Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Campertje

Campertje

23-04-2015 om 14:14

Lange reis met leerplichtige kinderen

Als we het verlof rond krijgen, gaan wij volgend jaar 16 weken met onze camper door Europa. Waarvan 9 weken buiten de schoolvakantie.

Iemand tips/ ervaring met leerplicht?


Barvaux

Barvaux

15-05-2015 om 19:46

skik

Je begrijpt mij verkeerd. Ik wist niet WAAR ze wilde gaan rondtrekken dus ik zei dat je in alle rust in drie dagen bent waar je max wil wezen, kan dus ook sneller maar ik ken niemand die een week door belgie gaat rijden als ze op een reis van 16 wk gaan

Ik begrijp heel goed wat trekken inhoudt maar je gaat ook niet trekken NAAR zuid-oost-azië maar dan neem je het vliegtuig en begin je daar.

Europa

Da's nou het leuke van Europa, je reis begint meteen bij je voordeur.

skik

Fiorucci

Fiorucci

15-05-2015 om 20:50

Ach

Alsof optrekken met leeftijdsgenoten altijd zo leuk is. En waarom is het niet fijn als gezin onder elkaar? En in andere landen zitten kinderen toch ook niet 24 uur per dag op school, die komen ze vanzelf wel tegen. Je kunt ook overal een probleem van maken natuurlijk, dan ben je geen type voor zo'n reis..

barvaux

barvaux

15-05-2015 om 20:53

sorry skik

Je begrijpt echt niet wat ik bedoelde te zeggen...

Geen jaloezie

Even over die andere kinderen: het gaat niet om jaloezie, maar zoals ik al enkele keren heb aangegeven: er zijn veel meer kinderen en ouders die heel goede redenen hebben om langer dan 6 weken weg te willen blijven (familiebezoek in een veraf gelegen land van herkomst) of vóór het begin van de vakantie te willen gaan (minder files), buiten de vakantie om te willen gaan (lagere kosten) etc.
Ouders die in Nederland hun familie hebben, genoeg geld hebben om de dure vakantiekosten te betalen, 3 weken vakantie hebben van hun werk en een route weten om de files te omzeilen zullen de behoefte om buiten de vakantietijden op vakantie te gaan niet zo snel zien. Maar dat is maar een beperkt deel van de ouders (en van de kinderen).
Een klein voorbeeldje: in Suriname zijn de vakantieweken in september/oktober. Het is dan toch leuker om in die maanden te gaan, in plaats van juli/augustus? Leuker en goedkoper.

Tsjor

Campertje

Campertje

16-05-2015 om 12:00

Dat kan Tsjor

Alleen nog maar in Zandvoort: http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2015/januari/de-school.html en http://www.deschool.nl

Nu nog in de rest van Nederland!

Manou

Manou

16-05-2015 om 12:16

Tsjor

Inderdaad kunnen er een heleboel goede redenen zijn om buiten de vakanties te reizen, bijv. ivm met de bus naar familiebezoek in Turkije om maar wat te noemen.

Als die ouders een goed plan overleggen dat ze in die weken dat kind school missen toch schoolwerk doen zou ik er niet zo'n moeite mee hebben. Vanzelfsprekend moet de school/lpa er ook vertrouwen in hebben dat die kinderen tijdens die tijd doorleren. Ik ben bang dat als ze met zijn tienen in een busje hele dagen rijden het misschien minder geloofwaardig overkomt dat ze het daadwerkelijk uitvoeren. Maar de grootste hobbel zal voor veel ouders zijn om een serieus lesplan te maken, zodat school en lpa vertrouwen hebben dat het goed komt.

Zandvoort

Campertje, zitten jouw kinderen dan in Zandvoort op school? Of bedoel je dat alle Surinamers dan maar in Zandvoort naar school moeten gaan, maar dat het voor jou anders is?
Reken je overigens niet rijk. Er zijn andere regels voor 'basispakket' en 'totaalpakket' en 'totaalpakket' levert extra kosten op voor ouders Kinderopvangtoeslag mogelijk). Zoek de schoolgids op van de school, blz. 35 en verder en bekijk hun folder over leerplicht. Hoe groot is de kans dat je vier maanden weg kunt gaan op deze school?

Tsjor

Campertje

Campertje

16-05-2015 om 12:44

Nee Tsjor

Daar zijn ze begonnen, nu de rest van Nederland nog.....

je kan bij deze school dus wel 6 weken naar Su in september en oktober omdat je kind dan in de zomer naar school gaat. Jij zei in 186 dat het niet kan in september oktober weg, op deze school kan dat wel.

Over 4 maanden weg gaan op deze school dat weet ik niet, het is alleen antwoord op je vraag om buiten het seizoen gezellig naar familie in buitenland te gaan, dat kan dus.

Manou

'Ik ben bang dat als ze met zijn tienen in een busje hele dagen rijden het misschien minder geloofwaardig overkomt dat ze het daadwerkelijk uitvoeren.' Oké, waar zit dan het probleem in vergelijking met de plannen van Campertje? Is dat het verschil 'busje' versus 'camper' of is dat het verschil 'met zijn tienen' versus 'wij met onze kinderen'

'Maar de grootste hobbel zal voor veel ouders zijn om een serieus lesplan te maken, zodat school en lpa vertrouwen hebben dat het goed komt.' Als de mogelijkheid zou bestaan zouden die ouders ook wel serieuze lesplannen in elkaar kunnen zetten. Zeker als er eenmaal een paar van die leslannen beschikbaar komen en overgenomen kunnen worden met wat aanpassingen. Hoogdravend gedoe over educatieve waarden zal dan snel komen te liggen op wat praktische handvaten: je moet je kind drie uur per dag laten leren en dat opsturen naar school.

