Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2012 om 17:53

Seks in datingfase niet goed voor relatie op lange termijn

HOOFDDORP - Stellen die seks hebben tijdens de eerste weken van de datingfase zijn in de toekomst minder tevreden over hun relatie dan koppels die langer wachten.

Dit blijkt uit onderzoek van de Brigham Young Universiteit onder 11.000 ongetrouwde mannen en vrouwen met een vaste relatie. De deelnemers beoordeelden de mate van tevredenheid over hun relatie in het algemeen, hun vermogen om met hun partner te communiceren en de stabiliteit van hun relatie, schrijft LiveScience.

Koppels die tenminste één jaar samen zijn en seks hadden tijdens de eerste weken van hun datingfase zijn over het algemeen minder tevreden over hun relatie, dan koppels die langer hebben gewacht of helemaal nog geen seks hebben gehad.

De bevindingen komen overeen met eerder onderzoek, waarin werd aangetoond dat ook echtparen die langer hebben gewacht met seks uiteindelijk meer tevreden zijn over hun huwelijk.

Uitstellen van seks

Het is niet duidelijk waarom het uitstellen van seks resulteert in hogere tevredenheid over de relatie. Het zou kunnen zijn dat stellen die eerder met seks beginnen, hogere verwachtingen creëren van de hoeveelheid seks en de interesse die zij er in hebben op de lange termijn - zaken die vaak afnemen naarmate de relatie vordert.

Wel erkennen de onderzoekers dat andere factoren, zoals herkomst en houding ten opzichte van relaties, waarschijnlijk invloed hebben op wanneer mensen besluiten voor het eerst seks te hebben.

“Het kan zijn dat het niets te doen heeft met seks”, aldus Justin Lehmiller, sociaal-psycholoog aan Universiteit Harvard. “Misschien zijn het juist de persoonlijkheidsverschillen tussen degenen die meteen met iemand het bed in duiken en degenen die wachten met seks."

Bron: nu.nl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
catootje maillotje

catootje maillotje

06-12-2012 om 19:25

Popi jopi

Wel een heel vaag onderzoek, al die factoren die weer niet onderzocht zijn. Iets te vroege conclusies, maar wel popi jopi natuurlijk.
Het is altijd wel goed om goed uit je doppen te kijken met wie je in zee gaat.

Nou, hier de derde afspraak in levende lijve raak, alhoewel ik dat vantevoren niet zo had bedacht. En ben nog steeds heel tevreden.

Knurf

Nou ehh.. Seks is een breed begrip. Als je eens een maand geen seks hebt met je partner, of een hele zwangerschap niet, of tijdensniekte of whatever, dan heb je toch nog steeds een relatie?

Kees Jansen

Kees Jansen

07-12-2012 om 08:51

Dat verklaart veel

Als je denkt dat je zonder sex geen relatie hebt, snap ik wel waarom veel relaties op de lange duur gaan tegenvallen.

Ik vind het persoonlijk onvoorstelbaar dat iemand meent dat je geen relatie hebt als je geen sex hebt, echt een zeldzaam platte visie op relaties wmb.

geduld

geduld

07-12-2012 om 13:49

Knurf

Wij hadden pas na ruim 2 jaar sex, en toen waren we al getrouwd. En die lichamelijke aantrekkingskracht was (en is) er echt wel.
Het kan nl. ook zijn dat als je snel sex hebt, dat een zo belangrijk deel van je relatie is op dat moment, dat je minder toekomt aan elkaar goed te leren kennen.

Kees Jansen

Kees Jansen

07-12-2012 om 14:47

Beter lezen

uitnodigingen tot beter lezen zijn zelden erg zinvol.

Maar goed, het onderzoek stelt een conclusie, en met jouw reactie kan ik die conclusie ineens stukken beter plaatsen. Je hebt dus gelijk, goed lezen helpt.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2012 om 19:35

Eerst 'vriendjes' worden

Zou het er niet op neer komen dat je eigenlijk beter eerst 'vriendjes' dan bedpartners kunt worden?
Als je eerst de tijd hebt genomen voor de vriendschap en daarna voor seks, weet je tijdens de eerste keer seks dat je elkaar ook gewoon leuk vindt als mens en niet alleen maar omdat hij/zij zo goed in bed is. Goed in bed worden kan altijd nog. Als je meteen seks hebt met iemand, weet je eigenlijk helemaal nog niet of de 'lover' echt zo goed bij je past als je hoopt.

Mari

Mari

07-12-2012 om 21:57

Er zit denk ik wel wat in

maar wie krijg je zo gek?
Ik had het me ook heilig voor genomen bij mijn laatste verkering: eerst eens een paar maanden tot een half jaar wachten en eerst vriendjes worden. Maar ja, intussen werden we zo verliefd dat ik het nog net tot acht weken hebben weten te rekken. En dat lag aan mij -niet dat hij niet wilde hoor maar hij was verliefd genoeg op mij om heeel lang te willen wachten. Nee, ik zelf wilde gewoon lekker vrijen. Nogmaals mijn vraag: als er geen kerk is die het verbiedt, wie wacht er dan lang? Ja ik weet wel een categorie maar die komen denk ik niet op dit forum.

