Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Jet

Jet

29-07-2013 om 09:32

Links rijden

We overwegen om op vakantie te gaan in Ierland. De plannen zijn om met het vliegtuig naar Dublin te reizen en vervolgens daar een auto te huren. Nu vroeg ik me af hoe snel dit went, een auto met het stuur rechts en links rijden. Onlangs zei iemand dat het fijner is om met een 'gewone' auto links te rijden dan met een auto met het stuur rechts. Dat vond hij dubbel zo moeilijk. Iemand ervaring mee?

amk

amk

29-07-2013 om 09:47

Ja ervaring

Tip: neem een automaat, dat scheelt heel veel. Ik heb ook wel in een Engelse 6-schakelbak gereden terwijl ik gewend was aan een alto met slechts 4 versnellingen.

Het gaat prima want je bent overgeconcentreerd omdat je heel bewust aan het rijden bent. Alleen het richting aangeven gaat wel eens mis, dan wapperen de ruitenwissers.

Toch rijd ik liever met mijn eigen auto omdat als er een reflex nodig is je die auto toch beter kent. Je wordt ook herkend als buitenlander die niet gewend is links te rijden, dan houden ze wat meer rekening met je.

bertje1

bertje1

29-07-2013 om 11:42

Ervaring

Wij zaten in het begin samen voorin en keken allebei goed, dat hadden we wel nodig. Vooral de bocht naar rechts is raar! Let ook (echt) op bij het oversteken! Op zich is het na 1-2 dagen gewend en is het zelfs fijner rijden, je ziet auto's die voorrang hebben, beter aan komen. Let ook op bij het voorsorteren op een weg zonder strepen: je staat al snel te links !!

Tigress

Tigress

29-07-2013 om 16:47

Met eigen auto

De eerste kilometers zijn vreemd, het gevoel te spookrijden. Ook was het even slikken bij de eerste rotondes. Ik heb geen ervaring met een auto waar de pook rechts bediend moet worden. Omdat het rijden aan de 'verkeerde kant' zeker in het begin de nodige concentratie vergt, lijkt het mij een extra last omdat ook nog in een auto te doen met een andersom bediening.

dc

dc

29-07-2013 om 21:25

Geen probleem

Ik rij nu al een paar jaar links in een engelse auto, en ik vond het heel snel wennen. Je moet juist gaan oppassen na een paar dagen, want dan ga je opeens weer de mist in. Het schakelen enzo went echt zo.

Alleen een paar maanden geleden zat ik opeens weer links na de boodschappen, waarop ik beteuterd weer uit moest stappen en naar de kant met het stuur moest lopen

liora

liora

30-07-2013 om 08:54

Onder de indruk

Wow dat jullie dat durven! Het lijkt mij doodeng en ik zou het niet eens durven te proberen!

bertje1

bertje1

30-07-2013 om 09:31

Haha ja links instappen

dat gebeurde mij ook regelmatig, ook thuis weer... en mijn man kwam zowat onder de auto omdat hij niet oplette.

amk

amk

30-07-2013 om 10:02

Liora

vaak is het een kwestie van geen keuze hebben. Je eigen auto meenemen naar Australie is geen optie.
Je baan verliezen omdat je niet links durft te rijden ook niet. En als de klant je transport regelt heb je het er maar mee te doen. 2x diep ademhalen en gaan.
Na een half uurtje ben je het wel gewend.

Vic

Vic

30-07-2013 om 15:37

Dapper hoor

Ik mag over drie weken ook. Gelukkig wel in mijn eigen auto, en het eerste stukje naar het vakantiehuis is maar 30 km. Jaren geleden heb ik wel eens in Engeland gereden, maar ben toen 2 keer de mist in gegaan. Een keer op een landweggetje (uitwijken naar rechts), en een keer toen ik weg reed bij een benzinestation. Gelukkig wel altijd heel veel begrip als mensen zien dat je uit het buitenland komt.

Knurf

Knurf

31-07-2013 om 07:51

Tot nu toe niet

ik zou een keer naar Engeland gaan met de auto, maar op de heenwerk kreeg ik een gigantische paniekaanval en ik ben terug naar huis gereden ... Het vooruitzicht van links rijden heeft zeker aan die paniekaanval bijgedragen

Ik heb nog steeds de grote sticker met 'L' liggen, om op mijn dashboard te plakken als ik ooit ...

bertje1

bertje1

31-07-2013 om 09:18

Snap niet, waarom bang?

Natuurlijk moet je wennen, maar je rijdt uiteindelijk ook wel 'met het verkeer mee'. Ook staan er in veel grote plaatsen borden: drive left.. Je hebt natuurlijk even 4 paar ogen nodig en je moet rustig aan doen, maar ik was zeker niet bang (maar ja, ook niet bang aangelegd en ik kan ook in een camper rustig instappen).

liora

liora

01-08-2013 om 14:20

Bertje

Ik heb maar 1 paar ogen, misschien daarom bang?
Ik zou gewoon als de dood zijn dat ik ga spookrijden, of ineens verkeerd uitwijk, ik zou niet meer weten waar ik moest kijken gewoon!

