Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Moeder

Moeder

18-08-2016 om 15:31

Reisverzekering of ziektekostenverzekering op vakantie

Ik vind die discussie zo gauw niet meer maar het ging hier laatst over of de ziektekostenverzekering genoeg was voor als er in het buitenland iets aan de hand was.
Ik kwam dit tegen, misschien informatief.

Verzeker je medische kosten in het buitenland goed
Door Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Als je nog op vakantie gaat, is het goed op te letten welke voorwaarden gelden bij de aanvullende verzekering medische kosten buitenland. Met een goede zorgverzekering worden kleine gezondheidsproblemen tijdens een vakantie in het buitenland doorgaans wel gedekt. Hierdoor gaan mensen er vaak vanuit dat ze voor alle gezondheidsproblemen goed verzekerd zijn. Dit is niet altijd het geval. In dit artikel leggen we je uit waarom mensen in het buitenland vaak financiële tegenvallers te verwerken krijgen.

Normaal gesproken vergoeden de meeste zorgverzekeringen slechts de kosten die voor een gelijkwaardige behandeling in Nederland zouden gelden. Of, als je aanvullend voor de medische kosten bent verzekerd, tot 200 procent van de kosten die in Nederland gemaakt zouden zijn. Maar in sommige landen zijn de kosten voor de gezondheidszorg veel hoger dan in Nederland. Wie bijvoorbeeld de spoedeisende hulp bezoekt in Miami moet flink bijbetalen. Maar ook in Europese landen zoals Turkije, Griekenland of Oostenrijk worden toeristen naar privéklinieken gebracht waar de kosten hoger liggen. Met de dekking medische kosten op een reisverzekering wordt de kostprijs vergoed van medisch noodzakelijke behandelingen en dus ook kosten die door de zorgverzekering niet vergoed worden.

Enkele voorbeelden van medische kosten in het buitenland vergeleken met Nederland:

• Een gebroken been in Antalya, Turkije: 16.900 euro, in Nederland: 6.340 euro
• Een maag- en darmontsteking (gastro-enteritis) in Spanje: 8.000 euro, in Nederland: 1.934 euro
• Een bezoek aan de spoedeisende hulp in Miami, USA: 53.000 euro, in Nederland: tussen de 500 en 10.000 euro afhankelijk van de diagnose
• Een snee- of kniewond in Griekenland: 3.500 euro, in Nederland: 338 euro

Voorkomen is echt beter dan genezen

• Afhankelijk van de gekozen reisbestemming en de duur van de reis, raden wij vakantiegangers sterk aan een reisverzekering met medische kosten af te sluiten.
• Indien er sprake is van gezondheidsproblemen of men ziek is, is het van groot belang om direct contact op te nemen met de alarmcentrale.
• Lees de voorwaarden van uw zorgverzekering en reisverzekering altijd goed door.
• Bewaar uw rekeningen tijdens de reis altijd om ervoor te zorgen dat alles bij terugkomst wordt uitbetaald.
• Maak daarnaast altijd een kopie van de rekening.
http://www.medicalfacts.nl/2016/08/18/verzeker-medische-kosten-buitenland-goed/

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2016 om 19:52

Privékliniek

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar is het echt zo normaal dat je naar een privékliniek wordt gebracht? Waarom niet naar een gewoon ziekenhuis? Is de kwaliteit daar veel slechter? Ik herken niet zo dat in landen als Spanje, Griekenland en Turkije de rekeningen zo gigantisch hoger liggen.

Taruh

Taruh

19-08-2016 om 08:44

Ja Kaaskopje

De kwaliteit verschilt echt en je wordt bjna standaard naar een prive kliniek gebracht. Inwoners met een redelijk nkonen doen dat zelf ook.

In prive klinieken hebben ze voldoende materialen dat kan wel eens anders zijn in een gewone kliniek.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2016 om 08:59

Aha

Op mijn oude werk was het commentaar of mensen een reisverzekering moesten nemen, standaard dat de kosten in Europa meestal niet hoger uitvielen dan in Nederland. Ik ging er vanuit dat zij toch wel weten dat de tarieven meestal toch wél hoger liggen in bepaalde landen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-08-2016 om 10:15

Maar

je neemt toch niet alleen een reisverzekering met het oog op medische kosten? Ik neem ook een reisverzekering in verband met onder anderen kosten in verband met diefstal en onverwachte repatriëring.

Aagje

Egel

Egel

19-08-2016 om 11:45

bedankt moeder

Hier heb ik zeker iets aan.
In verband met onze reis volgende zomer en ook ter plekke, voor mijn werk! Ik denk heel goede informatie. Super dat je dit even deelt.