Maar begrijp ik goed, dat je eigenlijk hoopt of denkt dat de lesplannen zo exclusief moeten zijn, dat alleen blanke, hoogopgeleide ouders ze kunnen maken?

Tsjor

Barvaux

Barvaux

16-05-2015 om 12:53

Tsjor

Jij vindt het omzeilen van files echt een GOEDE reden om dan maar voor de vakanties op vakantie te gaan?

Ik niet. Er zijn een viertal zaterdagen druk in Europa dus ga eens lekker op een andere dag op vakantie, neem een bed and breakfast of kom een dag later aan.

Mijn vader kon niet altijd vakantie krijgen in het hoogseizoen (buschauffeur) en vooral mijn oudere broer en zus hadden daar last van. Het is helemaal niet leuk om op vakantie te gaan als je dan weinig leeftijdsgenootjes tegenkomt en vrij te zijn als iedereen weg is.

bieb63

bieb63

16-05-2015 om 12:54

klopt campertje, maar

Ik ken "De School" in Zandvoort (werk gerelateerd), maar het heeft zeker de nodige haken en ogen. De continuïteit is op die school nog lang niet gewaarborgd. Je kan daar inderdaad 365 dagen p/jr naar school en dat biedt ruimte uiteraard, maar...... er zijn weinig kinderen die in de zomermaanden naar school gaan. En een leerkracht die aan een paar kinderen die dan wél naar school gaan, is niet erg rendabel. Zo ook bijv. op zaterdag en zondag. Daarbij is het lastig om de leerstof met zo'n wisselende samenstelling van kinderen in een doorlopende lijn te houden. Heel wat hobbels nog te gaan. Het is vooralsnog ook een pilot.

Campertje

Campertje

16-05-2015 om 13:01

Bieb63

Ik zag het in tegenlicht en vond het boeiend, de mogelijkheden die het biedt, erg vernieuwend. Ik hoop voor hen dat ze het vast kunnen houden, het onderwijs van nu zit zo vast in hokjes, Cito en scoren, ik vond dit een verademing voor wat er te zien was in tegenlicht. (Is natuurlijk nooit de volledige werkelijkheid)

Barvaux

'Jij vindt het omzeilen van files echt een GOEDE reden om dan maar voor de vakanties op vakantie te gaan?' Nee Barvaux, echt niet. Maar het is als een van de redenen hier wel eens voorbij gekomen en de verontwaardiging als dat niet mag was groot: wat doen ze dan nog op die laatste middag/dag/twee dagen/week/na de cito etc.
Het heeft o.a. veroorzaakt, dat met name op de dagen vlak voor de vakanties de regels omtrent verzuim en het toezicht erop veel strenger zijn.
Ik noemde het als een van de voorbeelden van veel meer latente behoeftes om om wat voor reden dan ook niet naar school te gaan.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

16-05-2015 om 13:20

ede

In Ede zat ook zo'n school. Altijd open, zelf kiezen wanneer je naar school ging. Inmiddels is dit teruggedraaid. Het ging toch ten nadele van de continuïteit en het niveau van het onderwijs.
Ik geloof er namelijk niets van dat die ouders braaf breuken en spelling gaan zitten oefenen. Het gaat uiteindelijk toch om de vakantie (reizen).

Wij doen het niet. Wij hebben veel gereisd. Maanden in Azië en Afrika. Maar wij zijn daarmee gestopt toen onze kinderen naar school gingen. Nu gaan wij gewoon tijdens de vakanties. Zodra ze van school af zijn gaan wij wel weer reizen. Hopelijk is het dan ook weer veilig om overland van Europa naar Ghana te rijden.

Barvaux

In de openingspost staat dat TO met haar gezin wil rondreizen in Europa. Europa begint bij je voordeur, je hoeft niet eerst een reis te maken om daar te kunnen gaan rondreizen, zeker niet met een camper.

Buiten dat maakt de maximale afstand in Europa niet zoveel uit voor het aantal weken dat je zou willen rondreizen. Je kan in twee dagen naar Spanje rijden, daar vijf weken rondreizen en op tijd weer terug zijn voordat de school weer begint. Je kan ook drie maanden in Spanje rondreizen, omdat je het hele land wil zien, of juist heel erg op je gemakje wil reizen en alles bewust wil beleven.

En als je nou eens echt lekker de tijd hebt (maandenlang) kan je met een camper naar Zuid-Oost Azië rijden, daar rondkijken en weer terug. Zie je onderweg ook nog eens een hoop.

skik

Campertje

Campertje

16-05-2015 om 17:13

Skik

Ja, ik heb een keer een artikel gelezen van een stel pensionado's via Rusland en Japan naar Australië ging, daarna naar Indonesië, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, China, India, Iran, Turkije en weer naar huis. En met een oude t3!

Echt te gek! Als ik later geld heb en in goede gezondheid dan wil ik ook wel dat doen!

Barvaux

Barvaux

16-05-2015 om 17:15

skik

Ik heb dat allemaal niet ontkent, nogmaals je begrijpt mijn punt niet maar laat alsjeblieft maar zitten...

Barvaux

Leg eens uit dan in plaats van alleen maar te roepen dat ik je niet begrijp.

skik

Willem

Willem

11-07-2020 om 16:56

Uitleg leerplicht

Wij vonden dit wel een prima artikel waarin de leerplicht uitgelegd werd met betrekking tot reizen met kinderen.

https://www.reiskoe.nl/handleiding-leerplicht-op-wereldreis-alles-wat-je-moet-weten/

Adelaide

Adelaide

11-07-2020 om 18:20

Willem

Ik denk dat de kinderen van de topicstarter inmiddels zelf kinderen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.