Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Extra persoon in vakantiehuisje?

Ik heb voor april een 8-persoons huisje geboekt voor 4 personen (want was in de aanbieding). Nu zei mijn moeder dat ze het wel leuk vindt om een paar dagen bij ons te komen. Weet iemand hoe ik dithet beste kan doen? We hebben natuurlijk ruinte zat.

Kan je bij de receptie de extra belasting etc betalen? We hebben 4 lakenpakketten en maar 3 nodig want jongste slaapt in een campingbed maar misschien moeten we ook een extra lakenpakket aanschaffen? Ik baal er eigenlijk van dat ik niet gewoon 5 personen heb ingevuld.

Alvast bedankt.


Tante Tiny

Tante Tiny

17-02-2014 om 17:58

Gewoon even bellen naar het park

Geef aan dat er enkele dagen één persoon meer zal zijn dan dat je hebt opgegeven. En vraag of je dat ter plekke kunt regelen omdat je de dagen nog niet precies weet.

guera

guera

17-02-2014 om 21:46

kan

Wij doen dat ook weleens als t zo uitkomt. Mijn moeder nam zelf lakens mee. We hebben het niet eens gemeld. Je kan het ook bij inchecken melden.

Poppy

Poppy

17-02-2014 om 22:24 Topicstarter

Email

Ik heb een email gestuurd en wacht dat wel even af. Op zich maakt het niet zo uit, maar het zou wel leuk zijn als mijn moeder dan ook gebruik kan maken van het zwembad. Ik ben niet zo goed in 'stiekem' doen

Stiekum doen is niet handig

Ik hoor van meer mensen die gewoon extra mensen laten slapen zonder te melden.
Maar het is denk ik goed er over na te denken waarom er een registratie formulier is...
Dat is namelijk voor als er iets gebeurd.. Stel er breekt brand uit.. Dan wil je toch niet dat ze zoeken naar vier mensen terwijl er vijf in het huisje zijn?

Dalarna

Dalarna

17-02-2014 om 22:56

ja maar inkie

Ik wil gewoon dat ze bij brand ons meteen allemaal gaan redden en niet eerst in de administratie kijken hoeveel mensen er zouden moeten zijn. Als er brand uitbreekt in je eigen huis weet de brandweer toch ook niet hoeveel mensen er in jouw huis zijn?

Dit staat los van het feit dat je het netjes moet regelen natuurlijk maar je argument klopt niet.

Dalarna

Vreemd altijd begrepen dat het daarom is... . Ik ga eens proberen uit te zoeken hoe het dan wel zit... " De parken zijn Het wettelijk verplicht in verband met veiligheid" is het enige wat ik toe nu toe vind...

amk

amk

17-02-2014 om 23:58

toeristenbelasting

het verplichte is 2 ledig: af te dragen toeristenbelasting en veiligheid idd. Het is een bedrijf geen woning, daar gelden andere regels voor. Bij een woning is het aantal mensen beperkt, bij een bedrijf niet. Het bedrijf is het wettelijk verplicht:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/nachtregister

Poppy

Poppy

18-02-2014 om 07:49 Topicstarter

Ik ben benieuwd wat het antwoord is

Ik hoop in ieder geval niet dat ik met enorme (administratie) kosten om de oren wordt geslagen. Als ik 5 personen had ingevuld had dat iets van 5 euro lakenpakket en 9 euro belasting voor de week gekost.

Stiekem voelt voor mij niet goed, ik wil relaxed vakantie houden... en ik zou het ook leuk vinden als mijn moeder dan van alle faciliteiten gebruik kan maken.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 07:52

Petal

Je moet het gewoon zien als iemand die op visite komt en een nachtje blijft slapen, daar betaal je toch gewoon netjes voor? Ik denk alleen dat het meer kost dan wat jij nu zegt omdat er ook een zwembadbandje bij moet.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 07:54

Inkie

Ze willen weten hoeveel mensen er ongeveer op het park zijn ja en in de huisjes maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat je die informatie gebruikt als het gaat om het redden van het aantal personen bij een brand! De brandweer zal ELKE kamer veilig stellen ongeacht of ze het aantal personen al buiten hebben liggen die er op dat lijstje staat. Nogmaals: hoe doen ze dat dan in een woonwijk? Verder weet een park ook wel dat hier in gesjoemeld wordt en gaan ze dan zeggen achteraf: oh sorry dat we uw logé door de brandweer niet hebben laten redden, maar ja dat is uw eigen schuld, u had vier mensen opgegeven en dat mag niet (met opgeheven zwaaiend vingertje).