Tihama

Tihama

19-08-2016 om 12:21

Ik wel

Diefstal vind ik niet zo interessant. Het is erg jammer als het gebeurt, maar in Nederland zou dat ook gewoon jammer zijn. Daarvoor neem ik geen reisverzekering.
Repatriering beschouw ik wel als onderdeel van de ziektekosten.

Wij hebben al een paar keer ziektekosten moeten maken in het buitenland. Inclusief helikopter en ambulanceritten. Op die momenten was ik heel blij met mijn reisverzekering.

Afgelopen wintersport hadden we hem (helaas) ook weer nodig. Behalve de kosten vond ik het ook erg prettig dat iemand anders alles voor ons regelde.

Voor mij is het nooit een vraag geweest of ik wel of geen reisverzekering nam. Dat de kosten in het buitenland flink af kunnen wijken, wist ik al. En dat je in noodgevallen zelden in staat bent een stevig gesprek te voeren over de juiste keuze van het ziekenhuis weet ik ook.

Vogel

Vogel

19-08-2016 om 12:34

Privé of niet

Ik zou in diverse buitenlanden (Zuid- en Oost Europa) zeker kiezen voor een privékliniek. Gesteld dat je de keus hebt natuurlijk.
Ben net terug van twee weken in het academisch kinderziekenhuis van Toulouse, een van de topziekenhuizen in Frankrijk. Heb daar diverse dingen dingen gezien waarvan ik dacht: Goh, dat doen we in Nederland inmiddels heel anders. En hier in Nederland in het ziekenhuis ook een paar keer gefronste wenkbrauwen gezien bij medici die diplomatiek zeiden: Mja... Interessant dat ze dat in Frankrijk zo doen.

@Emma

@Emma

19-08-2016 om 12:40

Extreme sporten

Iets anders: een doorlopende reisverzekering met wintersportdekking vergoedt niet medische- of reddingskosten die zijn gemaakt bij zgn. extreme sporten of buiten de piste skieën. Dus ga je in de zomer nietsvermoedend een uurtje raften ofzo en er gebeurt iets, dan kun je aardig in de financiële problemen raken.

Pennestreek

Pennestreek

19-08-2016 om 13:02

@Emma, dat hangt dus erg van je verzekering af

Omdat ik deze zomer een actieve vakantie ging doen heb ik voor de zekerheid (de reisorganisatie raadde dat aan) contact opgenomen met onze verzekeraar (doorlopende reisverzekering). Wat wij van plan waren (mountainbiken, kayakken, klimmen en abseilen) viel daar gewoon onder de normale dekking. Alleen zaken als diepzeeduiken en canyoning en zo vielen onder de extreme sporten. Maar de dame die ik sprak vertelde dat dat inderdaad bij andere verzekeraars heel anders kan liggen. Dus even checken in je polis en/of even bellen.

@Emma

@Emma

19-08-2016 om 13:16

Dubbelcheck

Precies Pennenstreek, check check, dubbelcheck
Het verschil tussen canyoning en abseilen zit hem in de verzekering.

vlinder72

vlinder72

19-08-2016 om 16:59

diefstal

Wij hebben ook geen verzekering voor diefstal of verlies. Dat is vervelend maar kan gebeuren. Wij hebben onze verzekering inderdaad voor dekking medische kosten (repatriering zie ik ook als medische kosten).

Nu zie diefstal natuurlijk wel in de reisverzekering maar met een Eigen risico en wij zijn gelukkig nooit iets duurs kwijtgeraakt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-08-2016 om 18:14

Maar repatriëring

heeft toch niet alleen te maken met ziektekosten. Kan toch ook gaan om repatriëring ivm familieomstandigheden. Als je dan ineens weg moet en met het vliegtuig moet omdat je anders niet op tijd komt, dan valt dat toch ook onder repatriëring?
En persoonlijk (maar dat is dus persoonlijk) vind ik diefstal ook wel fijn om gedekt te hebben: een tas waarin mijn paspoort, laptop ed inzit vertegenwoordigt toch een behoorlijke waarde. Of inbraak in de caravan. Ik ben blij dat ik dan op een verzekering kan terugvallen.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2016 om 09:37

Extreme sporten

Naast dat je je voor bepaalde activiteiten extra moet verzekeren, zoals duiken en wintersport, zul je je ook moeten verzekeren voor medische kosten, als de zorgverzekering niet toereikend is daarvoor.

Medische kosten

Ik zie dat dit een al wat langer lopend draadje is maar wil toch graag onze recente ervaring delen om duidelijk te maken dat je echt niet zelf in de hand hebt waar je naar toe wordt gebracht als er iets fout gaat. Denk alleen al aan het taalprobleem.

