Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Mea Proefrok

Mea Proefrok

21-07-2013 om 20:29

Tips voor lange autorit met twee kinderen (2 en 6)

Wij gaan volgende week 2000 kilometer rijden met twee kinderen (van zes en twee) achterin. Natuurlijk gaan we dit in etappes doen. Ik heb nog nooit zo'n lange rit gemaakt, met of zonder kinderen, en heb dus een simpele vraag: wie heeft dit wel gedaan en heeft een goeie tip? Wat moet ik zeker meenemen, wat is juist niet handig, hoe kun je de kinderen bezighouden, zijn er nog tips voor de pauzes? En moeten we een hotel reserveren of is er altijd wel ergens een betaalbare kamer?

Twee tipsp

Ipad of laptop mee voor films, en ja boeken. Mocht je via Frankrijk rijden de Ibis-budget heeft kamers met bedden voor 3 mensen en ik neem aan dat je voor jongste een camping bed heb?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

21-07-2013 om 20:44

Mijn ervaringen

De vraag is welke kant je op gaat. Richting Spanje en Italië vonden we onderweg altijd wel een kamer voor vier. Het is handig om een internettoegang te hebben, want dan kun je via booking.com een goedkope kamer om de hoek vinden.

Wat ik vaak deed was voorlezen voor de kinderen. Veel leuker dan ingesproken boeken.

Wat we ook vaak deden is omwisselen. Dus 1 kind op de voorstoel ( in de kinderstoel) en dan een ouder bij het kind achter. Degene voorin geniet meer van de omgeving en degene achterin krijgt meer persoonlijke aandacht. Werkt ook goed bij kinderruzies.

Serie muziek bij de hand, zodat je gezellig samen kunt zingen.

Verder is het handig zo veel bij je te hebben, dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van de tankstations. Als je op de Franse autoroute zit, is het wijs de rustplaatsen met tankstation te vermijden. Wij reizen nooit op vrijdag of zaterdag, maar ook op de andere dagen zijn de wachtrijen voor de toiletten zomaar een half uur. Daar wil je liever niet in staan met een klein kind.
De toiletten op gewone rustplaatsen (zonder voorzieningen) zijn rustiger, maar nog wel druk.

Ik sloeg ook altijd voldoende eten in voor een picknick, want wederom: die tankstations zijn veel te druk.

Maar misschien ga je helemaal niet naar Spanje en slaat dit nergens op

Tihama

Vic

Vic

21-07-2013 om 20:57

2 overnachtingen

Zo'n afstand zou ik in drie dagen rijden, en dan de eerste dag het meest, de tweede dag iets korter en de derde dag het kortst (850, 700, 450). Hotels van tevoren boeken want ik zou niet het risico willen lopen dat ik met kinderen geen fatsoenlijk hotel vinden. Verder heb ik altijd een kind voorin en de ander achterin. Kind voorin is verantwoordelijk voor het eten en drinken onderweg. Ik stop altijd voor een pauze na minimaal 200 km. en minimaal twee uur. Voor de overnachtingen onderweg heb ik een aparte tas met kleding, toiletspullen voor iedereen en de 'kostbaarheden'.
De kinderen hebben ieder hun eigen tasje met speelgoed, boeken e.d. voor onderweg. Jongste een DS, oudste een IPod. Toen ze kleiner waren had ik wel zo'n DVD-speler voor achterin, maar dat is nu gelukkig niet meer nodig want ik vond het een heel gedoe om aan te sluiten.
Toen de kinderen klein waren maakte ik ook altijd cadeautjes die ze op bepaalde tijden open mochten maken. Dat kon ook een goed ingepakt pakje rozijnen zijn, want dan waren ze even zoet met het uitpakken (veel plakband) en opeten.

marinade

marinade

21-07-2013 om 22:43

Novotel

In Frankrijk is Novotel ook handig: 2 kinderen gratis op de kamer. Goed online te boeken en voor een redelijke prijs < 100 euro p/n
Natte doekjes meenemen, voor plakhanden of erger.
Onze kinderen sliepen veel en gemakkelijk, dat was heerlijk (maar helaas niet te beïnvloeden).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

22-07-2013 om 05:27

Luisterboeken!