Poppy

Poppy

18-02-2014 om 07:59 Topicstarter

Dalarna

Maar we hebben een 8-persoons huisje geboekt, voor 4 bewoners. Had ik achteraf gewoon 5 moeten invullen, ookal komt mijn moeder niet de hele week. We hebben dus bedden zat. De pp kosten waren alleen lakenpakket en belasting, dus ik hoop eigenlijk niet dat ik achteraf nog allerlei extra dingen moet kopen. Ach, we zullen het zien.

Petal

Mijn ouders doen dit regelmatig. Boeken met zijn 2-en een huisje voor 6 personen, dat kost namelijk vaak hetzelfde als eentje voor 4 en dan zitten ze tenminste ruim in het serviesgoed, en dan mogen de kleinkinderen een paar daagjes komen. En soms komen wij er ook nog een nachtje bij.
Ze melden dat dan bij het park, betalen toeristenbelasting voor die paar extra dagen en halen zonodig een lakenpakket op. Dit alles kan gewoon op het laatste moment.

Dat extra lakenpakket zal je niet hoeven halen want dat heb je al, die toeristenbelasting moet je wel betalen. Maar dat gaat per dag, vziw.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

18-02-2014 om 10:15

Gewoon zien

Zoals Temet zegt, gewoon ter plekke aangeven en als ze toch met een rare hoge rekening komen: er dan van afzien en zeggen dat het niet doorgaat. En dan je moeder toch gewoon lekker illegaal. Je wilt het netjes regelen, maar als een park dan extreem moeilijk gaat doen zou ik iets hebben van graag of niet.

carola

carola

18-02-2014 om 12:02

zo vaak gedaan

Hier is het regelmatig voorgekomen dat er een persoon extra meegaat.Zolang het huisje de maximum personen niet overschreid is er niets aan de hand.Je betaald alleen de toeristenbelasting en een lakenpakket en verder niets.
Ook krijg je gewoon een extra zwembad kaart geen enkel probleem.

Poppy

Poppy

18-02-2014 om 14:26 Topicstarter

Netjes

Heb een email teruggekregen en het is inderdaad alleen lakenpakket en belasting. Mooi . Dat lakenpakket kunnen we wellicht onderuit omdat we een campingbedje hebben en dus het 4e pakket niet gebruiken, maar dat maakt ook niet zoveel uit.

Iedereen bedankt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2014 om 14:35

Dalarna

"maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat je die informatie gebruikt als het gaat om het redden van het aantal personen bij een brand!"
Niet zo aangebrand reageren Dalarna
Het is namelijk heel logisch. Als er problemen zijn (zoals brand, explosie, evacuatie), dan wil men gewoon op enig moment kunnen checken of iedereen in veiligheid is gebracht. Dan gaat het niet om 'ongeveer weten hoeveel mensen er waren', maar om exact te kunnen nagaan wie waar is. Dus wie is in het ziekenhuis, wie zijn misschien wel dood gevonden, wie zijn gewoon gezond en mist er dan nog iemand? Dus dan weet de brandweer of ze toch nogmaals dat brandende gebouw in moeten, of in het bos moeten gaan zoeken of daar iemand naar toe is gevlucht of wat dan ook maar. Zolang jezelf gewoon aanspreekbaar bent, kun je nog roepen: "oma was ook in het huisje, jullie moeten haar zoeken!". Maar wat als jij niet aanspreekbaar bent?

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 15:58

IJsvogeltje

Ik snap het ook wel maar zoiets werkt gewoon niet, stel nou dat iemand een dag eerder naar huis gaat, dat wordt nergens genoteerd en dan blijven ze maar zoeken?

