kom je op dak recht achter de beelden die zo statig te zien zijn op het dak als je voor de St. Pieter staat. Tijd voor een pitstop: er is daar een klein souvenirwinkeltje en een klein barretje met heerlijk (en betaalbare) koffie. Het is een van de meest mooie plekken waar ik koffie heb gedronken in Rome. En je verwacht daar geen koffie (of frisdrank). Echt een aanrader.

Natuurlijk heeft Rome heel veel kerken, er zijn er heel veel de moeite waard. En soms moet je gewoon heel goed opletten, want de kerken zijn niet altijd goed herkenbaar. Soms wordt je verrast in een zijstraatje, loop vooral die open deur naar binnen. De Laternanen-kerk is heel indrukwekkend en groot. Compleet met toiletten, heel handig.

De Santa Maria Maggiore is prachtig, en ook de San Pietro in Vincoli. In deze laatste hangen de ketenen waar Petrus mee geboeid zou zijn.

De meest bijzondere kerk is de San Clemente (die vind je tussen het Colosseum en de Lateranen-kerk). Niet zo heel erg groot, maar prachtige oude fresco's en fantastische mozaieken. Prachtig. Rechts in de kerk is een kleine kiosk met een kassa. Betaal daar 5 euro en je kunt via een trap onder de kerk komen. Daar is een heel gangenstelsel te vinden omdat deze huidige kerk in de loop der eeuwen op een andere kerk is gebouwd. Je kunt er hele oude fresco's zien (echt oud) en er stroomt ook een ondergrondse rivier. Heel bijzonder.

Een andere bijzondere is de Bocca della Verita. Het verhaal gaat dat als je je hand in zijn mond legt en hij blijft open, dan vertel je de waarheid Maar ga vooral de kerk in, het is een hele oude kerk met oude fresco's, erg indrukwekkend. En het interieur van de kerk is erg bijzonder.

De Santa Maria in Cosmedin is ook erg mooi. En even buiten het centrum van Rome vind de St.Pauls outside the Walls. Groot, indrukwekkend en prachtige mozaieken.

Als je wat meer tijd hebt zou je ook naar Ostia Antica kunnen gaan. De oude haven van Rome. Daar vind je de overblijfselen van een de oude havenstad. Goed bereikbaar met de trein, ongeveer een half uurtje vanaf het station bij de Pyramide.

Over de Pyramide gesproken, daarnaast ligt een oude begraafplaats. De graven zijn tegen een oude stadsmuur aangelegd waardoor alle ornamenten, beelden en weelderige bloemen en planten een bijzonder effect krijgen. Sommige graven zijn al heel oud en prachtig versierd met beelden enz. Je kunt er vrij in, even rechts van de Pyramide omlopen naar de achterkant.

Niet de moeite waard (maar dat vind ik): Porta Portese, de markt op zondag. Een hoop zooi, ik vond er niets aan.

Je kunt bij Villa Borghese op verschillende plekken fietsen huren, maar ook fietskarretjes met trapondersteuning. Te leuk en het is een goede manier om door het park te crossen.

Bij de Spaanse Trappen ligt een hele wijk met design winkels, mocht je dat aanspreken. Een deel van Villa Borghese, het park, ligt er hoog boven. Ik ben een keer vanaf het park naar beneden gelopen, je komt dan bij Piazza del Popolo uit. Prachtige uitzichten en mooie fonteinen. Op het Piazza del Popolo vind je twee identieke kerken (worden momenteel gerestaureerd). In het midden loopt de Via del Corso, de winkelstraat. De straat meest links loopt naar de Spaanse Trappen. Het is daar zien en gezien worden. Vlakbij de Spaanse Trappen is metrostation Spanga. Bij de uitgang vind je een ijsbar met heerlijk ijs.

Lekker eten kun je overal wel, bij de tentjes in kleine straatjes (trattoria's) met TL verlichting kun je het lekkerst eten en ook erg betaalbaar. Met uitzondering van de locaties die ik eerder noemde: pas op met een drankje of een hapje rondom grote attracties. Dan kun je zomaar de hoofdprijs betalen voor een stoel. Maar dat hoeft niet, ik ben regelmatig verrast door de locatie en de prijzen van het restaurant. Gewoon even goed kijken op de borden buiten.