Sinds een paar jaar hebben wij de luisterboeken van de bieb ontdekt, ideaal! Zelfs Pman vindt het lekker om daarop te rijden maar onze kinderen zijn natuurlijk al veel ouder. Ik weet niet of hij naar boeken wil luisteren voor de leeftijd van jouw kinderen maar dat kun je natuurlijk wel oplossen.

P

P

22-07-2013 om 05:28

Lol

Tihama heeft het over voorlezen maar dat gaat hier niet werken, dan kots ik alles onder

Limi

Limi

22-07-2013 om 13:11

Hier

Vorig jaar zijn we uit Italië teruggereden in één dag. De kinderen waren 5 en 2. De oudste zat voorin, omdat de jongste continu geëntertaind moest worden en ook zijn gordels van zijn stoeltje niet goed hield. Een uurtje wil dat wel lukken, maar daarna wurmt hij zich eruit. Slapen deed hij niet. Wat we gedaan hebben: tekenen op een reistekenbord, autootjes laten rijden, hem foto's laten maken... ik was kapot toen we thuiskwamen. Eigenlijk zouden we overnachten, maar we waren zo goed op weg en we verwachtten dat hij tegen de avond wel zou gaan slapen omdat hij de hele dag al wakker was, dus we zijn doorgereden om om 22:00 thuis te zijn. Kind is de hele tijd wakker gebleven!

De oudste heeft geen entertainment nodig. Die zag voorin allerlei auto's en vermaakte zich prima.

Voor de heenreis hadden we voor om de zoveel tijd een kadootje.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-07-2013 om 14:46

Mijn aanvullende tips

-idd, hotel van tevoren boeken. Wij gaan ook altijd op en gezinskamer in een novotel. Kindvriendelijk hotel ook. Voordeel van vooraf boeken vind ik ten eerste de zekerheid van een kamer en ten tweede: je hebt een duidelijk reisdoel na je vermoeiende dag in de auto.

- snacks onderweg: langzame koolhydraten! Ik nam mee: bruine crackers, water of suikervrije limonade, worteltjes, komkommer. Ook wel wat appels en een pakje sap ofzo voor de afwisseling. Maar geen snoep: het zorgt bij ons alleen maar voor hyperactieve kinderen op de achterbank. Nu zijn de mijne al wat ouder (7 & 9) en slapen ze niet meer in de auto, maar toen ze klein waren, zorgde dit 'dieet' voor gevulde buikjes en rust.

- ik koop vooraf (nog steeds) een paar kadootjes voor onderweg. Denkspelletjes, reisspelletjes (magnetische pionnetjes of schuitjes bv), vakantie-doe-boeken, kaartspelletjes, etc. Bij de grens met Frankrijk het eerste kadootje (dan zijn ze de meegebrachte knuffels en Ducks al zat), en op de tweede reisdag het tweede kadootje. Elk kind een eigen kadootje natuurlijk. Met een groot leeftijdsverschil is het lastiger om de kadootjes na een tijdje te wisselen, bij ons ging dat prima: twee keer lol.

- s morgens meeste km rijden, tussen 12 en 13:30 lange pauze voor lunch en spelen. Zoek een stopplaats met speeltuin. Laat de kinderen veel rennen, klimmen, druk doen. Voordat je de auto in stapt, nog plassen. En daarna hopelijk rust achterin....

- de Hema en ANWB hebben erg handige afvalbakjes en -zakjes voor in de auto. Verder snoetenpoetsdoekjes mee, papieren zakdoekjes en altijd een fles water (evt vooraf in de vriezer leggen: om koel te drinken, onderweg handjes te wassen, vanalles).

groet, Mamvantwee

P

P

22-07-2013 om 15:49

Oja

Op de leeftijd van jouw jongste waren die raamstickers van vroeger ook erg leuk. Ze kunnen niet meer bij het raam tegenwoordig met zo'n autozitje maar ik had een setje gevonden met een soort onderplaat waar je de poppetjes op kon zetten. We hebben ook wel van die raamdingen gehad. Je kunt ook iets meenemen waar ze op blijven plakken, een theeblad ofzo?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-07-2013 om 21:58