Verder: waarom zou zoiets wel in zo'n park zo belangrijk zijn en niet als er een vuurwerkfabriek ontploft in een woonwijk of een vliegtuig neerstort op een flatgebouw of als er brand uitbreekt in en wijk in Leeuwarden?

Het is belangrijk dat die gegevens er zijn zodat er contact kan worden opgenomen met familie, maar als er brand uitbreekt overdag kan iedereen er wel zijn, het heet niet voor niets een nachtregister wat je moet invullen.

Ik reageerde vooral omdat het lijkt alsof het alleen voor het opsporen is bij brand maar het is natuurlijk vooral ook om de slachtoffers te identificeren zo nodig en contact op te nemen met de familie etc. Een brandweerman stopt echt niet met zoeken als hij denkt dat er maar 2 mensen in het huis zijn, dat zit niet in zijn aard als het veilig genoeg is voor hem om verder te zoeken.

ramp

Bij een ramp in een woonwijk 'horen' ze het ook te weten aangezien alle bewoners moeten zijn ingeschreven bij de gemeente. Dat dat in de praktijk niet altijd op gaat is een tweede...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2014 om 16:16

Dalarna

"stel nou dat iemand een dag eerder naar huis gaat, dat wordt nergens genoteerd en dan blijven ze maar zoeken?"
Ja. Tenzij er iemand weet te melden dat meneer x toch al thuis in zijn eigen bed ligt.

"waarom zou zoiets wel in zo'n park zo belangrijk zijn en niet als er een vuurwerkfabriek ontploft in een woonwijk of een vliegtuig neerstort op een flatgebouw of als er brand uitbreekt in en wijk in Leeuwarden?"
Hoe kom je er bij dat het daar niet belangrijk zou zijn? Anders gezegd: de ervaring leert juist dat er bij dat soort rampen soms heel lang onduidelijkheid blijft ontstaan over slachtoffers/vermisten. Familie elders geeft dan bij de politie aan dat ze Pietje niet kunnen bereiken, en dat Pietje in de wijk woont. Het zou brandweer en politie enorm helpen om exact te weten wie er op het moment van de ramp in het gebied waren. Maar realistisch is het natuurlijk niet, dat zul jij ook begrijpen. Het is in een land als Nederland gewoonweg not done om permanent iemands locatie te tracken.

Dat 'nachtregister' dient daarnaast (volgens mij) ook voor de toeristenbelasting.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 17:17

precies

Dat is er vooral voor de toeristenbelasting, dat was mijn punt ook eigenlijk en dus niet in de eerste plaats om te weten hoeveel mensen je uit een huis moet redden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2014 om 17:30

eis brandweer

"dus niet in de eerste plaats om te weten hoeveel mensen je uit een huis moet redden."
Dalarna, in de meeste gemeenten stelt de brandweer een nachtregister als eis om een vergunning te verlenen. Dat heeft alles met mogelijke calamiteiten te maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2014 om 09:34

Klopt IJsvogeltje

Bij een ramp wordt het nachtregister opgevraagd en dan wordt gecheckt wie er nog vermist is. Iemand die niet in het nachtregister staat kan dan tussen wal en schip vallen en omkomen terwijl dat eigenlijk niet nodig had hoeven zijn.

De kans daarop is natuurlijk heel klein, dus of je dat risico wilt lopen, tja...

Het nachtregister is in eerste instantie voor de veiligheid en wordt daarnaast (mis)gebruikt voor de toeristenbelasting. Net zoals de aanwezigheidsregistratie op mijn werk ook is voor de veiligheid en dat er daar naast het tijdschrijven aan hangt... Ook daar gaat het wel eens mis...

Bijlmer

Voor mij is de link tussen registratie en veiligheid juist heel helder.
Ik herinner me nog heel goed de toestanden rond de Bijlmerramp destijds. Niemand wist wie er precies in de flats woonde en naar wie er nog gezocht moest worden. Echt een horrorstory wat mij betreft.