Ik vind oversteken in Londen al vreselijk moeilijk en kijk maar steeds elke kant op om dan alsnog uit onverwachte hoek bijna aangereden te worden.

Vera*

Vera*

01-08-2013 om 14:46

Liora

Mijn man heeft ook 'maar' twee ogen en die van mij kun je echt niet meetellen daar zijn ze te slecht voor.
Mijn man schakelt heel gemakkelijk over van rechts naar links rijden.
Het enige dat opletten is de kleine weggetjes waar je wil uitwijken voor een tegenligger. De rest spreekt echt vanzelf, ook in Engeland zijn verkeersborden.
Het voordeel van een NL auto is dat ie opvalt als buitenlander.
Wij zijn gisteren teruggekomen van vier dagen Engeland i.v.m. het wegbrengen van dochter.

Knurf

Knurf

01-08-2013 om 19:00

Eens met liora

'Ik zou gewoon als de dood zijn dat ik ga spookrijden, of ineens verkeerd uitwijk, ik zou niet meer weten waar ik moest kijken gewoon!'

Op een shovel of in een camper rijd ik zo weg, daar zit ik niet mee. Ik heb jarenlang motor gereden, zit ik ook niet mee. Maar links rijden, dan lijkt me zo veel energie kosten dat ik me bij voorbaat al zorgen maak.

Als ze nou Stonehenge én Land's End én Tintagel Castle én Merlin's cave per trein goed bereikbaar maken, dan pak ik de trein wel

Vic

Vic

02-08-2013 om 11:08

4 paar ogen?

Nee, er zitten er drie in de auto, waarvan slechts 1 met rijbewijs. Ik vind het dus best spannend, maar als ik niet ga kom ik er niet. Ik denk dat mannen wat dat betreft wat anders in elkaar zitten en autorijden in het algemeen leuker vinden. Mijn ex reed ook fluitend de boot op, terwijl ik een wasstraat al heel spannend vind

Fiorucci

Fiorucci

02-08-2013 om 16:27

Haha liora

Oh hou op, oversteken in Londen, ben er al vier keer geweest, ik weet waar ik op moet letten en toch loop ik soms bijna onder een bus...zucht.

Biene M.

Biene M.

03-08-2013 om 09:22

Verschilt, lijkt me

Er zijn vast een hoop factoren die het voor de één makkelijker maken om links te rijden dan voor de ander. Zoals de één makkelijker op zijn kop kan lezen dan de ander, of met zijn niet-schrijfhand kan schrijven, zal die links-rechts-oriëntatie omdraaien ook niet voor iedereen even moeilijk of makkelijk zijn. En durf, of zelfoverschatting zal ook een rol spelen.

On topic: wij hebben een paar jaar terug een auto daar gehuurd, vooral omdat fly-drive makkelijker was dan de reis met de auto en de boot. Maar ik dacht ook dat je het beste overzicht over de weg daar zou hebben als je rechts zat. Ik heb één keer ontzettend zitten klooien, toen ik tegen een steile helling op wilde wegrijden van een parkeerplaats lukte het schakelen met mijn linkerhand me niet. En mijn man ging twee keer bijna rechts rijden, één keer op zo'n smal landweggetje en één keer bij het wegrijden van een parkeerterrein. Instappen aan de verkeerde kant deden we dagelijks, maar dat is gelukkig alleen onhandig en niet gevaarlijk

Ik zou een volgende keer weer de voorkeur geven aan een Engelse huurauto, vanwege het zicht op de weg.

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2013 om 11:47

Klopt biene

Ik ken mezelf, dus ik heb zowiezo geen rijbewijs..

Tigress

Tigress

05-08-2013 om 10:15

Durven (licht off topic)

Ik moest wel rijden op de allereerste dag omdat (ex) man niet goed had geslapen de nacht voor vertrek. De zieligerd had ook op de boot nog een tukkie gedaan. Maar ik had helemaal geen oog dicht gedaan en daarom nog de laatste dingen ingepakt. O, of ik wilde rijden want hij was zo moe...
Nou rij ik graag en een uitdaging ga ik niet uit de weg, gelukkig maar. Onderweg naar het vakantie verblijf (zo'n 235 km) heeft hij ook nog liggen pitten en pas de laatste 25 km of zo kwam hij bij zijn positieven om zich meteen ermee te bemoeien met opmerkingen als: "Let op je snelheid, het zijn mijlen hier." en "Denk erom dat je links rijdt, hoor."
Je snapt dat ik inwendig heb zitten janken van het lachen toen hij de volgende dag verkeerd een bocht inschatte en op de verkeerde weghelft terecht kwam en daarbij bijna in aanraking kwam met een pisnijdige Engelse dame.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.