O heerlijk heerlijk

Wat fijn om zoveel nuttige tips te krijgen! Ik heb vandaag de eerste onderweg-cadeautjes al ingeslagen. Flessen water uit de vriezer is ook een hele goeie voor dag 1. Verder kan dochter inderdaad voorin en dan kan ik eventueel naast zoon van twee als hij 'lastig' wordt. Ik neem sowieso zijn favoriete Richard Scarryboek uit het jaar nul mee (met onder andere plaatje van rokende poezenmoeder achter kinderwagen, hahaha).
Novotel en Ibis staan genoteerd. Ik kan dan wel even kort internetten op mijn mobiel om te zien of er nog iets vrij is, ik weet echt niet hoe ver we gaan komen die eerste dag en vind vooruit boeken dus gewoon niet verstandig.
Keep them coming, heerlijk die tips. Ik heb er veel aan.

Tihama

Tihama

23-07-2013 om 00:41

Frankrijk?

Ik begrijp uit je reactie van Novotel en Ibis dat het Frankrijk wordt?

Wij hebben nog nooit vooruit geboekt en we hebben altijd probleemloos een hotel gevonden in het hoogseizoen. Ik neem aan dat je niet op zaterdag gaat reizen. Heb je wel een campingbedje bij je? Dat maakt het vaak eenvoudig. Dan kun je ook op een 3-persoonskamer terecht en die zijn er erg veel.

Het is handig om thuis alvast een account aan te maken op booking.com. Dat programmeer je dan in je mobiel. Dan kun je mobiel reserveren met je creditcard. Dan heb je namelijk ook meteen de beste prijs.

Tihama

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-07-2013 om 09:15

Tihama

Wij hebben geen credit card, maar ik ga zeker booking.com in mijn mobiel zetten. Het wordt zuid-Spanje, trouwens. Griebelegrutjes, elke dag wordt die rit langer in mijn hoofd en komen er meer mogelijke rampscenario's. Gelukkig hebben we airco in de auto. Misschien is een spuitbusje chloroform ook wel handig voor noodgevallen?

B&b hotels

Ik heb ook goede ervaring met de keten B&B hotels in Frankrijk en Duitsland. Meestal op ongezellige plek op industrieterrein ofzo, maar hele nette en kleurrijke familiekamers voor een prettige prijs:
http://www.hotel-bb.com/en/home.htm

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Arawen

Arawen

23-07-2013 om 13:55

's nachts rijden

Ik heb 'm nog niet langs zien komen: 's nachts rijden. Kinderen al groot, maar jaren geleden toen ze zo oud waren als die van jou was de makkelijkste oplossing om ze overdag bij opa en oma te laten, zodat wij konden inpakken, en ze s'avonds op te halen. Even aanschuiven voor het diner bij opa en oma, kinders de pyama in, autostoeltje in slaapstand (voor de jongste) en gaan met die banaan. Oudste vond het heel interessant dat hij wakker mocht blijven (en natuurlijk niet deed.. Jongste werd af en toe ff wakker bij de stops op een verlicht benzinestation, maar ff morrelen met zijn speen en hij sliep weer door.. zo konden we door tot pak 'm beet 5 uur 's morgens, tot het licht werd en man is gaan slapen bij een stop en ik met de kinders heb rondgelopen (man reed meestal).
'S nachts rijden is niet voor iedereen geschikt, je moet 't kunnen, maar ik vond 't een hele comfortabele manier van op vakantie gaan met kleine kinderen.

Pluk (tip voor luisterboek)

De meeste goede tips zijn hier al voorbijgekomen, waaronder het luisterboek op cd. Hier was de luister-cd van Pluk van de Petteflet een grote hit. Echt een compleet hoorspel is dat, met onder meer de stemmen van Kitty Courbois en Marjan Luif. Echt ontzettend leuk gedaan.

Succes onderweg. Het klinkt inderdaad als een nogal 'daunting' onderneming, maar het gaat je vast wel lukken!