Vrijwilliger

Vrijwilliger

19-02-2014 om 12:59

Nachtregistrt

Ik werk al vrijwilliger in een Ronald mcdonald huis, en wij hebben ook een nachtregister dat we elke avond bij de bewaking van het ziekenhuis inleveren. Inderdaad, voor geval van calamiteiten moeten ze weten welke kamers bezet zijn, en hoeveel mensen daar slapen, maar dat klopt natuurlijk ook regelmatig niet. Mensen slapen een nacht thuis, er komen logees. En niet alles wordt aan ons doorgegeven, vrijwilligers maken fouten met registreren. We doen ons best en het geeft een redelijk beeld, maar het zal nooit perfect zijn.

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 13:18

ja achteraf

Ik reageerde op het argument dat de brandweer bij brand van een huisje precies moet weten hoeveel mensen daar wonen. Als een huisje in de fik staat zal de brandweer gewoon het hele huisje veilig stellen en zich niet bezig houden met het aantal mensen, gewoon omdat ze niet zo gek zijn om dat in overweging te nemen. Ze nemen het risico niet. Jullie hebben het nu over een grote ramp en ja als er heel veel doden zijn wil je wel zoveel mogelijk informatie hebben maar die heb je dus in woonwijken niet en daar had ik het daarna over.

Verder zei ik dat je in een woonwijk nooit weet wie er is en wie niet en dat dat kan bij zo'n vakantiepark wil niet zeggen dat dat waterdicht is natuurlijk. Ook de medewerkers maken fouten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2014 om 17:56

Nee Dalarna

Daar heb ik het niet over. Niet zo inkleuren....

Als een huisje in brand staat zullen ze natuurlijk proberen om het hele huisje veilig te stellen. Maar wellicht dat je je kunt voorstellen dat dat overdag bij zonnig weer iets anders gaat dan bij een nachtelijke brand met veel rookontwikkeling.... Zeker bij de iets grotere huisjes zullen ze het dan wel heel erg fijn vinden als ze een beetje weten wat ze kunnen verwachten qua aantal personen en omstandigheden. Totdat dat helder is zullen ze vast alvast beginnen met blussen....

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 08:41

Ginny

Wat wil je nu dan zeggen? Dat ze wachten tot iemand de juiste papieren heeft gevonden (en dan maar hopen dat in de haast niet toevallig huisje 213 verwisselt wordt met 231) voor ze naar binnen gaan? Dus tot die tijd blijven ze buiten staan blussen?

Kom op, zo gaat dat in een gewoon huis toch ook niet? Hup naar binnen als dat veilig genoeg is op dat moment en het hele huis veilig stellen!

amk

amk

20-02-2014 om 09:05

nee

je gaat tijdens het proces al koppen tellen en dat register moet binnen een bepaalde maximum tijd beschikbaar zijn. Dacht rond de 10 minuten.

Stenna

Stenna

20-02-2014 om 09:22

woonwijk

is natuurlijk heel wat anders. Daar is iedere bewoner zelf verantwoordelijk wie er in zijn/haar huis verblijft. Op een vakantiepark of hotel of in een bedrijf is de organisatie eindverantwoordelijk. Dus moeten die zich aan formele registratie en veiligheidsvoorschriften houden. En terecht. Bij heel veel organisaties, ook bij de mijne, is een avond/nachtregister waar je je moet inschrijven als je laat doorwerkt. Omdat de beveiliging moet weten hoeveel en welke mensen waar in het gebouw aanwezig zijn. Dat is hun verantwoordelijkheid en dat is dus gewoon verplicht.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-02-2014 om 09:50

Dalarna

Dalarna, ik snap je opwinding eigenlijk niet zo goed. Je komt nogal bozig over.
Hoe het zal gaan bij een brand oid: de brandweer wordt gebeld. Ondertussen gaat de manager op zoek naar informatie over de bemensing in het betreffende huisje. Mogelijk is die al beschikbaar als de brandweer arriveert, mogelijk duurt dit wat langer. Dan weten ze dus: er zijn zes mensen in dat huisje aanwezig, waaronder twee baby's. Dat soort informatie helpt hulpverleners in het maken van juiste keuzes. Als men weet dat er nog iemand ontbreekt, dan zal men meer risico's nemen (toch weer naar binnen gaan) dan wanneer men weet dat het huisje leeg was of dat alle bewoners inmiddels getraceerd zijn. En zo zijn er nog veel meer situaties denkbaar waarbij zo'n nachtregister waardevol blijkt te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.