Wij hebben het meest uitgebreide pakket bij VGZ en een prima reiverzekering met aanvullend de medische kosten elders.
Afgelopen vakantie in september hebben we helaas voor het eerst te maken gehad met zoals dat dan heet, personenhulpverlening. Mijn man heeft in Italie 5 dagen in het ziekenhuis gelegen nadat hij tijdens de vlucht naar Rome niet lekker werd.
Het eerste ziekenhuis bevond zich op de luchthaven , van daaruit werd hij overgebracht naar Ostia een dorpje aan de rand van Rome. Wat een vreselijk ziekenhuis was dat, geen verzorging in de vorm van eten of drinken, handdoeken , zeep of toilletpapier. Daar hoor je als familie zelf voor te zorgen bleek later maar dat moet je dan ook maar net weten.De patienten lagen daar gewoon in hun bed te roken en de ontlasting zat er aan de muren. Hij heeft daar een EEG gehad en een MRI ( zou in Nederland al dubbel op zijn ) Op de 2e dag werd hij aan het eind van de dag , gelukkig , overgebracht naar een hospitaal in Rome. Daar heeft hij weer een MRI gehad en een CT scan van zijn hoofd ( enorm dubbelop dus ) , 24 uur aan de hartmonitor, echo van lever, milt, nieren, gal, darmen en zelfs een onderzoek van zijn prostaat. Hij was kennelijk een zeer goede bron van inkomsten . Daar kreeg hij wel verzorging trouwens, net als hier in Nederland. Naar later bleek was hij dus in een privekliniek beland. Gelukkig want 5 dagen in dat andere ziekenhuis waren niet te doen geweest.
Dit alles heeft ons behalve een verknalde vakantie, niets gekost. De reisverzekering heeft alles vergoed. Mijn hotelovernachtingen bij de ziekenhuizen ,want wij zouden verblijven op een camping , bijna 500 euro aan taxikosten, want als echtgenote meerijden in de ambulance mocht absoluut niet en taxi'sin Rome zijn idioot duur, en per dag werd ook nog 15 euro uitgekeerd voor verzorgingskosten van de patient. Zijn 385 euro eigen risico werd vergoed en ook nog zijn bril die we in de paniek in het vliegtuig vergeten waren.

Gelukkig waren alle onderzoeken voor niets want hij mankeerde helemaal niets. Zjjn flauwvallen in de lucht had hij te danken aan een bloedheet vliegtuig waar de airconditioning kapot van was en oververmoeidheid omdat we in de nacht vlogen en dus niet geslapen hadden.

Eurocross

Nu er toch persoonlijke ervaringen langskomen wil ik er graag iets aan toevoegen. In 2015 werd mijn schoonvader ernstig onwel tijdens familiebezoek in Indonesië. Een ziekenhuisopname volgde. vervolgens doorverwijzing naar een ander ziekenhuis. Nu komen schoonouders uit Indonesië en hebben ze (zoals gezegd) familie daar, dus onbekendheid met de cultuur was geen probleem, maar er waren wel vragen over wat daar allemaal aan onderzoeken werd aanbevolen, en wij maakten ons - ondanks de gelukkig afgesloten verzekering - zorgen over de kosten; ook vroegen wij ons af of het wenselijk was aan te sturen op snel vervoer naar Nederland.

Wij hebben in die periode meermalen contact gehad met de bij de verzekering behorende alarmcentrale - Eurocross, als ik het wel heb - en werden daar ontzettend goed geholpen, ook inhoudelijk met advies en informatie over de gewenste diagnostiek en de keuze van het ziekenhuis ("dat ziekenhuis waar meneer nu is staat goed aangeschreven, daar zouden wij ook naar doorverwezen hebben"). Ze waren ook buiten kantooruren bereikbaar.

Dus ja, sluit een goede reisverzekering af, en bel in voorkomende gevallen Eurocross voor overleg, informatie en geruststelling.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2017 om 17:43

Temet

Volgens mij neemt iedereen met geld in Indonesie subiet de benen naar Singapore bij serieuze klachten.

mwah

Valt mee hoor, ook in Jakarta is kennelijk een goed ziekenhuis. En er zijn er vast wel meer, daar en elders in het land. Er zijn best veel Indonesiërs, en ook best veel Indonesiërs met geld, dus ik kan me ook voorstellen dat Singapore onder de druk zou bezwijken als ze allemaal die kant opkwamen

Wij vroegen ons destijds met name af of mijn schoonvader niet aan allerlei zinloze onderzoeken werd onderworpen om de kas van het ziekenhuis te spekken. Daarom was dat overleg met Eurocross zo prettig, de arts daar kon ons uitleggen dat, en waarom, die tests niet zinloos waren.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2017 om 08:05

Temet

Misschien is mijn kennis gedateerd, zou best kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.