Truus

Truus

07-12-2012 om 22:33

5 maanden

Mijn insteek is om pas seks te hebben als ik een relatie heb, en ik denk dat het een toekomst zou kunnen hebben. De laatste keer (huidige partner) heb ik vijf maanden gewacht tot het laatste honk. Niet vanwege godsdienstige redenen maar omdat mijn partner nog in de afrondende fase van zijn vorige relatie zat. Daar deed hij (naar zijn zeggen) niets meer mee, maar ik wilde geen seks met iemand die nog met een ander samenwoonde.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2012 om 01:04

Het toeval wil

dat de aanloop naar onze 'verkering' een paar maanden heeft geduurd. In de fase waarin we elkaar leuk zijn gaan vinden hebben we niet gedate in de zin van afspraakjes maken, maar we trokken wel zo hap snap met elkaar op. Ik ben wel eens bij hem geweest, hij bij mij, samen bij vrienden, hij heeft mij een keer geholpen met iets, hij kwam op mijn verjaardag, samen de elfstedentocht kijken (toen was ik al wel stevig geïnteresseerd). Voor mij was dit eigenlijk een nieuwe ervaring, omdat het met anderen een stuk vlotter meteen kassa was. Bij man en mij is het evengoed best snel gegaan, maar ik kijk wel met plezier terug op de periode waarin we elkaar leerden kennen door gewoon met elkaar op te trekken. We vonden elkaar dus al een poosje prettig gezelschap voor ik uiteindelijk bij mijn man bleef slapen. Dus volgens het hierboven geplakte artikel zal de beginfase dus bepalend zijn geweest voor het feit dat we nu al 27 jaar bij elkaar zijn

Mari

Mari

08-12-2012 om 01:58

Ja maar dat noem ik geen daten hoor kk

Dat is gewoon bij elkaar over de vloer komen. misschien voor iets anders als een broer of zus of gezamenlijke vrienden. Nee, echt daten, dus samen uit, naar de film, wandelen in het bos, gesprekken hebben, handjes vasthouden etc. Dat je allebei weet dat je elkaar leuk vindt. Dat is toch daten?
En nogmaals, ik ben benieuwd wie dat zonder omstandigheden buiten hen om (kerk, ouders die er tegen zijn etc) lang volhouden

Yta Chalne

Yta Chalne

08-12-2012 om 20:54

Brigham young university...

...preekt voor eigen parochie. Het is een particuliere universiteit van de latter day saints, ook wel mormonen genoemd.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2012 om 00:00

Mari

Ja, in de letterlijke zin heb je daar gelijk in hoor. Maar ik moet het beestje toch een naam geven. We hebben nooit echt gedate voor het wat werd. Vergeleken met wat ik ervoor heb uitgespookt is het met mijn man heel braafjes verlopen eigenlijk. Eerste ontmoeting niet in de kroeg, maar gewoon thuis bij familie. In plaats van met elkaar uit eten gaan, zat ik bij hem op de bank en praatten we over van alles. Die periode heeft zo'n 5 maanden geduurd. En nog eens 5 maanden later woonden we officieel samen en 3 jaar daarna zijn we getrouwd. .... nu (ik heb even op 12 uur gewacht) 24 jaar geleden.

Hanny61

Hanny61

09-12-2012 om 11:21

Seks in datingfase

Toen ik mijn man leerde kennen, was ik gelijk verliefd. Zo verliefd, dat ik voor het eerst van mijn leven een one night stand overwoog. Die is er ook (heel snel)gekomen en duurt nu al ruim 30 jaar. We woonden na 3 weken samen en zijn 11 jaar later getrouwd. Ik wil niet zeggen dat onze relatie over rozen is gegaan, maar dit had niets met onze start te maken.

ishtar

ishtar

10-12-2012 om 09:10

Kaaskopje

gefeliciteerd!

Minnehaha

Minnehaha

10-12-2012 om 16:07

Gedwongen uitstel

Bij mij zal het 7 maanden duren voor ik de eerste keer seks heb. Ben grenzeloos verliefd geworden op iemand in een ver land. Pas na mijn vertrek heeft onze klik zich ontwikkeld tot verliefdheid. Of eigenlijk was het toen al duidelijk maar hebben we er nog niet aan toe durven geven. We hebben nog niet eens gezoend. Nadien veel heen en weer gemail waarbij we elkaar goed leren kennen. Nou ja, voor zover mogelijk op zo'n afstand. En daar ik pas eind april als zijnde zijn geliefde weer terugga, bouwt de spanning zich behoorlijk op.

Natuurlijk kun je nu niet spreken van een relatie, zelfs niet op afstand, maar wie weet hoe zaken zich gaan ontwikkelen.

Minnehaha

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2012 om 17:12

Ishtar

Lief van je Dank je wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.