Don't s: vermijd de restaurants met 'tourist menu' in de buurt van de St. Pieter. Niet bijzonder en super duur.

Laat je geen excursie op straat aanpraten, superduur.

Niet eten/drinken op monumenten. Daar staat tegenwoordig een boete op.

Do: Als je met losse kaartjes werkt: kijk altijd of je metro/bus kaartje een stempeltje heeft als je 'm door het apparaat haalt. Niet? Pak een ander kaartje en probeer het opnieuw. Bij controle in de metro/bus en geen stempeltje: dat kan je 90 euro kosten. Zonder pardon.

Als je op Fuimencino vliegt: Je kunt online via de website van Trenitalia een week van tevoren een treinkaartje kopen voor de Leonardo Express (even account aanmaken). Kost je 14 euro en die brengt je binnen een half uur naar Termini. Bij de kiosk is een ticket iets duurder en vergeet dan niet af te stempelen! Je kaartje wordt zeker gecontroleerd en geen stempel op je kaartje kost je 100 (!) euro. Bij een print met een barcode hoeft dat niet, die is dan die dag geldig.

Trek goede schoenen aan, want je loopt veel.

Mocht je echt nog een dag over hebben: pak de sneltrein naar Napels (ongeveer 2 uur en van tevoren te reserveren via Trenitalia) en dan een boemeltreintje naar Pompeii. Ik had een NL-gids van tevoren afgesproken. Dat kost je wat, maar daar krijg je dan ook wat voor. Wij hebben een superleuke rondleiding gehad met veel info en natuurlijk een bezoekje aan Villa di Misteri. Prachtige fresco's en erg indrukwekkend. Er is echt heel veel te zien en het is best groot. Je bent er een dag onder de pannen.

En als je tijdens het zonnige seizoen gaat: neem je waterflesje mee voor onderweg. Overal zijn fonteinen en watertappunten.

Mocht je nog meer willen weten, roep dan maar

Mij kun je er alleen al heen sturen voor een bak koffie op een bankje. Ik hou van Rome. En al kom ik er nog 20x, ik krijg er nooit genoeg van vermoed ik

Wow moppeke

..wat een geweldige tips!
De stedentrip gaat dit jaar naar Copenhagen, maar ik print jouw verhaal uit en leg 'm in 't things to do mapje!
Ook nog tips qua hotel, wellicht?

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Artisjokje

Artisjokje

21-07-2013 om 15:50

Fijn!

Heerlijk, jullie enthousiasme! Bedankt voor alle tips, we gaan ervan genieten!

Artisjokje

Artisjokje

21-07-2013 om 15:52

Mare

Wellicht binnenkort een hoteltip van mij

Re: mare

Gewoon even kijken via booking.com en/of airbnb.com naar de meest betaalbare oplossing.

Ik zit altijd nabij de Santa Maria Maggiore, goede buurt, dichtbij Termini en een prima uitvalbasis voor allerlei richtingen.

Nadeel van veel goedkope hotels is dat ze te ver van het centrum af liggen. Ik wil gelijk in Rome staan als ik uit mijn bed stap. Een B&B heeft mijn voorkeur, dat heeft altijd wel wat. Ik betaal nooit meer dan 150 euro voor 4 nachten (2 personen, voorseizoen en vroegboeken). Gewoon even speuren op diverse sites op B&B's die dichtbij iets van je voorkeur ligt. En even de reviews checken. Zegt vaak een hele hoop.

Ontbijten doe je niet in je B&B/hotel. Lekker een goede kop koffie bij de coffeebar en een lekkere cornetto erbij. Dat is een zoete croissant in allerlei smaken. Met nutella, met room enz. Heerlijk! Koffie en een cornetto hoeft niet meer dan 1,50/2,00 te kosten.

Ik heb nog een verkeerde keuze gemaakt, altijd een leuke kamer gehad voor weinig. En ach, who cares. Je slaapt er alleen

Ik bedoel:

Ik heb nog nooit een verkeerde keuze gemaakt

Foutje in de regie, laatste zin

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2013 om 21:42

Carciofo

Wanneer ga je??