Rafelkap

Rafelkap

23-07-2013 om 17:15

10 x cd draaien.

Hier hebben we twee jaar geleden 10 keer de cd van sesamstraat (vriendjes voor altijd) gedraaid. En toen waren we op de plaats van bestemming.
Luistercd's waren niet goed te horen in onze auto, die van 2 van Mea zou het misschien ook niet volhouden, maar dat kan zij beter inschatten. Verder hoort vervelen er wel een beetje bij bij zo'n afstand en af en toe wat lekkers.

Dvd

bij ons werkte de dvd-speler het beste. Urenlang kabouter plop, K3 speelfilms en pluk van de petteflet (overigens is die luistercd ook echt heel leuk). wat was ik blij met dat apparaat! thuis mochten ze niet zo heel veel tv kijken, maar in de auto was het ongelimiteerd. feest!

Daarnaast zijn gameboys, ipads, ipods en meer van dat spul ook altijd goed voor een tijdje vermaak.

Wij reden altijd tussen 3-4 uur 's nachts weg. De kinderen werden pas op het laatste moment in de auto gezet met een dekentje er over heen, en dan meteen weg rijden. meestal sliepen ze dan meteen door. uiteraard mocht de dvd-speler pas na de eerste stop (om 8 uur) aan. Man en ik rijden om de beurt 2 uur met alleen een hele snelle wissel-stop, en dan om een uur of 8 uitgebreid ontbijten in Frankrijk. Deze vier uur maakt al een flinke hap uit de reis, is lekker doorrijden omdat de kinderen slapen en het rustig is op de weg.

Berber.

Berber.

24-07-2013 om 10:21

's nachts rijden

werkt hier totaal niet. Mijn kinderen slapen niet of heel kort en tegen de ochtend zijn we dan allemaal kapot en totaal uit ons ritme. Dat maakt de boel er niet gezelliger op. Wij rijden naar Noord-Spanje met drie kinderen (5 en 8 jaar) en gaan 's ochtends vroeg rijden. We rijden door tot ongeveer etenstijd met wat korte tussenstops om de benen te strekken en te plassen. Rond etenstijd komen we aan bij het hotel waar we dus eten, wat rondlopen in het Franse dorp en dan gaan we slapen. De volgende dag rijden we, allemaal uitgeslapen, na het ontbijt weer weg voor deel 2. In jouw geval zou ik zelf dus kiezen voor twee overnachtingen.

Het is een hoop gedoe maar over het algemeen vind ik het de moeite wel waard. O, en mijn gouden tip: (goed werkende) DVD-schermpjes. Misschien niet opvoedkundig verantwoord maar nood breekt wetten. Desnoods laat je ze alleen maar VPRO-series kijken.

Berber.

Berber.

24-07-2013 om 10:55

En gedurende de rit gooi ik gewoon wat eten en drinken naar achteren op gezette tijden. En af en toe deel ik een paar goedgemikte hoeken uit.

liora

liora

24-07-2013 om 11:32

Tip voor berber

Doe even twee vliegen in een klap: gooi met eten en drinken dat pijn doet. Handig zijn: appels, blikjes cola, kokosnoten, hardgekooke eieren.

amk

amk

24-07-2013 om 11:50

's nachts rijden

zou ik zeker niet doen, het is rond uit gevaarlijk als je het niet gewend bent.
Er vallen zeer regelmatig doden en ernstige gewonden door. Dat wil je jouw gezin en anderen toch niet aan doen?

Berber.

Berber.

24-07-2013 om 11:52

Liora en mea

Liora, bedankt voor de tip, maar cola mogen mjjn kinderen volstrekt niet. Zo ongezond. Ik gooi wel met blikjes minute maid appelsap dan.