Jesse_1

Jesse_1

23-07-2013 om 10:55

Moppeke

Wat een geweldig overzicht.
Wij zijn 2 jaar terug (als stel) in Rome geweest en willen nog eens terug met de kinderen. Jouw posting ga ik bewaren!!
Tnx.

Graag gedaan, leuke reactie.

Als het over Rome gaat, dan ga ik helemaal los. Heerlijke stad vind ik het. Al tig keer geweest, maar krijg er nooit genoeg van. En ik ontdek nog steeds nieuwe dingen en verrassingen.

margje van dijk

margje van dijk

25-07-2013 om 13:44

Nog 2 opmerkingen

Na die posting van Moppeke kan niemand nog wat toevoegen natuurlijk, maar ik ga het toch proberen.

Wij zijn vorig jaar met het gezin 1 lange dag in Rome geweest. Heerlijk, maar een paar dingen had ik liever van tevoren geweten:
- Als je in het hoogseizoen naar de St Pieter wilt en je wilt ook naar de Sixtijnse Kapel, en je koopt je tickets online, dan moet je een tijdstip inboeken waarop je de Sixtijnse Kapel kunt bekijken. Die is namelijk zo populair en niet heel erg groot, dat al die mensen er anders niet in passen. Mijn idee was: dan bekijken we de St Pieter en als het tijd is gaan we de Sixtijnse kapel in (die daar ook is). Echter: het was zo druk en de rijen waren zo lang dat we pas zo'n beetje binnen waren toen we ook al in de SK moesten zijn. Wij waren bijna in paniek, want godgodgod nu waren we net binnen en nu moesten we er al weer uit. En waar was die SK dan wel helemaal? Klaarblijkelijk moesten we nog een heel stuk buitenom lopen (terwijl het op de kaart zo'n beetje naast elkaar stond). Paniek, rennen, hitte, vermoeide kinderen... en uiteindelijk maakte het geen bal uit. Er staat niemand bij de SK te checken of je wel op het juiste moment binnenkomt. Dat is puur om de stroom een beetje te beheersen, het is geen harde check. Dus we hadden beter in alle rust de StP kunnen bekijken en daarna gewoon naar de SK lopen.
- Nog een tip: wij werden bij de StP keihard gecheckt op beschaafde kleding (schouders bedekt en geen blote benen, ook de mannen). Mensen in korte broek kwamen er niet in. Wij hadden dus afritsbroeken aan (het was 40 graden) en de pijpen daarvan in onze rugzak. Onderweg in de rij hebben we de pijpen aangeritst en toen mochten we wel naar binnen.
- Wat Moppeke zegt: Ostia Antica, dat kustplaatsje. Dat vonden wij eigenlijk het mooist van al. Toen wij er waren was er geen hond (hoogseizoen!). En het is GROOT. Het heeft minder reputatie dan al die beroemde gebouwen in Rome, maar er is daar zoveel detail bewaard gebleven (eindeloze straten met huizen, een kroeg, waterleidingen, grote marktplaatsen, etc). Als je eens lekker rustig ind e oudheid wilt rondslenteren, in plaats van hutjemutje je overal voor moeten verdringen in Rome, dan moet je zeker naar Ostia Antica gaan.

En tenslotte: ik neem aan dat jullie in Rome bivakkeren? Wij stonden op een camping op 3 kwartier van Rome. We hadden niet heel goed de bus- en treinentabel gecheckt en toen we om 8 uur 's avonds eens huiswaarts wilden gaan bleek dat al niet meer mogelijk. Dus kijk dat goed na als je nog met het openbaar vervoer terug moet! (Het werd bij ons uiteindelijk een lange nachtwandeling in het pikkedonker met slechts Google Navigation op een bijna uitgaande smartphone, maar ach, nog een avontuur erbij wat ze zich in elk geval later nog zullen herinneren, zullen we maar zeggen).