Mea, wat ik veel stressvoller vind dan de hele reis op zich is het pakken voor zo'n onderneming. Dat kan ik dus echt niet. Ik vergeet altijd iets belangrijks. Maar ik heb het gevoel dat jij daar heel goed in bent. Dus als je op dat gebied nog tips hebt...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-07-2013 om 12:19

Berber, inpakken

Ik maak een hele gestructureerde lijst, ben ik echt een tijd mee bezig. Ik maak op een A-viertje kopjes als 'tent, 'medicijnen', 'keuken', 'kleding', 'papieren', 'toiletspul', 'speelgoed en opladers', 'overnachtingstasje', 'slaapspullen', 'in de auto', 'zwemspullen'.
Onder elk kopje laat ik flink wat ruimte en dan ga ik het aanvullen. Dit lijstje slingert rond en ik iedere keer schrijf ik er wat bij. Als ik ga pakken, leg ik het klaar op mijn bed en dan gaat er een / voor. Als het daadwerkelijk in de tas gaat, maak ik er een kruisje van. Als ik bijna klaar ben, zie ik door de kruisjes niet zo goed wat ik nog mis dus om dat wat ontbreekt zet ik een cirkel. Als één categorie helemaal klaar is zet ik er een grote krul door.
Werkt goed, het pakken is geen stress, ik moet gewoon dom doen wat op de lijst staat. De lijst moet ik wel goed maken natuurlijk.
Rosa van der Zanden

En die lijst

Sla je dan op op je pc op een plek waar je hem kunt terugvinden en dan streep je elk jaar alles af. Af en toe aanvullen waar nodig.

Daarmee is het pakken nog steeds ellende maar wel beter te overzien.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-07-2013 om 12:44

Berber

(Zag helemaal voor me hoe je je kinderen met hardgekookte eieren bekogelt, dank je Liora). Pakken is een klus, ja. Ik begin ruim van te voren met erover nadenken, omdat sommige dingen meer tijd nodig hebben, zoals het bestellen van extra medicijnen, cadeautjes voor de familie (fotoboek van afgelopen jaar is hier standaard, oma is dol op foto's) etc. Daarna maak ik drie lijsten, een lijst "doen", een lijst "halen" en een lijst "mee". Doen is natuurlijk wat er nog moet gebeuren (tent uitproberen, regelen wie de plantjes doet, boeken reserveren bij de bieb, van alles). Halen is wat ik nog moet aanschaffen. En mee is wat er meemoet. De mee-lijst is onderverdeeld in "man", "ik", "kinderen", "kinderen onderweg", "overnachten onderweg", "last minute" (tandenborstels!), etc. Als ik geen lijstjes maak, wordt het rampzalig. Ik leef op die lijstjes. Ze liggen op de magnetron, potlood erbij, en elke keer schrijf ik op wat me te binnen schiet.
Heel veel plezier in Spanje!

Sawo

Sawo

24-07-2013 om 23:16

Maak je niet druk

Hoi Mea

Onze kinderen waren ook altijd lastig in de auto maar op vakantie hoorden we of zagen we ze nauwelijks. Vaak sliepen ze 3/4 of meer van de reis. Dus relax en alles komt goed.
Groet Saar

dc

dc

25-07-2013 om 17:15

Wij rijden veel 's nachts

We vertrekken weer morgenavond, zodat de 2-jarige lekker kan slapen tijdens de rit.

Verder hebben we sinds vorig jaar dvd spelers, wat erg handig is, en een soort spelletjes computer, en gewoon wat speelgoed. En als ze onrustig worden, dan is het tijd voor even ergens buiten kunnen rennen.

Veel succes! Het lijkt me zeker voor de 2-jarige erg lastig zo'n lange rit!

Moeilijk in zuid spanje

Wij gingen eens op de bonnefooi rondreizen door Andalusië, in de veronderstelling dat je daar, net als in Frankrijk en Duitsland, makkelijk van die onromantische langs-de-weg-hotels kon vinden. Maar die hebben ze daar dus niet. Het is sowieso nogal desolaat (maar prachtig) daar. Je moet altijd een stad in en dan maar hopen dat je wat vindt. En het is dan meestal ook best prijzig. Frankrijk kom je makkelijk door, maar mocht je in Zuid Spanje ook willen overnachten, dan zou ik dat van te voren uitzoeken en indien mogelijk ook maar meteen boeken. Fijne vakantie!

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.