Margje

Yura

Yura

25-07-2013 om 15:11

Vaticaan

Wij kwamen bij de achteringang aan bij het Vaticaan en daar boden zich gidsen aan. We hebben dat gedaan, moesten verzamelen bij het koffietentje daar kreeg iedereen een zendertje met oordopjes en zo gingen we achter de gids aan. Niks wachten, niks rijen, gewoon hup naar binnen via de achteringang. Eerst de Vaticaanse musea door en de Sixtijnse kapel, uitgebreide uitleg overal en ook goed verstaanbaar door de zendertjes. We eindigden in de St. Pieter zelf en wisten niet wat we zagen toen we buiten kwamen, zo'n lange rij stond er. Is wel prijzig hoor, volgens mij rond de 45 euro pp, maar vond het erg de moeite waard.

Nog een don't (en een kleine do)

Koop niets bij die mobiele karren op straat. Ze staan overal bij trekpleisters. Ze verkopen er broodjes, drinken, fruit enz. MEGAduur. Bijna oplichting te noemen.

Vlakbij het Pantheon, in het straatje richting Piazza Navona, zit een Spar. Veel aantrekkelijker. Je kunt er ook een lekkere chiabatta kopen en vragen of ze er een lekker stuk kaas tussen doen. Dan heb je wat voor onderweg.

Even opletten en je vind wel meer kleine kruideniertjes.

Margje, anekdote

Bij de voorlichtingsavond over de Romereis van de school van mijn dochter hadden ze het natuurlijk ook over gepaste kleding voor de bezienswaardigheden in Vaticaanstad. Heilige kleding noemden de leerlingen het.

Een jongen had een bermuda aan die door de toegangsbeveiliging te kort geacht werd, hij mocht er niet in. De leerkracht vond dat sneu, hij stelde voor om van broek te wisselen, hijzelf was toch al 16 x geweest. Net op het moment dat beide heren achter een muurtje hun broek lieten zakken kwam de politie langs, die vroegen wat ze aan het doen waren. Zie dat maar eens uit te leggen!

skik

Hahah skik!

Ik zie het helemaal voor me

Da's nog eens een mooi verhaal! Leg dat maar eens uit, hihi.

Monique D*

Monique D*

29-07-2013 om 18:25

Hoe is dit afgelopen?

Hebben ze de politie duidelijk kunnen maken dat ze alleen van broek wilden ruilen zodat die jongen de St Pieter kon bezoeken?
Ik vind het wel vreemd dat de leraren niet op de hoogte waren dat je "gepaste" kleding moet gebruiken om die kerken te kunnen betreden.

Artisjokje

Artisjokje

31-07-2013 om 16:58

En...

Het was fantastisch!!!!
Een week was veel te kort, dus we moeten minimaal een keer terug En aangezien het ontzettend warm was konden we nog veel minder doen dan we van plan waren. Kerken en Vaticaan hebben vanaf de buitenkant bekeken. Het was echt te warm voor "heilige kleding" en van broek wisselen met iemand was niet aan de orde ))
Hebben ongelooflijk lekker gegeten. Inderdaad, deste goedkoper en lelijker het restaurant, deste lekkerder het eten. Fantastische artisjokken, pizza, mozzarella. En ijs, ijs, ijs. Waanzinnig. We gaan een ijsmachine kopen, want we gaan niet meer voor minder dan Rome kwaliteit.
Enne, over smaak valt niet te twisten. We zaten vlakbij station Trastevere, dus gingen WEL naar de Porta Portese. En vonden het geweldig. Hebben helaas niet alles kunnen zien, want we moesten richting vliegveld. Maar wij zijn dan ook dol op markten met zooi Vooral de Grote bergen met kleding, voor 50 cent tot hooguit vijf euro vond puberella erg leuk.
Normaal zou ik ook voor een B&B in het centrum kiezen, maar ik was met kind. Dus we zaten lekker luxe in het H10 hotel net onder Trastevere. Heerlijk hotel, met zwembad. En dat was niet gek na een dag in de stad!

Goed, we gaan dus zeker een keer terug, in herfst of kerstvakantie. Maar zolang we in Nederland zitten: weet iemand een restaurant waar je al die Roomse heerlijkheden kunt eten? Ik woon in Amsterdam en ken een hoop Italiaanse restaurants, maar de pizza's in Rome waren veeeeeel lekkerder. En die artisjokken en courgettebloemen heb ik nog nooit ergens op de kaart zien staan. Tips, iemand?

Ciao,
Carciofi.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.